Omgång 11: HV71 - Kristianstads IK

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 11: HV71 - Kristianstads IK

Inläggav Pawhlen » 29 oktober 2021, 21:47

Spelet är tendenser från ifjol med skillnaden att vi nu har marginaler med oss och inte emot oss.

Jag hoppas verkligen det här är en av våra formsvackor vi går igenom nu för det är lite för många matcher där spelet lämnat mycket att önska (minus SSK hemma givetvis)

Hoppas detta blev den väckarklocka som behövdes.

Trevlig fredag på er
Pawhlen

Inläggav Dovahkiin » 29 oktober 2021, 21:48

Jag ser det som så här, många lag gör sina bästa matcher mot Hv71 de går för 200% de gör det mesta rätt. Hv71 gör en halvdan insats och vinner i alla fall. Detta måsta sätta sjuk skräck i motståndarna. De måste överprestera så in i helvete för slå Hv71. Sen visst vill även jag se stabilare spel av laget. Men är rätt nöjd endå. Leder serien stort nu och vi har börjat bättre än "alla" trodde i princip.
Senast redigerad av Dovahkiin 29 oktober 2021, 21:55, redigerad totalt 1 gång.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Turisas88 » 29 oktober 2021, 21:50

Helt sjukt att vi får med oss 2p från denna match .. men det är bara att tacka och ta emot .. Hade det varit förra säsongen så hade vi inte fått ett enda poäng från denna match .. Helt sjukt att man drar ifrån i tabellen fast man spelar så uruselt i vissa perioder
Turisas88

Inläggav Sir Ward » 29 oktober 2021, 21:52

Dovahkiin skrev:Jag ser det som så här, många lag göra sina bästa matcher mot Hv71 de går för 200% de gör det mesta rätt. Hv71 gör en halvdan insats och vinner i alla fall. Detta måsta sätta sjuk skräck i motståndarna. De måste överprestera så in i helvete för slå Hv71. Sen visst vill även jag se stabilare spel av laget. Men är rätt nöjd endå. Leder serien stort nu och vi har börjat bättre än "alla" trodde i princip.

Bra analys Dovahkiin
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Guld » 29 oktober 2021, 21:53

Som många varit inne på.
Sjuk match, med ett sjukt resultat. :D
Måste vara runt 10 år sen HV gjorde nåt liknande.

Men, HV:s lägstanivå är alldeles för låg. Såg ju ut som förra säsongen.
Ingen ville spela hockey. Det där måste bort.
Ingen förväntar sig att Hv ska dominera varje period i varje match, men man måste ju ha nåt stabilt att falla tillbaka på.
Det måste värvas, minst en center och en bra back.
Gärna en målvakt också.

Tidigare under kvällen ifrågasatte jag 72 Davidson och 33 Lindbäck.
Jag tyckte de var osynliga.
Vem var det nu som fixade förlängningen? :oops:

Imorgon vill jag se lite energi och vilja.
SSK lär vara taggade imorgon, efter deras debackel ikväll, och sist de mötte HV.

Edit:
Emil Andrea måste få hjälmen ikväll.
Ha en fin kväll!
Guld

Inläggav Sir Ward » 29 oktober 2021, 22:03

JPs eminente Carl Ljungquist
Maskinen fortsätter vinna – men HV71 var illa ute

Segrarna staplas på hög. Den blå maskinen ångar på. På fredagskvällen blev det en ny seger mot Kristianstads IK – men det satt väldigt hårt åt.
HV71 vann fredagskvällens match mot Kristianstads IK.
En 2–6-förlust borta mot Björklöven. Annars har hockeyallsvenskans dunderfavorit mer eller mindre sopat rent så här långt.

Elva matcher, åtta segrar efter ordinarie tid och två segrar efter straffar. Ett mäktigt facit för ett HV71 som sedan klubben rasade ner till den näst högsta serien har fått leva med höga förväntningar och krav om att laget ska och bör vara i den absoluta toppen.

Givetvis helt rimliga krav på ett lag som har både bättre ekonomiska förutsättningar och bredare spelartrupp än övriga lag i serien.

Men det handlar så klart om att göra det berömda jobbet också. Att se bra ut på papperet är en sak – att mejsla fram en segermaskin på isen en helt annan.

Flera spelare har gjort bra ifrån sig, en sådan som Fredrik Forsberg öser som förväntat in poäng, Tyler Vesel är sylvass när ett läge dyker upp, Nichlas Torp spelar hårt och fysiskt och Tommi Huhtala har varit en positiv injektion sedan han anslöt till laget.

Ja, det var bara några av HV-lirarna som har gjort det bra under säsongsinledningen.

Sedan finns också ledartrojkan med Tommy Samuelsson, Fredrik Stillman och William Rahm också. De har onekligen också gjort det rätt så bra så här långt.

Jag tror att superrutinerade Samuelssons och Stillmans intåg var exakt vad HV71 behövde efter det brutala SHL-fiaskot i fjol. Båda två har långa och gedigna karriärer bakom sig både som spelare och ledare inom hockeyns värld. De har varit med och vunnit flera gånger, vet hur det ska fungera och kännas i framgångsrika miljöer.

Dessutom känns både Samuelsson och Stillman lugna och trygga. Inte nog så viktigt i ett läge där det mer eller mindre förväntas att HV71 ska kunna vinna varje match. Det är inga inga yviga gester i onödan, ingen panik vid insläppta mål eller sämre prestationer. Det verkar hela tiden vara fullt fokus på uppgiften som ligger närmast framför och på att förädla det egna spelet.

Men därmed inte sagt att det är slappt och ledigt och utan hårda krav. Jag applåderar att Tommy Samuelsson så tydligt visade sitt missnöje efter HV-insatsen borta mot Almtuna förra veckan, till exempel. Inga omskrivningar trots att HV då ändå tog två av tre möjliga poäng. Prestationen var inte tillräckligt bra och den måste bli bättre framöver, hette det då.

Efter den där matchen i Upplands Bilforum Arena har HV71 vunnit två raka matcher den här veckan. Först 6–3 borta mot Smålandsrivalen Troja-Ljungby i onsdags och så 5–4 (efter straffar) hemma mot Kristianstads IK på fredagskvällen.

KIK hade en svag säsongsstart men har verkligen varvat igång på senare tid och kom till Husqvarna Garden med fyra raka segrar i bagaget. Inte alls ett svagt lag och skåningarna gjorde det väldigt svårt för HV den här kvällen.

Bortalaget var hypereffektivt i sina kontringar och hade en 4–2-ledning med mindre än en minut kvar. HV71 tog ut målvakten och fick till en sällan skådad slutspurt i ett sanslöst hockeydrama.

4–4 kom med fem sekunder kvar och när matchen sedan fick avgöras på straffar var målkungen Fredrik Forsberg och Taylor Matson hur säkra som helst. En ny HV-seger, även om den totala insatsen mot KIK knappast var något att hurra stort över.

Det här är en intensiv matchvecka för HV71. Redan på lördagen väntar en ny match, borta mot Södertälje. HV vann med 5–0 när lagen möttes i Husqvarna Garden häromveckan, men det kan nog bli betydligt svettigare för HV-laget den här gången.

HV71 kommer naturligtvis inte att vinna resten av matcherna som är kvar i den här 52 matcher långa serien och klassiska SSK borta är knappast någon enkel uppgift. Men jag är säker på att hur det än kommer att gå på lördagen, så kommer den här blå maskinen att fortsätta ånga på uppe i tabelltoppen.

FAKTA: HV71–Kristianstads IK 5–4 efter straffar (1–2, 1–2, 2–0, 0–0, 1–0)

Första perioden: 0–1 (4.30) Malte Sjögren, 0–2 (6.13) Gustav Olhaver (Nikolai Skladnichenko, Amil Krupic), spel fem mot fyra, 1–2 (11.14) Fredrik Forsberg, straff.
Andra perioden: 2–2 (8.18) Fredrik Forsberg (Tyler Vesel, Chad Billins), spel fem mot fyra, 2–3 (10.18) Theodor Pistek (Trevor Cheek, Dennis Svensson), 2–4 (16.21) Malte Sjögren (Kevin Wennström).
Tredje perioden: 3–4 (19.08) Jonathan Davidsson (Emil Andrae, Simon Önerud), 4–4 (19.55) Måns Lindbäck (Chad Billins, Fredrik Forsberg).

Avgörande straff: Taylor Matson.
Utvisningsminuter, HV71: 4x2 min, KIK: 4x2 min.
Skott: 41–27 (12–13, 18–6, 9–7, 1–1, 1–0).
Domare: Andreas Harnebring och Filip Sandstedt.
Publik: 6 010.

Så startade HV71:

Målvakter:
39 Filip Larsson-(37 Jonas Gunnarsson).
Backar:
41 Chad Billins-8 Alexander Ytterell.
4 Emil Andrae-38 Nichlas Torp.
3 Daniel Bertov-23 Daniel Norbe.
51 Marcus Karlström.
Kedjor:
11 Simon Önerud-9 Taylor Matson-72 Jonathan Davidsson.
61 Tommi Huhtala-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
18 Zion Nybeck-70 Marcus Davidsson-33 Måns Lindbäck.
88 Jesper Kokkonen-29 Jonathan Wikström-17 Max Wennlund.
21 Alexander Suzdalev.

JP/Jnytt-femman:

5 poäng: Fredrik Forsberg
4 poäng: Tyler Vesel
3 poäng: Taylor Matson
2 poäng: Måns Lindbäck
1 poäng: Alexander Ytterell
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 29 oktober 2021, 22:10

Det här var kanske inte en match som var speciellt kul att titta på. Men å andra sidan - vem kommer ihåg den om ett par veckor?

Min grundinställning inför den här säsongen var och fortfarande är att det viktiga är att HV vinner. Sen får det se ut hur fan som helst. Och det gjorde det ju sannerligen idag!

Det finns fortfarande en hel del att jobba med i spelet. T ex så behöver man sätta ett grundspel som jag tycker saknas till stor del. Sen behöver truppen antagligen spetsas inför vårens begivenheter.

Men samtidigt - det är fan inte lätt att slå HV inte. Det är då ett som är säkert. Och det är helt klart en styrka.

Jag väljer glädjen! HV fortsätter att vinna. Man har bra tappat 5p på 11 omgångar! När hände det senast?
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Herkie82 » 29 oktober 2021, 22:13

Många har varit inne på att se saker positivt och om vi ska göra det trots att jag anser att vi presterat sämre än vi kan i många matcher så finns det fortfarande bara ett lag som vi förlorat mot.

Alla andra lag har vi vunnit mot och i ett slutspel är det vinsterna som räknas.

Jag tycker inte vi förtjänar att vinna ett skit mot varken Kristianstad eller Troja men vi gör det trots att de krigar på riktigt bra.

Detta är utan diskussion den största positiva sidan hos det här laget och jag hoppas vi behåller den genom hela säsongen.
Herkie82

Inläggav Farzan » 29 oktober 2021, 22:19

mrbeach skrev:Skärpning HV VINN denna match annars får jag gå i ide minst en månad ( bor i grannkommunen till kristianstad)

Skönt med seger!
Som Kristianstadsbo hade måndagen varit tuff om vi inte vänt och vunnit. Nu kan man i alla fall andas ut och säga till alla att vi bjöd på en pinne för att hjälpa KIK lite grann :D
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav MarcusClaesson » 29 oktober 2021, 22:24

Jag undrar när det hände senast att HV tog ut målvakten och på så vis hämtade in ett tvåmålsunderläge. Det borde väl ha hänt någon gång tidigare, eller?
MarcusClaesson

Inläggav lejacques » 29 oktober 2021, 22:28

Jag väljer glädjen (kanske dags för dekman, admins och mods att trycka upp citatet på en tischa som de kan sälja i HV71 fans forum-shopen?).

Men jag lyfter ett varningens finger. Från nu och framåt kan det kan bara gå åt två håll. Antingen att HV höjer spelet och fortsätter vinna, eller att man fortsätter med det skitspel man visat upp sedan Modomatchen. Då är det bara en tidsfråga innan förlusterna kommer.

Så jag hoppas verkligen att sportchef, tränare och spelare tar detta på allvar. Så här får det inte se ut.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Junior » 29 oktober 2021, 22:31

Jo, jag väljer glädjen. Men jag håller verkligen med om att S&S har lite att jobba med när det kommer till att sätta spelet. Hult bör vaska fram en backvärvning, minst, för att vara på den säkra sidan men egentligen är laget tillräckligt bra också. S&S måste jobba vidare.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav shitkicker » 29 oktober 2021, 22:49

lejacques skrev:Jag väljer glädjen (kanske dags för dekman, admins och mods att trycka upp citatet på en tischa som de kan sälja i HV71 fans forum-shopen?).

Bra idé, men då ska jag ha royalty för det! :lol:
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav vonk » 30 oktober 2021, 00:04

lejacques skrev:Vi spelar alltså Lindbäck och Kokkonen i 6 mot 5.

Det var ju bra det, eller?
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav lejacques » 30 oktober 2021, 00:48

vonk skrev:
lejacques skrev:Vi spelar alltså Lindbäck och Kokkonen i 6 mot 5.

Det var ju bra det, eller?

Ja, med facit i hand lika smart som att låta Filip Larsson stå.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 30 oktober 2021, 01:06

Den här skiten, den här oredan, avsaknaden av organisation, puckar som studsar och far och sedan landar i "rätt" mål ibland.... det är vad hockeyallsvenskan menar med #sverigesmestunderhållandeliga.

De ersätter kvalitet och underhållning med bonnläpps-buskis och hasardspel.

Bild

patet-liga.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 30 oktober 2021, 01:31

Pravda (JP) hittar på att allt är ok. Att inte vinna med 7-1 mot Kristianstad?!?’ Vore fel.

Nivån folk, och upp med kravställningen lite. Truppen borde vara bra, men när inte energin finns där så lägger jag det på systemet och/eller hur systemet funkar/kommuniceras. Löjligt att gnälla när man är i serieledning. Men det beror på att HV71 har bättre spelare. Forsberg och Andrae är ju en våt dröm för de flesta SHL lagen i en PP2 uppställning.
magnus b

Inläggav trisse » 30 oktober 2021, 08:34

Diabolics skrev:Den här skiten, den här oredan, avsaknaden av organisation, puckar som studsar och far och sedan landar i "rätt" mål ibland.... det är vad hockeyallsvenskan menar med #sverigesmestunderhållandeliga.

De ersätter kvalitet och underhållning med bonnläpps-buskis och hasardspel.

Bild

patet-liga.

Haha :D vi bara måste gå upp den här säsongen. Är inte helt säker på att du skulle klara av två år i den här ligan :lol: :( :( :(
Håll ut, vi behöver fan dig!
trisse

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna