Omgång 13: Växjö Lakers HC - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 13: Växjö Lakers HC - HV71

Inläggav Quila » 31 oktober 2020, 21:25

shitkicker skrev:Peta Sandin och Christian Sandberg till nästa match. De kostar mer än de bidrar med. De bidrar mer till laget genom att inte vara med. Upp på läktaren med dom.

Beredd att hålla med dig. Sandin helt iskall. Jag tycker ju annars C Sandberg brukar stå för en stor dos av arbete och nytta, men de senaste matcherna har han inte hängt med och ser inte särskilt motiverad ut till att ta jobbet. In med Wennlund där.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 31 oktober 2020, 21:27

Att Rahm säger att han tycker att det blir bättre och bättre och att det ser ganska bra ut osv. ger ju bilden av att det är så här han vill att HV ska spela......

Abandon all hope, säger jag i så fall.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 31 oktober 2020, 21:29

frippe-borås skrev:
Quila skrev:
shitkicker skrev:HV vill spela försvarsspel som bygger på lager på lager. Man undrar ju hur det ser ut när det fungerar och hur man ska spela för att få det att fungera.

Det kommer se bättre ut, det klart, men frågan är om vi har underlaget för att spela ett sådant försvarsspel. Kräver enormt mycket av försvararnas förmåga att läsa spelet och frågan är om vi verkligen klarar det.

Är det klart att det kommer se bättre ut? Tycker det bara ser värre och värre ut!
Man släpper de 3 senaste matcherna emot sig ca 90-100 skott! Det kallar jag inte ett bra eller bättre försvar!
Här måste det hända större saker än att en tränare ska gå! Folk måste bort om vi vill se vårt Hv71 mot toppen! Men Agne och Hult kommer vi aldrig att hamna där!

Det kommer se bättre ut. Dock måste de individuella misstagen minimeras. Detta håller inte. Och varje gång vi får ett sådant här skitmål emot oss så påverkar det vår tro på försvarsspelet en aning. Viktigt att man som spelare känner att det går åt rätt håll och att man är påväg framåt. Det är i den fasen vi är nu, när försvarsspelet ska börja kunna sätta sig, som alla de misstag vi gör ger störst törn och får oss att tveka.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 31 oktober 2020, 21:32

shitkicker skrev:Att Rahm säger att han tycker att det blir bättre och bättre och att det ser ganska bra ut osv. ger ju bilden av att det är så här han vill att HV ska spela......

Abandon all hope, säger jag i så fall.

Ja, jag tycker Rahm ska släppa på tyglarna lite och säga som det är, att han är förbannad och att missarna vi gör inte är okej. Uppenbart att det är så, så varför hymla med det. Visa lite känslor och ärlighet mot dig själv och andra, så kan man jobba på det på riktigt.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 31 oktober 2020, 21:32

Allt det som Rahm säger och allt det som spelet visar är att den här säsongen enbart kommer att handla om en sak - att undvika kval. Att ens gå till play in skulle vara en oväntad framgång.

Herregud. Sinnessjukt.

Man måste bryta ett mönster och ändra i ledarstaben. Om Rahm är ”nöjd” så kan han inte få förtroendet att leda detta lag. Det finns ingen annan slutsats att komma till.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 31 oktober 2020, 21:36

Att Rahm mer eller mindre säger att han är nöjd betyder egentligen inget. Det är ett sätt att köpa sig tid. Både personligen, men också till laget. Är han förbannad nu och visar känslor, blir pressen på honom större och tydligare. Så det är enbart taktiskt att han säger så.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 31 oktober 2020, 21:45

Quila skrev:Det kommer se bättre ut. Dock måste de individuella misstagen minimeras. Detta håller inte. Och varje gång vi får ett sådant här skitmål emot oss så påverkar det vår tro på försvarsspelet en aning. Viktigt att man som spelare känner att det går åt rätt håll och att man är påväg framåt. Det är i den fasen vi är nu, när försvarsspelet ska börja kunna sätta sig, som alla de misstag vi gör ger störst törn och får oss att tveka.

Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men frågan är hur misstagen ska minimeras och när det ska börja fungera? Har vi verkligen materialet som krävs för att spela ett sånt försvarsspel? Jag är mycket tveksam.

HV har spelat 22 av säsongens 61 obligatoriska matcher, med försäsongen inräknad. Alltså en tredjedel av alla obligatoriska matcher. Och räknar vi bort försäsongen så har vi ändå spelat en fjärdedel av serien. Och det svajar fortfarande lika mycket nu som för 10-12 matcher sedan. Om det tar 10-12 matcher till innan detta börjar fungera så har vi spelat hälften av serien.

Men tänk om det inte fungerar då heller? Nuvarande poängsnitt kommer med statistisk sannolikhet placera HV i ingenmansland.

Jag tror i ärlighetens namn att man måste skapa ett tydligare, rakare och enklare grund- och försvarsspel som bygger på säkerhet, avlastning, att hålla ihop lagdelarna och att vårda pucken. Syftet är enbart att skapa trygghet för laget, för efter vad jag ser så tror inte laget på nuvarande spelsystem. Detta skapar osäkerhet och vilsenhet på isen. Det i sin tur leder till att man blir oengagerade. Vilket är en fullt naturlig följd av att tvingas spela på ett sätt man inte tror på.

Sen kan man ju betänka vad som skulle hända om vi får lite folk skadade. Vad skulle hända om en eller flera av spelare som Martinsson, Bergström, Fröberg och Kinnvall skulle bli borta i några matcher? Knappt jag vågar tänka tanken.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 31 oktober 2020, 22:16

shitkicker skrev:
Quila skrev:Det kommer se bättre ut. Dock måste de individuella misstagen minimeras. Detta håller inte. Och varje gång vi får ett sådant här skitmål emot oss så påverkar det vår tro på försvarsspelet en aning. Viktigt att man som spelare känner att det går åt rätt håll och att man är påväg framåt. Det är i den fasen vi är nu, när försvarsspelet ska börja kunna sätta sig, som alla de misstag vi gör ger störst törn och får oss att tveka.

Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men frågan är hur misstagen ska minimeras och när det ska börja fungera? Har vi verkligen materialet som krävs för att spela ett sånt försvarsspel? Jag är mycket tveksam.

HV har spelat 22 av säsongens 61 obligatoriska matcher, med försäsongen inräknad. Alltså en tredjedel av alla obligatoriska matcher. Och räknar vi bort försäsongen så har vi ändå spelat en fjärdedel av serien. Och det svajar fortfarande lika mycket nu som för 10-12 matcher sedan. Om det tar 10-12 matcher till innan detta börjar fungera så har vi spelat hälften av serien.

Men tänk om det inte fungerar då heller? Nuvarande poängsnitt kommer med statistisk sannolikhet placera HV i ingenmansland.

Jag tror i ärlighetens namn att man måste skapa ett tydligare, rakare och enklare grund- och försvarsspel som bygger på säkerhet, avlastning, att hålla ihop lagdelarna och att vårda pucken. Syftet är enbart att skapa trygghet för laget, för efter vad jag ser så tror inte laget på nuvarande spelsystem. Detta skapar osäkerhet och vilsenhet på isen. Det i sin tur leder till att man blir oengagerade. Vilket är en fullt naturlig följd av att tvingas spela på ett sätt man inte tror på.

Sen kan man ju betänka vad som skulle hända om vi får lite folk skadade. Vad skulle hända om en eller flera av spelare som Martinsson, Bergström, Fröberg och Kinnvall skulle bli borta i några matcher? Knappt jag vågar tänka tanken.

Helt enig med dig. Det är tydligt att de inte vågar tro på systemet, samtidigt som det tyvärr inte satt sig än. Och som du säger hänger ju det ihop. Lite moment 22. Viktigt, eller snarare ovärderligt om vi får göra några bättre matcher rent försvarsmässigt, men för varje misstag blir ju vägen en liten bit längre. Vilka är det som gör de kostsammaste misstagen ikväll?

Förövrigt, gött att du lyfter fram Martinsson och Fröberg. De har verkligen gjort det bra, men anser att det är på denna nivån de ska vara på.
Quila
Moderator

Inläggav Wildzide » 1 november 2020, 03:55

Återigen, varför gjorde man sig av med Lillis och ändrade i tränarstaben när vi gjorde en helt ok säsong med mycket sämre forwardssida än i år? Ville inte Lillis va kvar? Eller var man missnöjd? Låter på folk på forumet som att det var en katastrofsäsong förra året fast det ej var det. Spelet såg i alla fall 100 gånger bättre ut med Lillis som HC.
Wildzide

Inläggav Windom Earle » 2 november 2020, 16:01

Wildzide skrev:Återigen, varför gjorde man sig av med Lillis och ändrade i tränarstaben när vi gjorde en helt ok säsong med mycket sämre forwardssida än i år? Ville inte Lillis va kvar? Eller var man missnöjd? Låter på folk på forumet som att det var en katastrofsäsong förra året fast det ej var det. Spelet såg i alla fall 100 gånger bättre ut med Lillis som HC.

Tror att det kanske var för att bereda plats åt framtidens ledarskap = Rahm. Och det gäller ju att komma ihåg att vi fortfarande är i ett uppstartsskede för Rahm:s ledning av laget. Vi bör ha tålamod.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna