Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn
Cyruz skrev:sir Ward:
Angående huruvida Wesslan kan stå alla matcher eller inte, jag har ju själv aldrig spelat ishockey. Varken som utespelare eller målvakt. Därför kan jag bara gå på det målvakterna och deras tränare säger.
Från såväl NHL som Elitserien har jag ända sedan barnsben hört proffsen säga att en bra förstamålvakt är beroende av en bra andramålvakt som kan avlasta. Målvakterna och deras tränare har så länge jag kan minnas alltid sagt att det inte går att stå alla matcher, att målisen behöver få vila ibland.
Kan ibland tycka det låter konstigt att just målvakter behöver vila medan utespelare, som åker mer skridskor och har ett mer fysiskt krävande arbete, kan spela alla matcher. Å andra sidan kan man förstå att målvakternas spel sliter mer på rygg/knä/lår, just för att de har en obekväm arbetsställning. Att just deras hållning på isen sliter mer på kroppen än vad skridskoåkning gör för utespelare.
Ingen aning om jag har rätt i min analys, men det är så jag väljer att se på saken
Jompii skrev:Så dåligt tycker jag inte Davidsson var förra säsongen.
Han vann ju den interna poängligan (tillsammans med Krog) med 40 poäng samt att han hade +/- 15 (bara Almqvist hade bättre i HV71). I år så har det gått lite tyngre men jag tror att det kommer att släppa. Davidsson håller fortfarande hög elitserieklass och hans skridskoåkning ser riktigt bra ut. Sen så är det ju inte så konstigt att han dalar, jag menar Johan är inte 20 år längre
hokky skrev:Helt rätt! Framförallt med en så aggressiv spelstil som Wesslau har sliter det enormt på kroppen. Det är ingen tillfällighet att han var dålig i kvalserien ifjol.
Sen måste man ha en reserv i matchform om han blir skadad. Så Gunnarsson borde få 1/6 av matcherna.
frederic skrev:hokky skrev:Helt rätt! Framförallt med en så aggressiv spelstil som Wesslau har sliter det enormt på kroppen. Det är ingen tillfällighet att han var dålig i kvalserien ifjol.
Sen måste man ha en reserv i matchform om han blir skadad. Så Gunnarsson borde få 1/6 av matcherna.
Som en jämförelse så stod Lundqvist 62 matcher i NHLs grundserie förra säsongen (drygt 75% av matcherna) för NYR, och alla deras 20 slutspelsmatcher.
Tidigare säsonger har han stått runt 70 matcher i grundserien (68, 73, 70, 72, 70).
Är han så mycket bättre tränad?
Pawhlen skrev:Det tror jag eftersom NHL håller på så mycket längre än våran Elitserie och då måste man lägga upp träningen på ett sådant sätt som gör att man kan hålla sig fräsch hela året eller?
frederic skrev:Pawhlen skrev:Det tror jag eftersom NHL håller på så mycket längre än våran Elitserie och då måste man lägga upp träningen på ett sådant sätt som gör att man kan hålla sig fräsch hela året eller?
Och i elitserien lägger man medvetet upp träningen på ett sådant sätt som gör att man inte orkar hela året?
Det låter ju otroligt dumt om du frågar mig.
Pawhlen skrev:frederic skrev:Pawhlen skrev:Det tror jag eftersom NHL håller på så mycket längre än våran Elitserie och då måste man lägga upp träningen på ett sådant sätt som gör att man kan hålla sig fräsch hela året eller?
Och i elitserien lägger man medvetet upp träningen på ett sådant sätt som gör att man inte orkar hela året?
Det låter ju otroligt dumt om du frågar mig.
Det sa jag inte, men det är en tydlig skillnad på att spela 55 eller 82 matcher, det är som sagt bara vad jag tror
dekman skrev:Att det ens blir diskussion om att man väljer att lufta andre-keepern några matcher då och då är för mig helt obegripligt. Även om man har en uttalad första-keeper så måste andregubben också få matchträning. Så enkelt är det. Det handlar inte primärt om att en målvakt inte "orkar" en hel säsong.
dekman skrev:Att det ens blir diskussion om att man väljer att lufta andre-keepern några matcher då och då är för mig helt obegripligt. Även om man har en uttalad första-keeper så måste andregubben också få matchträning. Så enkelt är det. Det handlar inte primärt om att en målvakt inte "orkar" en hel säsong.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst