Omgång 13: HV71 - IF Troja-Ljungby

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 13: HV71 - IF Troja-Ljungby

Inläggav mrbeach » 10 november 2021, 22:23

YES HV Vinner :D :D
Och SSK luggar Björklöven på poäng :D
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav PapaEmeritus » 10 november 2021, 22:24

Robert.76 skrev:
PapaEmeritus skrev:Så. Jävla. Lätt.

Haha, ja,HV måste ha hjälp av en Trojaspelare att vinna :lol:

Tre poäng är tre poäng. Glöm aldrig det. :lol:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 10 november 2021, 22:24

Kul med mål. Kul med vinst.

Men Kokkonen alltså. När han har möjlighet att lägga ut pucken lägger han den via rundeln på Trojaspelare.

Jag har nog rankat Hagos högst som tidernas sämsta HV-värvning. Men tror Kokkonen är min nya etta. Hur f-n är det möjligt att floppa i samma lag i två olika serier.
Senast redigerad av lejacques 10 november 2021, 22:25, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Pawhlen » 10 november 2021, 22:24

På fredag kommer säsongens andra nollpoängare om inte saker och ting förändras, spelet sedan matchen mot MoDo borta har varit under all kritik. Det här flytet vi haft i många matcher där vi dragit längsta strået kommer inte hålla i längden.

Kalla mig tjurskallig men med den här backsidan och det här spelet vi visar upp nu kommer vi inte ha en chans i en 7-matchers serie mot Björklöven eller Karlskoga (som är motståndare vi kommer stöta på i slutspelet)

Jag hade faktiskt förväntat mig att man skulle börja visa upp ett bättre spel nu med start ikväll.
Senast redigerad av Pawhlen 10 november 2021, 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Pawhlen

Inläggav Robert.76 » 10 november 2021, 22:25

PapaEmeritus skrev:
Robert.76 skrev:

Haha, ja,HV måste ha hjälp av en Trojaspelare att vinna :lol:

Tre poäng är tre poäng. Glöm aldrig det. :lol:

Skönt att du är nöjd kompis :lol:
Robert.76
Moderator

Inläggav magnus b » 10 november 2021, 22:25

Den sämsta period jag sett HV spela på länge. Men man vinner ändå.
magnus b

Inläggav Lakun » 10 november 2021, 22:25

Tack Gunnar för segern. Det var vi fan inte värda. Individuell skicklighet avgör.
Lakun

Inläggav lejacques » 10 november 2021, 22:27

Skillnaden mellan HV och andra topplag som gör en bajsmatch. HV vinner ändå. Det är väl, om vi glömmer spelet de senaste 7 omgångarna, en styrka.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 10 november 2021, 22:27

+1
Får väl kanske tyst på alla neggos här inne.
HV har aldrig varit bra efter novemberuppehållet. Nu vinner man ganska komfortabelt trots att flera spelare är borta på grund av olika orsaker.
Serieledning med 8 pinnar och det finns mer att hämta.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav hv-mannen » 10 november 2021, 22:29

Farzan skrev:

+1
HV har aldrig varit bra efter novemberuppehållet. Nu vinner man ganska komfortabelt trots att flera spelare är borta på grund av olika orsaker.

Mer att hämta absolut! Men man undrar om du sett samma match som jag…..”komfortabelt” :roll:
HV71 i med och motgång!!!
Användarvisningsbild
hv-mannen

Inläggav HV-supportern » 10 november 2021, 22:31

Tre mycket oförtjänta poäng. Tycker vi spelar sämre och sämre ju längre säsongen lider. Nu är det backkris också. Nä, det här ser inte bra ut.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 10 november 2021, 22:31

Farzan skrev:

+1

Komfortabelt? Ja, det var ett intressant ordval.

Som Diabolics sa inför matchen. Viktigt att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag är nöjd med seger. Jag är nöjd med att vi leder serien med åtta poäng. Men jag tycker också spelet varit rätt skakigt sedan Modomatchen.

Visst. Det är en sak att vissa av oss supportrar inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Men jag hoppas verkligen inte HV är nöjda och låter allt rulla på som vanligt. Just den attityden/inställningen har lett oss dit vi är idag. Ett mål från att tappa poäng mot Troja. I allsvenskan.

Btw. Viljet jäkla neggo Önerud är som tycker insatsen ikväll var bedrövlig...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 10 november 2021, 22:33

hv-mannen skrev:
Farzan skrev:

+1

Mer att hämta absolut! Men man undrar om du sett samma match som jag…..”komfortabelt” :roll:

HV var aldrig i underläge. Inga särskilt farliga lägen. Ett juniormisstag och ett 5 minuters BP var det som gav 2 mål.
Nej, inte särskilt farligt bakåt. Första matchen efter en tung träningsvecka och många borta. Ändå en säker seger.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Robert.76 » 10 november 2021, 22:35

Farzan skrev:

+1

Komfortabelt? Lika irriterande med neggos är det nog med de som anser att HV spelar bäst ändå, trots att det ser ut motsatsen...
Robert.76
Moderator

Inläggav Farzan » 10 november 2021, 22:35

lejacques skrev:
Farzan skrev:

+1

Komfortabelt? Ja, det var ett intressant ordval.

Som Diabolics sa inför matchen. Viktigt att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag är nöjd med seger. Jag är nöjd med att vi leder serien med åtta poäng. Men jag tycker också spelet varit rätt skakigt sedan Modomatchen.

Visst. Det är en sak att vissa av oss supportrar inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Men jag hoppas verkligen inte HV är nöjda och låter allt rulla på som vanligt. Just den attityden/inställningen har lett oss dit vi är idag. Ett mål från att tappa poäng mot Troja. I allsvenskan.
Vill du påstå att jag inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt?

Btw. Viljet jäkla neggo Önerud är som tycker insatsen ikväll var bedrövlig...

Vill du påskina att jag inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt?
Senast redigerad av Farzan 10 november 2021, 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav lejacques » 10 november 2021, 22:36

HV var aldrig i underläge. Inga särskilt farliga lägen. Ett juniormisstag och ett 5 minuters BP var det som gav 2 mål.
Nej, inte särskilt farligt bakåt. Första matchen efter en tung träningsvecka och många borta. Ändå en säker seger.

Tolkar det som att du i alla fall missade sista perioden. Inte några farliga lägen... Nämen, vilken tur då att vi lät en kona stå i mål istället för Gunnarsson.

Det är en sak att vara positiv
Men att leva i förnekelse.

Och som svar på din fråga. Med tanke på hur du analyserar matchen och samtidigt har jäkligt lätt för att döma andras åsikter som inte passar med dina får jag nog svara ja.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Pawhlen » 10 november 2021, 22:43

Ingen jätterolig debut för Kalle Holm, bjudningen till 1-0 och grundlurad vid 4-3 reduceringen.

Han hade nog önskat sig en bättre debut i A-laget personligen trots vinst
Pawhlen

Inläggav Farzan » 10 november 2021, 22:45

lejacques skrev:

Nej, inte särskilt farligt bakåt. Första matchen efter en tung träningsvecka och många borta. Ändå en säker seger.[/quote]

Tolkar det som att du i alla fall missade sista perioden. Inte några farliga lägen... Nämen, vilken tur då att vi lät en kona stå i mål istället för Gunnarsson.

Det är en sak att vara positiv
Men att leva i förnekelse.

Farzan. Med tanke på hur du analyser matchen och samtidigt har jäkligt lätt för att döma andras åsikter som inte passar dina får jag nog svara ja på din sista fråga.[/quote]
Att vi inte tycker samma sak är nog ingen hemlighet. Jag har inte lättare att döma någon annans åsikter än vad du har. Du är inte ett dugg bättre. Jag vet att det finns flera saker att förbättra, men vet samtidigt hur det sett ut genom åren efter ett uppehåll när det gäller HV. För att vara en sådan match är jag nöjd. Att det inte är samma sak hos dig har jag full respekt för, men att påstå att jag inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt är en ganska allvarlig kommentar.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav lejacques » 10 november 2021, 22:51

Vet du vad Farzan. Jag brukar sällan klappa mig själv på axeln. Men jag tycker faktiskt jag är bättre än dig när det kommer till att inte döma andras åsikter.

Varannat inlägg du skriver, mellan tummen och pekfingret, handlar om hur negativ alla är. Jag må vara negativ (nyanserad?). Men jag skriver betydligt mindre som är riktat mot personers åsikter än vad du gör. Jag skriver vad jag tycker. Du skriver OM vad andra tycker.

Lite komiskt också. Att du genom att raljera över andras åsikter bidrar med precis samma skit (negativitet) du själv avskyr.

Ett sista tillägg. Farzan. Min uppfattning om dig är att du är kunnig och engagerad. Att du har samma passion för HV som många av oss andra råder ingen tvekan om. Men om du nu tycker det skrivs för mycket om en viss sak (typ Hult), eller att det är för mycket negativitet. Diskutera istället, alternativt lägg dövörat till. Att skriva ner folks åsikter (utan diskussion) och vara motvalls i någon form av protest gör ju ingenting bättre. Och med tanke på att internet är internet så vill jag ödmjukt påpeka att jag skrev sista stycket i all välmening. Om något uppfattas som plumpt, sarkastiskt osv så är det inte min mening.
Senast redigerad av lejacques 10 november 2021, 23:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 10 november 2021, 22:52

Carl Ljungquist JP
Absurt beslut – men bredden är toppen för tabellettan HV71
Det var ett HV med några spelare på frånvarolistan som kom till spel hemma mot Troja på onsdagskvällen. David Ullström saknas ju sedan tidigare och nu har dessutom backen Alexander Ytterell blivit uppsatt på skadelistan.
Och så saknades juniortrion Emil Andrae, Zion Nybeck och Victor Sjöholm, som samtliga är iväg med Juniorkronorna den här veckan för att spela JVM-genrep.

Jag tycker att vi stannar upp där, för beslutet att hockeyallsvenskan hade en spelledig vecka under föregående vecka och inte under den här, då spelare faktiskt är i väg på landslagsuppdrag, har kritiserats på sina håll. Och jag stämmer in i den kritiska kören, det är absurt att hockeyallsvenskan hade ledigt under föregående vecka och i stället kör på ett maxat spelschema under den här.

Nu råkade HV71 bli hårt drabbat den här gången, då man tappar tre spelare varav både Nybeck och framför allt Andrae har haft tongivande roller i laget så här långt.
Men å andra sidan kan man vända på kuttingen och se det som så att HV71 nu verkligen får en chans att ge andra spelare större utrymme och förtroende.

Jag menar, en sådan som backen Marcus Karlström har knappast blivit överöst med speltid så här långt och nu, med Andrae borta i veckans matcher, kanske han kan få lite tid i rampljuset och visa att han absolut bör vara en av de sex backarna som startar matcher för detta HV-lag.

Är det något lag i hockeyallsvenskan som har råd att plötsligt tappa tre gubbar under en vecka med tre seriematcher så är det så klart serieledaren HV71, som har ett brett lag.

På forwardsplats kunde HV i stället för Nybeck skicka in både Pontus Netterberg och Christoffer Törngren, som båda hade varit uppsatta på frånvarolistan under en tid, i spel och det är ju en direkt lyx för HV71 att ha ett sådant sparkapital, försvinnner någon spelare finns det fullgoda ersättare i truppen. Man kan väl säga att bredden är toppen för detta HV-lag, det finns som jag ser det inget annat lag i den här serien som på allvar kan matcha den spetsiga bredd HV har i sin trupp.

På backsidan känns det aningen sårbart, dock. Åtminstone just nu. Med både Andrae, Sjöholm och Ytterell borta fick den unge HV-produkten Kalle Holm chansen mot Troja i ett backpar med superrutinerade Chad Billins. Dessutom startade Holms J20-kollega Martin Brovall matchen som sjundeback och fick sedan kliva in i spel efter att Daniel Bertov åkt på ett matchstraff i slutskedet av den första perioden, efter en tackling som tog riktigt illa på Trojas Jesper Emanuelsson. Kul med två unga talanger som får chansen på hög nivå. Holm fick visserligen en riktigt tuff start då han blev av med pucken i egen zon strax före 0–1-målet, men spelade upp sig efter det.

HV:s forwardssida innehåller gott om spelare och så David Ullström då, som inte har kommit till spel än men som om han blir spelklar någon gång senare under säsongen så klart kommer att bli ett rejält tillskott för laget.

Det känns som om HV har det gott ställt framåt, är det någon lagdel som sportchefen Johan Hult möjligtvis bör överväga att förstärka är i så fall backsidan. En lite större, rejäl och defensivt stark back hade nog inte varit helt fel att få in i det långa loppet. När det är som nu, tre backar borta, så känns i alla fall den lagdelen plötsligt ganska tunn.

Men mot Troja på onsdagskvällen räckte det med de backar som var i spel denna gång. HV71 fortsätter att ta sina poäng. 5–3 blev det till slut, men det var knappast efter vackert HV-spel. Snarare tvärtom. HV fick slita stenhårt för den tre poängen mot ett Troja-Ljungby som stred riktigt hårt mot serieledaren.

FAKTA: HV71–Troja-Ljungby 5–3 (3–1, 1–1, 1–1)
Första perioden: 0–1 (5.14) William Romfors (Emil Eriksson), 1–1 (6.48) Måns Lindbäck (Chad Billins, Jonathan Davidsson), 2–1 (12.48) Marcus Davidsson (Måns Lindbäck, Jonathan Davidsson), 3–1 (15.28) Pontus Netterberg (Max Wennlund, Daniel Bertov), spel fem mot fyra.
Andra perioden: 3–2 (2.50) Kevin Karlsson, spel fem mot fyra, 4–2 (15.13) Tyler Vesel (Tommi Huhtala, Marcus Karlström).
Tredje perioden: 4–3 (3.27) Karl Olofsson (Alexander Bjurström), 5–3 (19.10) Jonathan Davidsson, spel fem mot sex.
Utvisningsminuter, HV71: 1x2 min, 1x5 min, 1x20 min, Troja: 5x2 min.
Skott: 32–35 (15–9, 12–10, 5–16).
Domare: Alexander Österberg och Johan Wedin.
Publik: 5 438/7000

Så startade HV71:
Målvakter:
37 Jonas Gunnarsson-(39 Filip Larsson).
Backar:
3 Daniel Bertov-51 Marcus Karlström.
41 Chad Billins-12 Kalle Holm.
13 Daniel Norbe-38 Nichlas Torp.
27 Martin Brovall.
Kedjor:
33 Måns Lindbäck-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.
61 Tommi Huhtala-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
11 Simon Önerud-9 Taylor Matson-88 Jesper Kokkonen.
67 Christoffer Törngren-17 Max Wennlund-92 Pontus Netterberg.
29 Jonathan Wikström.

JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Marcus Davidsson
4 poäng: Jonathan Davidsson
3 poäng: Måns Lindbäck
2 poäng: Marcus Karlström
1 poäng: Tommi Huhtala
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Andersson711 » 10 november 2021, 22:58

Jaja.
Vi vann, tog dom 3 poängen och fick se vår serieledning befästas.
Så långt allt väl.

Nu behöver vi höja oss ordentligt inför Västervik borta, hoppas på bättre fokus i försvarsspelet då.
Har varit ifrågasättande gällande Gunnar, idag är det han som ser till att onsdagen inte blev bajs.
Det tackar vi för.
Andersson711
Moderator

Inläggav Farzan » 10 november 2021, 23:00

Robert.76 skrev:
Farzan skrev:

+1

Komfortabelt? Lika irriterande med neggos är det nog med de som anser att HV spelar bäst ändå, trots att det ser ut motsatsen...

Jag vet inte hur du tänker där med betydelsen av bäst. HV spelade inte en av sin bättre matcher, men dom vann i alla fall matchen. Troja vann inte matchen. I det fallet får man nog säga att HV var bäst.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Junior » 10 november 2021, 23:43

Jag håller med om att spelet måste bli bättre och att vi bör värva på backsidan. Men jag tycker ändå att det är en aspekt som många glömmer lite och det är att hur vi än ser på våra spelare så är faktiskt de andra lagens spelare sämre. Vi är nog många, mig inkluderat, som inte har hockeyallsvenskan-glasögonen på oss när vi bedömer spelares prestationer. Vi ska ha extremt höga krav i år, föreningen har också satt extrema mål, men i förhållande till den liga vi befinner oss i så är läget inte lika allvarligt som det kan ges sken av. Vi har släppt in minst mål i ligan. Det är inte så illa för en så kass backlinje.

Poängen är inte att vi ska sluta kritisera eller ropa efter förstärkning på backsidan. Men när vi tar i så vi spricker från tårna kan det vara värt att komma ihåg att exakt alla andra lag i den här ligan faktiskt är sämre.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav 327 Karlsson » 11 november 2021, 01:14

Pawhlen skrev:På fredag kommer säsongens andra nollpoängare om inte saker och ting förändras, spelet sedan matchen mot MoDo borta har varit under all kritik. Det här flytet vi haft i många matcher där vi dragit längsta strået kommer inte hålla i längden.

Återigen glöms matchen hemma mot SSK bort, magnusb glömde av det i en annan tråd. 5-0 kan omöjligtvis vara en match där spelet är "under all kritik". Det var dåligt i dag och har varit dåligt under flera matcher, men så länge som du vill påskina har det inte varit under all kritik.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav RJ--92 » 11 november 2021, 01:17

Sir Ward skrev:
Robert.76 skrev:Vi har alltså stora problem att slå Troja, hemma i Garden...

10-1 senast var det väl i träningsmatchen om jag inte minns fel..

Om vi tänker samma, på HV-Dagen så vart väl den 9-0??
RJ--92

Inläggav Farzan » 11 november 2021, 01:21

Junior skrev:Jag håller med om att spelet måste bli bättre och att vi bör värva på backsidan. Men jag tycker ändå att det är en aspekt som många glömmer lite och det är att hur vi än ser på våra spelare så är faktiskt de andra lagens spelare sämre. Vi är nog många, mig inkluderat, som inte har hockeyallsvenskan-glasögonen på oss när vi bedömer spelares prestationer. Vi ska ha extremt höga krav i år, föreningen har också satt extrema mål, men i förhållande till den liga vi befinner oss i så är läget inte lika allvarligt som det kan ges sken av. Vi har släppt in minst mål i ligan. Det är inte så illa för en så kass backlinje.

Poängen är inte att vi ska sluta kritisera eller ropa efter förstärkning på backsidan. Men när vi tar i så vi spricker från tårna kan det vara värt att komma ihåg att exakt alla andra lag i den här ligan faktiskt är sämre.

Tack!
Bra skrivet!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 11 november 2021, 01:27

hv-mannen skrev:
Diabolics skrev:På plats.

Guuuuuud va dåligt

Om du ser nån med en halsduk det står HV71 på så är det jag :lol:

jag letade, hittade inte en enda som passade med den beskrivningen :lol:
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 11 november 2021, 01:56

Farzan skrev:

+1

Matchtrådens inlägg.
Forza Farzan
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav 327 Karlsson » 11 november 2021, 02:31

Farzan skrev:Serieledning med 8 pinnar och det finns mer att hämta.

9 poäng t.o.m.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Diabolics » 11 november 2021, 11:10

Jaha, jag hann inte med att kommentera igår, resa och allt, bråttom.

Men jag kan ju säga såhär: det var fan inte värt nedlagd tid och möda att åka och se denna match.

Det som började trevande med ett rookie-misstag och 0-1 för att sedan följas av lite bättre lir och en komfortabel 3-1-ledning efter första följdes av ett veritabelt train wreck. Inte nog med detta, hela publiken och stora delar av klacken tystnade och stämningen föll markant under de två sista perioderna. Det var deprimerande.

Jag ser här att några stycken försöker vända denna usla insats till något positivt... en "komfortabel" seger (pyttsan, det var jävligt nära att vi blev frånåkta), nio poängs serieledning, publiken sluter upp jättebra (mer om detta nedan) etc. etc.

Jag tror ni behöver slänga lite kallt vatten i ansiktet och nyktra till.

Vi har återigen (ett av) seriens dyraste trupper men vi spelar just nu hockey på bottennivå. Detta var Troja vi mötte och som under långa perioder parkerade i vår anfallszon. Det har sett snudd på lika illa ut under för många matcher. Detta kommer kosta oss om vi inte får iordning på vår skit. Nu är jag positiv i den bemärkelsen att jag tror att Tommy kommer få i ordning på detta, men det kommer krävas tid och troligen ett par värvningar för att få igång pianot. Jag tror att vår ekonomiska dominans kommer att ge resultat, men just nu gör den inte det.

Men, kom inte hit och försök måla över det faktum att detta var skitdåligt och att om det fortsätter så här så kommer poängtappen, samt efterföljande självförtroende-slump. Och jag ställer mig jävligt frågande till om vi kommer ha så mycket publik framgent om detta är vad som bjuds mot Troja en onsdag.

Häri ligger det största problemet: Jag åkte till Garden för att se ett taggat HV köra över Troja så det visslar och som man kan kräva givet de stora skillnader i förutsättningar mellan lagen.

Vad fick jag? En usel insats där vi blir utspelade under långa perioder och en stämning i hallen som jag gissar är som den lökars har vid varje match. Det håller inte. Jag kommer tänka till mycket hårdare innan jag gör 2+2 timmars resa till/från Garden. Min misstanken är att folk har slutit upp runt HV av två skäl:
1) Vi skall jävlar tillbaka och "jag" vill bidra
2) Nu får vi äntligen se HV spela ut det usla motståndet i HA och se en massa rolig hockey med mycket mål framåt.

Folk kommer bli jävligt besvikna framledes om detta håller i sig. Det märktes väldigt tydligt på publiken igår. Jag har aldrig i mitt liv upplevt en sämre stämning i denna hall. Det måste ringas i varningsklockor internt i föreningen nu. Innan det är för sent, för vi vet vad "sent" leder till... "johan-hult-sent"..... leder rakt ner i fördärvet.

Det enda som jag tar med som positivt från gårdagen var att jag fick träffa skribenten Goddamn. Det var jävligt trevligt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna