av Jompii » 8 juli 2015, 22:12
Det stora problemet är just reglerna gällande att man inte får tacklas. Hade man tagit bort dessa regler/använt samma regler som gäller på herrsidan så är jag övertygad om att intresset skulle ökat markant.
Problemet på damsidan är dock att den fysiska skillnaden mellan spelarna är betydligt större än vad den är på herrsidan.
Det finns ju spelare som är födda på 2000-talet som lirar i de högsta serierna och chansen för skador, om man hade tillåtit tacklingar, hade ju varit oerhört stor. Det säger ju sig självt. En 14-15 åring är inte lika fysiskt utvecklad som en vuxen.
Skulle en 14 åring åka på en riktigt hård tackling av Lance Ward så hade ju skaderisken varit oerhörd stor.
Jag har följt damlaget ett antal (3-4) säsonger och det var först den gångna säsongen som jag började gå på deras matcher lite mer frekvent. Innan blev det kanske två matcher per säsong men nu försöker jag gå så ofta jag kan. Detsamma gäller U16/J18/J20.
Visst tappar man en stor del av charmen med hockey i och med begränsningarna gällande tacklingar men jag tycker fortfarande det är väldigt skoj att kolla på matcherna. En stor anledning till detta är för att det är just HV71. Allt med HV71 är intressant.
Andra dammatcher där HV71, eller landslaget, inte spelar är oerhört svala, enligt mig.
Under kvalet till Riksserien så märkte man dock att intresset ökade och i hemmamatchen mot Djurgårdens IF, som spelades i Prolympiahallen, så var det väldigt trångt på läktaren.
I och med att damlaget nu även kvalat upp till Riksserien och satsat rejält, något som fått stort utrymme på sociala medier, så tror jag att intresset fortsatt kommer stiga. Även om det är skilda värdar jämfört med herrarna.
Passion oavsett division