Omgång 10: IF Troja-Ljungby - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 10: IF Troja-Ljungby - HV71

Inläggav Diabolics » 27 oktober 2021, 21:49

Farzan skrev:
Diabolics skrev:
Farzan skrev:För Troja var detta decenniets händelse. För mig var det en bra seger för HV. Jag kräver inte tvåsiffrigt i varje match.

inte jag heller. Jag vill ha vinst. Sedan vill jag att vi är som bäst i kvalet mot SHL.

Vi vann. Räcker så för tillfället. Kvalet kommer om 5 månader.

jag är redan nervös....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 27 oktober 2021, 21:49

Carl Ljungquist JP
Effektivt och distinkt – därför är HV71 bäst i serien just nu

Troja-Ljungby mot HV71. Ett möte som för en dedikerad hockeynostalgiker så klart pirrar till lite extra
Två anrika Smålandslag mot varandra, två klubbar som för över 30 år sedan möttes i ett flertal minnesvärda och glödheta bataljer i jakten på en plats i landets högsta hockeyserie på herrsidan.

Inför nedsläpp i Ljungby Arena var jag själv med i en direktsändning från en sportbar i centrala Ljungby, som anordnades av vår systertidning Smålänningen.

Det gick verkligen att ta på stämningen att det var någonting speciellt på gång i Ljungby, en stormatch för alla ”trojaner” när HV71 skulle komma på besök.

Sändningen gästades också av Torgny ”Diö” Karlsson, som hade en hel del spännande att berätta om de historiska bataljerna mellan HV och Troja. Karlsson, som senare kom att bli en stor Troja-profil, spelade 1985 för HV71 i en kvalserie som slutade med att HV till slut tog klivet upp till högstaserien. En serie klubben sedan huserade i fram till det dystra kvalnederlaget mot Brynäs i våras.

I kvalserien 1985 – som innehöll HV, Troja, Skellefteå och Västerås – blev det två minst sagt minnesvärda möten mellan HV71 och Troja. I Jönköping vann HV med 6–4 och i Ljungby, fram till onsdagskvällen det senaste mötet i en tävlingsmatch mellan den båda lagen, slutade det med en hisnande 10–8-seger för Troja. Snacka om målfest...

Nej, riktigt så målrikt fanns det väl ingen som trodde att det skulle bli när Troja och HV71 nu skulle drabba samman i den tionde hockeyallsvenska omgången, även om nu HV vann med 9–0 när lagen möttes i en träningsmatch i september. Men alla förutsättningar fanns verkligen för en fantastisk hockeykväll. Ljungby Arena kokade och såväl hemma- som bortastå piskade upp stämningen inne i den välfyllda arenan (3 270 åskådare var ett nytt rekord i seriesammanhang i Ljungby Arena).

Ett heltaggat hemmalag inledde piggt i de första bytena, men det var bortalaget som relativt tidigt sköt matchens första mål då Fredrik Forsberg snyggt spelade fram pucken till backen Daniel Norbe, som hittade nätet med ett välplacerat och distinkt skott.

Troja kvitterade tidigt i den andra perioden, innan HV växlade upp och gick ifrån till en 4–1-ledning inför den tredje perioden. Men hemmalaget vägrade ge sig, fick en drömstart på period nummer tre och helt plötsligt stod det 3–4.

Troja är inte på något sätt ett oävet lag, snarare tvärtom, och man gjorde det riktigt jobbigt för topptippade HV71 den här kvällen. Det krävdes en straff sent i den tredje perioden, som målkungen Fredrik Forsberg säkert förvaltade fram till 5–3 för, för att matta Trojas kvitteringsjakt i den tredje perioden.

HV har uppenbarligen fortsatt vissa bekymmer på bortaplan. Precis som i fredags borta mot Almtuna liksom häromveckan borta mot både Modo och Björklöven tycker jag inte att HV-insatsen totalt sett var något att hurra över.

Men så här långt har HV71 spelat in poäng trots att prestationerna inte alltid har varit hundra. Så som ett vinnande lag gör.

När lägena kommer är HV effektivt och distinkt och när matcherna väl ska vinnas står allt som oftast det Tommy Samuelsson- och Fredrik Stillman-tränade laget som segrare till slut. Därför kan HV71 just nu både titulera sig bästa Smålandslag i hockeyallsvenskan och bästa laget i hela serien.

Nedsläpp mellan HV71 och Troja och en tekning mellan två rutinerade centrar i HV:s Taylor Matson och Trojas Joakim Hillding. Matsons HV71 gick vinnande ur den hockeyallsvenska striden med 6–3.

FAKTA: IF Troja-Ljungby–HV71 3–6 (0–1, 1–3, 2-2)
Första perioden: 0–1 (4.41) Daniel Norbe (Fredrik Forsberg, Tyler Vesel).
Andra perioden: 1–1 (1.57) Carl-Johan Sjögren (Victor Öhman, Daniel Karlsson), 1–2 (4.28) Tyler Vesel (Tommi Huhtala, Alexander Ytterell), 1–3 (13.37) Tommi Huhtala (Chad Billins, Fredrik Forsberg), 1–4 (16.27) Emil Andrae (Fredrik Forsberg, Alexander Ytterell).
Tredje perioden: 2–4 (0.29) Dennis Fröland (Joakim Hillding, Julius Vähätalo), spel fem mot fyra, 3–4 (3.04) Oscar Öhman, 3–5 (16.38) Fredrik Forsberg, straff, 3–6 (19.21) Tommi Huhtala (Emil Andrae, Fredrik Forsberg).
Utvisningsminuter, Troja: 2x2 min, HV71: 2x2 min.
Skott: 20–39 (7–12, 5–14, 8–13).
Domare: Alexander Österberg och Filip Sandstedt.
Publik: 3 270.

Så startade HV71:

Målvakter:
39 Filip Larsson-(37 Jonas Gunnarsson).
Backar:
41 Chad Billins-8 Alexander Ytterell.
4 Emil Andrae-38 Nichlas Torp.
3 Daniel Bertov-23 Daniel Norbe.
51 Marcus Karlström.
Kedjor:
11 Simon Önerud-9 Taylor Matson-72 Jonathan Davidsson.
61 Tommi Huhtala-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
18 Zion Nybeck-29 Jonathan Wikström-33 Måns Lindbäck.
88 Jesper Kokkonen-17 Max Wennlund-92 Pontus Netterberg.
21 Alexander Suzdalev.

JP/Jnytt-femman:
5: Fredrik Forsberg
4: Tommi Huhtala
3: Emil Andrae
2: Tyler Vesel
1: Daniel Norbe
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav PapaEmeritus » 27 oktober 2021, 21:58

Vi leder serien med fem poäng men fan om vi inte skulle sabba hela gruppdynamiken och riva ett par kontrakt ändå?
Då kanske vi kan leda serien ÄNNU mer överlägset!
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav shitkicker » 27 oktober 2021, 22:01

PapaEmeritus skrev:Vi leder serien med fem poäng men fan om vi inte skulle sabba hela gruppdynamiken och riva ett par kontrakt ändå?
Då kanske vi kan leda serien ÄNNU mer överlägset!

:lol: :lol: :lol: Ja några verkar verkligen inte låta sig nöjas med mindre….
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 27 oktober 2021, 22:09

Ställningen i JP/Jnyttligan efter 10 omgångar

15 poäng: Jonathan Davidsson
15 poäng: Emil Andrae
14 poäng: Daniel Bertov
12 poäng: Tommi Huhtala
12 poäng: Tyler Vesel
10 poäng: Måns Lindbäck,
9 poäng: Chad Billins, Simon Önerud, Taylor Matson
9 poäng: Fredrik Forsberg
7 poäng: Marcus Davidsson
6 poäng: Jonas Gunnarsson
5 poäng: Pontus Netterberg, Zion Nybeck
4 poäng: Nichlas Torp
3 poäng: Filip Larsson
2 poäng: Jonathan Wikström, Alexander Ytterell
1 poäng: Gustav Salmi
1: Daniel Norbe
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 27 oktober 2021, 22:14

”Jag väljer glädjen”. Är det andra matchen i rad jag läser det i matchtråden? :lol:

Men jag är med på glädjetåget. Jag väljer den också. För det finns mycket att glädjas åt.

Tre nya poäng. Fortsatt serieledare. På de fem senaste matcherna, varav fyra på bortais, har man tagit 11 av 15 poäng. Vi har en leading line som är helt jäkla dominant i poängprotokollet - idag låg de bakom samtliga sex mål.

Jag väljer glädjen. Det fina när man leder serien är dock att man kan nitpicka, skruva på små saker som gör allt lite, lite bättre (så som vi gjorde under gulderan). Och här hoppas och tror jag att HV inte är nöjda. Som jag skrev under matchen. Det behövs nog ett par, tre spelare in under säsongen. De senaste matcherna har visat att laget inte är färdigbyggt.

Men som sagt. Jag väljer glädjen. Nu ska jag fira den här onsdagssegern med en Pripps Radler 0,0.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav MrT » 27 oktober 2021, 22:16

Hade kunnat vara nöjd om vi vann när det gällde som mest, borta mot Löven, målmässigt utskåpade där.
Vunnit den matchen så hade inte jag brytt mig speciellt mycket om vi tappar någon poäng och match lite hit och dit mot halvtaskiga lag under säsongen. Inte dessa matcher mot halvtaskiga lag som betyder något i slutet.
Som det är nu så känns det inte alls säkert att vi räcker till och då framförallt försvarsspelet, därför man vill se vinst mot löven eller stabilt spel mot mitten/bottengäng.
MrT

Inläggav Diabolics » 27 oktober 2021, 22:24

lejacques skrev:”Jag väljer glädjen”. Är det andra matchen i rad jag läser det i matchtråden? :lol:

Men jag är med på glädjetåget. Jag väljer den också. För det finns mycket att glädjas åt.

Tre nya poäng. Fortsatt serieledare. På de fem senaste matcherna, varav fyra på bortais, har man tagit 11 av 15 poäng. Vi har en leading line som är helt jäkla dominant i poängprotokollet - idag låg de bakom samtliga sex mål.

Jag väljer glädjen. Det fina när man leder serien är dock att man kan nitpicka, skruva på små saker som gör allt lite, lite bättre (så som vi gjorde under gulderan). Och här hoppas och tror jag att HV inte är nöjda. Som jag skrev under matchen. Det behövs nog ett par, tre spelare in under säsongen. De senaste matcherna har visat att laget inte är färdigbyggt.

Men som sagt. Jag väljer glädjen. Nu ska jag fira den här onsdagssegern med en Pripps Radler 0,0.

Självklart finns där någon typ av glädje. Jag förväntar mig att vi leder ligan från första till sista matchen. Jag förväntar mig även att laget växer med tiden och att vi hittar ett sätt att vara överlägsna framåt mars-april. Jag bryr mig inte om enskilda resultat just nu och är lika glad över 3-2 vinsten mot Mora som jag är för utskåpningen av BIK. Så länge vi vinner är jag nöjd.

Sen ser jag gärna att några spelare blommar ut, som vi kan behålla nästa år i SHL. Just detta är för mig intressantare att följa än själva utkomsten av matcherna.

Vesel, Davidsson är sådana som jag gärna ser växa ännu mer. Foppisch oxå. Jag ser gärna att Filip Larsson växlar upp och kan följa med till SHL, att han blir den målvakt vissa trodde när han draftades. Andrae får vi nog inte behålla tyvärr.

Kommer Huhtala att kunna växa och hålla SHL-klass? Det hoppas jag.

Billins, Matson, Önerud, de borde kunna göra en habil insats i SHL.

Där har vi en stomme på 8 spelare som kan bära med lite av årets kultur och sammanhållning upp i SHL

Vilka mer?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav HV-supportern » 27 oktober 2021, 23:07

Vi kan inte dra ner på tempot under matcherna som vi gjorde idag. Då är det inga problem för de andra lagen att hålla jämna steg med oss. Spelar vi med fart så är det inte många, om ens någon, i den här serien som har en chans. Vi kan ju faktiskt spela fartfylld hockey. Se bara på vår förstaperiod mot Karlskoga hemma.
HV-supportern

Inläggav DocSeverinsen » 28 oktober 2021, 10:33

Jag skulle vilja påstå att HV:s största problem just nu är att man bjuder motståndarna på för många klara lägen.
Igår bjöd man Troja på två av målen (första och tredje). Målet i boxplay är inte mycket att säga om egentligen.
Största skillnaden mellan HV och Troja igår var att man i HV har mycket högre kvalitet i spelet och individuellt. Jag tycker man sett det i tv-rutan, men live så blev det än mer tydligt. Därför tror jag att HV kommer förbli dominanter i årets serie.
DocSeverinsen

Inläggav Diabolics » 28 oktober 2021, 10:52

Jahaja, tio omgångar har gått. Dags att summera inledningen. Men innan jag gör detta från egen horisont, låt mig ge er utfallet av hur "experterna" lyckats så här långt för HV's matcher

Mång har gissat, få har lyckats väl.
nomenklatur:

- N/A
1 -tippat rätt
0 - tippat fel

Adam Johansson ------ - - 1 - 0 1 - - 1 -
Alexander Nilsson .... 1 1 - 1 - 1 - 1 - 1
Andreas Hanson ...... 1 - 1 - 0 1 - - 1 -
Andreas Åberg ........ - 1 - 1 - - 1 1 - -
Fredrik Söderström .. 1 1 - - 0 0 - 1 - 0
Harald Lückner ....... 1 - 1 1 - - 0 - 1 -
Joakim Englund ....... 1 - 1 - 0 - 0 - 1-1
Johan Svensson ....... - - - 1 - - - 1 - -
Johanna Dahlen ...... - - - - - - 0 - - -
Mattias Ek ............. - - - 1 - - 0 - - 1
Måns Karlsson .......... - 1 - - - 0 - - 1 - -
Tobias Forsberg ........ - - 0 - - - - - - -
Tomas Ros .............. - - - - 1 - - 1 - -
Uffe Bodin .............. - 1 - - - - - - - 1

Alexander Nilsson från hockeynews.se verkar känna HV71 riktigt bra. Fjäder i hatten till honom.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 28 oktober 2021, 10:57

Dessutom denna:

Bild
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna