Omgång 21: HV71 - Timrå IK

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 21: HV71 - Timrå IK

Inläggav Nick » 29 november 2022, 22:07

Jo men vem ska han spela med? Sen, faan han ser inte ut som han gjorde i landslaget. Helt annan inställning enligt mig. O de är bedrövligt.
Nick

Inläggav lejacques » 29 november 2022, 22:08

Ser inte matchen. Konstaterar bara krasst att vi inte har råd att torska. Tyvärr känns kval rätt oundvikligt med tanke på den usla start vi fått. Finns inga krockkuddar, inga mjuka madrasser att landa i.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 29 november 2022, 22:10

Ni får säga vad ni vill men förklara hemma med 1-4 är aldrig godkänt. Detta var veckans stora chans medv3 poäng nu risk stor med 3 raka förluster och krisen är total igen

Vi sprattlade till men föll tillbaka direkt vad jag förstått på matchrapport.

Avgå alla
mrnorrland

Inläggav CJ#17 » 29 november 2022, 22:10

Hade det blivit utdelning i andra när deras målvakt var som ett monster kunde det blivit match. Men vi har inte råd med sån här start. Gäller förstås gå offensivt från start men gäller att inte släppa till lägen för lätt bakåt, en konst.
CJ#17

Inläggav eisbjern » 29 november 2022, 22:12

Ja, hur ska man summera detta? Grundspelet fortsatt helt genomuselt. Samma problem som funnits sen början av säsongen finns uppenbarligen fortfarande kvar, inget har ändrats sedan omgång 5. Mot de andra bottenlagen kan det kanske leda till en trepoängare här och där, kanske til och med några på rad. Ett påkopplat lag från övre halvan kommer fortsatt städa av oss relativt enkelt. Nu känns allt mattsvart igen, efter lite falska förhoppningar efter matcher mot andra bottenkonkurrenter.

Det positiva:
1. Nubben kan uppenbarligen bygga ett vinnande lag. Synd att det inte är vårt.
2. Vi har iallafall spelat jämnt med de lagen som vi antagligen kommer få möta i Play Out.
Senast redigerad av eisbjern 29 november 2022, 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav Lakun » 29 november 2022, 22:13

lejacques skrev:Ser inte matchen. Konstaterar bara krasst att vi inte har råd att torska. Tyvärr känns kval rätt oundvikligt med tanke på den usla start vi fått. Finns inga krockkuddar, inga mjuka madrasser att landa i.

Ja ser ut som att det blir kval. Mardröm.
Lakun

Inläggav Guld » 29 november 2022, 22:15

Ångesten tillbaka.
Orkar inte ens reflektera.
Guld

Inläggav Fyboda » 29 november 2022, 22:16

Krockkuddarna finns i form av att det är så sjukt jämt ligan.
Äh, lugna er innan ni får hjärtinfarkt, dom löser detta! Var sjukt blekt ikväll, men ingen idé att ropa ”kval” ännu! Sluta vara sådana jävla alarmister!

Tommy reder ut detta!
Fyboda

Inläggav Legogubbe » 29 november 2022, 22:18

Fyboda skrev:Krockkuddarna finns i form av att det är så sjukt jämt ligan.
Äh, lugna er innan ni får hjärtinfarkt, dom löser detta! Var sjukt blekt ikväll, men ingen idé att ropa ”kval” ännu! Sluta vara sådana jävla alarmister!

Tommy reder ut detta!
Det gör han verkligen inte! Han borde fått gå efter omgång 15.
Legogubbe

Inläggav CJ#17 » 29 november 2022, 22:20

Donald lyckades trots att han var mkt kritisk hitta 5 spelare.
Hammer, Lill-Dansk, Martinsson, Måns och Herman. Jag kan inte säga att jag såg mycket av nån.
Det enda jag kan minnas efter matchen var att Foppa var förbannad på bänken, så få intryck satte sig. Plus Mieles diving, intressant se om den anmäls. Nä saknade hjärtat idag, spela för klubbmärket. Vilja vinna, hata förlora!
CJ#17

Inläggav Robert.76 » 29 november 2022, 22:25

Tommy reder ut detta!

Det fanns några som sa som dig vid denna tiden för två år sedan. HV ligger sist, klart att det är alarmerande, det borde alla som håller på HV förstå. HV hade som målsättning att gå till slutspel, att sluta topp 6. Jag tror det måste till ett litet mirakel för att vi ska lyfta, spets måste in, dåliga spelare måste ut.
Robert.76
Moderator

Inläggav magnus b » 29 november 2022, 22:27

lejacques skrev:Ser inte matchen. Konstaterar bara krasst att vi inte har råd att torska. Tyvärr känns kval rätt oundvikligt med tanke på den usla start vi fått. Finns inga krockkuddar, inga mjuka madrasser att landa i.

100% på den. Egentligen så var det inte mycket sämre än vanligt. HV var inte vakna två första bytena och Timrå gjorde 1-0. Sen spelade HV riktigt fin hockey, men det blev 0-2 på kontring. Det är få lag som vänder 0-2. Men HV har inte råd med att släppa 0-2, för i det läget är matchen körd. Timrå kan spela på noll risk och HV är tyvärr inte hungriga nog att ta sig in på kassen. Hade HV fått 1-0 i första bytet hade man istället kunnat ta mindre risk och sluppit mål som 0-2 kassen var.

Nu är läget som det är, då måste man spela enklare hockey från start, så man inte hamnar i 0-1 skiten, allt annat är att flyga för nära solen.
magnus b

Inläggav CJ#17 » 29 november 2022, 22:29

Robert.76 skrev:

Tommy reder ut detta!

Det fanns några som sa som dig vid denna tiden för två år sedan. HV ligger sist, klart att det är alarmerande, det borde alla som håller på HV förstå. HV hade som målsättning att gå till slutspel, att sluta topp 6. Jag tror det måste till ett litet mirakel för att vi ska lyfta, spets måste in, dåliga spelare måste ut.

Det som är alarmerande är ju att vi har så många spelare som inte kommer till sin rätt eller som inte levererar vad som förväntats.
Vi hade Tedenby, Nättinen, vi har Bødker, André… m fl. Frågan är hur mycket som är spelarna i sig och vad som är lagbygge, formationer , coachning … Men detta har ju dryftats om och om redan. Hur bra Tommy än är så får ju spelare som inte levererar fortsätta spela.
CJ#17

Inläggav Zico » 29 november 2022, 22:33

Jag trodde nog en del på Sam Vigneault, men fan alltså, han hinner inte med, tyvärr. Det samma gäller i ännu högre grad Mikkel Boedker. Otroligt trög, ointresserad och helt jäkla sämst. Och Miele? Glädjande att Mølgaard sattes in mellan Lenc och Petersson på slutet. Fortsätt så.Får också hoppas att Tedenby är spelklar på torsdag. Han ser mycket rappare och mer fit ut på träningarna än före skadan. Den vanlige Teden helt enkelt.

Vill se Vigneault och framförallt Boedker på läktaren och in med Tedenby och J Davidsson i stället så det blir ännu lite mer fart.
Zico

Inläggav magnus b » 29 november 2022, 22:35

CJ#17 skrev:
Robert.76 skrev:

Tommy reder ut detta!

Det som är alarmerande är ju att vi har så många spelare som inte kommer till sin rätt eller som inte levererar vad som förväntats.
Vi hade Tedenby, Nättinen, vi har Bødker, André… m fl. Frågan är hur mycket som är spelarna i sig och vad som är lagbygge, formationer , coachning … Men detta har ju dryftats om och om redan. Hur bra Tommy än är så får ju spelare som inte levererar fortsätta spela.

Skillnaden mot då var att toppspelarna Wedin och Martinsson producerade bra med poäng, men de var totalt ointresserade. Jag tycker mig se att alla försöker i årets upplaga. Men det viktiga blir att slippa kval, även om denna upplaga är bättre utrustad för det.

Men som sagt, toppspelarna är problemet. Är det spelsystemet de inte passar i? Eller är de helt enkelt dåliga? Jag tror faktiskt på spelsystemet. HV kommer väldigt sällan med fart in i zon. Spelare som Tedenby, Miele och AP är ju riktigt bra i det spelet. SHL försvaren är så pass bra att de lyckas hålla spelarna på utsida när de är samlade. I det spelet är ju tyvärr Miele, Tedenby och Petersson ganska begränsade. De är inte killarna som går in och tar kampen framför mål, vilket är förbannat viktigt i det statiska spelet nuförtiden.
magnus b

Inläggav magnus b » 29 november 2022, 22:37

Nu blir det dags att ta en whiskey, slockna och sörja. Ingen bra insats idag. Men nog fan måste man tro på detta ändå. Det finns kvalité i truppen. Timrå var bra idag och fick ganska mycket max utdelning.
magnus b

Inläggav CJ#17 » 29 november 2022, 22:41

Ja Magnus, det låter ju lite som det som AP själv hintat om tidigare. Han tycker kanske inte att spelet i SHL är så kul, vilket man kan förstå, för hans del.
CJ#17

Inläggav eisbjern » 29 november 2022, 22:45

magnus b skrev:Skillnaden mot då var att toppspelarna Wedin och Martinsson producerade bra med poäng, men de var totalt ointresserade. Jag tycker mig se att alla försöker i årets upplaga. Men det viktiga blir att slippa kval, även om denna upplaga är bättre utrustad för det.

Men som sagt, toppspelarna är problemet. Är det spelsystemet de inte passar i? Eller är de helt enkelt dåliga? Jag tror faktiskt på spelsystemet. HV kommer väldigt sällan med fart in i zon. Spelare som Tedenby, Miele och AP är ju riktigt bra i det spelet. SHL försvaren är så pass bra att de lyckas hålla spelarna på utsida när de är samlade. I det spelet är ju tyvärr Miele, Tedenby och Petersson ganska begränsade. De är inte killarna som går in och tar kampen framför mål, vilket är förbannat viktigt i det statiska spelet nuförtiden.

Spelsystemet tror jag till stor del. Som någon var inne på innan så verkar alla ha mer eller mindre samma roll, och förväntas uppträda på samma sätt. Ingen kommer riktigt till sin rätt då och det blir inte lika roligt att spela, som André redan varit inne på. Tror inte att det är en slump att våra mer trubbiga hårdjobbare gynnas av detta, och därför levererar bättre än stjärnorna.
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav lejacques » 29 november 2022, 22:47

Lätt att skylla på toppspelarna som alltid. Men jag tycker de har bevisat annat när de fått chansen i andra sammanhang.

Dags att byta tränare kanske?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav eisbjern » 29 november 2022, 22:53

lejacques skrev:Lätt att skylla på toppspelarna som alltid. Men jag tycker de har bevisat annat när de fått chansen i andra sammanhang.

Dags att byta tränare kanske?

Borde nog skett i uppehållet, ja. Som jag skrev ovan känns det tydligt att vår spets inte kommer till sin rätt.
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav CROHB » 29 november 2022, 23:53

Tillbaka på ruta ett igen efter segrarna mot bottenkollegorna. Rättvis Timråseger som visar klass och ett bra byggt lag av Nubben med en stark offensiv och en stabil defensiv backuppställning som täcker upp. Bra jobb av Kapanen också som finjusterat på ett bra sätt och haft tur som inte haft backskador.

Hade på känn att Gunnarsson inte skulle göra en toppmatch, sällan han gör två bra matcher i rad och förväntade mig Ortio i kassen.
Saknar fingertoppskänslan från coacherna vid val av målvakt då det är Rahms och Samuelssons jobb och viktigt att kunna ta rätt beslut som ibland också är oväntade.

Var något som gjordes på ett grymt bra sätt på Javeblads och Kenneths tid då det nästan alltid valdes rätt målvakt i kassen.

Rekord från klacken gällande en och samma ramsa under matchen?
CROHB

Inläggav lejacques » 29 november 2022, 23:58

Nubben är väl som Hult. Kan sätta vissa bitar på plats. Men det krävs en riktigt bra sportchef för att justera och få ihop det. Dyrt kontrakt med LaLeggia ut och Lyttinen in är inget, vad jag fattar det som, Timråsupportrar suckar högt över.

Fingertoppskänsla tror jag det kallas. Det saknar Nubben. Vi gör oss själva en björntjänst om vi tolkar Timrås resultat i nuläget som ett kvitto på vad Nubben kan åstadkomma nästa år. Nubben var exempelvis snubben som innan han stack förlängde med Boyce. Samme Boyce som sitter på läktaren nu.

Som sagt. Vi gör oss alla en tjänst om vi slutar söka efter halmstrån, och istället konstaterar att Nubben är en högst medioker sportchef som inte kommer göra HV något gott, vare sig på kort eller lång sikt.

Det vet vi dessutom. Han lämnade ett Frölunda i totalt kaos. Timrå ett jojolag upp och ner till SHL, och innan dess ett högst mediokert allsvenskt lag (innan Jonathan Dahlén fick för sig att göra det ovanliga och signa för ett lag han egentligen inte har någon som helst relation till). Sluta tro på Nubben.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 30 november 2022, 01:33

Kent har gjort sitt i HV. Bort med han.

Sen måste Sam bort, nu, nyss. Så dålig att jag gärna sett Kokkonen på hans plats istället och jag anser att Kokkonen är topp tre sämsta spelare jag någonsin sett i HV. De är väldigt lika: stora, helt orörliga, har ingen kunskap om hur man använder sin stora kropp, helt totalt odugliga med puck och klubba.

Men Tommy mfl väljer att sätta in dessa spelare i alla situationer, med exakt samma resultat: katastrof.

Varför? Är det för att några få gånger under säsongen se glädjen i dessa individers ögon då de trotsar oddsen och gör ett mål eller två? Eller finns det underliggande siffror, video på extremt bra insatser, byte efter byte, som vi inte förstår och som är direkt avgörande för alla de (få) poäng vi tagit dessa säsonger? Jag fattar inte. Jag fattar inte. Vid mina spenar, de är så dåliga.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 30 november 2022, 01:35

Johan Svensson skrev det bra gällande Malmö idag, gäller samma med Hv:

Bra lag tar betalt när man gör bra saker.
Bottenlag förlorar, även när man spelar bra.
Får man inte ordning på det mentala spöket så väntar det man varit nära att hamna i under två säsonger redan – kvalspel.
magnus b

Inläggav Hest » 30 november 2022, 08:44

Diabolics skrev:Kent har gjort sitt i HV. Bort med han.

Sen måste Sam bort, nu, nyss. Så dålig att jag gärna sett Kokkonen på hans plats istället och jag anser att Kokkonen är topp tre sämsta spelare jag någonsin sett i HV. De är väldigt lika: stora, helt orörliga, har ingen kunskap om hur man använder sin stora kropp, helt totalt odugliga med puck och klubba.

Men Tommy mfl väljer att sätta in dessa spelare i alla situationer, med exakt samma resultat: katastrof.

Varför? Är det för att några få gånger under säsongen se glädjen i dessa individers ögon då de trotsar oddsen och gör ett mål eller två? Eller finns det underliggande siffror, video på extremt bra insatser, byte efter byte, som vi inte förstår och som är direkt avgörande för alla de (få) poäng vi tagit dessa säsonger? Jag fattar inte. Jag fattar inte. Vid mina spenar, de är så dåliga.

Hyfsat säker på att jag såg att Kokkonen var 13e forward i Västerås i helgen. Inte helt 100, men jag tror det.
Så han kanske är tillgänglig.
Håller förövrigt med om att Kokkonen var urusel i HV.
Hest

Inläggav tibia » 30 november 2022, 09:31

Det känns som att det kommer bli vi, malmö, oskarshamn och eventuellt brynäs som slåss om platserna kring strecket. Malmö har egentligen bara levt på att de överpresterade i inledningen, men efter det har det gått betydligt sämre. Känns som mycket ska till för att dem ska hålla sig ifrån kvalplats. Men det samma gäller ju tyvärr för oss. Hoppas vi kan skaka av oss denna matchen, Timrå har varit extremt starka på bortaplan, men att släppa in 4st på hemmaplan är inte bra.
tibia

Inläggav Mikko_ » 30 november 2022, 10:28

Kan man någonstans se hur många spelade minuter varje spelare har? Tex någon sida där allt detaljerat finns??
Mikko_

Inläggav DocSeverinsen » 30 november 2022, 10:37

Mikko_ skrev:Kan man någonstans se hur många spelade minuter varje spelare har? Tex någon sida där allt detaljerat finns??

Brukar stå under statistik (för matchen) på SHL:S hemsida

https://www.shl.se/gamecenter/qbN-6gytT ... tics/16151
DocSeverinsen

Inläggav Robert.76 » 30 november 2022, 11:15

tibia skrev:Det känns som att det kommer bli vi, malmö, oskarshamn och eventuellt brynäs som slåss om platserna kring strecket. Malmö har egentligen bara levt på att de överpresterade i inledningen, men efter det har det gått betydligt sämre. Känns som mycket ska till för att dem ska hålla sig ifrån kvalplats. Men det samma gäller ju tyvärr för oss. Hoppas vi kan skaka av oss denna matchen, Timrå har varit extremt starka på bortaplan, men att släppa in 4st på hemmaplan är inte bra.

Tror Linköping kan räknas in där också, men de har Högberg som gör det HVs målvakter inte gör, står på huvudet och räddar matcher åt laget
Robert.76
Moderator

Inläggav Goddamn » 30 november 2022, 11:16

DocSeverinsen skrev:
Mikko_ skrev:Kan man någonstans se hur många spelade minuter varje spelare har? Tex någon sida där allt detaljerat finns??

Brukar stå under statistik (för matchen) på SHL:S hemsida

https://www.shl.se/gamecenter/qbN-6gytT ... tics/16151

Bild

Funkar den bilden eller blir formateringen helt tokig?? Jag sitter på mobilen och kan inte granska ordentligt.
Användarvisningsbild
Goddamn

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna