Omgång 34: Modo Hockey - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 34: Modo Hockey - HV71

Inläggav Andersson711 » 21 januari 2022, 22:25

Farzan skrev:Powell-Önerud-Ullström ska ju in i det här laget. Det ser inte helt nattsvart ut.

Hoppas en av dom kan vara grym som back och att en av dom är jäkligt duktig på att stå i mål. Då kanske.
Andersson711
Moderator

Inläggav CROHB » 21 januari 2022, 22:25

Farzan skrev:Powell-Önerud-Ullström ska ju in i det här laget. Det ser inte helt nattsvart ut.

Blir nog en kedja också faktiskt och kan nog funka.
Vi kommer att ha tre högerfattade transatlanter som våra tre toppcentrar.
Det har nog aldrig hänt tidigare.
CROHB

Inläggav Grga » 21 januari 2022, 22:25

Andersson711 skrev:Och för att vända detta hämtar vi in en till center.

För att problemet sitter där.
Herregud.

6 backar och 1 målvakt tack.

Ytterligare en förstörd fredag.

Det är så sjukt......
Grga

Inläggav shitkicker » 21 januari 2022, 22:29

PapaEmeritus skrev:
shitkicker skrev:Men nu måste det väl ändå vara officiellt att HV knappast är favorit att gå upp. Det slår ju inga gnistor alls kring det här gänget. Favoritskapet borde snarare ligga på MoDo och Kristianstad. De fungerar som och spelar ju mycket bättre som lag än vad detta HV gör.

Det är inte nu vi ska vara bäst osv.

Enda chansen för HV att ta sig upp är om sämre placerade lag slår ut MoDo, Kristianstad och Björklöven i första och andrarundan, för att sedan kulminera och tappa kraften till nästa runda.

Detta förutsätter dock att HV klarar sig kvar till final. Det ”spel” man visar upp nuförtiden tar inte laget förbi en förstarunda ens.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 21 januari 2022, 22:31

han ser inte så hälsosam ut, modo-coachen.....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav 15:48 » 21 januari 2022, 22:32

Faktum är att vi kunde rånat med oss alla tre poängen om vi satt våra chanser. Men ett klart steg bakåt jämfört med Lövenmatchen.
15:48

Inläggav shitkicker » 21 januari 2022, 22:32

På 16 utvisningsminuter för MoDo lyckas HV alltså göra 1 mål. Och då i 5-3.

Sparka Thermell. Och gör det redan ikväll. Maken till värdelös coach och värvning! Ett lågvattenmärke t o m för att vara en Hult-värvning!
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 21 januari 2022, 22:35

Jag tycker den här matchen visar väldigt tydligt var våra problem sitter.

Vi har ingen toppmålvakt.

Alldeles för dåliga backar OCH dessutom alldeles för klena.

Saknar tyngd framåt och även effektivitet.

Vi måste få in mer tyngd och tuffhet i laget. Backsidan är så sjukt felkomponerad även denna säsongen.

Jag tror MoDo bara har halva HVs spelarbudget och ändå är lagen helt jämna.
CROHB

Inläggav Davestar » 21 januari 2022, 22:35

Diabolics skrev:han ser inte så hälsosam ut, modo-coachen.....

Hahaha, har slagit mig också. Född -79 om jag inte tar fel…
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Andersson711 » 21 januari 2022, 22:35

shitkicker skrev:På 16 utvisningsminuter för MoDo lyckas HV alltså göra 1 mål. Och då i 5-3.

Sparka Thermell. Och gör det redan ikväll. Maken till värdelös coach och värvning! Ett lågvattenmärke t o m för att vara en Hult-värvning!

Håller fullständigt med. Han sänker allt offensivt spel.
Andersson711
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 21 januari 2022, 22:36

Tror chansen är mkt liten Hv71 vinner serien nu, modo kommer ånga på, få hemmafördel mm. Ser tufft ut.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav matsqq » 21 januari 2022, 22:38

lejacques skrev:Vissa vill ha en ny målvakt. Gunnarsson är den målvakt i serien som släppt in minst mål per match de tio senaste. Han har näst bäst räddningsprocent. Han har flest hållna nollor i serien sett över hela säsongen

Andra vill ha en ny back. HV är det lag som släpper in minst mål i serien.

HV:s PP är kanonkass och vi har egentligen inga offensiva hot att tala om förutom Vesel och Forsberg bland forwards. Samtidigt tycker somliga att Vesel och Forsberg gått ner sig. Vad har vi då?

Vad som är prio för HV borde väl vara självklart?

Näst bäst räddningsprocent ?

När jag tittade på de 6 topplagens målvakter så fick jag det till att han hade sämst räddningsprocent av de målvakter som stått mest i respektive topplag ? För du borde nog inte jämföra med bottenlagen ...

Ganska klart sämst räddningsprocent också ....

Sorterar på spelade minuter och kollar sedan procenten ...
https://www.hockeyallsvenskan.se/statistik/malvakt/summary?season=2021&gameType=regular&series=qQ9-594cW8OWD&count=25&sortKey=MIP&invert=false
matsqq

Inläggav spaawn » 21 januari 2022, 22:41

Bästa målvakten vinner täta och chansfattiga matcher. Vi är tyvörr chanslösa på shl-platsen med gunnar i målet.
spaawn

Inläggav lejacques » 21 januari 2022, 22:46

matsqq skrev:
lejacques skrev:Vissa vill ha en ny målvakt. Gunnarsson är den målvakt i serien som släppt in minst mål per match de tio senaste. Han har näst bäst räddningsprocent. Han har flest hållna nollor i serien sett över hela säsongen

HV:s PP är kanonkass och vi har egentligen inga offensiva hot att tala om förutom Vesel och Forsberg bland forwards. Samtidigt tycker somliga att Vesel och Forsberg gått ner sig. Vad har vi då?

När jag tittade på de 6 topplagens målvakter så fick jag det till att han hade sämst räddningsprocent av de målvakter som stått mest i respektive topplag ? För du borde nog inte jämföra med bottenlagen ...

https://www.hockeyallsvenskan.se/statistik/malvakt/summary?season=2021&gameType=regular&series=qQ9-594cW8OWD&count=25&sortKey=MIP&invert=false

Skulle varit tydligare. Sett till de tio senaste före dagens match. Det jag ville ha sagt. Gunnar har inte alls varit så dålig som många vill få det till.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav matsqq » 21 januari 2022, 22:48

lejacques skrev:
matsqq skrev:

Skulle varit tydligare. Sett till de tio senaste före dagens match. Det jag ville ha sagt. Gunnar har inte alls varit så dålig som många vill få det till.

OK no problem
matsqq

Inläggav shitkicker » 21 januari 2022, 22:48

HV gör ju fan bara 1 mål framåt! Trots 16 PP-min! Gunnar släpper 3 mål, mycket på grund av ett fullkomligt uruselt och värdelöst… ja det går ju inte ens att kalla det för försvarsspel, för det är ju inte det det är!

Hade detta varit omgång 7 hade HV vunnit med 5-3. För HV ska kunna vinna alla matcher man släpper in 3 mål i relativt enkelt i denna skitserie. Men man gör ju inte mål framåt! Och då spelar det ingen roll hur få man släpper in bakåt. Offensiven existerar inte.

Av denna veckans 9 gjorda mål så kommer 4 från backar och 2 från inlånade div1-spelare. Alltså har endast 3 mål på 3 matcher gjorts av ordinarie forwards. Och det är det stora problemet!
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 21 januari 2022, 22:49

Carl Ljungquist JP
HV71 sumpade chansen – så bör klubben förstärka inför slutspurten

HV71 borta mot Modo. Ettan mot tvåan i tabellen. Mycket roligare än så kan det väl knappast bli under den hockeyallsvenska säsongen 2021/2022
Och när jag bänkade mig inför fredagsbataljen mellan HV och Modo gjorde jag det med en stark förhoppning och förväntan om en match där det tydligt skulle synas att det var två topplag mot varandra.

Den senaste matchen mellan de båda lagen, i Husqvarna Garden den 10 december, var en riktig höjdare som Jonathan Davidsson avgjorde på ett ytterst elegant sätt i förlängning. Med den kampen färskt i minne drogs inte direkt förväntningarna ner på fredagskvällens häftiga tillställning.
Jag misstänker att Hägglunds Arena, som Örnsköldsviks hockeytempel heter numera, hade kokat om det nu inte hade varit för rådande omständigheter med trista publikrestriktioner.
Men festligt skulle det ju helt klart kunna bli ändå, med så många skickliga lirare på isen.

Det var jämnt och blev inga mål under matchens första 20 minuter, men det syntes ändå att det var en match som betydde lite extra.
Det small till höger och vänster. Det var hett. Victor Sjöholm och Nichlas Torp spelade som alltid fysiskt, Jesper Thörnberg bjöd en Modospelare på en flygtur bakom hemmalagets kasse och de rödklädda hemmaspelarna spelade också aggressivt och inspirerat.
5.35 in på den andra perioden kom matchens första mål genom hemmalagets Markus Modigs. HV71 kvitterade kort därefter då Chad Billins, fint framspelad av Tyler Vesel och Fredrik Forsberg, hängde dit 1–1 i spel fem mot tre.
Men Modo fick sista ordet i mittenperioden, då Riley Woods kunde mosa sig in framför HV-kassen och skicka in ett ledningsmål endast 15 sekunder innan den andra pausvilan.
Ett tungt psykologiskt Modo-mål i slutskedet av den andra perioden – och sedan kom ett minst lika tungt psykologiskt mål i upptakten av den tredje.

Erik Karlsson styrde in 3–1 och där var det tack och godnatt för ett uddlöst HV71, som aldrig lyckades hitta kraft nog att svara.
Hemmalaget vann med 3–1 och för HV blev det ett trist slut på bortaturnén, som nu kan summeras med sex HV-poäng av nio möjliga.
Hade HV71 vunnit fredagskvällens kamp hade laget seglat ifrån i toppen av tabellen med nio poängs försprång på Modo. Men man sumpade den chansen och det skickliga Ö-vikslaget visade att man absolut inte tänker ge sig. Nu är det mycket som talar för att det kommer att bli en stenhård strid om den absoluta topplaceringen ända in på målsnåret.
HV71 är av allt att döma på väg att förstärka sin trupp inför slutspurten av grundserien (18 matcher kvar) och det kommande slutspelet. Sportbladet avslöjade häromdagen att Västerviks poängstarke spjutspets Myles Powell är på väg in i detta SHL-jagande lag. Han var om inte annat tongivande när Västervik vann med klara 5–2 mot HV71 den 27 december. Helt klart en skicklig lirare.

Men jag har tidigare under säsongen efterlyst ytterligare en back till HV-truppen. En större, rejäl och framför allt pålitlig back hade definitivt inte varit fel att krydda laget med och få in till slutspelet. För det kommer med all sannolikhet att bli en riktigt tuff resa för detta HV71, som tydligt har meddelat att man siktar på att gå hela vägen till finalseger och en SHL-plats.
Jag tycker inte att HV ska panikvärva på något sätt innan transferfönstret bommar igen. Men att få in ny energi i gruppen tror jag inte heller behöver vara fel under detta skede av säsongen. Resurser för att förstärka finns i alla fall, det har HV-ledningen varit tydlig med tidigare under säsongen.

FAKTA: Modo–HV71 3–1 (0–0, 2–1, 1–0)
Första perioden: –
Andra perioden: 1–0 (5.35) Markus Modigs (Sam Vigneault), 1–1 (8.18) Chad Billins (Fredrik Forsberg, Tyler Vesel), spel fem mot tre, 2–1 (19.45) Riley Woods (Sam Vigneault, Pontus Näsén).
Tredje perioden: 3–1 (0.57) Erik Karlsson (Filip Sveningsson, Filip Hasa).
Utvisningsminuter, Modo: 8x2 min, HV71: 4x2 min.
Skott: 20–34 (9–11, 7–9, 4–14).
Domare: André Hiljanen och Kristoffer Folkstrand.
Publik: 1 790.

Så startade HV71:
Målvakter:
37 Jonas Gunnarsson-(39 Filip Larsson).
Backar:
41 Chad Billins-23 Daniel Norbe.
4 Emil Andrae-5 Victor Sjöholm.
38 Nichlas Torp-8 Alexander Ytterell.
51 Marcus Karlström.
Kedjor:
33 Måns Lindbäck-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.
88 Jesper Kokkonen-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
61 Tommi Huhtala-9 Taylor Matson-92 Pontus Netterberg.
29 Jonathan Wikström-16 Adam Hirsch-10 Jesper Thörnberg.
17 Max Wennlund.

De saknades i HV71:
David Ullström (sjuk), Christoffer Törngren (sjuk), Simon Önerud (skadad), Zion Nybeck (skadad), Daniel Bertov (skadad).

JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Chad Billins.
4 poäng: Jesper Thörnberg.
3 poäng: Fredrik Forsberg.
2 poäng: Victor Sjöholm.
1 poäng: Adam Hirsch.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 21 januari 2022, 22:53

shitkicker skrev:HV gör ju fan bara 1 mål framåt! Trots 16 PP-min! Gunnar släpper 3 mål, mycket på grund av ett fullkomligt uruselt och värdelöst… ja det går ju inte ens att kalla det för försvarsspel, för det är ju inte det det är!

Hade detta varit omgång 7 hade HV vunnit med 5-3. För HV ska kunna vinna alla matcher man släpper in 3 mål i relativt enkelt i denna skitserie. Men man gör ju inte mål framåt! Och då spelar det ingen roll hur få man släpper in bakåt. Offensiven existerar inte.

Av denna veckans 9 gjorda mål så kommer 4 från backar och 2 från inlånade div1-spelare. Alltså har endast 3 mål på 3 matcher gjorts av ordinarie forwards. Och det är det stora problemet!

Ja, alltså jag förstår inte hetsen kring målvakt och backar. Skadorna visade att vi inte har den offensiv vi trodde att vi hade. Och nu utan en Foppa och Vesel som gör mål på precis allt så har vi ingen offensiv alls.

No-brainer. Minst ett par forwards måste in. Så hoppas Wilander är villig att ge Hult 1,5-2 miljoner kronor för att köpa loss spelare från allsvenska konkurrenter.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Legogubbe » 21 januari 2022, 23:28

Vesel, Forsberg och Huhtala? Vart håller dessa herrar hus? Underpresterar så in i helvete! Vesel är rent av dålig speciellt i PP, karln rent av förstör med sitt tröga spel. Och Forsberg, 5 mot 5 är han inte värd mycket, vingligaste spelare av dom alla. Sen Huhtala, tydligen hans normala nivå vi ser och där har Hult hittat fel återigen. Katastrof att detta miljon bygge är så dåliga. Och termell eller termosen, Jesus alltså.
Legogubbe

Inläggav Herkie82 » 22 januari 2022, 10:34

Legogubbe skrev:Vesel, Forsberg och Huhtala? Vart håller dessa herrar hus? Underpresterar så in i helvete! Vesel är rent av dålig speciellt i PP, karln rent av förstör med sitt tröga spel. Och Forsberg, 5 mot 5 är han inte värd mycket, vingligaste spelare av dom alla. Sen Huhtala, tydligen hans normala nivå vi ser och där har Hult hittat fel återigen. Katastrof att detta miljon bygge är så dåliga. Och termell eller termosen, Jesus alltså.

Jag förordar att alla kommer till tals och får säga sin åsikt men det ska gärna finnas någon substans i det hela. Det känns som att det är sällan dina inlägg gör det. Tänk en gång till innan du skriver.
Herkie82

Inläggav Legogubbe » 22 januari 2022, 11:31

Herkie82 skrev:
Legogubbe skrev:Vesel, Forsberg och Huhtala? Vart håller dessa herrar hus? Underpresterar så in i helvete! Vesel är rent av dålig speciellt i PP, karln rent av förstör med sitt tröga spel. Och Forsberg, 5 mot 5 är han inte värd mycket, vingligaste spelare av dom alla. Sen Huhtala, tydligen hans normala nivå vi ser och där har Hult hittat fel återigen. Katastrof att detta miljon bygge är så dåliga. Och termell eller termosen, Jesus alltså.

Jag förordar att alla kommer till tals och får säga sin åsikt men det ska gärna finnas någon substans i det hela. Det känns som att det är sällan dina inlägg gör det. Tänk en gång till innan du skriver.
Det var min åsikt med eller utan substans. Dessutom är det sant så jag förstår inte va du piper om?
Legogubbe

Inläggav Herkie82 » 22 januari 2022, 12:17

Legogubbe skrev:
Herkie82 skrev:

Det var min åsikt med eller utan substans. Dessutom är det sant så jag förstår inte va du piper om?

I det här fallet skulle jag inte säga att det är sant med tanke på att två av individerna som du nämner låg bakom målet vi gjorde. Vesel tog ett initiativ och bröt ett mönster, Forsberg gjorde detsamma genom att maskera ett skott så målvakten gjorde allt för att flytta över och Billins skjöt enkelt mål.

Jag tycker HV som lag gjorde en halvdan insats igår men att ta fram motorsågen mot de som faktiskt låg bakom det enda målet vi gjorde känns konstigt.
Herkie82

Inläggav Legogubbe » 22 januari 2022, 12:47

Ja så kan man också se det, där snackar vi om att ställa krav. Ett bra byte sen kan du hämta lönen.
Legogubbe

Inläggav Herkie82 » 22 januari 2022, 13:10

Legogubbe skrev:Ja så kan man också se det, där snackar vi om att ställa krav. Ett bra byte sen kan du hämta lönen.

Nja det var väl inte riktigt det jag sa men skit samma. Du har rätt och jag har fel.
Herkie82

Inläggav RJ--92 » 22 januari 2022, 16:26

Davestar skrev:
Diabolics skrev:han ser inte så hälsosam ut, modo-coachen.....

Hahaha, har slagit mig också. Född -79 om jag inte tar fel…

Stämmer, samma som viss berömd Liket.
RJ--92

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna