Semifinal 1: HV71 - BIK Karlskoga

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Semifinal 1: HV71 - BIK Karlskoga

Inläggav matsqq » 8 april 2022, 21:11

eisbjern skrev:
matsqq skrev:Kokkonen har varit bra hittills idag faktiskt

Kokkonen har ju varit sjukt bra under slutspelet.

Ja, men var oroligare nu med svårare motstånd...

Ps märks att harald håller på BIK
matsqq

Inläggav Sir Ward » 8 april 2022, 21:16

Tom målbur med 21 sek kvar
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Lakun » 8 april 2022, 21:17

Helvete. Så får de en teckning i offensiv zon
Lakun

Inläggav Sir Ward » 8 april 2022, 21:18

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav trisse » 8 april 2022, 21:18

Skönt. Första avklarad. Gunnar stabil idag
trisse

Inläggav Farzan » 8 april 2022, 21:18

Lätta Karlskoga!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav PapaEmeritus » 8 april 2022, 21:18

Lätta Karlskrona.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Robert.76 » 8 april 2022, 21:19

Rättvist! Torp kung på isen, domarna sämst igen.
Robert.76
Moderator

Inläggav mrbeach » 8 april 2022, 21:19

Såja
Lätta BIK
:D :D :D
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav frippe-borås » 8 april 2022, 21:19

Så jävla viktigt och så fruktansvärt skönt!!!!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav hv-mannen » 8 april 2022, 21:19

Lätt :D
Ingen energi kvar i vattenskidåkargänget i tredje :!:
Bådar gott
HV71 i med och motgång!!!
Användarvisningsbild
hv-mannen

Inläggav Dovahkiin » 8 april 2022, 21:20

Personligen tycker jag bik är många nivåer bättre än tex vik. Hoppas Hv lärde sig mkt av denna match kommer krävas sanslöst jobb i 60 min i alla matcher. SÅ JÄKLA SKÖNT MED SEGER!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav shitkicker » 8 april 2022, 21:21

Enkelt. Aldrig orolig. Lätta BIK.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Windom Earle » 8 april 2022, 21:21

Bra läge nu, detta var nyckelmatchen. Satt hårt inne, mycket på grund av Volden, men Gunnar var säker också. Gott
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Lakun » 8 april 2022, 21:22

Jävla skönt!!
Lakun

Inläggav 15:48 » 8 april 2022, 21:27

Gott mos!!! Andra halvan är vi klart bättre. Känns skönt att kunna konstatera efter en darrig och nervös första period. Torp som sagt kung idag. Kelleher är otroligt skicklig och sevärd. Värd varenda krona såhär långt…Känner mig hoppfull inför fortsättningen!
15:48

Inläggav Sir Ward » 8 april 2022, 21:34

Donald Sandström JP
Lika bra att vänja sig - den här bilden kommer vi att få se väldigt ofta

Är det här bilden som vi - hemska tanke måste vänja oss vid från och med nu?
Två livrädda domare som är skräckslagna för att göra fel, som ska videogranska, analysera, ta hjälp från situationsrum innan beslutet till slut fattas?
Tyvärr är det nog så.

Däremot kan nog de flesta vänja sig vid att se HV71 som segrare. För det var precis det som hände när HV vann en nervkittlande och oerhört tät premiärmatch med 2-1.
Och till alla er som trodde att det här skulle bli tufft:
Ni hade helt rätt...

På det hela taget gjorde de det rätt bra. Visst missade de en och annan situation och det var väl något som Karlskoga tjänade mest på, men det tänker jag inte tjata om här.
Nej, då är det de här ständigt återkommande situationerna som ska granskas in absurdum.
Som när Karlskoga gjorde 1-0 i den första perioden. Eller när Victor Sjöholm fick matchstraff i den andra. Båda gångerna tog det oändligt lång tid och hade publiken i ˝Garden” vetat hur lång tid det skulle ta kunde de gått ut och köpt sig en öl till eller något annat gott..

Så eländigt är det nämligen med de här ständiga avbrotten. På något sätt har domarnas egna bedömningar helt kommit bort och det gillar jag inte. En domare måste våga ta beslut och stå för det utan att någon i Stockholm (om det nu är där) ska blanda sig i det och låta det ta fem, sex, sju minuter innan spelet kommer igång igen.
Karlskoga gjorde ett regelrätt mål och det kunde man ha konstaterat omgående. Sjöholms utvisning var tveksam men vilken domare, eller spelare heller för den delen, är felfri? Jag vet inte någon.
Inte ens en gammal tidningsmurvel som jag kan säga att jag alltid har rätt...

Själva matchen då?

Tja, det tog exakt 49 sekunder. Sedan hade BIK Karlskoga slagit an tonen och visat hur man kommer att spela den här semifinalserien.
Hårt, tufft, hela tiden på gränsen till det tillåtna och flera gånger över det också.
49 sekunder. Sedan fick HV-kaptenen Simon Önerud hjälpas av isen sedan han skadats i en situation framför Karlskogas målvakt Lars Volden i vad som från läktarhåll såg ut som en bentackling.
Om det var nervositet eller inte vet jag inte. Men Karlskoga var överraskande nog bättre än vad HV var i den första perioden. Sedan spelade HV. upp sig i den andra där Karlskoga dock fick enormt mycket hjälp av Victor Sjöholms utvisning och matchstraff.
Chad Billins blev till slut matchhjälte för HV71 efter att ha dundrat in pucken bakom Lars Volden i slutperioden när Arvid Aronsson satt utvisad för andra gången under matchen.
Billins är inne i en fin svit och har nu gjort fyra mål och tre assist så här långt i slutspelet.

För HV:s del var det otroligt viktigt att vinna den här första matchen. Och man gjorde det fullt rättvist. Kom igen efter en blek inledning men visade styrka och moral när man kom igen med besked.

1-0 i matcher betyder också att HV kan spela ännu lite mer avslappnat på söndag då nästa match spelas i Husqvarna Garden. Och även om man inte ska gå händelserna i förväg så skulle en dubbelseger den här helgen sätta en enorm press på Karlskoga som då mer eller mindre är piskat att vinna sina hemmamatcher.

Vad som var kul i den här första semifinalmatchen var att det flera spelare klev fram. Jesper Kokkonen, bröderna Davidsson, Christoffer Törngren, Tommi Huhtala, listan kan göras lång.

Sedan finns ju transatlanterna med Tyler Kelleher i spetsen som är härlig att se. Nu kanske även Hunter Shinkaruk steppar upp som den slutspelsjoker han är värvad för att vara. Shinkaruk gjorde en av sina bättre matcher i HV.

HV71-Karlskoga 2-1
(0-1, 1-0, 1-0)
Första perioden: 0-1 (2.27) Åke Stakkestad (Viktor Lennartsson/William Pethrus).
Andra perioden: 1-1 (7.44) Tyler Matson (Hunter Shinkaruk/Olver Bohm).
Tredje perioden: 2-1 (7.05) Chad Billins (Fredrik Forsberg/Tyler Vesel) spel fem mot fyra.
Skott: 26-21 (8-12, 12-7, 6-2).
Utvisningar, HV71: Victor Sjöholm 5+game, Jesper Kokkonen 2.
Utvisningar, Karlskoga: Arvid Aronsson 2+2, Albert Lyckåsen 2, Aleksi Rekonen 2.
Domare: Tomte 1 Alexander Österberg och Tomte 2 Kristoffer Folkstrand.
Publik: 6.594 i Husqvarna Garden.
Ställningen 1-0 i matcher.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Taylor Matson
4 poäng: Tommi Huhtala
3 poäng: Marcus Davidsson
2 poäng: Tyler Kelleher
1 poäng: Jesper Kokkonen
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Farzan » 8 april 2022, 21:40

Sir Ward skrev:Donald Sandström JP

Två livrädda domare som är skräckslagna för att göra fel, som ska videogranska, analysera, ta hjälp från situationsrum innan beslutet till slut fattas?
Tyvärr är det nog så.

Däremot kan nog de flesta vänja sig vid att se HV71 som segrare. För det var precis det som hände när HV vann en nervkittlande och oerhört tät premiärmatch med 2-1.
Ni hade helt rätt...

På det hela taget gjorde de det rätt bra. Visst missade de en och annan situation och det var väl något som Karlskoga tjänade mest på, men det tänker jag inte tjata om här.
Nej, då är det de här ständigt återkommande situationerna som ska granskas in absurdum.
Som när Karlskoga gjorde 1-0 i den första perioden. Eller när Victor Sjöholm fick matchstraff i den andra. Båda gångerna tog det oändligt lång tid och hade publiken i ˝Garden” vetat hur lång tid det skulle ta kunde de gått ut och köpt sig en öl till eller något annat gott..

Så eländigt är det nämligen med de här ständiga avbrotten. På något sätt har domarnas egna bedömningar helt kommit bort och det gillar jag inte. En domare måste våga ta beslut och stå för det utan att någon i Stockholm (om det nu är där) ska blanda sig i det och låta det ta fem, sex, sju minuter innan spelet kommer igång igen.
Karlskoga gjorde ett regelrätt mål och det kunde man ha konstaterat omgående. Sjöholms utvisning var tveksam men vilken domare, eller spelare heller för den delen, är felfri? Jag vet inte någon.
Inte ens en gammal tidningsmurvel som jag kan säga att jag alltid har rätt...

Själva matchen då?

Tja, det tog exakt 49 sekunder. Sedan hade BIK Karlskoga slagit an tonen och visat hur man kommer att spela den här semifinalserien.
Hårt, tufft, hela tiden på gränsen till det tillåtna och flera gånger över det också.
49 sekunder. Sedan fick HV-kaptenen Simon Önerud hjälpas av isen sedan han skadats i en situation framför Karlskogas målvakt Lars Volden i vad som från läktarhåll såg ut som en bentackling.
Om det var nervositet eller inte vet jag inte. Men Karlskoga var överraskande nog bättre än vad HV var i den första perioden. Sedan spelade HV. upp sig i den andra där Karlskoga dock fick enormt mycket hjälp av Victor Sjöholms utvisning och matchstraff.
Chad Billins blev till slut matchhjälte för HV71 efter att ha dundrat in pucken bakom Lars Volden i slutperioden när Arvid Aronsson satt utvisad för andra gången under matchen.
Billins är inne i en fin svit och har nu gjort fyra mål och tre assist så här långt i slutspelet.

För HV:s del var det otroligt viktigt att vinna den här första matchen. Och man gjorde det fullt rättvist. Kom igen efter en blek inledning men visade styrka och moral när man kom igen med besked.

1-0 i matcher betyder också att HV kan spela ännu lite mer avslappnat på söndag då nästa match spelas i Husqvarna Garden. Och även om man inte ska gå händelserna i förväg så skulle en dubbelseger den här helgen sätta en enorm press på Karlskoga som då mer eller mindre är piskat att vinna sina hemmamatcher.

Vad som var kul i den här första semifinalmatchen var att det flera spelare klev fram. Jesper Kokkonen, bröderna Davidsson, Christoffer Törngren, Tommi Huhtala, listan kan göras lång.

Sedan finns ju transatlanterna med Tyler Kelleher i spetsen som är härlig att se. Nu kanske även Hunter Shinkaruk steppar upp som den slutspelsjoker han är värvad för att vara. Shinkaruk gjorde en av sina bättre matcher i HV.

HV71-Karlskoga 2-1
(0-1, 1-0, 1-0)
Första perioden: 0-1 (2.27) Åke Stakkestad (Viktor Lennartsson/William Pethrus).
Andra perioden: 1-1 (7.44) Tyler Matson (Hunter Shinkaruk/Olver Bohm).
Tredje perioden: 2-1 (7.05) Chad Billins (Fredrik Forsberg/Tyler Vesel) spel fem mot fyra.
Skott: 26-21 (8-12, 12-7, 6-2).
Utvisningar, HV71: Victor Sjöholm 5+game, Jesper Kokkonen 2.
Utvisningar, Karlskoga: Arvid Aronsson 2+2, Albert Lyckåsen 2, Aleksi Rekonen 2.
Domare: Tomte 1 Alexander Österberg och Tomte 2 Kristoffer Folkstrand.
Publik: 6.594 i Husqvarna Garden.
Ställningen 1-0 i matcher.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Taylor Matson
4 poäng: Tommi Huhtala
3 poäng: Marcus Davidsson
2 poäng: Tyler Kelleher
1 poäng: Jesper Kokkonen

Tomte 1 och Tomte 2 :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Guld » 8 april 2022, 22:37

Farzan skrev:
Sir Ward skrev:Domare: Tomte 1 Alexander Österberg och Tomte 2 Kristoffer Folkstrand.

Tomte 1 och Tomte 2 :lol: :lol: :lol:

Hahaha.. :lol:
Guld

Inläggav Guld » 8 april 2022, 22:40

frippe-borås skrev:Så jävla viktigt och så fruktansvärt skönt!!!!

Det är exakt min känsla också efter matchen.
Publiken ikväll (inklusive grymma bänkgrannar): 5+
Guld

Inläggav Highlander » 9 april 2022, 00:08

Guld skrev:Publiken ikväll (inklusive grymma bänkgrannar): 5+

Jag fick nästan en liten tår i ögat när klacken drog igång "Ohh Ahh Tedenby " . Vackert!
Highlander

Inläggav matsqq » 9 april 2022, 09:27

Sir Ward skrev:Donald Sandström JP

Tyvärr är det nog så.

Ni hade helt rätt...

Jag håller inte alls med Donald här ...

Det är alldeles för viktiga beslut som påverkar så stort att det är jättebra att domarna (som bara är människor) kollar sakerna nogrannt om de är osäkra ...

Man slipper också att publiktrycket från hemmafansen påverkar domare till fel beslut i viktiga lägen (vilket sägs vara den stora orsaken till att hemmalag statistiskt sett vinner fler matcher) ...

När man vevar i situationsrum blir det nästan alltid vettiga beslut

Jag offrar gärna några minuter på det.
matsqq

Inläggav Henke67 » 9 april 2022, 16:05

Hur har det gått med Sjöholm? Ursäkt från domarna vore väl på plats men jag hoppas på att det i alla fall inte blev någon anmälan.
Henke67

Inläggav frippe-borås » 9 april 2022, 16:20

Tycker bröderna Davidsson visade vägen med sin enorma fart!
Kanske deras bästa match på länge!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna