Omgång 38: HV71 - HC Vita Hästen

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 38: HV71 - HC Vita Hästen

Inläggav lejacques » 9 februari 2022, 22:30

lejacques skrev:
Idag vill jag se (försöker igen) David Ullström visa oss alla att han kommer vara en spelare som gör skillnad när det drar ihop sig.

Idag vill jag se två PP:n som levererar.

Idag vill jag se fortsatt stabilt backspel.

Och så vill jag se tre poäng. Sen vill jag gärna se Netterberg på isen istället för Kokkonen. Sorgligt om Nettan skulle få fira 30-årsdagen med en petning.

Check på allt förutom Ulla... För andra matchen i rad.

7 av de 9 senaste perioderna är godkända eller mer. Jag tycker det generellt börjar se bättre ut. Orosmoln just nu är skador. Vi har absolut inte det djupet att vi klarar av en eller två skador på våra bärande spelare.

Enligt Quila verkar HV vara nöjda. Helt fel. Vi behöver minst en forward (Ulla kan vi inte räkna med). Kanske även en back.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jordfelsbrytare » 9 februari 2022, 22:31

Powell med 4 pinnar idag.
Ser riktigt bra ut!
jordfelsbrytare

Inläggav Grga » 9 februari 2022, 22:31

PapaEmeritus skrev:
Grga skrev:Vi skall bara komma ihåg att Gunnar var otroligt nära att släppa 3 mål på de 5 första skotten idag. Hade inte blivit 8-3 då kan jag säga...

Varför ens fokusera på det nu?

Hult?
Grga

Inläggav Haard » 9 februari 2022, 22:32

Vad fan hände med Ullström denna gången?
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav lejacques » 9 februari 2022, 22:33

Grga skrev:Vi skall bara komma ihåg att Gunnar var otroligt nära att släppa 3 mål på de 5 första skotten idag. Hade inte blivit 8-3 då kan jag säga...

Men nu gjorde han inte det. I stället vinner han målvaktsmatchen.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Lakun » 9 februari 2022, 22:33

Fan Modo tog två
Lakun

Inläggav Robert.76 » 9 februari 2022, 22:33

Haard skrev:Vad fan hände med Ullström denna gången?

Kolliderade med en motspelare...vet inte om de misstänker hjärnskakning
Robert.76
Moderator

Inläggav Macce » 9 februari 2022, 22:37

lejacques skrev:Enligt Quila verkar HV vara nöjda. Helt fel. Vi behöver minst en forward (Ulla kan vi inte räkna med). Kanske även en back.

Helt enig med dig, kom igen nu Hult ge oss fans en (eller två) smällkaramell(er) delux innan deadline :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Grga » 9 februari 2022, 22:37

lejacques skrev:

Japp, allt är frid och fröjd. "Shl here we come".
Det jag kanske menade var ju att det såg extremt osäkert ut i kassen, igen. Det kommer kosta oss i ett jämt slutspel! Men va fan, tycker vi skall köpa 3 forwards istället för en keeper. Vi gjorde ju bara 8 mål idag :roll:
Grga

Inläggav 15:48 » 9 februari 2022, 22:38

lejacques skrev:
lejacques skrev:
Idag vill jag se (försöker igen) David Ullström visa oss alla att han kommer vara en spelare som gör skillnad när det drar ihop sig.

Idag vill jag se två PP:n som levererar.

Idag vill jag se fortsatt stabilt backspel.

Och så vill jag se tre poäng. Sen vill jag gärna se Netterberg på isen istället för Kokkonen. Sorgligt om Nettan skulle få fira 30-årsdagen med en petning.

Check på allt förutom Ulla... För andra matchen i rad.

7 av de 9 senaste perioderna är godkända eller mer. Jag tycker det generellt börjar se bättre ut. Orosmoln just nu är skador. Vi har absolut inte det djupet att vi klarar av en eller två skador på våra bärande spelare.

Enligt Quila verkar HV vara nöjda. Helt fel. Vi behöver minst en forward (Ulla kan vi inte räkna med). Kanske även en back.

Tycker Samuelsson har rätt i sin analys att vi inte gör nån jättebra match. Men vi vinner. Och det är ju så det sett ut stora delar av säsongen. 2 eller 3 matcher som varit bra under hela säsongen. Det är ett underbetyg till Samuelsson och hans kollegor att man efter 38 matcher inte har ett grundspel som kan leverera 3 stabila perioder fler gånger. Inte säker på att det kommer bli annorlunda i slutspelet men så länge vi vinner mer än vi förlorar så spelar det ju ingen roll…
15:48

Inläggav lejacques » 9 februari 2022, 22:39

Grga skrev:
lejacques skrev:

Japp, allt är frid och fröjd. "Shl here we come".
Det jag kanske menade var ju att det såg extremt osäkert ut i kassen, igen. Det kommer kosta oss i ett jämt slutspel! Men va fan, tycker vi skall köpa 3 forwards istället för en keeper. Vi gjorde ju bara 8 mål idag :roll:

Mm. Med samma resonemang kan vi ju slänga upp Kokkonen i förstakedjan och låta honom spela PP nonstop. För att HV gör 8 mål hör ju till vardagen...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Grga » 9 februari 2022, 22:46

Kokkonen...Han hade inte gjort bort sig. Killen har ju gjort en del mål i allsvenskan om man säger så. Han behöver bara lite kärlek och han skall hålla sig borta från detta forumet :lol:

Hult däremot skall läsa HÄR och köpa en ny keeper fort som f-n.
Grga

Inläggav Avery » 9 februari 2022, 22:46

Ge Powell livstidskontrakt! (Trots att han inte tog plats i JP-ligan(??????)
Avery

Inläggav mrnorrland » 9 februari 2022, 22:48

skönt med vinst
mrnorrland

Inläggav Sir Ward » 9 februari 2022, 22:53

Hemma efter totalkrossen ikväll.
Kul att träffa RiWi framförallt på matchen. Trodde först Torp Torped satt där, jäkla lika helt klart ;)

Pratade lite kort med Johan Lindbom och framförallt med Daniel Eriksson, nyanställde utvecklingschefen.
Han tror jag mycket på. Raka rör direkt.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav DocSeverinsen » 9 februari 2022, 22:56

Nån som har koll på Ullström? Utgick igen...
Säkerhetsåtgärd?
DocSeverinsen

Inläggav Sir Ward » 9 februari 2022, 22:57

Donald Sandström JP
”Nollorna” visade vägen för HV71 - sedan radade de andra upp sig i krossen

”Det är viktigt att våra målskyttar producerar”.
Tyckte HV-tränaren Tommy Samuelsson inför matchen mot Vita Hästen och tänkte bland annat tillbaka på Tyler Vesels mål i förra matchen mot Västerås, och Fredrik Forsbergs målskytte som (nästan) alltid är ganska pålitligt.

Sedan fick han ganska omgående se Victor Sjöholm göra sitt första mål för säsongen i HV-dressen innan Daniel Bertov visade att han inte ville vara sämre när han också gjorde säsongens första mål.

Svar på tal alltså!
Samuelsson har givetvis helt rätt när han pratar om speciella målskyttar, om killar som ska gå i bräschen och visa vägen i matcher när det står och väger. Det är då man måste lita på att Forsberg, Vesel och de andra gör vad de ska göra.

Och Bertov och Sjöholm får ursäkta, målskytte är kanske inte deras främsta egenskaper...
Samtidigt är det en styrka att sprida ut målskyttet på många händer för att motståndaren ska få det ännu svårare förutse vem som ska slå till. Nu har de flesta HV-spelare nätat den här säsongen, ett fåtal har fortfarande inte spräckt sin nolla däribland David Ullström och Nichlas Torp.

David Ullström ja. Säga vad man vill om HV-forwarden men något flyt har han inte. Borta länge efter operation, därefter sjuk, in igen bara för att få matchstraff mot Västerås, började mot Vita Hästen men fick utgå redan i den första perioden efter en smäll mot huvudet.
Om David Ullström fått en ny hjärnskakning betyder det att han blir borta ytterligare ett bra tag från spel, något som vore väldigt olyckligt för HV:s stjärnförvärv.
En veteran ut och en annan in. Simon Önerud var tillbaka på isen igen efter att ha varit skadad i handen en lång tid. Önerud fick oväntat mycket speltid och var också med en hel del i powerplay där han också fick bidra med en assist.

Jag var på plats i Norrköping i förra veckan och såg ett stundtals vårdslöst Vita Hästen möta HV. Det var samma sak i Husqvarna Garden där laget hade svårt att hålla sig på banan. I HV fick både Emil Andrae, Tyler Matson, Daniel Bertov och David Ullström smällar som tog illa.
Hästen fick också ett matchstraff för boarding och det kunde varit mer men man klarade sig undan hårdare bedömning från domarparet. HV punkterade för övrigt matchen totalt när Carl Sjögren fick sin femminutersutvisning.
Nu fick Ullström och Bertov kliva av isen och spelade inte mer och frågan är hur länge de blir borta.

HV tog en säker seger men det finns betydligt mer att ta ut av det här laget. Man spelade hyfsat i den första perioden, började slarva betänkligt i den andra innan man tog tag i det igen i den tredje.
Och det här är något som vi sett åtskilliga gånger under säsongen och också något som tränare Samuelsson pekar på, HV har svårt att spela bra i 60 minuter. Man sjunker lite för långt ner efter att ha haft en topp och jämnheten är något som man gärna vill se mer av.

Det surras för övrigt mer och mer om att HV71 kommer att presentera ett nyförvärv innan tisdag i nästa vecka då transferfönstret stänger. Flera ligor har börjat att släppa spelare, inte minst i den finska, vilket gör att utbudet av spelare plötsligt är ganska brett. HV har inga problem att ta in ytterligare någon spelare om tillfälle ges. Allt för att SHL-platsen ska bli enklare att nå.

Till sist - efter att Sjöholm och Bertov visat vägen så radade de upp sig, HV:s säkra kort. ”Foppa” Forsberg, Måns Lindbäck, Tommi Huhtala och de andra ville inte vara sämre de heller...

HV71-Vita Hästen 8-2
(3-1, 1-1, 4-0)
Första perioden: 0-1 (10.26) Colby Sissons (Ludwig Stenlund). 1-1 (12.33) Victor Sjöholm (Emil Andrae/Taylor Matson). 2-1 (16.20) Daniel Bertov (Myles Powell/Emil Andrae). 3-1 (17.03) Jesper Kokkonen (Max Wennlund/Andreas Söderberg).
Andra perioden: 4-1 (4.19) Fredrik Forsberg (Myles Powell/Måns Lindbäck) spel fem mot fyra. 4-2 (16.03) Fabian Ilestedt (Jesper Samuelsson/Ludwig Stenlund) spel fem mot fyra.
Tredje perioden: 5-2 (3.45) Måns Lindbäck (Fredrik Forsberg/Simon Önerud) spel fem mot fyra. 6-2 (6.03) Fredrik Forsberg (Myles Powel/Chad Billins) spel fem mot fyra. 7-2 (6.29) Tommi Huhtala (Tyler Vesel/Emil Andrae). 8-2 (17.56) Emil Andrae (Myles Powell/Christoffer Törngren).
Utvisningar, HV71: Daniel Bertov 2, Nichlas Torp 2.
Utvisningar, Vita Hästen: Carl Sjögren 5, Rihards Marenis 2+2, Alexander Falk 2, Marcus Eriksson 2, Hampus Falk 2.
Skott: 41-20 (15-6, 11-11, 15-3)
Domare: Fredrik Rönnberg, Mattias Enroth.
Publik: 3703 i Husqvarna Garden.

JP/Jnyttligan
5 poäng: Emil Andrae
4 poäng: Fredrik Forsberg
3 poäng: Max Wennlund
2 poäng: Victor Sjöholm
1 poäng: Taylor Matson
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Andersson711 » 9 februari 2022, 22:58

Gött ändå att mannen med 4 ass inte fick en enda poäng av Jnytt.
Andersson711
Moderator

Inläggav Nick » 9 februari 2022, 23:23

Powell är de bästa nyförvärvet på hela säsongen! Han har petat ner vesel! Grym både offensivt o defensivt. Klockren värvning. Hatten av för Västerviks sportchef som hittade honom åt oss.
Nick

Inläggav Diabolics » 9 februari 2022, 23:24

Andersson711 skrev:Gött ändå att mannen med 4 ass inte fick en enda poäng av Jnytt.

:lol:

Annars:
Donnald (Mats Wennerholm) Sandström skrev:Det surras för övrigt mer och mer om att HV71 kommer att presentera ett nyförvärv innan tisdag i nästa vecka då transferfönstret stänger.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 9 februari 2022, 23:27

Annars:
Donnald (Mats Wennerholm) Sandström skrev:Det surras för övrigt mer och mer om att HV71 kommer att presentera ett nyförvärv innan tisdag i nästa vecka då transferfönstret stänger.

Kunde jag iofs frågat om. Orutinerat av mig. Fan!
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 9 februari 2022, 23:39

Missade matchen och sitter nu och glor på eftersändningen. Men jag fattar inte varför. Det är inte många lag jag hatar. Men Skitlaget med stort S, Vita Hästen, kan jag ärligt säga att jag hatar!

Fy

Fan

Vilka jävla pisspelare! Vilket pisslag! Spelar lika fult som vårdslöst och filmar så fort de får chansen. Blir förbannad bara jag ser dessa avträden till spelare.

När jag blir ekonomiskt oberoende så ska jag köpa Vita Hästen och lägga ner skiten!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Macce » 10 februari 2022, 00:03

shitkicker skrev:När jag blir ekonomiskt oberoende så ska jag köpa Vita Hästen och lägga ner skiten!

:lol:
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Sir Ward » 10 februari 2022, 00:10

shitkicker skrev:Missade matchen och sitter nu och glor på eftersändningen. Men jag fattar inte varför. Det är inte många lag jag hatar. Men Skitlaget med stort S, Vita Hästen, kan jag ärligt säga att jag hatar!

Fy

Fan

Vilka jävla pisspelare! Vilket pisslag! Spelar lika fult som vårdslöst och filmar så fort de får chansen. Blir förbannad bara jag ser dessa avträden till spelare.

När jag blir ekonomiskt oberoende så ska jag köpa Vita Hästen och lägga ner skiten!

Får jag detta episka uppdrag så försvinner MF Färjestad rakt av. Stor parkeringsplats över hela smutset.
Finns stålar kvar så jämnas även MF Silverköping platt planenligt.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Guld » 10 februari 2022, 05:45

shitkicker skrev:Missade matchen och sitter nu och glor på eftersändningen. Men jag fattar inte varför. Det är inte många lag jag hatar. Men Skitlaget med stort S, Vita Hästen, kan jag ärligt säga att jag hatar!

Fy

Fan

:o :lol: :lol:
Guld

Inläggav mrnorrland » 10 februari 2022, 12:03

Otroligt skönt styrkebesked igår. Gedigen insats förrutom sista 10 i 2 perioden där man börja slarva och tappa fokus
mrnorrland

Inläggav Avery » 10 februari 2022, 13:24

Håller med Er alla. Skönt att slippa möta detta låtsaslag mer.

Matchreferatet på deras officiella sida är ju katastrof, skrivet av världens mest enögda hobby-reporter?

Håll till godo:

"...Vita Hästen vann många av 50-50-puckarna, men HV fick med sig många bedömningar i jämna lägen"

"...I denna utvisningssituation fick HVs Fredrik Forsberg också ta sig hyfsat stora friheter att utmana Jesper Myrenberg när han tryckte in pucken till 4-1 men trots videogranskning stod sig målet"

För att avsluta med den värsta och mest enögda:

"Carl Sjögren tacklade en HV-spelare axel mot axel men båda spelarna hade bra fart och Sjögren åkte ut för boarding på fem minuter, återigen trots videogranskning"
Avery

Inläggav Junior » 10 februari 2022, 13:32

Avery skrev:Håller med Er alla. Skönt att slippa möta detta låtsaslag mer.

Matchreferatet på deras officiella sida är ju katastrof, skrivet av världens mest enögda hobby-reporter?

Håll till godo:

"...Vita Hästen vann många av 50-50-puckarna, men HV fick med sig många bedömningar i jämna lägen"

"...I denna utvisningssituation fick HVs Fredrik Forsberg också ta sig hyfsat stora friheter att utmana Jesper Myrenberg när han tryckte in pucken till 4-1 men trots videogranskning stod sig målet"

För att avsluta med den värsta och mest enögda:

"Carl Sjögren tacklade en HV-spelare axel mot axel men båda spelarna hade bra fart och Sjögren åkte ut för boarding på fem minuter, återigen trots videogranskning"

I mindre, inte så bemedlade klubbar, har en person ofta flera roller. Till exempel i Hästene där Zabel rattar jobbet som HC och att skriva matchreferat på deras hemsida.
SM guld 21/22.
Junior

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna