Omgång 2: Örebro HK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 2: Örebro HK - HV71

Inläggav gnrl99 » 24 september 2020, 21:53

Återigen backsidan ÄR för svag. Blir oerhört tydligt när Kinnvall är borta.
Emil backgiganten Johansson får fortsatt stort förtroende. Blir han nästa Erik Karlsson?

Bedrövlig coachning återigen. Obegripligt odisciplinerat att dra på sig 4-5 utvisningar sista perioden. Hur fan kan de ens vara möjigt.....

Poängen är lika viktiga nu som i februari. Ska vi vara topp4 är de nog dags o vakna nu ........
Senast redigerad av gnrl99 24 september 2020, 21:55, redigerad totalt 1 gång.
gnrl99

Inläggav Windom Earle » 24 september 2020, 21:54

Trist att ge bort matchen med så dålig disciplin. Den skulle ha vunnits. :oops:
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav lejacques » 24 september 2020, 21:56

Quila skrev:Efter två perioder tycker jag man totalt sett är bättre och leder välförtjänt.
Utvisningarna vi drar på oss är kostsamma. Och tyvärr märks det tydligt att BP tar hårt på krafterna, då några felbeslut tas på trötta defensiva BP-spelare. Lias puck-out, tog den i plexit? Hur som helst, utvisningar kostar och tyvärr känns det som vi kastar bort poängen denna afton.

Fattar inte coachningen i slutet när vi ska spela 6v5!? Törngren som är under isen får speltid. Sandberg likaså. Emil J på backen.

Nej, Sandin helt osynlig de två första SHL-matcherna. Wedin och Lias försöker, men så bra att de kan spela för tre är inte ens dom två.
Vi måste få ut mer av Bergström, men också behöver Forsberg få mer speltid. Hitta kedjorna nu!

C Sandberg bra ikväll förutom idiotutvisningen i slutet. Trötthetstecken deluxe där.
Didde är grym och så jäkla stark. Visar hjärta!
Kokkonen fortsätter spela riktigt bra. Oförtjänt 2+10 dock.
Andrae fortsätter spela på små marginaler, precis som han ska. Imponerar.

Skriver under på din analys.

Vad gäller Sandin. En bra hockeyspelare som jag gärna ser vara kvar resten av säsongen. Men låt oss konstatera vad han är, en clutch scorer som är väldigt beroende av sin omgivning.

Att han skrivit på med Philadelphia säger mig ingenting. Tycker Wedin, Lias, Bergström, Önerud, kanske till och med Fröberg och Holmström är bättre och mer kompletta spelare.

Är inte främmande för att se Törngren byta plats med Sandin. Tycker faktiskt det var Lias och Törngren som hade den bästa kemin förra året. Sandin fungerade mer som ett bra komplement. Då i alla fall.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav gnrl99 » 24 september 2020, 21:57

Quila skrev:Efter två perioder tycker jag man totalt sett är bättre och leder välförtjänt.
Utvisningarna vi drar på oss är kostsamma. Och tyvärr märks det tydligt att BP tar hårt på krafterna, då några felbeslut tas på trötta defensiva BP-spelare. Lias puck-out, tog den i plexit? Hur som helst, utvisningar kostar och tyvärr känns det som vi kastar bort poängen denna afton.

Fattar inte coachningen i slutet när vi ska spela 6v5!? Törngren som är under isen får speltid. Sandberg likaså. Emil J på backen.

Nej, Sandin helt osynlig de två första SHL-matcherna. Wedin och Lias försöker, men så bra att de kan spela för tre är inte ens dom två.
Vi måste få ut mer av Bergström, men också behöver Forsberg få mer speltid. Hitta kedjorna nu!

C Sandberg bra ikväll förutom idiotutvisningen i slutet. Trötthetstecken deluxe där.

Ja, helt magiskt märkligt att ha dom grabbarna inne i 6v5. Ingen av dom skulle givetvis vara på isen i de läget.
gnrl99

Inläggav Quila » 24 september 2020, 22:15

lejacques skrev:

Skriver under på din analys.

Vad gäller Sandin. En bra hockeyspelare som jag gärna ser vara kvar resten av säsongen. Men låt oss konstatera vad han är, en clutch scorer som är väldigt beroende av sin omgivning.

Att han skrivit på med Philadelphia säger mig ingenting. Tycker Wedin, Lias, Bergström, Önerud, kanske till och med Fröberg och Holmström är bättre och mer kompletta spelare.

Är inte främmande för att se Törngren byta plats med Sandin. Tycker faktiskt det var Lias och Törngren som hade den bästa kemin förra året. Sandin fungerade mer som ett bra komplement. Då i alla fall.

Du har helt rätt. Sandin är inte komplett på det sättet och håller helt med dig om att det var Lias och Törngren som verkligen tänkte hockey på samma vis där, medan Sandin kompletterade bra med att få dit puckarna. Testa de tre igen och låt Wedin köra med Bergström lite kanske..
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav mrnorrland » 24 september 2020, 22:23

Vinst mot Rögle är nu ett måste annars är man inne i en mini kris direkt. Nä hv är inte där med arbetsviljan än.
mrnorrland

Inläggav Zico » 24 september 2020, 22:54

Ibland kan det vara bra att låta det gå en stund innan man skriver i besvikelse. Det är inte klokt vad folk tar i. Efter två matcher. Det är bara en dryg vecka sedan laget, Nicklas Rahm och Johan Hult hyllades unisont på forumet.

Dagens match var väl ändå ett ganska stort steg bättre än mot Frölunda. Tycker HV långa stunder var bättre än Örebro. Man föll på två saker, enligt mig.
Det ena är två gigantiska egna misstag. Alltså, Emil får ju inte dels skymma egen målvakt och sen lyfta på benet när skottet kommer. Och Anton Karlsson FÅR inte missa pucken på anfallsblå. Två egna misstag som ger två mål i baken.

Det andra anser jag är felaktiga utvisningar. Kokkonens "icketackling" tar först i axeln och glider sen lite lätt mot huvudet. Tycker den är fel. Direkt när HV blir fullt lag igen, åker Lias på en puckout, helt felaktigt. På reprisen ser jag tydligt hur plexit svajar till när pucken tar precis på plexikanten. När sen Sandberg tar sin hakning och ger Örebro 5 mot 3 orkar man inte.

Till nästa match måste man ändra lite i formationerna. Tycker inte ens den s k förstakedjan funkar. Börja med att byta plats på Kokkonen och Filip Sandberg. Sen in med Forsberg i stället för Törngren i tredje.
Zico

Inläggav Nick » 24 september 2020, 22:55

Hv gör en bra match. 4 mål på bortaplan ska räcka till vinst. Men tyvärr drar dom på sig åt h vete för mycket utvisningar. De avgör matchen. Inget annat.
Nick

Inläggav gnrl99 » 24 september 2020, 23:11

Nick skrev:Hv gör en bra match. 4 mål på bortaplan ska räcka till vinst. Men tyvärr drar dom på sig åt h vete för mycket utvisningar. De avgör matchen. Inget annat.

Ja och det ingår väl också i spelet? Känns ju som det är samma visa varje säsong....Mkt utvisningar...
gnrl99

Inläggav gnrl99 » 24 september 2020, 23:13

Zico skrev:Ibland kan det vara bra att låta det gå en stund innan man skriver i besvikelse. Det är inte klokt vad folk tar i. Efter två matcher. Det är bara en dryg vecka sedan laget, Nicklas Rahm och Johan Hult hyllades unisont på forumet.

Dagens match var väl ändå ett ganska stort steg bättre än mot Frölunda. Tycker HV långa stunder var bättre än Örebro. Man föll på två saker, enligt mig.
Det ena är två gigantiska egna misstag. Alltså, Emil får ju inte dels skymma egen målvakt och sen lyfta på benet när skottet kommer. Och Anton Karlsson FÅR inte missa pucken på anfallsblå. Två egna misstag som ger två mål i baken.

Det andra anser jag är felaktiga utvisningar. Kokkonens "icketackling" tar först i axeln och glider sen lite lätt mot huvudet. Tycker den är fel. Direkt när HV blir fullt lag igen, åker Lias på en puckout, helt felaktigt. På reprisen ser jag tydligt hur plexit svajar till när pucken tar precis på plexikanten. När sen Sandberg tar sin hakning och ger Örebro 5 mot 3 orkar man inte.

Till nästa match måste man ändra lite i formationerna. Tycker inte ens den s k förstakedjan funkar. Börja med att byta plats på Kokkonen och Filip Sandberg. Sen in med Forsberg i stället för Törngren i tredje.

Spelarna i HV har väl åtminstone i snitt närmare 150.000 kr i månaden. Då tycker åtminstone jag och några här inne med mig bevisligen att man kan kräva bra mkt mer än såhär. Man ska kunna genomföra en match på ett godkänt vis och det kan aldrig vara godkänt när man drar på sig såhär många utvisningar. Uselt.
gnrl99

Inläggav Legogubbe » 25 september 2020, 00:04

Inte för att va sån men är det nån som är jätteförvånad? Så jävla typiskt HV71 att tappa denna matchen. Kommer bli en tung start även detta året. Spelar ingen roll hur bra spelare dom har på pappret, dom hittar en väg att förlora oavsett. Ang domarna va dom jävligt konsekventa, dom tog/tar allt dom sagt dom ska ta, under att inte hv fattat det redan. Sen kunde man önska hv fick med sig några 2:or också men så är det å spela borta. Avslutningsvis tycker inte jag man ska lasta Rahm för spelarna låga begåvning på isen.
Legogubbe

Inläggav shitkicker » 25 september 2020, 00:30

Såg inte matchen. Och tur var väl det om man ska tolka forumet.

Det verkar som att HV ser ut som vanligt; man kommer ut och verkar inte förberedda för match, sen rycker man upp sig lite, för att slutligen tappa matchen på ett ganska onödigt sätt, genom en massa dåliga beslut som får kostsamma konsekvenser.

Jag har sagt det förut och säger det igen - HV har ett lag som saknar själ och hjärta för klubbmärket. Därför kommer man att tappa många matcher som utvecklar sig så här. Men sen kommer man att vinna en del matcher också där det kommer att se mästarmässigt ut. Det kommer inte att finnas några mellanlägen. Bara att hoppas att HV kommer in i en "hot streak" snart.

Sen tycker jag att diskussionen om Sandin är intressant. Jag har hela tiden tyckt att det är ett tydligt tecken på hur mycket NHL-avtalet förstör för SHL att halvfärdiga SHL-spelare skriver kontrakt med NHL-klubbar. Jag tycker att det är helt sjukt att spelare som Sandin ens skulle vara aktuella för spel i NHL. Jag har absolut inget emot Sandin, men han är långt ifrån redo för det, enligt min mening. Det är ju bara att kolla på random NHL-match så ser man ju att det skiljer ljusår i skills mellan SHL-spelare och NHL-spelare. Man undrar ju varför det har blivit så viktigt för NHL att dammsuga svensk hockey på spelare att man är nere på icke färdigutvecklade halvtalanger? Så var det ju inte förr.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 25 september 2020, 08:07

Shitkicker, frågar du mig så tycker jag inte Hv gjorde någon dålig match, men det var främst två faktorer som avgjorde resultatet.

1. utvisningarna vi tog blev för kostsamma. Okej att man tar utvisningar när farliga lägen kan dyka upp, men typ alla våra får klassas som onödiga.
Detta kostade oss matchen. Örebro hade inte mycket när vi spelade 5v5.

2. Detta i kombination med några dyrbara misstag som Anton Karlssons puckmiss vid offensiv blå och Emil Johansson som lyfte på benet vid skymning. Vi var det bättre laget långa stunder, men Örebro har liksom vi bra gubbar i PP så som så många gånger tidigare är det special teams som avgör matchen.

Att coacherna sedan inte slänger in de mest lämpade spelarna i 6v5 är ett annat frågetecken.

Kort och gott, vi gjorde egentligen tillräcklig för att slå Örebro denna kväll, men faller på eget grepp.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 25 september 2020, 10:11

Precis. Om man nu ska försöka se det positivt så var faktiskt HV tillräckligt bra för att vinna igår. Lite samma känsla som när man torskade under gulderan (utan att för den sakens skull säga att det här är ett guldlag) men förlusten kändes bara... onödig.

Och om man ska fortsätta vara positiv tycker jag vi sällan haft onödiga förluster under Hult-åren. Oftast har det berott på att vi helt enkelt inte räckt till, att PP inte klaffat, att våra ledande spelare vikt ner sig, att vi helt enkelt varit för dåliga och uddlösa.

Edit. Vad gäller tränarstaben ska de nog ta sig en rejäl titt i spegeln efter gårdagen. De körde på som om det vore Lindbom och Lillis dagar. Rahm sa att de satsat på mer spetsiga värvningar i år. Dags att nyttja det då. HV har ett bra lag. Men vi har en ännu bättre förstakedja. Dags att börja maxa laget.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Andersson711 » 25 september 2020, 11:19

Fortfarande bitter. Visst, 5v5 va man bra, förstår dock fortfarande inte varför man inte kan ge tusan i att haka och slå så onödigt mkt.
Andersson711
Moderator

Inläggav Windom Earle » 25 september 2020, 11:21

Jag känner mig inte speciellt orolig. De ledande spelarna Lias och Önerud ser ut som de ska. Önerud sammanbiten, tjurig och målskytt. Lias lackar ur på motståndare för en helt schysst men hård tackling, i övrigt intensiv i spelet och även han målskytt. Dessutom, förlorade storsvampen en tekning under hela matchen?
Ingen Hult-out eller Rahm-out. Hult har ställt ett mycket bra lag på banan i år. Rahm, ja han måste få förtroendet och det värsta jag vet (i tränarsammanhang) är coacher som tappar fattningen och känner behov av att visa handlingskraft.

Det såg ut som en skitmatch som slarvades bort med utvisningar. Helt onödigt och frustrerande, men det kommer inte att fortsätta. Längtar till imorgon kväll, förhoppningsvis har vi 3 p redan då.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Windom Earle » 25 september 2020, 16:23

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... trustning/

Jag tycker att Örebro ska fråntas segern ;)
Användarvisningsbild
Windom Earle

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna