Omgång 45: Mora IK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 45: Mora IK - HV71

Inläggav Farzan » 25 februari 2022, 21:32

Lätta Mora!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav mrnorrland » 25 februari 2022, 21:32

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, men där hade vi tur, värdelös match av hv men starkt o vända 1-3 till 4-3
mrnorrland

Inläggav matsqq » 25 februari 2022, 21:32

Ha ha, Mora missade målet på alla straffar. Det är nog det som krävs för att Hv ska vinna...
matsqq

Inläggav Grga » 25 februari 2022, 21:32

Robert.76 skrev:Larsson klarar sig...Mora missar mål 3 ggr av 2 möjliga :lol:

Gött att vi har målvakter som spikar igen :lol: :lol:
Grga

Inläggav Robert.76 » 25 februari 2022, 21:32

Robert.76 skrev:Larsson klarar sig...Mora missar mål 3 ggr av 2 möjliga :lol:

3 mena jag
Robert.76
Moderator

Inläggav Jompii » 25 februari 2022, 21:33

Lakun skrev:Hunter är ju inte bra...

Inte spelat match på tre månader, nytt land, nytt lag, ny serie, nytt spelsystem och typ av spel...Vad förväntade du dig? Hattrick på två skott?
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Guld » 25 februari 2022, 21:34

Det är fan ett rån. Men jag tar det.
Däremot har Hv, kanske främst S&S&T en del att fundera på för sin coachning.

Kul i all jävla bedrövelse som händer just nu.. :|
Senast redigerad av Guld 25 februari 2022, 21:34, redigerad totalt 1 gång.
Guld

Inläggav Macce » 25 februari 2022, 21:34

Jompii skrev:
Lakun skrev:Hunter är ju inte bra...

Inte spelat match på tre månader, nytt land, nytt lag, ny serie, nytt spelsystem och typ av spel...Vad förväntade du dig? Hattrick på två skott?

:lol:
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav frippe-borås » 25 februari 2022, 21:34

2p trots att man inte spelade bra. Styrka eller urdåliga liga
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lejacques » 25 februari 2022, 21:35

Skönt med seger.

Tommy har ju under hela säsongen snackat om att dra lärdomar. En lärdom han inte verkar ha dragit är det här med vilka som ska lira och inte lira.

I tredje går han ner på folk, slänger ner Kokkonen i en fjärdekedja, och då plötsligt lossnar det framåt.

Ta lärdom, Tommy. Spela inte våra sämre spelare. Vi har inte alls den bredden, i alla fall inte så länge vi har skador, för att vi ska kunna mixa och flytta runt i kedjor. Våra breddspelare på isen är nämligen precis lika dåliga som de var för en månad sedan. För det är nämligen precis samma spelare som för en månad sedan.

Hoppas nu inte Tommy ser den här vinsten som ett steg framåt. Utan att han går tillbaka till det som funkat tidigare. Och en gång för alla petar Kokkonen om Kelleher är spelklar tills imorn.
Senast redigerad av lejacques 25 februari 2022, 21:36, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 15:48 » 25 februari 2022, 21:36

Ja man kan säga mycket om coachningen idag. Hunter i 3 mot 3 i detta fysiska skick...han behöver tränas i form. Lite Stoa-varning idag men vi får ge honom lite tid. Kan förhoppningsvis bli bra ändå…
15:48

Inläggav Grga » 25 februari 2022, 21:37

frippe-borås skrev:2p trots att man inte spelade bra. Styrka eller urdåliga liga

Hade varit lätta 3 poäng med en median målvakt i allsvenska mått!
Grga

Inläggav Highlander » 25 februari 2022, 21:39

Grga skrev:
frippe-borås skrev:2p trots att man inte spelade bra. Styrka eller urdåliga liga

Jag håller med, men fönstret är stängt och vi har de målvakter vi har nu.

Vad gäller för Åhman? Kan han plockas in hur som helst i slutspelet (om Växjö spelat färdigt) ?
Highlander

Inläggav Farzan » 25 februari 2022, 21:40

Grga skrev:

Nu har vi dom spelare vi har. Det hjälper inte att önska en ny målvakt, för det kommer inte någon ny.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Grga » 25 februari 2022, 21:41

lejacques skrev:Skönt med seger.

Tommy har ju under hela säsongen snackat om att dra lärdomar. En lärdom han inte verkar ha dragit är det här med vilka som ska lira och inte lira.

I tredje går han ner på folk, slänger ner Kokkonen i en fjärdekedja, och då plötsligt lossnar det framåt.

Ta lärdom, Tommy. Spela inte våra sämre spelare. Vi har inte alls den bredden, i alla fall inte så länge vi har skador, för att vi ska kunna mixa och flytta runt i kedjor. Våra breddspelare på isen är nämligen precis lika dåliga som de var för en månad sedan. För det är nämligen precis samma spelare som för en månad sedan.

Hoppas nu inte Tommy ser den här vinsten som ett steg framåt. Utan att han går tillbaka till det som funkat tidigare. Och en gång för alla petar Kokkonen om Kelleher är spelklar tills imorn.

Jag tycker inte heller Kokkonen har levererat men att det skulle vara hans fel att HV släpper vart fjärde skott i denna matchen är väl lite väl magstarkt? Eller har du hittat stats på det?
Grga

Inläggav HV-supportern » 25 februari 2022, 21:42

En gåta att William Rahm fått vara kvar på sin position som målvaktstränare och videocoach så pass länge. Har han lyckats utveckla någon målvakt under de 10 år han har varit här?
HV-supportern

Inläggav Robert.76 » 25 februari 2022, 21:43

Farzan skrev:
Grga skrev:

Nu har vi dom spelare vi har. Det hjälper inte att önska en ny målvakt, för det kommer inte någon ny.

Många har haft den önskan länge, det hade varit mer värt än en breddspelare från Timrå. Men helt rätt, det hjälper inte önska in en målis, lika lite som det hjälper att önska ut Kokkonen eller Hult....
Robert.76
Moderator

Inläggav lejacques » 25 februari 2022, 21:46

Grga skrev:

Jag tycker inte heller Kokkonen har levererat men att det skulle vara hans fel att HV släpper vart fjärde skott i denna matchen är väl lite väl magstarkt? Eller har du hittat stats på det?

Har jag sagt det? Jag tycker Larsson var dålig idag. Idag var han en stor anledning till att vi tappade poäng. Men jag står fast vid att Gunnarsson fick alldeles för mycket skit förra matchen med tanke på de gratischanser HV bjöd på. Men som jag och vissa andra på forumet säger. Med det lag HV har ska målvakternas insats i matcherna ha mindre betydelse. Och därav så otroligt viktigt att vi inte lirar en spelare som Kokkonen bredvid två av våra ledande spelare. Han neutraliserar varje kedja han lirar i.

Robert.76. Håller med. Vi har de målvakter vi har. Men vi har också de forwards vi har. Finns ingen som helst anledning att matcha Kokkonen på det sätt man gjorde ikväll. Vi har faktiskt möjlighet att inte spela Kokkonen en sekund till den här säsongen. Viss skillnad jämfört med målvakterna.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nick » 25 februari 2022, 21:54

lejacques skrev:
Nick skrev:Mycket snack om kookonen här inne. Fullt förståeligt. Men nu måste man väl ändå inse att de är inte där de brister.

Vi har två målvakter som inte håller ens I allsvenskan. När vi inte gör typ 5-6 mål så har vi svårt att vinna.

Med laget vi har ska vi göra fler än två mål per match. Nu ser vi precis samma skit som när vi dippade i mitten av säsongen. Skador på spelare tvingar oss att använda oss av riktigt dåliga sådana. Och då blir spelet, både bakåt och framåt, skit.

Sen hjälper det ju inte att tränartrion coachar som en kratta idag. Bertov och Torp i samma backpar. Kokkonen bredvid Powell och Huhtala. Bort med Lindbäck från bröderna Davidsson. Vesel in i Forsbergs PP istället för Powell. Söderberg på läktaren. Osv. Osv.

Man kan nockså vända på de. När laget har sån här period så ska en bra målvakt kunna kliva upp och göra matchavgörande räddningar. Vinna matcher åt laget, även fall man spelar lite sämre. Men de finns inga tendenser till detta. Ibland ska de kunna räcka med 2 mål.
Nick

Inläggav Sir Ward » 25 februari 2022, 21:59

Patrik Sjöblom JP
Första segern mot Mora – men hur ska HV bäst använda alla sina stjärnor?

HV71 leder visserligen Hockeyallsvenskan i stor stil och tog säsongens första seger mot Mora på fredagen men jag tycker ändå att det finns frågetecken i detta HV-lag.
Hur ska HV:s tränarteam få ihop denna numera väldigt stora samling av hockeystjärnor till en väloljad slutspelsmaskin?

Mot Mora saknade HV71 fem högkaratiga forwards i de skadade David Ullström, Jontahan Wikström, Zion Nybeck, Simon Önerud och Tyler Kelleher. Dessutom är backen Alexander Ytterell borta på grund av hjärnskakning och backen Andreas Söderberg fick helt enkelt inte plats i truppen av konkurrensskäl.
Ändå kunde HV ställa ett på papperet slagkraftigt lag på isen i Smidjegrav Arena i Mora, bland annat för att truppen på senare tid har fyllts på med Myles Powell, Andreas Söderberg, Tyler Kelleher, Hunter Shinkaruk och Oliver Bohm.

Nej, det saknas inte namnkunniga och meriterade spelare i HV71, det kan ingen påstå. HV har både bredd och spets och kvalitet så hälften vore nog.
Frågan är hur HV-ledningen bäst får ihop den här stora samlingen lirare till en väloljad maskin.

Att bara kasta ihop ett gäng individuellt duktiga spelare och tro att det ska fungera, nej riktigt så enkelt är det inte.
Nu hade Tommy Samuelsson, Fredrik Stillman och Tobias Thermell åter igen vaskat om i kedjorna, delvis beroende på skadorna, delvis beroende på att nye Hunter Shinkaruk, som stundtals visade rätt fina takter, skulle in i laget men också på grund av att man tidigare under säsongen inte riktigt har hittat rätt i formationerna.
Det finns några stycken som HV-ledningen säkert vill ha i gång nu när slutspelet närmar sig med stormsteg.

Tyler Vesel var stekhet i början av säsongen men har verkligen tappat fart på senare tid och detta oavsett vem han har spelat med, även om han nu blev målskytt mot Mora. Likadant med bröderna Marcus och Jonathan Davidsson, som har hur mycket potential som helst men som inte riktigt får ut det.

Och när/om de skadade spelarna kommer tillbaka blir det bara ännu mer för Samuelsson, Stillman och Thermell att fundera över när det gäller att hitta rätt manskap i de olika kedjorna – och för den delen i backparen. Andreas Söderberg har inte platsat på senare tid. Nu fick Daniel Norbe vara med igen efter att ha varit sidsteppad ett tag men det är inte alldeles enkelt att då gå rakt in och göra stordåd.
Spelare som tidigare har haft ledande roller kanske nu får ta ett kliv tillbaka, får inte längre spela power play och så vidare. Andra spelare tvingas man ställa helt åt sidan eftersom alla helt enkelt inte får plats i laget.
Hur håller man alla nöjda i en sådan situation? Rullar det på och man vinner matcher kan det funka, grinar det lite emot är det svårare.
Jag tror inte att det med nödvändighet är så att ju fler bra spelare man har i en trupp, desto bättre är det. Det avgörande är hur man får ihop det till en fungerande enhet.

Här har HV71 en del svåra frågor att ta tag i – även om laget i mina ögon fortfarande är storfavorit till att ta klivet upp i SHL.

Fakta
Mora–HV71 3–4 e. str. (0–0, 2–1, 1–2, 0–0, 0–1)
Första perioden: –
Andra perioden: 1–0 (9.35) Lukas Wernblom (Alexandre Lavoie, Axel Bergkvist), 1–1 (10.42) Max Wennlund (Emil Andrae, Taylor Matson), 2–1 (13.35) Viktor Larsson (Alexandre Lavoie, Lukas Wernblom).
Tredje perioden: 3–1 (1.03) Lukas Wernblom (Måns Carlsson, Daniel Ljunggren) spel fem mot fyra, 3–2 (5.36) Tyler Vesel (Måns Lindbäck, Christoffer Törngren), spel fem mot fyra, 3–3 (11.28) Tommi Huhtala (Emil Andrae, Myles Powell).
Förlängning: –
Straffar: 3–4 Taylor Matson.
Utv, Mora: 4x2. HV: 2x2.
Skott: 16–41 (4–10, 5–16, 4–10, 3–4, 0–1).
Domare: Johan Wedin, Olov Lundqvist.
Publik: 3217.

De saknades i HV71:
David Ullström (skadad), Zion Nybeck (skadad), Simon Önerud (skadad), Jonathan Wikström (skadad), Tyler Kelleher (skadad), Alexander Ytterell (skadad) Andreas Söderberg.

JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Emil Andrae
4 poäng: Måns Lindbäck
3 poäng: Taylor Matson
2 poäng: Tommi Huhtala
1 poäng: Victor Sjöholm
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Robert.76 » 25 februari 2022, 22:00

lejacques skrev:
Grga skrev:

Har jag sagt det? Jag tycker Larsson var dålig idag. Idag var han en stor anledning till att vi tappade poäng. Men jag står fast vid att Gunnarsson fick alldeles för mycket skit förra matchen med tanke på de gratischanser HV bjöd på. Men som jag och vissa andra på forumet säger. Med det lag HV har ska målvakternas insats i matcherna ha mindre betydelse. Och därav så otroligt viktigt att vi inte lirar en spelare som Kokkonen bredvid två av våra ledande spelare. Han neutraliserar varje kedja han lirar i.

Robert.76. Håller med. Vi har de målvakter vi har. Men vi har också de forwards vi har. Finns ingen som helst anledning att matcha Kokkonen på det sätt man gjorde ikväll. Vi har faktiskt möjlighet att inte spela Kokkonen en sekund till den här säsongen. Viss skillnad jämfört med målvakterna.

Ja, jag menar mer att det inte spelar ngn roll vad VI önskar, att Kokkonen borde spelat sin sista match för längesen hade ju tränartrojkan kunnat ordna lätt :)
Robert.76
Moderator

Inläggav lejacques » 25 februari 2022, 22:28

Nick skrev:
lejacques skrev:
Nick skrev:Mycket snack om kookonen här inne. Fullt förståeligt. Men nu måste man väl ändå inse att de är inte där de brister.

Vi har två målvakter som inte håller ens I allsvenskan. När vi inte gör typ 5-6 mål så har vi svårt att vinna.

Med laget vi har ska vi göra fler än två mål per match. Nu ser vi precis samma skit som när vi dippade i mitten av säsongen. Skador på spelare tvingar oss att använda oss av riktigt dåliga sådana. Och då blir spelet, både bakåt och framåt, skit.

Sen hjälper det ju inte att tränartrion coachar som en kratta idag. Bertov och Torp i samma backpar. Kokkonen bredvid Powell och Huhtala. Bort med Lindbäck från bröderna Davidsson. Vesel in i Forsbergs PP istället för Powell. Söderberg på läktaren. Osv. Osv.

Man kan nockså vända på de. När laget har sån här period så ska en bra målvakt kunna kliva upp och göra matchavgörande räddningar. Vinna matcher åt laget, även fall man spelar lite sämre. Men de finns inga tendenser till detta. Ibland ska de kunna räcka med 2 mål.

Med tanke på att HV är det lag som släppt in tredje minst mål i serien, samt hållit flest nollor så inbillar jag mig att målvakterna någon gång klivit fram när det behövts.

Missförstå mig rätt. Jag tycker också det känns svajigt. Jag ser ingen av dem som en naturlig förstamålvakt om vi går upp, kanske inte ens om vi blir kvar i allsvenskan. Men jag vill absolut inte sätta den krisstämpel på målvaktssidan som många andra gör. Då är jag som sagt mer bekymrad över skadorna på forwardssidan och hur Tommy och Co matchar laget för tillfället.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nick » 25 februari 2022, 23:02

Ja o vilka matcher har dessa nollor kommit? I dessa har vi varit helt överlägsna. Inte så svårt att hålla nollan då.

Sen ja, vi ska kunna göra mer än två mål per match. Men ibland hör man inte de o då måste målisarna kliva upp.är livrädd för ett tätt o tight slutspel med dessa målvakter..
Nick

Inläggav Rex0z » 25 februari 2022, 23:14

Nick skrev:Ja o vilka matcher har dessa nollor kommit? I dessa har vi varit helt överlägsna. Inte så svårt att hålla nollan då.

Sen ja, vi ska kunna göra mer än två mål per match. Men ibland hör man inte de o då måste målisarna kliva upp.är livrädd för ett tätt o tight slutspel med dessa målvakter..

AIK - HV71 0-2, 26-32 I skott
Troja - HV71 0-2, 20-30 I skott
HV71 - Björklöven 3-0, 37-27 I skott
HV71 - AIK 3-0, 35-30 I skott
SSK - HV71 0-1, 16-32
Tycker inte vi har varit helt överlägsna i någon av dessa ovanstående matcher.
Båda 0-2 vinsterna är efter mål i öppen kasse.
Efter dessa återstår två matcher mot Tingsryd och en mot SSK där vi faktiskt var ganska överlägsna.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav lejacques » 25 februari 2022, 23:38

Rex0z skrev:
Nick skrev:Ja o vilka matcher har dessa nollor kommit? I dessa har vi varit helt överlägsna. Inte så svårt att hålla nollan då.

AIK - HV71 0-2, 26-32 I skott
Troja - HV71 0-2, 20-30 I skott
HV71 - Björklöven 3-0, 37-27 I skott
HV71 - AIK 3-0, 35-30 I skott
SSK - HV71 0-1, 16-32
Tycker inte vi har varit helt överlägsna i någon av dessa ovanstående matcher.
Båda 0-2 vinsterna är efter mål i öppen kasse.
Efter dessa återstår två matcher mot Tingsryd och en mot SSK där vi faktiskt var ganska överlägsna.

+1

Fullt så katastrof kanske det inte är? HV är dessutom ett rätt framtungt lag där vi alldeles för många gånger under säsongen sett backarna och målvakterna lämnats helt åt sitt öde, alternativt backar som agerat som yra hönor i egen zon, alternativt vi levererat indianare till höger och vänster.

Inte helt lätt att vara målvakt i årets HV-upplaga. Med det sagt är nog de flesta överens om att målvakterna också kan höja sig.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 26 februari 2022, 00:20

Målvakterna har inte storspelat de två senaste matcherna. Men det är ändå stor humor att se folk tycka att det är målvakternas fel att vi tappar poäng. Gunnarsson släppte 3 mot Västervik. Larsson släppte 3 mot Mora. Två lag som man med HVs forwards alla dagar i veckan borde göra minst 5 mål på oavsett hemma- eller bortaplan.

Ett evigt omvaskande i kedjorna, ett konstant satsande på underpresterande spelare och ett ickesatt grundspel. Det här råder ingen målvakt i världen bot på. Målvakter som bara släpper 3 mål per match, särskilt i denna skitliga, ger ALLLTID laget chansen att vinna.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav shitkicker » 26 februari 2022, 00:24

Hahahaha, herregud.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nick » 26 februari 2022, 00:40

shitkicker skrev:

Hahahaha, herregud.

Ja va är de?

Hade du nåt på hjärtat?

Jag må vara herre. Men gud vetifan.
Nick

Inläggav Weirdo » 26 februari 2022, 11:58

Egentligen inget konstigt att offensiven kändes väldigt trubbig igår. I första spelade Shinkaruk, inte spelat sen december, så inte konstigt att den kedjan inte var så bra. Dock konstigt att man då sätter Kokkonen i andra och därmed neutraliserar även den.

Sen helt rätt att Hunter spelade 21 min igår, man måste ge honom tid och låta honom spela in sig till slutspelet.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav lejacques » 26 februari 2022, 14:07

Weirdo skrev:Egentligen inget konstigt att offensiven kändes väldigt trubbig igår. I första spelade Shinkaruk, inte spelat sen december, så inte konstigt att den kedjan inte var så bra. Dock konstigt att man då sätter Kokkonen i andra och därmed neutraliserar även den.

Sen helt rätt att Hunter spelade 21 min igår, man måste ge honom tid och låta honom spela in sig till slutspelet.

Håller till viss del med. Men sen underlättade det ju inte att Tommy körde hela havet stormar igen.
Jag menar. Powell och Forsberg har hittat en kemi. Varför splittra på dem? Huhtala och i synnerhet Vesel har haft det tungt den senaste tiden, men varför slänga in Huhtala i en helt ny omgivning. Han ska liksom spela med Vesel eller Foppa, alternativt båda. Nu var visserligen Lindbäckkedjan kanske vår bästa, men här dödade man ju Davidssonkedjan genom att byta plats på Lindbäck och Törngren. Ja, och så Kokkonen på allt detta.

Tommy behöver inte fixa det som inte behöver lagas. Se istället nyförvärven som en bonus och försök göra det bästa av det som inte funkat. Det gjorde tränarstaben inte igår.
Användarvisningsbild
lejacques

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna