Inzaneclown skrev:Såg matchen på plats och ska försöka mig på en analys.
Första perioden spelade vi bra i fyra minuter, sen tog vi en utvisning och efter det var det Växjö i större delen av perioden. Vi får med oss ett flytmål efter en soloprestation av PC och en tavla av Munroe. Perioden vinns av Växjö.
Andra perioden handlade nästan bara om Växjö men vi lyckas få in ett flytmål till efter ännu en soloprestation av Rajala (vilken lirare). Växjö äger den här perioden och hade bud på fler mål än de de lyckades göra och här kommer HV undan med blotta förskräckelsen. Perioden helt klart till Växjö.
I tredje gör Lakers 2-3 och det är tydligen tre raka mål i röven som göra att HV börjar spela hockey igen. Alltså, fram till att Lakers gör sitt tredje mål börjar HV71 spela ishockey igen. Perioden till Växjö.
Vi låter motståndarna göra tre raka mål på oss, på hemmaplan, innan vi inser att vi håller på att tappa matchen. Ja då kanske det är dags att börja åka skridskor igen. Känns mönstret igen? Med den inställningen kommer slutspelet att vara långt borta. Denna veckan har vi haft tur men vi kan inte fortsätta spela så här, för då kommer vi att börja förlora. Vi kan inte släppa in tre mål i varje match och tro att vi ska klara oss.
Till det positiva.
Vi har bara en kedja som producerar. Ändå vinner vi.
Vi spelar bra på hemmaplan i fyra minuter av första och åtta minuter av tredje. Ändå vinner vi.
Vi har ett försvarsspel som till och från liknar en hönsgård. Ändå vinner vi.
Vi låter Växjö ställer upp i anfallszon i våg efter våg. Ändå vinner vi.
Vi klarar knappt att spela oss ut ur egen zon eftersom våra backar är så stressade. Ändå vinner vi.
Vi hade knappt uppställt spel och press på Växjö i anfallszon en enda gång. Ändå vinner vi.
Vårt enda PP är en ren katastrof. Ändå vinner vi.
Vårt BP i kväll såg ut som en hink med skit. Ändå vinner vi.
Våra backar har knappt skjutit ett skott på 22 omgångar. Ändå vinner vi.
Jag är jävligt glad för sju poäng av nio möjliga under denna veckan men jag står fast vid min åsikt: Så länge vi har tränarstaben vi har, så kommer HV71 inte få ut sin fulla potential. Vi har ett jävligt bra lag på pappret men Dahlén och Co får inte ut denna potentialen. Till nästa säsong vill jag se en annan huvudtränare med hjälpredor i HV71.
I övrigt anser jag att Salmela och Campoli inte bör husera ihop, de är alldeles för dåliga defensivt för det.
Tack för mig.
Jag tycker du överdriver kritiken mot det defensiva spelet. Finns fortfarande en hel del att göra men det har blivit väsentligt mycket bättre senaste tiden. T.ex. tycker jag att backarna ibland faller ner väl långt mot eget mål. Borde kunna stå upp bättre. Men som sagt ändå mycket bättre än tidigare.
Föreslå gärna hur du tror att en ny tränare borde matcha det material som nu finns, vilken tränare du tycker det skulle vara och varför du tror att han kommer att få ut den potential ur laget som du inte tycker Dahlen lyckas med ? 13 p av 15 möjliga de senaste fem är inte helt enkelt att slå.