Omgång 6: MODO Hockey - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 6: MODO Hockey - HV71

Inläggav #22 Bemersten » 28 september 2012, 13:29

Jag tar diskussionen om Davidsson poängskörd efter säsongen.
Mina fiender får jag gratis, mina vänner köper jag.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav Cyruz » 28 september 2012, 13:44

sir Ward:

Angående huruvida Wesslan kan stå alla matcher eller inte, jag har ju själv aldrig spelat ishockey. Varken som utespelare eller målvakt. Därför kan jag bara gå på det målvakterna och deras tränare säger.

Från såväl NHL som Elitserien har jag ända sedan barnsben hört proffsen säga att en bra förstamålvakt är beroende av en bra andramålvakt som kan avlasta. Målvakterna och deras tränare har så länge jag kan minnas alltid sagt att det inte går att stå alla matcher, att målisen behöver få vila ibland.

Kan ibland tycka det låter konstigt att just målvakter behöver vila medan utespelare, som åker mer skridskor och har ett mer fysiskt krävande arbete, kan spela alla matcher. Å andra sidan kan man förstå att målvakternas spel sliter mer på rygg/knä/lår, just för att de har en obekväm arbetsställning. Att just deras hållning på isen sliter mer på kroppen än vad skridskoåkning gör för utespelare.

Ingen aning om jag har rätt i min analys, men det är så jag väljer att se på saken :)
Cyruz

Inläggav hokky » 28 september 2012, 14:17

Cyruz skrev:sir Ward:

Angående huruvida Wesslan kan stå alla matcher eller inte, jag har ju själv aldrig spelat ishockey. Varken som utespelare eller målvakt. Därför kan jag bara gå på det målvakterna och deras tränare säger.

Från såväl NHL som Elitserien har jag ända sedan barnsben hört proffsen säga att en bra förstamålvakt är beroende av en bra andramålvakt som kan avlasta. Målvakterna och deras tränare har så länge jag kan minnas alltid sagt att det inte går att stå alla matcher, att målisen behöver få vila ibland.

Kan ibland tycka det låter konstigt att just målvakter behöver vila medan utespelare, som åker mer skridskor och har ett mer fysiskt krävande arbete, kan spela alla matcher. Å andra sidan kan man förstå att målvakternas spel sliter mer på rygg/knä/lår, just för att de har en obekväm arbetsställning. Att just deras hållning på isen sliter mer på kroppen än vad skridskoåkning gör för utespelare.

Ingen aning om jag har rätt i min analys, men det är så jag väljer att se på saken :)

Helt rätt! Framförallt med en så aggressiv spelstil som Wesslau har sliter det enormt på kroppen. Det är ingen tillfällighet att han var dålig i kvalserien ifjol.

Sen måste man ha en reserv i matchform om han blir skadad. Så Gunnarsson borde få 1/6 av matcherna.
hokky

Inläggav trancedanne » 28 september 2012, 14:28

Jompii skrev:Så dåligt tycker jag inte Davidsson var förra säsongen.
Han vann ju den interna poängligan (tillsammans med Krog) med 40 poäng samt att han hade +/- 15 (bara Almqvist hade bättre i HV71). I år så har det gått lite tyngre men jag tror att det kommer att släppa. Davidsson håller fortfarande hög elitserieklass och hans skridskoåkning ser riktigt bra ut. Sen så är det ju inte så konstigt att han dalar, jag menar Johan är inte 20 år längre :P

Vem klagade på Davidsson förra säsongen? Han håller långt ifrån samma klass i inledningen av denna säsong och det finns anledning att oroa sig. Men spelar man Ledin och Sundh (en horribel komponerad kedja) så blir det inte mycket poäng, han kan dock inte skylla +/- på någon. Kör in han med W. Karlsson och Mackan eller med Fasth så tror jag poängen trillar in.
trancedanne

Inläggav frederic » 28 september 2012, 16:12

hokky skrev:Helt rätt! Framförallt med en så aggressiv spelstil som Wesslau har sliter det enormt på kroppen. Det är ingen tillfällighet att han var dålig i kvalserien ifjol.

Sen måste man ha en reserv i matchform om han blir skadad. Så Gunnarsson borde få 1/6 av matcherna.

Som en jämförelse så stod Lundqvist 62 matcher i NHLs grundserie förra säsongen (drygt 75% av matcherna) för NYR, och alla deras 20 slutspelsmatcher.

Tidigare säsonger har han stått runt 70 matcher i grundserien (68, 73, 70, 72, 70).

Är han så mycket bättre tränad?
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Pawhlen » 28 september 2012, 16:25

frederic skrev:
hokky skrev:Helt rätt! Framförallt med en så aggressiv spelstil som Wesslau har sliter det enormt på kroppen. Det är ingen tillfällighet att han var dålig i kvalserien ifjol.

Som en jämförelse så stod Lundqvist 62 matcher i NHLs grundserie förra säsongen (drygt 75% av matcherna) för NYR, och alla deras 20 slutspelsmatcher.

Tidigare säsonger har han stått runt 70 matcher i grundserien (68, 73, 70, 72, 70).

Är han så mycket bättre tränad?

Det tror jag eftersom NHL håller på så mycket längre än våran Elitserie och då måste man lägga upp träningen på ett sådant sätt som gör att man kan hålla sig fräsch hela året eller?
Pawhlen

Inläggav starmarket » 28 september 2012, 16:34

Oavsett om Wesslan skulle orka eller inte är det enligt min mening viktigt att hålla andrakeepern igång och låta honom få känna på matchtempot. Skulle man få en skada på Wesslau i omgång 50 och Gunnarsson inte har stått en enda match så tror jag att det skulle kunna gå riktigt illa.
Användarvisningsbild
starmarket

Inläggav frederic » 28 september 2012, 16:44

Pawhlen skrev:Det tror jag eftersom NHL håller på så mycket längre än våran Elitserie och då måste man lägga upp träningen på ett sådant sätt som gör att man kan hålla sig fräsch hela året eller?

Och i elitserien lägger man medvetet upp träningen på ett sådant sätt som gör att man inte orkar hela året?

Det låter ju otroligt dumt om du frågar mig.
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Pawhlen » 28 september 2012, 16:47

frederic skrev:
Pawhlen skrev:Det tror jag eftersom NHL håller på så mycket längre än våran Elitserie och då måste man lägga upp träningen på ett sådant sätt som gör att man kan hålla sig fräsch hela året eller?

Och i elitserien lägger man medvetet upp träningen på ett sådant sätt som gör att man inte orkar hela året?

Det sa jag inte, men det är en tydlig skillnad på att spela 55 eller 82 matcher, det är som sagt bara vad jag tror
Pawhlen

Inläggav Keskinen » 28 september 2012, 16:53

Gunnarsson gjorde en kanonmatch och gav laget en chans att vinna, jag kan tycka att det saknas en spelare av klass till exempelvis Davidssons kedja MEN... Det var inte för vi var dåliga på att sätta dit chanserna igårsom gjorde att vi förlora utan för vi skapade nästan inga chanser. Nästan hela laget spelade under sin förmåga samtidigt som Modo gjorde en bra match i alla 3 zonerna..

Nu släpper vi denna matchen!
Satsar på att göra en grym match mot Rögle och hälsa dom välkomna till Elitserien med att visa att det är tufft att möta HV!

Måste bara säga att nivån härinne är riktigt bra och det är kul att det finns så många HV-fans med vettiga ideer och diskussioner - Keep it up : )
Keskinen

Inläggav Keskinen » 28 september 2012, 16:57

Pawhlen skrev:
frederic skrev:

Det sa jag inte, men det är en tydlig skillnad på att spela 55 eller 82 matcher, det är som sagt bara vad jag tror

Tror inte vi ska blanda ihop NHL med ES, i NHL finns det ett fåtal som klarar att stå 60-70 matcher och hålla en jämn hög nivå.. Det är de allra bästa som klarar det.. Lundqvist, Quick och Rinne för att ta några exempel !
Keskinen

Inläggav Pawhlen » 28 september 2012, 17:01

Det var det jag ville påpeka, tack Keskinen ;)
Pawhlen

Inläggav dekman » 28 september 2012, 17:01

Att det ens blir diskussion om att man väljer att lufta andre-keepern några matcher då och då är för mig helt obegripligt. Även om man har en uttalad första-keeper så måste andregubben också få matchträning. Så enkelt är det. Det handlar inte primärt om att en målvakt inte "orkar" en hel säsong.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Keskinen » 28 september 2012, 17:06

dekman skrev:Att det ens blir diskussion om att man väljer att lufta andre-keepern några matcher då och då är för mig helt obegripligt. Även om man har en uttalad första-keeper så måste andregubben också få matchträning. Så enkelt är det. Det handlar inte primärt om att en målvakt inte "orkar" en hel säsong.

Bra skrivet, ännu konstigare med tanke på att Gunnarsson gjorde en grym match - hoppas han får fler chanser : )
Keskinen

Inläggav frederic » 28 september 2012, 17:39

dekman skrev:Att det ens blir diskussion om att man väljer att lufta andre-keepern några matcher då och då är för mig helt obegripligt. Även om man har en uttalad första-keeper så måste andregubben också få matchträning. Så enkelt är det. Det handlar inte primärt om att en målvakt inte "orkar" en hel säsong.

Det är just det jag menar. Wesslau "orkar" en hel säsong, det är inte därför man låter Gunnarson stå. Som någon skrev, inte kul om Wesslau går sönder i omgång 50, och Gunnarsson inte har en enda match i benen... :)
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav hammare7 » 29 september 2012, 10:46

Vi har förlorat en match o det redan snackas om panik, kris, för dåliga spelare bla bla bla, vi kommer förlora vi kommer ha sämre perioder o de är bättre de gör sådana här matcher nu än i slutspelet som de har gjort de senaste 2 åren
hammare7

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna