av Sir Ward » 27 december 2021, 22:32
Donald Sandström JP
Vad var det som hände? HV71 tappade allt och rasade ihop som ett korthus
Vad var det som hände?
Det undrar både jag och många med mig som fick se HV71 rasa ihop fullständigt i bortamatchen mot Västervik efter halva matchen.
Ledning med 2-1 för HV efter två perioder blev seger för Västervik med 5-2 sedan HV uppträtt bedrövligt under större delen av matchen.
Förlusten väcker frågor. Hur kunde det här hända? Vi har sett det en gång tidigare, borta mot Västerås då precis allt rasade ihop.
Det var samma sak mot Västervik.
Är det så att HV71 lider så att ha så många spelare borta att man helt enkelt inte förmår prestera bättre än så här?
Har vi överskattat HV och intalat oss att laget är bättre än vad det är?
Och hur är det med nye bossen Anders Wilanders löfte till sportchefen Johan Hult att det minsann ska få kosta och att det inte finns några hinder att förstärka laget?
Än så länge har Hult och Wilander bara snackat med tomma ord. Alla kan se att det här laget måste fyllas på. Nu saknades åtta spelare mot Västervik av olika anledningar och så här har det sett ut ett längre tag nu.
Mot Västervik var Taylor Matson med igen och även om han inte svarade för någon färgsprakande match så kan man i alla fall konstatera att Matson är oerhört viktig för HV. Eller rättare sagt, han kommer att bli det framöver.
Med sitt kloka och uppoffrande spel är han viktig i alla lägen. Han ställer krav på sin omgivning och även om man inte såg det mot Västervik under långa perioder så går det inte att komma ifrån hans betydelse i det här laget.
Taylor Matson har missat de senaste nio matherna. Han spelade senast den 24 november när han skadade sig mot Vita Hästen i Husqvarna Garden. Han borde vara ringrostig men istället var han en av de bättre i HV den här kvällen, eller rättare sagt en av de minst dåliga.
Jag har skrivit det tidigare och jag gör det igen. HV måste agera på ett bättre sätt och framförallt måste man vara betydligt bättre förberedd än vad man varit den här gången. Att tre spelare är på junior-VM är ingen överraskning. Önerud, Ullström, Forsberg och allt vad de heter har varit borta under längre perioder.
Det är alltså ingen överraskning.
Om det saknas pengar. Eller om den berömda marknaden är knastertorr och helt tom på spelare så säg det. Nu verkar HV mest vänta ut att de skadade, sjuka och frånvarande ska vara tillbaka igen.
Det håller inte. Det såg vi mot Västervik och det kommer vi få se fler gånger den här säsongen.
Strax innan matchen här i Plivit Arena fick vi beskedet att förre HV-anfallaren André Petersson stannar kvar i KHL resten av säsongen. Ett 100-procentigt väntat beslut.
Själv tycker jag att nu får det räcka med ”André-tjötet”. Skulle han komma hem någongång och hjälpa HV så var det nu.
Pengar styr allt och HV kunde givetvis inte matcha det bud som Dynamo Moskva gav honom vilket är fullt förståligt.
Till sist några rader om, i mina ögon märkliga, beslutet att inte spela U18-VM för tjejer i Mjölby och Linköping om några dagar.
Jag vill först slå fast att jag har den största tilltron till de restriktioner och regler som införs för att stoppa covid-19 och den nya virusvarianten omikron. Det är bara att tugga i sig och gilla läget som det så populärt brukar heta.
Men att, som i det här fallet, lämna ett officiellt besked på julafton att turneringen är inställd några veckor senare är både platt och föraktfullt för de spelare och ledare som i två års tid arbetat för den här turneringen.
Svenska Ishockeyförbundet och det internationella ishockeyförbundet har gjort det lätt för sig genom att helt sonika ställa in arrangemanget. Och det är inte utan att man håller med de som undrar om tjejer smittar mer än killar med tanke på att junior-VM samtidigt spelas i Kanada.
Vad är skillnaden?
Att isolera spelarna i Sverige och låtit dem leva i en bubbla hade varit en ganska enkel sak. Om viljan funnits alltså.
För det kan väl inte vara så att det är lättare att rycka på axlarna och ställa in U18-VM bara för att det är tjejer?
HV-trion Mira Jungåker och Mira Markström har nu fått se VM-turneringen ställas in två år i rad. I år har även HV-backen Jenna Raunio drabbats. Jag lider med ungdomarna som går miste om det här.
FAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
Västervik-HV71 5-2(0-1, 1-1, 4-0)
Första perioden: 0-1 (5.27) Tyler Vesel (Fredrik Forsberg/Chad Billins) spel fem mot fyra.
Andra perioden: 1-1 (7.01) Joakim Hagelin (Victor Öhman/Marcus Westfält). 1-2 (10.52) Christoffer Törngren (Jonathan Davidsson/Max Wennlund).
Tredje perioden: 2-2 (3.53) Mylew Powell (Brett Supinski/Alfred Barklund). 3-2 (4.56) Joakim Hagelin (Marcus Westfält/Max Krogdahl). 4-2 (13.00) Myles Powell (Brett Supinski/Johannes Johannesen). 5-2 (19.41) Marcus Westfält (Jens Holmström/Johannes Johannesen) spel fem mot sex.
Utvisningar, Västervik: Max Krogdahl 2+2, Luke Green 2.
Utvisningar, HV71: Jonathan Davidsson 2, Marcus Davidsson 2, Tommi Huhtala 2.
Skott: 40-29 (9-11, 20-9, 11-9)
Domare: Fredrik Rönnberg, Alexander Österberg.
Publik: 445 i Plivit Arena.
JP/JNYTTLIGAN
5 poäng: Tyler Vesel
4 poäng: Chad Billins
3 poäng: Nichlas Torp
2 poäng: Jonas Gunnarsson
1 poäng: Taylor Matson
SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson (Filip Larsson)
Förstafemman: Chad Billins, Hugo Fransson - Tommi Huhtala, Tyler Vesel, Fredrik Forsberg.
Andrafemman: Max Wennlund, Nichlas Torp - Christoffer Törngren, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Tredjefemman: Daniel Norbe, Marcus Karlström - Alexander Suzdalev, Taylor Matson, Måns Lindbäck.
Fjärdelinan: Kalle Holm - Jesper Kokkonen, Jonathan Wikström, Pontus Netterberg.
Extraspelare: Gustav Salmi Lilja.
DE SAKNADES I HV71
Emil Andrae, Victor Sjöholm, Zion Nybeck, alla i junior-VM, Alexander Ytterell, skadad, Simon Önerud, skadad, Daniel Bertov, skadad, David Ullström, skadad.