Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav Kallesgranne » 24 april 2022, 20:43

Kallesgranne skrev:
CROHB skrev:Jag har lite svårt att förstå kritiken mot värvningarna av Hansson och Bengtsson. De är troligen inte så dyra och kan ju visa sig vara prisvärda och fylla roller som vi behöver. Känns som vi tvärtom inte kastar bort pengar då jag tror de är ganska billiga.

Självklart om vi får in ex Bengtsson, Bernhardt och Almqvist samt behåller sex av dagens backar att det vore fullständigt galet men det tror jag inte kommer att ske. Slår Bengtsson väl ut, där får vi lita på Nubbens omdöme, så är det en spelartyp vi behöver. PP back med storlek som kan blomma ut. Utan att kunna honom fullt ut på något sätt men kan nog tänka mig honom före alla andra backar vi har i truppen idag.

Bernhardt känns som en liknande spelartyp som Bengtsson på många sätt och det vore intressant om HV tar in båda två. Har en känsla av att det kan komma in fyra eller fem nya backar om vi går upp i SHL.

Hansson känns som en Lindbäcktyp och har en tuffhet som vi kan behöva samt bra i BP, rollspelare. Tror han passar bättre i SHL än ex bröderna Davidsson samt tyvärr även Önerud som det inte händer mycket omkring längre.

Tror inte vi kan dra några större slutsatser innan vi har hela bilden och truppen på plats men jag är ganska positiv till dessa värvningar. Skulle det inte slå väl ut så är det ingen större kostnad för oss och går att hitta lösningar och jag räknar med att Nubben inte är handlingsförlamad om det behöver göras förändringar under säsongen så ingen stor risk.

Jag har stort förtroende för vår ledning, från Wilander, Lindbom, Nubben till Tommy och Stille. Enorm skillnad mot tidigare års ledning som såg till att vi är där vi är.

Tex Bengtsson är ju på tok för dålig för topp 4 i shl och att värva honom till ett tredje backpar känns helt onödigt när vi redan har spelare där. Vi borde sparat dom pengarna och lagt på spelare högre upp i back-hirarkin. Därav bortkastade pengar som leder till en alldeles för svag backsida. Hur många kontrakt tror du att vi bryter egentligen?

Bertov
Torp
Bohm
Sjöholm
Ytterell
Bengtsson
Almqvist

Samtliga de har kontrakt om vi går upp. Bengtsson borde varit en tex Pilut om detta skulle blivit riktigt bra. Så en otroligt märklig värvning oavsett hur pusslet läggs!

Jag gillar också nuvarande ledning och Nubben med det, men han har vid ett par tillfällen med Timrå (när de gått upp) behållit en alldeles för stor del av den allsvenska truppen. De misstagen får inte ske en gång till!
Senast redigerad av Kallesgranne 24 april 2022, 20:57, redigerad totalt 1 gång.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Kallesgranne » 24 april 2022, 20:49

Ser tex att otroligt många vill behålla Powell och Vesel, skickliga spelare, men kom igen, ska dem vara ledande för oss om vi går upp? Enorm skillnad på SHL och Allsvenskan, och den kommer bli ännu större kommande säsong. Så nej tack till båda två om vi går upp! Eftersom vi redan har bredden och rollerna långt ner så är det uppifrån det måste fyllas på.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Junior » 24 april 2022, 21:09

Powell är jag tveksam till. Vesel är självklar för mig. Poängtopp genom hela grundserien och leder poängligan i slutspelet. Han är också delaktig över hela banan, jag tycker han ganska ofta tar ett defensivt ansvar. Jag tycker han definitivt bör kunna axla en ganska bra tredjecenters roll i SHL, kanske till och med växa in i en större roll än så.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav CROHB » 24 april 2022, 21:14

Som sagt så tror jag att vi kommer att ta in fyra eller fem nya backar om vi går upp. Jag vet inte hur kontrakten ser ut med dem som har kontrakt även nästa säsong. Kanske går att bryta innan ett visst datum eller liknande. Andrae räknar jag också med då jag har svårt att se honom åka över redan nästa säsong. Så totalt kanske fyra backar blir kvar tippar jag på om vi startar med åtta i truppen.

Att Bohm blir kvar känns konstigt då han dumpades till oss av Timrå som var jumbo i SHL och vi nu har deras sportchef som troligen tog in honom till Timrå där han inte fick spela. Kanske var en tränarfråga i Timrå men har svårt att se honom bli kvar då vi siktar högre än Timrå gjorde denna säsongen.

Vi måste också ha i åtanke när vi pratar om nästa säsong i SHL om vi går upp, vad är målsättningen? Har vi som målsättning topp sex så krävs det en enorm satsning och något jag nog inte skulle satsa på nästa säsong. Har vi som målsättning topp tio så är det en lite mjukare satsning som jag nog skulle föredra och tufft i sig. Vi får ju inte full ersättning från CMore nästa säsong samtidigt som konkurrensen nu är ännu tuffare allmänt och troligen ännu tuffare nästa säsong då KHL förhoppningsvis faller samman.

Skulle enligt mig vara att gapa över för mycket att satsa mot topp sex första säsongen i ett sådant läge. Nu är det ju fler lag som satsar jämfört med bara för ex tre år sedan. Rögle, Malmö, Timrå, Örebro, Leksand är ju exempel på klubbar som kraftigt ökat sina spelarbudgetar samtidigt som övriga har ganska lika mot tidigare. Vi kommer behöva få ut mycket mer av vår trupp i förhållande till kostnaden än vad som varit fallet tidigare i SHL för vår del.
CROHB

Inläggav HV-supportern » 24 april 2022, 21:57

Kallesgranne skrev:Ser tex att otroligt många vill behålla Powell och Vesel, skickliga spelare, men kom igen, ska dem vara ledande för oss om vi går upp? Enorm skillnad på SHL och Allsvenskan, och den kommer bli ännu större kommande säsong. Så nej tack till båda två om vi går upp! Eftersom vi redan har bredden och rollerna långt ner så är det uppifrån det måste fyllas på.

Powell var en kanonvärvning när han först kom till oss. En av våra bästa forwards. Men jag har sett mindre och mindre av honom sen dess. Hade du frågat för en månad sen så hade det varit en självklarhet att behålla honom om vi går upp i SHL. Men nu är jag mer tveksam. Tycker vi ska dumpa honom faktiskt.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 25 april 2022, 12:25

CROHB skrev:Som sagt så tror jag att vi kommer att ta in fyra eller fem nya backar om vi går upp. Jag vet inte hur kontrakten ser ut med dem som har kontrakt även nästa säsong. Kanske går att bryta innan ett visst datum eller liknande. Andrae räknar jag också med då jag har svårt att se honom åka över redan nästa säsong. Så totalt kanske fyra backar blir kvar tippar jag på om vi startar med åtta i truppen.

Att Bohm blir kvar känns konstigt då han dumpades till oss av Timrå som var jumbo i SHL och vi nu har deras sportchef som troligen tog in honom till Timrå där han inte fick spela. Kanske var en tränarfråga i Timrå men har svårt att se honom bli kvar då vi siktar högre än Timrå gjorde denna säsongen.

Vi måste också ha i åtanke när vi pratar om nästa säsong i SHL om vi går upp, vad är målsättningen? Har vi som målsättning topp sex så krävs det en enorm satsning och något jag nog inte skulle satsa på nästa säsong. Har vi som målsättning topp tio så är det en lite mjukare satsning som jag nog skulle föredra och tufft i sig. Vi får ju inte full ersättning från CMore nästa säsong samtidigt som konkurrensen nu är ännu tuffare allmänt och troligen ännu tuffare nästa säsong då KHL förhoppningsvis faller samman.

Skulle enligt mig vara att gapa över för mycket att satsa mot topp sex första säsongen i ett sådant läge. Nu är det ju fler lag som satsar jämfört med bara för ex tre år sedan. Rögle, Malmö, Timrå, Örebro, Leksand är ju exempel på klubbar som kraftigt ökat sina spelarbudgetar samtidigt som övriga har ganska lika mot tidigare. Vi kommer behöva få ut mycket mer av vår trupp i förhållande till kostnaden än vad som varit fallet tidigare i SHL för vår del.

Skulle HV nu gå upp så skulle jag säga att vi både har förutsättningarna, ekonomin och organisationen att tävla om SM-guld direkt. Det säger väl lite om hur illa det är att vi spelar i allsvenskan. Jag förväntar mig därför en riktig satsning. Den där satsningen som uteblivit de senaste 8-9 åren.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 25 april 2022, 12:52

Saxat från JP
Uppgifter timmar innan nedsläpp – Daniel Norbe lämnar HV71 för ”förmånligt avtal”
25 april 2022 12:02
Han har fått allt mindre speltid och fanns inte med i truppen under den första matchen mot Björklöven i lördags.
Nu uppger Expressen att Daniel Norbe har kommit överens med Södertälje SK om ett nytt kontrakt.

HV71 är mitt uppe i SM-finalen och under måndagen väntar den andra matchen mot Björklöven. Samtidigt ser både HV71 och deras seriekonkurrenter över sina trupper inför kommande säsong.
Enligt Expressen ser det nu ut som att HV-backen Daniel Norbe kommer att lämna klubben för spel i Södertälje SK till nästa säsong.

26-åringen hämtades tillbaka till HV71 inför den här säsongen efter att ha spelat en säsong för Björklöven.
Han står noterad för 14 poäng, sex mål och åtta assist, på 45 grundseriematcher och under slutspelet har han varit på isen i tre matcher och då levererat ett mål.
Enligt tidningen var SSK:s löfte om en stor roll och ett förmånligt avtal avgörande för valet.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav CROHB » 25 april 2022, 13:10

Lejacques, om du med satsning menar att ha en spelarbudget topp tre, fyra i SHL så har vi satsat varje säsong. Problemet har ju varit att vi satt pengarna i händerna på en sportchef som tyvärr tidigt visade sig vara inkompetent. Så satsat har vi gjort gällande pengar vi lagt på spelartruppen.

Tror inte det är realistiskt att satsa mot toppen första säsongen i SHL då det nog krävs väldigt många och dyra spelare isf… Ekonomiskt också väldigt riskabelt. Så jag tycker det vore fel väg att gå utan låta det gå ett par år innan vi går för guldet igen och öka budgeten efterhand.

Känns inte realistiskt heller att vi skulle lyckas som nykomling. En budget runt mittenskiktet och en plats i tabellen däromkring är jag nöjd med första säsongen. Play In helt OK.
CROHB

Inläggav lejacques » 25 april 2022, 13:33

Helt med på att vi slängt pengar i Vättern. Med satsning i det här fallet menar jag en satsning där man faktiskt värvar bra spelare. Inte överbetalar halvbra SHL-spelare som har en okej säsong under bältet. Långt från 100 på att Nubben är den sportchefen.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 25 april 2022, 13:56

Satsa alltså som tidigare säsonger i SHL helt enkelt fast låta någon mer kompetent spendera pengarna.

Jag tror Nubben är bättre än Hult på att bygga lag, iofs inte så svårt.
CROHB

Inläggav lejacques » 25 april 2022, 14:03

Ja. Precis. Förstår att just ordet "satsning" blev lite märkligt i det här sammanhanget och skapar viss förvirring. Men i min värld kan en satsning aldrig likställas med att man värvar spelare som Linus Sandin, Linus Fröberg, Christian Sandberg, Robin Figren, Juuso Ikonen, Joakim Andersson osv osv och med det förväntar sig en topp 4-placering.

Usch, kollade igenom de senaste SHL-trupper vi haft. Vågar inte tänka på hur mycket pengar vi kastat bort på mediokra spelare.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav HV-supportern » 25 april 2022, 14:08

Tack och lov att Hult inte är kvar längre. Man kan inte värva spelare efter poängstatistik. Det är inte så man bygger ett lag. Karlström hade en lyckad säsong i Almtuna. Hult hakade på direkt. Det gick inte speciellt bra och han skeppades iväg efter halva säsongen.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 25 april 2022, 14:16

Delar inte alls din bild av att Hult gått på "poängen". Tvärtom. Han har snarare värvat spelare som egentligen inte presterat superstarkt och sen hållit tummar och tår för att de ska "utvecklas" i HV.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav HV-supportern » 25 april 2022, 14:34

lejacques skrev:Delar inte alls din bild av att Hult gått på "poängen". Tvärtom. Han har snarare värvat spelare som egentligen inte presterat superstarkt och sen hållit tummar och tår för att de ska "utvecklas" i HV.

Okej, där tycker vi definitivt olika. Så fort en spelare hade en succésäsong poängmässigt så var Hult framme med plånboken. Mitt i säsongen kom han plötsligt på att vi kanske skulle behöva några defensiva backar också, så då värvade han Bohm och Söderberg. Att Hult fick vara kvar så länge på sin post är en gåta.
HV-supportern

Inläggav Lakun » 25 april 2022, 15:30

lejacques skrev:Ja. Precis. Förstår att just ordet "satsning" blev lite märkligt i det här sammanhanget och skapar viss förvirring. Men i min värld kan en satsning aldrig likställas med att man värvar spelare som Linus Sandin, Linus Fröberg, Christian Sandberg, Robin Figren, Juuso Ikonen, Joakim Andersson osv osv och med det förväntar sig en topp 4-placering.

Usch, kollade igenom de senaste SHL-trupper vi haft. Vågar inte tänka på hur mycket pengar vi kastat bort på mediokra spelare.

Glöm inte bort Axel Holmström. SVINDYR och otroligt dålig.
Lakun

Inläggav Weirdo » 6 maj 2022, 20:01

Gillar Davidsson x2, o de verkar trivas enormt här. Men, känns som vi i vanlig ordning har lite för mycket spelare för tredje- o fjärdekedjan. Nu ser det ut som följande:

X - X - X
Forsberg - Vesel - X
Törngren - Matson - Önerud
Davidsson - Davidsson - Lindbäck
Hansson
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Dovahkiin » 6 maj 2022, 20:02

Weirdo skrev:Gillar Davidsson x2, o de verkar trivas enormt här. Men, känns som vi i vanlig ordning har lite för mycket spelare för tredje- o fjärdekedjan. Nu ser det ut som följande:

X - X - X
Forsberg - Vesel - X
Törngren - Matson - Önerud
Davidsson - Davidsson - Lindbäck
Hansson

Blir ju samma skit igen i SHL, massa jävla bred spelare.... KOmmer finnas så mkt bra spelare på marknaden och HV förlänger med Davidsson * 2. Detta visar direkt det inte blir nån rejäl satsning. Hittils om detta stämmer är Nubbens förteoende 0%...

Hoppas verkligen HV bryter med Törngren och Lindbäck för de har inte i SHL att göra.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav shitkicker » 6 maj 2022, 20:14

Bröderna Davidsson har gjort det fantastiskt bra och kommer för evigt vara hjältar för att de var med och spelade upp HV i SHL.

Men - den här förlängningen innebär att fönstret för den riktiga spetsen som kommer att krävas för att etablera HV i SHL igen minskar drastiskt. Gillar verkligen bröderna, men den här starten på silly oroar mig verkligen…… Ingen bra känsla alls.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 6 maj 2022, 20:17

shitkicker skrev:Bröderna Davidsson har gjort det fantastiskt bra och kommer för evigt vara hjältar för att de var med och spelade upp HV i SHL.

Men - den här förlängningen innebär att fönstret för den riktiga spetsen som kommer att krävas för att etablera HV i SHL igen minskar drastiskt. Gillar verkligen bröderna, men den här starten på silly oroar mig verkligen…… Ingen bra känsla alls.

Håller med, kommer bli galet bra lag i SHL kanske bästa säsongen på många många år med massa toppspelare och är det så här Hv ska utmana är jag riktigt riktigt orolig.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Andersson711 » 6 maj 2022, 20:19

Tror detta kan bli jävligt bra, vi behöver hårt jobbande, omtyckta lagspelare även i SHL.

Full fart framåt!
Andersson711
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 6 maj 2022, 20:20

Andersson711 skrev:Tror detta kan bli jävligt bra, vi behöver hårt jobbande, omtyckta lagspelare även i SHL.

Full fart framåt!

Så tänkte Hult med. De var knappast bra i HA ens.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav shitkicker » 6 maj 2022, 20:21

Nubben följer mönstret. Övervärderar laget som gick upp i förhållande till vad som kommer krävas för att vara kvar.

Antar att man har Crosby, McDavid, Draisatl och Aho på väg in.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 6 maj 2022, 20:22

shitkicker skrev:Nubben följer mönstret. Övervärderar laget som gick upp i förhållande till vad som kommer krävas för att vara kvar.

Precis! Känns hemskt att man redan nu börjar bli orolig, trodde aldrig någonsin HV skulle förlänga med dessa två.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Andersson711 » 6 maj 2022, 20:25

Dovahkiin skrev:
Andersson711 skrev:Tror detta kan bli jävligt bra, vi behöver hårt jobbande, omtyckta lagspelare även i SHL.

Full fart framåt!

Jag tyckte de va bra stora delar av säsongen även om de försvann styggt i slutspelet.
Man måste ju se till rollerna, jag tror inte de är med upp för att ta plats i en förstakedja.
Att spela dessa 2 med tex Törngren i en hårt jobbande 4e line är fan inget skit.
Andersson711
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 6 maj 2022, 20:28

Andersson711 skrev:
Dovahkiin skrev:

Full fart framåt!

Jag tyckte de va bra stora delar av säsongen även om de försvann styggt i slutspelet.
Man måste ju se till rollerna, jag tror inte de är med upp för att ta plats i en förstakedja.
Att spela dessa 2 med tex Törngren i en hårt jobbande 4e line är fan inget skit.

De värvades för vara ledande spelare i bla PP blev bänkade där och vi tog in nya för de ej klarade jobbet. Sen vad är denna över tro på Törngren? Han har aldrig slagit egenom alls. På riktigt jag tycker Hv71 är helt fel ute nu. På tok för mkt övertro på dessa spelare. SHL kommer vara så bra att man kan inte bygga laget med 50% HA spelare.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav HV-supportern » 6 maj 2022, 20:30

En del här verkar tro att vi kommer ha 20 nya spelare nästa säsong. Det kommer inte ske. Stommen av årets trupp kommer vara kvar kommande säsong. Skulle tippa att det blir max 7-8 nyförvärv om ens det.
HV-supportern

Inläggav mrnorrland » 6 maj 2022, 20:31

Va fan är detta ett skämt? Vi har redan 4 femman klar med matson önerud och Lindbäck va fan är detta.
mrnorrland

Inläggav Dovahkiin » 6 maj 2022, 20:33

HV-supportern skrev:En del här verkar tro att vi kommer ha 20 nya spelare nästa säsong. Det kommer inte ske. Stommen av årets trupp kommer vara kvar kommande säsong. Skulle tippa att det blir max 7-8 nyförvärv om ens det.

När Nubben går ut och säger Hv71 kommer ha ett mkt slagkraftigt lag och så kommer detta? Då blir man rätt paff... Bara massa bredd igen..

Vesel är helt oprövad i SHL, aldrig en sån som han kan bära Hv71 mm. Detta känns bara inte bra.

Förmodligen lär Hv bryta några kontrakt för få plats med nån typ av spets.

Va fan är detta ett skämt? Vi har redan 4 femman klar med matson önerud och Lindbäck va fan är detta.

Ett dålig nyhet och lite av ett skämt.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav jordfelsbrytare » 6 maj 2022, 20:59

shitkicker skrev:Nubben följer mönstret. Övervärderar laget som gick upp i förhållande till vad som kommer krävas för att vara kvar.

Inte en övertygande start på Silly.
Jag hade nog inte trott att bröderna skulle få följa med upp.
Kvoten av hårt jobbande spelare för 4e kedjan är nu på tok för många.
Kontrakt kommer att behöva brytas.
Nubben har ett hästjobb som behöver göras.
Senast redigerad av jordfelsbrytare 6 maj 2022, 21:20, redigerad totalt 2 gånger.
jordfelsbrytare

Inläggav Grga » 6 maj 2022, 21:00

Detta tyder nog på att en del kontrakt kommer gå i upplösning. Jag är försiktigt positiv.
Grga

FöregåendeNästa

Återgå till HV71