Omgång 27: HV71 - Almtuna IS

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 27: HV71 - Almtuna IS

Inläggav Diabolics » 18 december 2021, 21:13

mycket tomt i arenan?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Macce » 18 december 2021, 21:13

PapaEmeritus skrev:Lätt ju. Skål på er.

Skål
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Lakun » 18 december 2021, 21:13

Vi vinner. Det är det viktigaste. Bra förstaperiod. De andra är skit. Nu tar vi ledigt. Vi är ju för fan serieledare!
Lakun

Inläggav Lakun » 18 december 2021, 21:14

Inga intervjuer. Sämst!
Lakun

Inläggav Macce » 18 december 2021, 21:14

Lakun skrev:Inga intervjuer. Sämst!

Allsvenskan :roll:
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Goddamn » 18 december 2021, 21:16

eisbjern skrev:Exakt. Man vet aldrig vad man får.

Bild
Användarvisningsbild
Goddamn

Inläggav Sir Ward » 18 december 2021, 21:30

Carl Ljungquist JP
HV71 till julvila som tabelletta – men ska inte slå sig för bröstet

HV71 kom till lördagskvällens möte med Almtuna med fredagens stabila 4–0-seger borta mot Tingsryd färskt i minne.
Och det syntes att hemmalaget gick på någon typ av inspirationsbränsle under den första perioden, där man tryckte tillbaka sitt motstånd rejält. Det handlade mer eller mindre uteslutande om spel i Almtunas zon under den inledande perioden.

Men det skulle dröja innan matchens första mål kom. HV bombarderade bortakassen med skott, men 1–0 kom först med 1.21 kvar av den första perioden då Christoffer Törngren hittade rätt i powerplay. Är det någonting man ska vara kritisk till vad gäller HV:s insats i första perioden är det att hemmalagets ledning kunde, eller till och med borde, ha varit större när det var dags för den första pausvilan.

I mittenperioden gick HV ner sig, samtidigt som Almtuna kom ut med en helt annan energi. 1–1 kom genom Hampus Harlestam och det var jämnt och ovisst inför den tredje perioden.

Almtuna tog en bit in på slutakten ledningen, såg det för ett kort tag ut som. Men målet dömdes bort efter videogranskning och kort därefter sköt Marcus Davidsson 2–1 för hemmalaget.
Det målet räckte för seger. HV tog tre nya poäng, men ännu en gång var det med minsta möjliga marginal. Med lite flyt på slutet hade Almtuna mycket väl kunnat ta poäng i Husqvarna Garden den här gången.

För HV71 väntar nu en matchfri vecka innan det på måndag den 27 december är dags för match igen, då spel borta mot Smålandskonkurrenten Västervik väntar. Jag misstänker att man i HV-lägret hyser stora förhoppningar om att någon eller några av alla frånvarande spelare, totalt nio spelade borta mot Almtuna, kan vara tillbaka i speldugligt skick till omstarten efter julfirandet. HV har fått lappa och laga i de senaste matcherna och på lång sikt är det så klart inte att föredra.
2–1 och tre poäng hemma mot Almtuna och HV71 går till julvila i serieledning. Inte fy skam, så klart. Men det finns samtidigt ingen som helst anledning för HV-truppen att slå sig för bröstet för det, för känslan är fortsatt att det finns mer att hämta ur detta lag.

HV71 har sannerligen fått kriga stenhårt för de flesta av de totalt 60 poäng som laget hittills har skrapat ihop och ska det bli ett riktigt lyckat slutspel och en SHL-plats till våren kommer det förmodligen att krävas ännu mer än det laget hittills har visat upp, serieledningen till trots.

Det gäller inte minst att på ett ännu bättre sätt ta vara på ett spelövertag likt det laget hade i den första perioden mot Almtuna. Ett effektivt hockeylag vinner ofta täta och tuffa matcher.

FAKTA: HV71–Almtuna IS 2–1 (1–0, 0–1, 1–0)
Första perioden: 1–0 (18.39) Christoffer Törngren (Tyler Vesel, Tommi Huhtala), spel fem mot fyra.
Andra perioden: 1–1 (12.40) Hampus Harlestam (Tobias Liljendahl, Viktor Hertzberg).
Tredje perioden: 2–1 (5.02) Marcus Davidsson (Pontus Netterberg).
Utvisningsminuter, HV71: 2x2 min, Almtuna: 2x2 min.
Skott: 29–20 (18–3, 8–8, 3–9).
Domare: David Bergman och Fredrik Rönnberg.
Publik: 4 512/7000

Så startade HV71:
Målvakter:
37 Jonas Gunnarsson-(30 Oscar Leijon).
Backar:
41 Chad Billins-51 Marcus Karlström.
17 Max Wennlund-23 Daniel Norbe.
12 Hugo Fransson-38 Nichlas Torp.
Kedjor:
67 Christoffer Törngren-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
92 Pontus Netterberg-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.
61 Tommi Huhtala-88 Jesper Kokkonen-33 Måns Lindbäck.
10 Jesper Thörnberg-29 Jonathan Wikström-21 Gustav Salmi-Lilja.

JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Christoffer Törngren.
4 poäng: Marcus Davidsson.
3 poäng: Jonathan Davidsson.
2 poäng: Chad Billins.
1 poäng: Pontus Netterberg.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Guld » 18 december 2021, 21:37

Tack Sir Ward!
Guld

Inläggav shitkicker » 18 december 2021, 21:54

Diabolics skrev:mycket tomt i arenan?

Undrar varför? :? Tyvärr kan man ju skylla på covid. :oops:
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav mrnorrland » 18 december 2021, 22:06

Danken skrev:Första inlägget för säsongen och det ser inte bra ut.

Vem kunde ana att Önerud som var i 1: femman i SHL är klappkass i Allsvenskan? Inte konstigt vi åkte ur.

Forsberg har burit laget i två säsonger målmässigt. Skandal tycker jag det är. Det kommer inte bli SHL nästa säsong.

Visst Önerud har inte dominerat men klappkass håller jag inte med om. Men visst han borde vara mer aktiv i spelet
mrnorrland

Inläggav Sir Ward » 18 december 2021, 23:03

Guld skrev:Tack Sir Ward!

Tack för responsen.
Postar en sammanställning efter varje match, något jag gjort många år för att berika forumet.
Hoppas fler av er uppskattar detta..
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Herkie82 » 18 december 2021, 23:14

Sir Ward skrev:
Guld skrev:Tack Sir Ward!

Tack för responsen.
Postar en sammanställning efter varje match, något jag gjort många år för att berika forumet.
Hoppas fler av er uppskattar detta..

Vi är många som uppskattar det, jag bland annat. Så fortsätt.
Herkie82

Inläggav Herkie82 » 18 december 2021, 23:17

shitkicker skrev:

Nej det är så att vi numera spelar i en division som heter allsvenskan som är lite halvkass så därför tycker folk inte att det är värt att masa sin röv dit.

Jag tycker det är mer intressant om vilka som fått oss att hamna där vi hamnat och på några år lyckats få den trognaste publiken i SHL att svika?
Herkie82

Inläggav Highlander » 18 december 2021, 23:41

Herkie82 skrev:
shitkicker skrev:

Nej det är så att vi numera spelar i en division som heter allsvenskan som är lite halvkass så därför tycker folk inte att det är värt att masa sin röv dit.

Jag tycker det är mer intressant om vilka som fått oss att hamna där vi hamnat och på några år lyckats få den trognaste publiken i SHL att svika?

Förvisso sant, men en lördag sista helgen innan jul så har nog folk generellt andra planer. Jag övervägde att gå men insåg att veckan som ligger framför kommer bli lagom stressig ändå.
Almtuna är väl kanske inte det lag som kittlar mest heller...

Publikunderlaget sviktar ju även i SHL (Där vi slår flera lag på fingrarna trots att vi spelar I gärdsgårdsserien)
Highlander

Inläggav Sir Ward » 18 december 2021, 23:49

shitkicker skrev:

Nuvarande statistik Allsvenskan hemmamatcher:
1. Hv71- 5481
2. Björklöven- 4541
3. Modo- 3476
4. AIK- 2963
5. Västerås- 2631
14. Västervik- 961 (har vi snudd på träningarna)
Källa: Hockeyallsvenskan

Med det sagt så är 4512, kvällens matchsiffra, för att vara en lördag ganska uselt.
Varför? Jag säger Allsvenskan 25% - Covid 75%

Nuvarande statistik SHL hemmamatcher:
1. Frölunda- 8695
2. MF Färjestad 6710
3. Malmö 5879
4. Leksand 5554
5. Luleå 5272
14. Oskarshamn 2452
Källa: SHL
Senast redigerad av Sir Ward 19 december 2021, 00:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Legogubbe » 18 december 2021, 23:59

Det där me att skylla på Covid har man ju hört en och annan ggn. Varför inte konstatera att HV71 spelar en sjukt tråkig hockey i en andraliga?
Legogubbe

Inläggav Sir Ward » 19 december 2021, 00:25

Legogubbe skrev:Det där me att skylla på Covid har man ju hört en och annan ggn. Varför inte konstatera att HV71 spelar en sjukt tråkig hockey i en andraliga?

Vi ligger just nu femma som hemmapublik i Sverige. Det tycker jag är förbannat starkt, trots nedflyttningen.
Senast redigerad av Sir Ward 19 december 2021, 00:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Goddamn » 19 december 2021, 00:32

Sir Ward skrev:
Legogubbe skrev:Det där me att skylla på Covid har man ju hört en och annan ggn. Varför inte konstatera att HV71 spelar en sjukt tråkig hockey i en andraliga?

Vi ligger just nu femma som hemmapublik i Sverige. Det tycker jag är förbannat stark, trots nedflyttningen.

Fast jag tror att man måste förvalta det väl.
Spelar man så lojt och nonchalant som man ser stundtals så kommer man sluta locka publiken.
Det är ingen som vill betala för att se Hv förlora mot bottenlag i allsvenskan

Eller, förlorandet i sig är inte bekymmret, det är hur man förlorar.
Användarvisningsbild
Goddamn

Inläggav 327 Karlsson » 19 december 2021, 01:55

lejacques skrev:
lejacques skrev:Helt jävla sinnesjukt. Jag hade fan räknat in tre poäng, serieledning och ett positivt (nåja, hyfsat positivt) inlägg för att summera första halvan av sässen.

Och HV är fan sämst. Jag är så sjukt besviken. AVGÅ WILANDER och ta med dig Hult. För SHL blir det inte.

Edit. Okej. Sikken tur. Gå för vinsten nu för i h-vete.

Det här inlägget har åldrats uselt på tre minuter.

:D Det kan svänga fort i hockey.
Sen, återigen, vi har en match mindre spelad än MoDo. Hade vi legat efter MoDo när dagens matcher spelats hade det så klart fortfarande sugit röv, men vi kan inte jämföra oss med lag som spelat om fler poäng.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav aimstar » 19 december 2021, 02:17

Spelet ser ofta piss ut, målvakterna svajar, halva laget är skadat och Hult jobbar kvar. Ändå är känslan att det som avgör om vi vinner eller förlorar är spelarnas attityd och inställning när matcherna väl drar igång. När inställningen finns där så är det inget annat lag som rubbar oss. Visst, nån enstaka match kan motståndarmålvakten stå på huvudet osv, men det är undantagsfall. Men ja, det är bara min känsla, den kan helt klart vara fel. :)

God jul på er!
aimstar

Inläggav HV-supportern » 19 december 2021, 10:29

HV har alltid anpassat sig efter motståndet. Det gjorde man även i SHL. Vi hade alltid svårt mot nykomlingarna. Mot sämre lag går man ner i tempo, medan man höjer sig mot topplagen. Därför är det alltid så svårt att förutspå resultaten i HV:s matcher. Man kan aldrig vara säker på seger.
HV-supportern

Inläggav Zico » 19 december 2021, 17:53

olof skrev:71% av dem 93 målen HV gjort har kommit från första kedjan

Det är en djup trupp det..............

Du olof, också känd som Pawhlen, är uppenbarligen en bitter man som, för att ställa HV71 i så dålig och tvivelaktig dager som möjligt, tar till allehanda knep och påståenden. Och är inte verkligheten illa nog, hittar du på falska uppgifter eller så är det som i det citerade inlägget, att du inte kan räkna. Jag var tvungen att kolla för det verkade osannolikt.

Första kedjan i min värld är Vesel 14 mål, Forsberg 12 mål och Huhtala 8 mål. Tillsammans 34 mål av idag 94 mål totalt, alltså 36%, inte 71% som du påstår. Tror det är en ganska relevant och normal produktion av en förstakedja. Eller räknar du på ett annat sätt? Hur i så fall?
Zico

Inläggav Jacob96 » 19 december 2021, 18:34

Zico skrev:

Du olof, också känd som Pawhlen, är uppenbarligen en bitter man som, för att ställa HV71 i så dålig och tvivelaktig dager som möjligt, tar till allehanda knep och påståenden. Och är inte verkligheten illa nog, hittar du på falska uppgifter eller så är det som i det citerade inlägget, att du inte kan räkna. Jag var tvungen att kolla för det verkade osannolikt.

Första kedjan i min värld är Vesel 14 mål, Forsberg 12 mål och Huhtala 8 mål. Tillsammans 34 mål av idag 94 mål totalt, alltså 36%, inte 71% som du påstår. Tror det är en ganska relevant och normal produktion av en förstakedja. Eller räknar du på ett annat sätt? Hur i så fall?

Zico hur stora bedomer du vara chanser att gå upp till Shl till våren i nuläget ?
Jacob96

Inläggav NightWalker » 20 december 2021, 13:11

Zico skrev:

Du vet, det finns ju tre typer av lögn. Lögn, förbannad lögn och statistik!
Men för att fylla på lite, om vi tittar på samtliga poäng som gjorts denna säsongen (via https://www.eliteprospects.com/team/5/h ... ts#players), har 252 poäng totalt gjorts i HV71 denna säsongen. Av de 252 poängen är 71 gjorda av Vesel, Forsberg och Huhtala, vilket motsvarar ~28% av alla poängen som gjorts. Det enda jag kan se, förutom att det är rent och skärt hittepå från olof, är att personen i fråga tagit samtliga poäng av de tre spelarna (71) och bara sett det som procent, alternativt dividerat det med de 94 mål man gjort vilket leder till ~75.5%. Oavsett är ju det olof säger inte bara fel, utan bevisligen väldigt fel...
Som du säger Zico, att ~36% av målen görs av förstaformationen (forwards + centrar) känns instinktivt ganska rimligt.
Nu har jag inte kollat hur det är i andra lag, varken i SHL eller Hockeyallsvenskan då jag 1) inte känner att jag har tid, och 2) inte har koll på vad som är de olika lagens förstaformationer. Så mycket följer jag hockeyn utanför HV71, så om det faktiskt är rimligt eller om den instinktiva känslan är fel låter jag vara osagt.
NightWalker

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna