Omgång 35: Örebro HK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 35: Örebro HK - HV71

Inläggav Sevin » 28 december 2013, 23:15

Fylke74 skrev:Inzaneclown, var det fyra eller fem gånger du garanterade förlust i dag?
Kanske ligga lågt med att såga tills matchen är slut?

Tja, det blev ju poängförlust så.
Lätt att gnälla i efterhand på folk som är kritika, men det tar inte bort faktumet att vad än resultatet blev, så fanns det många saker idag som var riktigt risiga, även om man lyckades rädda upp en del.
Men jag antar att inte ens du tycker att det är prima skinka med misstag och slarv, så länge man lyckas rädda upp det och få med sig åtminstone någon poäng? Vi måste väl sikta högre än det eller?
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav Tommy72 » 29 december 2013, 00:05

Bluey skrev:
Tommy72 skrev:Coachingen är ett skämt, eller? Olsson ger mer istid till spelare som Pettan, Krog och Nilson. Om Chistensen spelat 12 min som kommentatorn sa, så är det ju tjänstefel av Olsson/Ljungberg.

Det stämmer inte att Krog och Nilson spelar mer än Christensen (om det var det du menade). Med några undantag (Fälth borde spela mer än Petrasek) tycker jag att speltiden ser ganska rimligt fördelad ut både bland forwards och backar:

Backar:
Chris Campoli 26:45
Anssi Salmela 24:03
David Petrasek 23:22
Elias Fälth 18:49
Jesper Williamsson 14:27
Lawrence Pilut 12:03
Axel Eidstedt 03:49

Forwards:
William Karlsson 17:59
Patrik Carlsson 17:40
Brett Sterling 17:29
Ted Brithén 16:54
Toni Rajala 15:25
Erik Christensen 15:03
Jason Krog 14:04
Marcus Nilson 13:42
Anton Bengtsson 13:03
Gustaf Franzén 12:47
Johan Lindström 09:14
Riley Holzapfel 08:52
Johan Johnsson 00:16

Jag menar nog mer att gamlingarna spelar mer nu än under Dahlén-eran. Känns som vägen ur krisen stavas Rajala/Christensen/WK och att de borde utnyttjas än mer på isen... Men jag är ju ingen coach, som tur är!
Tommy72

Inläggav Fylke74 » 29 december 2013, 00:53

Nej dagen lämnar mycket att önska.
Tack för din förklaring, godtages. :)
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav bag » 29 december 2013, 03:00

Holzapfel spelar bättre än Nilsson och Krog iallafall.
Vad gör Wallinheimos morsa?! HON BAKAR DÅLIGA BULLAR, DÅLIGA BULLAR, DÅLIGA BULLAR
Användarvisningsbild
bag

Inläggav hausmanis » 29 december 2013, 11:28

"http://www.expressen.se/sport/kronikorer/mattias-ek/ek-problemet-ar-att-hv-inte-har-backarna/"

Väldigt sant, jag tycker när försvaret är så jävla dåligt, varför inte byta taktik till en som är så jävla simpel så det finns inte ? back to basic lixom ? näe fan dom nya tränarna börjar inte lovande
hausmanis

Inläggav lillskogen » 29 december 2013, 12:01

Det svider hårt att se detta laget gå ner sig totalt och leta syndabockar.
Men
"Nu är det locket på som gäller"
"http://www.jnytt.se/viktig-suddenseger-for-hv71-i-bottenmatchen"
Samt,
"http://www.jnytt.se/kronika-tva-poang-men-langt-ifran-bra"
lillskogen

Inläggav Kenobi » 29 december 2013, 12:04

Det där man/man måste vara ett sätt att försöka väcka alla spelare. Inte någon definitiv ändring av system annars är det ju otroligt märkligt. Men det är konstig matchning av spelare med speltid på Christensen och Rajala och ändring i fungerande formationer.
Kenobi

Inläggav CarlTheMan » 29 december 2013, 12:05

Jag har fullt förtroende för Olsson/Bendelin och deras okonventionella metoder. Härligt att de vågar gå mot strömmen! Vad har vi att förlora så som säsongen sett ut? Helt rätt att göra allt för att få igång spelare som Petrasek och Nilsson samt att sprida kompetensen över fyra kedjor.
CarlTheMan

Inläggav Calle2 » 29 december 2013, 13:23

CarlTheMan skrev:Jag har fullt förtroende för Olsson/Bendelin och deras okonventionella metoder. Härligt att de vågar gå mot strömmen! Vad har vi att förlora så som säsongen sett ut? Helt rätt att göra allt för att få igång spelare som Petrasek och Nilsson samt att sprida kompetensen över fyra kedjor.

Att svara på din fråga är enkelt. Den plats i playoff till slutspelet vi hade när Dahlen sparkades.

Hittills tycker jag att Bendelin/Olsson totalt sett har förvärrat situationen. På pluskontot tycker jag också formationerna finns eftersom de har rätt att i att det inte går att leva på en kedja. Flera formationer producerade igår. Dessutom tyckte jag man såg mer vilja och fysiskt spel igår.

Men deras viktigaste uppgift är att förbättra försvars-spelet och det har snarare blivit ännu sämre. Och dessutom nu offentligt starkt ifrågasatt. Om man kommer in med en ny spelide är det viktigt att denna fungerar i praktiken relativt snabbt så att spelarna känner förtroende för den och indirekt då också för ledarna som infört den. Misslyckas man urholkas förtroendet för både iden och tränarna snabbt. Att sedan Olsson är ovan vid att hantera media (vilket han inte kan lastas för men Stillman borde tagit med i beräkningen) och Bendelin inte ens finns på plats (!) hjälper inte. Detta kan visa sig vara ett jättemisstag av Stillman/Bendelin/Olsson.

Får de ordning på försvarsspelet de närmaste matcherna (det såg stundtals ändå hyggligt ut igår tycker jag) kan det fortfarande bli bra men misslyckas de fruktar jag att det här tränarbytet och så som det lades upp var sista spiken i HVs slutspels-kista. Just nu tycker jag oddsen är emot oss.
Calle2

Inläggav magnus b » 29 december 2013, 13:26

CarlTheMan skrev:Jag har fullt förtroende för Olsson/Bendelin och deras okonventionella metoder. Härligt att de vågar gå mot strömmen! Vad har vi att förlora så som säsongen sett ut? Helt rätt att göra allt för att få igång spelare som Petrasek och Nilsson samt att sprida kompetensen över fyra kedjor.

Jag har också fullt förtroende för tränarna. Dock så ser det oerhört virrigt ut med man-man försvar. Men det är förmodligen bara för att väcka spelarna och få dem att bli mindre bekväma i sina roller. För att senare återgå till att spela zon försvar.

Petrasek har iofs höjt sig en aning med mer speltid men känns fel att det är på bekostnad av Fälth som också behöver väckas en aning. Nilsson förstår jag inte alls. De spelade både Nilsson och Petrasek i 5 mot 3 vilket känns väldigt underligt. varför inte Campoli, Rajala, Salmela, Christensen etc.?

Men som sagt, jag tror att Bendelin och Olsson har en plan med sitt agerande. Många spelare har kört fast och omedvetet blivit för bekväma i sina roller samtidigt som de har en enorm rädsla för att förlora.

Tror inte jag sett spelarna slita och spela för klubbmärket så mycket som de gjorde igår. Så något har blivit bättre iaf. Får se när resten lossnar.
magnus b

Inläggav matsqq » 29 december 2013, 13:54

Om någon trodde att det skulle räcka med två matcher att få rätsida på HV:s spel så hade de fel ...

Jag tycker det är för tidigt att vara så oerhört kritisk som vissa är, jag tror inte HV kommer att byta ledning igen, det är trots allt två personer som hjälps åt nu och de har alla möjligheter att fixa detta om de får jobba på i lugn och ro ...

Man hade ju en ängels tålamod med Dahlén, 25 matcher, och försvarsspelet var fortfarande rena hönsgården , kan inte se att det skulle kunna bli sämre ...

Nästa match är så svår den kan bli, Skellefteå som förlorat två raka och säkert vill vinna på hemmaplan ... det blir oerhört svårt !
matsqq

Inläggav CarlTheMan » 29 december 2013, 15:04

magnus b skrev:

Jag har också fullt förtroende för tränarna. Dock så ser det oerhört virrigt ut med man-man försvar. Men det är förmodligen bara för att väcka spelarna och få dem att bli mindre bekväma i sina roller. För att senare återgå till att spela zon försvar.

Petrasek har iofs höjt sig en aning med mer speltid men känns fel att det är på bekostnad av Fälth som också behöver väckas en aning. Nilsson förstår jag inte alls. De spelade både Nilsson och Petrasek i 5 mot 3 vilket känns väldigt underligt. varför inte Campoli, Rajala, Salmela, Christensen etc.?

Men som sagt, jag tror att Bendelin och Olsson har en plan med sitt agerande. Många spelare har kört fast och omedvetet blivit för bekväma i sina roller samtidigt som de har en enorm rädsla för att förlora.

Tror inte jag sett spelarna slita och spela för klubbmärket så mycket som de gjorde igår. Så något har blivit bättre iaf. Får se när resten lossnar.

Helt rätt resonerat. Tror också att den taktiskt ändringen är tillfällig för att få spelare att göra sitt jobb och inte "fuska". Det blir ju oerhört tydligt vem som inte klarar sitt jobb med man-man. Glöm heller inte att hälften av de mål vi släppt in mot LHC och Örebro var i BP.
CarlTheMan

Inläggav Sir Ward » 30 december 2013, 19:15

JP-femman och bättre sent än aldrig.

5- Gustaf Weeslau
HV-målvakten stod för ett flertal kvalificerade parader och räddade sitt lag vid flera tillfällen. Storspelade i framför allt 3:e perioden.

4- Chris Campoli
Spelade som vanligt, väldigt mycket och med få misstag. Tog ett ansvar i defensiven och är hård i kroppen.

3- Brett Sterling
Var ofta ett orosmoment för Örebros backar. Gjorde ett av målen och verkade trivas.

2- Erik Christensen
Drog visserligen på sig en onödig utvisning som ledde till Örebros ledningsmål i 2:a perioden, men var i övrigt pigg
i offensiven som defensiven.

1- Lawrence Pilut
Den unge backen fick återigen chansen och agerade lugnt och stabilt.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna