Omgång 47: HV71 - IF Björklöven

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 47: HV71 - IF Björklöven

Inläggav Andersson711 » 2 mars 2022, 22:29

Fotsvett. Klåda. Löss. Måndag. Restskatt. Elpriserna.

Allt detta tar jag hellre än att se HV71 uppträda såhär.
Mår illa och skäms.
Andersson711
Moderator

Inläggav Quila » 2 mars 2022, 22:34

Andersson711 skrev:Fotsvett. Klåda. Löss. Måndag. Restskatt. Elpriserna.

Mår illa och skäms.

Tredje är bra, så vi lyfter spelet. Tycker avgörande faktorn är tydlig - coachningen. Ingen spelare vet hur ens kedjekamrater spelar och allt blir otajmat och avvaktande. Dags att lägga ner tanken på att ha 4 kedjar som levererar. Tills alla är friska har vi inte underlag för det. Dessutom - har vi två producerande kedjor är det dubbelt så många mot våra konkurrenter.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Sir Ward » 2 mars 2022, 22:35

Donald Sandström JP
En bra period räcker inte HV – varför är ni inte vakna från start?

När HV71 har träning nästa gång så tycker jag att tränarna ska samla spelarna vid mittcirkeln och tala om hur lång en match är. Att den spelas i 60 minuter, inte i 20...

Skämt åsido, det verkar ha blivit HV:s nya grej den senaste tiden att bjuda motståndarna på ett rejält försprång bara för att komma ut till spel i den tredje perioden och sätta igång något man inte sett röken av tidigare under matchen.
0-2 inför tredje perioden blev 2-2 efter en ursinnig forcering, precis på samma sätt som det såg ut mot Västerås senast. Den här gången räckte det till en poäng efter att Björklöven avgjort i förlängning men som helhet var det inte tillräckligt bra för att vinna och knipa alla tre.

Det återstår fem omgångar att spela av Hockeyallsvenskan och i det här läget är det nog tur att HV har ett par matcher på sig för att försöka få saker och ting att fungera.
För just nu är det en hel del som inte stämmer, även om man försöker rätta till det i den tredje perioden. Och då ställer man sig frågan, varför spelar inte HV så här från start?

Det här tror jag var en försmak av vad som komma skall i slutspelet framöver. HV-Björklöven var bara den första av veckans toppmatcher där man ska möta Modo och Karlskoga härnäst.
Men ska man dra någon slutsats av matchen mot Björklöven så är det åtskilligt som måste förbättras. Att HV är inne i en tung period för närvarande råder det ingen som helst tvekan om. Det började redan i förra veckan och det fortsatte i samma spår.
För vilken gång i ordningen den här säsongen som HV släppte in det första målet har jag tappat räkningen på. Riktigt så uselt som det var senast i inledningen av matchen var det inte. Men det håller inte att släppa in tidiga mål som gör att motståndaren kan diktera villkoren, dessutom är det åtskilliga spelare som borde ta sig en fundering över vad de uträttar.

Jag är lite oroad över målvaktssidan i HV. Det var jag även förra året i SHL och det har jag varit i Hockeyallsvenskan den här säsongen också. Mot Björklöven vaktade Jonas Gunnarsson kassen och även om man inte ska lasta honom för målen så måste man ändå konstatera att han räddade det han skulle, men inte mer i de tre första perioderna. I förlängningen gjorde han sedan en kanonräddning innan Björklöven avgjorde.

Jag kan dessutom inte låta bli att tänka på de spelare som inte fanns med i HV mot Björklöven.

Här saknades Simon Önerud, Tyler Kelleher och Zion Nybeck som alla är skadade. Här saknades även David Ullström och Alexander Ytterell som fortfarande jobbar med att komma tillrätta med sina hjärnskakningar. Lägg därtill att Pontus Netterberg var sjuk och Alexander Söderberg var ställd åt sidan av konkurrensskäl.

Sju spelare borta. Vilket annat lag hade klarat av det och ändå ha ett slagkraftigt gäng på isen?

Inget. Absolut inte i den här serien i alla fall.

Samtidigt är det här något som HV ska klara av med tanke på det lag man förfogar över. Men då måste man även tåla att bli synad och här finns det frågetecken som behöver rätas ut.
Hur är det med formen och statusen på Hunter Shinkaruk? Han ser mer än lovligt stum och otränad ut.
Nye Oliver Bohm från Timrå blir jag heller inte klok på. Stabilitet, rutin och erfarenhet vill HV se – där finns det också mycket att hämta.
Det finns mer att hämta hos betydligt fler och det är väl det som trots allt gör att HV är storfavorit framöver. Med fler spelare tillbaka igen ökar konkurrensen och det behövs i det här läget.

Det är snart dags för match mot Modo, enligt uppgift kommer det bli lapp på luckan på fredag eftersom försäljningen av biljetter gått riktigt bra.
Här vill jag se ett HV som redan från start tar allvarligt på uppgiften. Som dikterar villkoren och inte låter motståndaren ta kommandot. HV är så bra och starkt att man inte ska behöva hamna i underläge gång efter annan.
Och när HV dessutom visar klass i tre perioder, då är man inte bara bra, då är man bäst i den här serien.

Fakta
HV71-Björklöven
(0-0, 0-2, 2-0,
Första perioden: -
Andra perioden: 0-1 (1.43) Gerry Fitzgerald (Gustav Possler/Axel Ottosson) spel fem mot fyra. 0-2 (2.51) Sebastian Selin (Sebasstian Nösterbö).
Tredje perioden: 1-2 (3.40) Christoffer Törngren (Myles Powell/Måns Lindbäck). 2-2 (5.24) Fredrik Forsberg (Christoffer Törngren/Måns Lindbäck) spel fem mot fyra.
Skott: - (8-6, 13-9, 13-6,
Utvisningar, HV71: Oliver Bohm 2, Jesper Kokkonen 2,
Utvisningar, Björklöven: Viljami Juusola 2+2, Fredric Andersson 2, Olle Liss 2 (lagstraff),
Domare: Filip Eriksson och Kristoffer Folkstrand
Publik: 5285 i Husqvarna Garden.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Måns Lindbäck
4 poäng: Christoffer Törngren
3 poäng: Daniel Bertov
2 poäng: Fredrik Forsberg
1 poäng: Victor Sjöholm
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Andersson711 » 2 mars 2022, 22:39

Quila skrev:

Mår illa och skäms.

Tredje är bra, så vi lyfter spelet. Tycker avgörande faktorn är tydlig - coachningen. Ingen spelare vet hur ens kedjekamrater spelar och allt blir otajmat och avvaktande. Dags att lägga ner tanken på att ha 4 kedjar som levererar. Tills alla är friska har vi inte underlag för det. Dessutom - har vi två producerande kedjor är det dubbelt så många mot våra konkurrenter.

Vi är alltid bra i 3e när vi spelar på 3 kedjor.
Jag fattar inte att vi ens ställer upp med 4 kedjor när vi som nu inte har 4 kedjor som håller för nivån?
Lämna dököttet hemma. Spela 2 spetskedjor och en jävla brunkarlina så räcker de så.
Och för guds skull. Låt Powell och Forsberg spela ihop.
För guds skull 2: Lämna Thermell hemma framöver..
Andersson711
Moderator

Inläggav Fylke74 » 2 mars 2022, 22:40

mrnorrland skrev:vidhåller att vi har tagit vår sista vinst för iår

björklöven vinner helt rättvist, vi ska vra glad med 1 poäng idag vi var inte värda de då björklöven var 2 snäpp bättre än detta skitlag

Imponerad av att du orkar vara så negativ konstant.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav mrnorrland » 2 mars 2022, 22:40

när ska sponsor och fans vakna och ställa krav på hv att detta spel och hantering av laget inte fungerar
mrnorrland

Inläggav Sir Ward » 2 mars 2022, 22:43

mrnorrland skrev:
Highlander skrev:
mrnorrland skrev:vidhåller att vi har tagit vår sista vinst för iår

björklöven vinner helt rättvist, vi ska vra glad med 1 poäng idag vi var inte värda de då björklöven var 2 snäpp bättre än detta skitlag

Lovar du att sluta med dina domedagsprofetior om du har fel?

Jag ger samma löfte som jag gjorde förra året. Jag lämnar forumet och vi går upp i SHL. Förrra året lovade jag att överge forumet om vi höll oss kvar.

Jag med flera håller tummarna i dubbel bemärkelse.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Quila » 2 mars 2022, 22:48

mrnorrland skrev:när ska sponsor och fans vakna och ställa krav på hv att detta spel och hantering av laget inte fungerar

Att vi leder serien?
Quila
Moderator

Inläggav mrnorrland » 2 mars 2022, 22:50

Sir Ward skrev:
mrnorrland skrev:
Highlander"[quote="mrnorrland skrev:vidhåller att vi har tagit vår sista vinst för iår

Lovar du att sluta med dina domedagsprofetior om du har fel?[/quote
Jag ger samma löfte som jag gjorde förra året. Jag lämnar forumet och vi går upp i SHL. Förrra året lovade jag att överge forumet om vi höll oss kvar.

Jag med flera håller tummarna i dubbel bemärkelse.

Jag också

ingen mer än jag önskar lämna denna ångest
mrnorrland

Inläggav mrnorrland » 2 mars 2022, 22:51

Quila skrev:
mrnorrland skrev:när ska sponsor och fans vakna och ställa krav på hv att detta spel och hantering av laget inte fungerar

Att vi leder serien?

att vi återigen misslyckas att lägga ett grundspel.
mrnorrland

Inläggav Andersson711 » 2 mars 2022, 22:57

mrnorrland skrev:ingen mer än jag önskar lämna denna ångest

Vad hindrar dig? Tänkte om du bara önskar få lämna, varför gör du de bara inte?
Andersson711
Moderator

Inläggav mrnorrland » 2 mars 2022, 22:58

Andersson711 skrev:

Känns bättre o lämna att man har haft fel än o lämna o haft rätt i detta fall
mrnorrland

Inläggav PapaEmeritus » 2 mars 2022, 22:59

Andersson711 skrev:

+1.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav HV-supportern » 2 mars 2022, 23:02

Det där med att HV alltid vaknar och börjar spela hockey först i tredje perioden är väl inte hela sanningen. Kan ju faktiskt vara så att motståndarna blir försiktiga och spelar på sin ledning. Inte nödvändigtvis att HV blir så mycket bättre.
HV-supportern

Inläggav 15:48 » 2 mars 2022, 23:03

Quila skrev:

Mår illa och skäms.

Spot on!
15:48

Inläggav Diabolics » 2 mars 2022, 23:36

Bild

Vi har alltså mängder med fler avslut... toprskar...
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CROHB » 3 mars 2022, 00:10

Bohm och Shinkaruk imponerar verkligen inte, sega båda två. Svårt att se vad Samuelsson gillar så skarpt med den skridskoåkningen hos Shinkaruk. Ser tyvärr ut som en typisk transatlantisk flopp, som min bänkgranne på läktaren sa, en ny Stoa? Hoppas verkligen det beror på rost men känns som de pengarna vi lagt där för en toppspelare blir svåra att få bra avkastning på.

Hittills inget bra utfall på alla miljoner vi spenderade på deadlineday. Bättre med en dålig start och ett bra slut än tvärtom givetvis men känns inte som tre fullträffar ännu. Helt sjukt egentligen hur lite vi får ut med vår enorma spelarbudget. Ska ju leka hem den här serien och tokdominera matcherna men är ju tyvärr inte i närheten av det. Lär ju vinna serien men långt ifrån godkänt tyvärr med tanke på våra resurser.

Bra stämning dock i den drygt halvfyllda arenan. Björklöven känns ganska stabila och kan bli farliga men känns som det saknas lite spets framåt. Borde inte kunna hota fullt ut trots bra defensiv.
CROHB

Inläggav mrnorrland » 3 mars 2022, 00:20

CROHB skrev:Bohm och Shinkaruk imponerar verkligen inte, sega båda två. Svårt att se vad Samuelsson gillar så skarpt med den skridskoåkningen hos Shinkaruk. Ser tyvärr ut som en typisk transatlantisk flopp, som min bänkgranne på läktaren sa, en ny Stoa? Hoppas verkligen det beror på rost men känns som de pengarna vi lagt där för en toppspelare blir svåra att få bra avkastning på.

Hittills inget bra utfall på alla miljoner vi spenderade på deadlineday. Bättre med en dålig start och ett bra slut än tvärtom givetvis men känns inte som tre fullträffar ännu. Helt sjukt egentligen hur lite vi får ut med vår enorma spelarbudget. Ska ju leka hem den här serien och tokdominera matcherna men är ju tyvärr inte i närheten av det. Lär ju vinna serien men långt ifrån godkänt tyvärr med tanke på våra resurser.

Bra stämning dock i den drygt halvfyllda arenan. Björklöven känns ganska stabila och kan bli farliga men känns som det saknas lite spets framåt. Borde inte kunna hota fullt ut trots bra defensiv.

De är bara seriens målgladast lag…. Otäck nu när de satt sin defensiv går de rakt upp i favoritskapet med Modo som sött farliga ut under hösten. Hv mer namnkunniga men björklövens och modus lagbyggen känns mer stabila med bra målvakter. Gunnar släpper en tabbe per match och hur många puckar låg runt om han idag då han hade 0 koll? Bättre fokus från björklöven hade de vart 4-0 efter 2 perioder och då tack vare Gunnar
mrnorrland

Inläggav lejacques » 3 mars 2022, 00:45

3 poäng av 12 möjliga de fyra senaste. Dessutom mot lag vi kan möta i slutspelet. Ja, visst finns det anledning till oro.

Nu såg jag inte matchen, men känslan jag får efter vad som skrivs här efter matchslut är samma känsla som man hade inför matchen. Tommy och tränartrion verkar ha tappat det. Om inte helt, så åtminstone en smula.

Shitkicker uttryckte det väldigt bra förra matchen. Använd nyförvärven för att reparera, inte bygga nytt. Men bygga nytt är vad vi verkar göra. Tommy och Co måste helst till fredagens match inse att det inte är ett självändamål att få igång Bohm eller Shinkaruk. Bidrar de så bidrar de. Gör de det inte, ställ över dem. Skit i att Bohm har ett kontrakt på två år (herrregud, ännu ett dumt kontrakt signerat vår sportchef).

Men Tommy och Co verkar ha låst sig vid vissa idéer. Exempelvis att:
- Bertov och Torp ska spela backpar. Jag vet inte vad det handlar om. Tycker tränarna att det är häftigt att ett par Jkpg-killar bildar backpar? Skitsamma. De ska inte spela ihop.
- Kokkonen ska spela till varje pris. Enough said. Han ska inte ens vara ombytt.
- Bohm måste gå före Söderberg för att den förstnämnda har tvåårskontrakt.

Det finns säkert fler exempel. Men NU måste Tommy och Co gå tillbaka till de kedjor och backpar som vi vet fungerat.
Fem matcher kvar. Det finns inte tid att bygga nytt. Däremot finns det tid till att reparera det som inte fungerat. Men förstör för guds skull inte det som fungerat. Jag hävdar fortfarande att nyförvärven gör HV till ett starkare lag. Men då måste man också använda dem på rätt sätt. Att köra hela havet stormar match efter match för att försöka få ut max av nyförvärven verkar inte direkt ge någon positiv effekt. Snarare tvärtom.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Legogubbe » 3 mars 2022, 10:02

Förstår inte kritiken Bohm får. Sett matcherna och jag tycker han är stor, tung och stabil där bak. Flyttar på dom flesta motståndare och han blir bara bättre. Igår tyckte jag han gjorde en stabil insats, lite olyckligt vid 0-1 målet men i övrigt helt okej. Tycker vi bör lägga fokus på tränarstaben som andra skriver verkar famlar i blindo. Varför kan dom inte få laget att köra järnet i 60 minuter? Varför ofta ge motståndarna ett försprång? Varför trasa sönder väl fungerande femmor? Så fort HV71 möter bättre lag kommer vi ingenstans och blir kontinuerligt utpressade på utsidan, väldigt resultatlöst och rent av tråkigt att se på. Bara 5 matcher kvar sen ska vi vara som bäst och där är vi absolut inte.
Legogubbe

Inläggav Quila » 3 mars 2022, 10:29

Hunter såg man i alla fall lite av igår, så viktigt att spela igång honom så att han är i full form till slutspelet.
Bohm och även Kokkonen gjorde hyggliga matcher igår. Andraé, Lindbäck och i miss mån Törngren i mitt tycke de enda som gjorde det man kunde förvänta sig av dem. Möjligen också Kokko då också med tanke på hans låga högstanivå.

Kan bara inte släppa detta med att försöka ”få igång” vissa spelare. Vi har ju garanterat sänkt Powells formkurva och självförtroende uppenbarligen nu. Ofattbart. Och återigen att man kan ha Söderberg på bänken före Bertov, eller Sjöholm i detta läge är minst sagt märkligt.

Många frågetecken givetvis bland spelarna, men ärligt talat - vad får de egentligen för förutsättningar av våra coacher? Långt ifrån de bästa enligt min mening.

Trots alla frågetecken kan man inte annat än att se styrkan i vårt lag. Vi spelar bra hockey i ca 10 av 63 minuter. Ändå var vi sånär på att vinna mot ett tänkbart finalmotstånd som i stort sett gör en prickfri match.
Quila
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 3 mars 2022, 12:11

Bohm gör ju det man hade förväntat sig och ville att han skulle bidra med... Storlek. Kommer bli än mer viktig i slutspelet när/om vi möter typ BIK eller VIK. Shinkaruk har spelat tre hockeymatcher sen slutet av december -21. Är det någon man bör ha tålamod med och ge möjligheten att komma in i grejerna, så är det väl Hunter.

Skulle säga att gårdagen var ett litet styrkebesked med ett undantag (målvakt(erna)). Vi står för en avslagen och lågintensiv insats, ändå borde vi kanske tagit 3p. Mot ett toppat Björklöven med momentum. Powell blixtrar till med en pass över centrallinjen till Törngren, reducerat. Forsberg får skjuta relativt ostörd i PP, 2-2. På mindre än 2 min. Därtill borde Kokkonen, Matson eller Vesel gjort åtminstone ett mål efter frilägen. Billins hade en i stolpen. Andrae är seriens bästa spelare. Önerud - Ullström(?) - Kelleher väntar i kulisserna. Min gissning är att vi kommer lunka vidare fram till slutspelet. Och inte mig emot, vaska sluttampen av seriespelet och bygg istället upp fysiken. Vi kommer sluta etta ändå. Vi kommer defilera genom kvart och semi ändå. Vi kommer med största sannolikhet gå upp ändå.
håvesjuttioett

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna