Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn
Norrastååå skrev:kny skrev:hausmanis skrev:Bra klass på defensiven
Anfallet de senaste matcherna är knappt G
Förstår ej med sånna sjuka spelare hv har...borde smattra in mål
Dahlén har sagt att vårat försvarsspel har varit prio ett under försäsongen! Vårt försvarsspel är äckligt bra, men det beror också mycket på att vi ligger längre ner i banan i år jämfört med förra säsongen. Man ser det väldigt tydligt vid kontringssituationer - där vi sällan kommer helt rena eller att vi sällan kommer i riktigt vassa 3 mot 2:or, 2 mot 1:or etc.
I Offensiv zon ser vi även att spelarna inte är lika delaktiga, vi går inte ner tillräckligt djup av rädslan att åka på kontringar. Det är som en viss individ skulle säga: "hockey med ett uns av smartness!"
När spelarna inte vågar kliva ner tillräckligt djupt i offensiv zon kommer man inte in tillräckligt på kassen. Därför får vi ingen trafik och ingen som slår in returerna. HV får idag inga enkla mål, eftersom vi inte spelar tillräckligt enkelt. Vi försöker spela oss fram till lägena och tappar ofta pucken i processen. Om vi vill göra mer mål måste vi kliva upp i banan, ta mera skott och driva mer på mål. Dock kommer vi släppa in mer mål på detta vis.
Bra analys kny! Gäller vid "allt annat lika" (ceterus paribus). Men med det spelarmaterial som vi har bör vi allteftersom säsongen lider kunna kliva upp högre allt oftare (beroende på matchbild och motstånd då) för att skörda frukterna av detta offensivt utan att straffas defensivt (bl.a tack vare Wesslau). Jag tycker Uffe känns eftertänksam och långsiktig så he can pull this off.
Jag gillar ju hög forechecking inkl proppar men inser att detta kan vara bättre att inleda säsongen såhär. Bra att vi tar EXTREMT mycket färre onödiga utvisningar också i inledningen av serien. Var ju lite blandat på försäsongen.
Roligt att vara född med hjärta för en så proffsig förening. Serien är lång och många går till slutspel så det är i andra änden detta avgörs. Jag utgår ifrån att Uffe och Stillman i sina lite mer strategiska sittningar mellan matcherna har våren som huvudfokus.
Timrå är ett par klasser sämre men kom ut med bra inställning och (så mycket jag nu såg av matchen med Csport-teknik och småbarnshärjande) klev fram på ett sätt som störde HV lite mer än vad som var önskvärt och väntat. Vi skall nog kunna ta 80% av poängen mot dem i år igen.
// JV
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster