Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav lejacques » 22 januari 2022, 13:00

Powell och Söderberg på G in. Dock högst oklart med Powell med tanke på att han lirade igår. Den tilltänkta ersättaren Benker har ju redan debuterat så varför spelar fortfarande Powell. Om han nu är klar?

Men, men. Om vi nu utgår från att Powell är klar. Då skulle det kunna se ut så här lagom till slutspelet.

Huhtala-Vesel-Forsberg
Önerud-Ullström-Powell
Lindbäck-Matson-Netterberg
Davidsson-Davidsson-Törngren
Wikström

Billins-Norbe
Andrae-Torp
Ytterell-Söderberg
Bertov/Sjöholm

Går vi upp med det här laget? Ingen retorisk fråga, en seriös undran.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Herkie82 » 22 januari 2022, 13:08

lejacques skrev:Powell och Söderberg på G in. Dock högst oklart med Powell med tanke på att han lirade igår. Den tilltänkta ersättaren Benker har ju redan debuterat så varför spelar fortfarande Powell. Om han nu är klar?

Men, men. Om vi nu utgår från att Powell är klar. Då skulle det kunna se ut så här lagom till slutspelet.

Huhtala-Vesel-Forsberg
Önerud-Ullström-Powell
Lindbäck-Matson-Netterberg
Davidsson-Davidsson-Törngren
Wikström

Billins-Norbe
Andrae-Torp
Ytterell-Söderberg
Bertov/Sjöholm

Går vi upp med det här laget? Ingen retorisk fråga, en seriös undran.

Kollar man vad spelarna har på sitt CV jämfört med andra lag så ja men det är ju inte alltid det som räknas heller. Det är lite hur man matchar laget med.

Torp och Bertov har spelat i backpar och det kan nog vara det farligaste backparet bakåt vi haft. Inte för att de är dåliga men för att båda jagar tacklingar mer eller mindre vilket händer att de lätt går bort sig. Tror dessutom de taggar varandra lite med så spelar vi de ihop så finns nog chansen att många onödiga mål trillar in.

En Kia kommer slå en Ferrari i ett street race om föraren i Ferrarin inte vet hur han ska använda sin bil på ett bra sätt.

Sen tycker jag många lag hittat framgångsrika sätt att hantera oss. Det enda man behöver göra är att spela tufft och inte ge våra stjärnor en sekund. HV måste upp i det spelet. Jag tycker inte vi svarar upp alls där. Därför jag efterlyser att Kokkonen skall ges andra instruktioner och bli en spelare som tacklar sönder motståndarbackar samt spelar mer på gränsen till det tillåtna men inte vårdslöst.
Herkie82

Inläggav Diabolics » 22 januari 2022, 13:50

lejacques skrev:Går vi upp med det här laget? Ingen retorisk fråga, en seriös undran.

Om du frågar mig, rent teoretiskt, så borde denna konstellation med spelare räcka till. Det ser bra ut på det berömda pappret.

MEN
Det ser ju inte särskilt bra ut i verkligheten. Våra coacher har inte fått ut det som man kan tro finns. Kanske är det så att sammansättningen av spelare, den faktiska kvaliteten, inte finns där i kollektivet. Kanske är det så att våra coacher underpresterar å det grövsta. Jag tror det är en kombination av alla dessa grejor.

Så, med det vi sett i form av spel, i form av ostäm hos flera ledande spelare, i form av matchcoachning (formationer, PP, dump-n-chase-hockey etc) så tror jag inte att dessa två spelare, i detta lag, kommer öka chanserna att gå upp i SHL. Således tror jag inte att detta lag kommer gå upp i SHL.

Det ENDA som skulle kunna ändra på min bedömning, det är om Ullström går in och tokdominerar, för han är den enda pjäs i detta som inte är "testad" denna säsong, samt har kapacitet att höja nivån avsevärt i sin omgivning/kedja. Men detta återstår att se.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav spaawn » 22 januari 2022, 14:20

Ni som försvarar gunnarsson och tycker han har bra statistik. Titta hur statistiken ser ut på räddningar i skottsektorn, där är han 4:a från slutet, och det är långt upp till de bästa.

1. Marcus Hellgren BIK 89,5
2. Pavel Komchencko AIK 88,3
3. Text WIlliamsson Modo 88,03
...
...
16. Jonas Gunnarsson HV 82.11

Jag tycker denna statistik säger en hel del om man har en matchvinnar-målvakt eller inte. Just när skotten kommer från skottsektorn så kan man i högre grad bortse från saker som i vilket lag man spelar, om man har ett bra försvar framför sig eller inte. Här är det mer man mot man, skytt mot målvakt. Frilägen, räddningar i viktiga/svåra lägen etc.

Sanna mina ord, vi har inte en chans att gå upp med Gunnarsson i kassen.
spaawn

Inläggav Henke67 » 22 januari 2022, 14:23

Lejaques
Tycker du verkligen att Huhtala funkar så bra med Forsberg och Vesel? Jag skulle vilja väcka Vesel och Forsberg genom att sätta in något nytt där. Önnerud? Powel? Ytterligare förstärkning?
Eller lite vild n crazy och skicka ut Vesel på en kant och sätt in Ullström som center?
DVS glöm 4 jämna kedjor taktiken och se till att optimera en första kedja. Optimera därefter en andra kedja med de som finns kvar.
Vi får nog ändå ihop tredje och fjärdeformationer någorlunda i balans.
Sedan är det bara att erkänna att jag inte alls vet vad jag skall förvänta mig av Söderberg. Men det verkar inte vara den backförstärkning jag hade hoppats på. Han som gör att forwards får bättre möjligheter framåt. Som gör att kollegan vågar pincha oftare. Som gör att målvakterna vågar fokusera på skytt osv.
Men det är väl lite mycket att hoppas på…
Henke67

Inläggav lejacques » 22 januari 2022, 14:29

Tycker väl mer att det är den kedja som funkat bäst hittills så känns dumt att splittra dem. Men det är klart. Med alla skadefria så kan man ju testa mer och rotera mellan våra sex bästa spelare (räknar inte in Davidssonbröderna, Kokkonen och Lindbäck där. Inte ens min favorit Netterberg :D ). Nu däremot, när vi saknar ett gäng spelare och förstärkningar tycker jag det är hjärndött att spräcka på den kedjan och istället flytta upp Kokkonen. Såg att han fick en femma av JP efter Björklöven-matchen. Fattar ingenting.

Och mot Modo igår var han ju mer eller mindre orsak till att de släppte in två mål i baken.

Men ja. Huhtala behöver inte spela där. Mer ett förslag med tanke på att den kedjan är den enda som visat någon form av kemi.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 22 januari 2022, 14:39

spaawn skrev:Ni som försvarar gunnarsson och tycker han har bra statistik. Titta hur statistiken ser ut på räddningar i skottsektorn, där är han 4:a från slutet, och det är långt upp till de bästa.

...
...

Jag tycker denna statistik säger en hel del om man har en matchvinnar-målvakt eller inte. Just när skotten kommer från skottsektorn så kan man i högre grad bortse från saker som i vilket lag man spelar, om man har ett bra försvar framför sig eller inte. Här är det mer man mot man, skytt mot målvakt. Frilägen, räddningar i viktiga/svåra lägen etc.

Framgår det nånstans hur många av dessa skott som är returer? Den här statistiken är ju nämligen väldigt beroende av backarnas förmåga (och även forwards förmåga) att rensa bort returer. Och i det momentet skulle jag vilja påstå att HV är botten 3 i serien. Kolla bara 2-1-målet igår. Det ska ju inte få tillkomma. Och det är minst lika mycket blöta utespelarprestationer som ligger bakom hälften av HVs baklängesmål som svaga målvaktsprestationer.

Statistiken går att tolka på olika sätt således.

Vidhåller att HVs oförmåga att göra mål är ett avsevärt större problem än målvaktsspelet. Laget ska göra minst 5 mål framåt varje match. Och om man gjort det så är det inte många matcher som hade förlorats hittills.

En målvakt som släpper in 1, 2 och även 3 mål per match ger alltid laget chansen att vinna. Men ett lag som bara gör 1 eller 2 mål framåt ger aldrig sig själva chansen att vinna.

Mål framåt är det som löser problemet. Inte en målvakt som måste hålla nollan resten av säsongen.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 23 januari 2022, 21:53

Wennlund, Wikström, Kokkonen har haft minst istid i veckans tre matcher. Är det dessa tre som försvinner när Ullström, Törngren och Powell ska in? Enligt Hult är förhoppningsvis även Önerud tillbaka någon gång under första halvan av februari. Så vad tror vi?

Wennlund och Wikström till Dalen och vi bryter med Kokkonen?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Herkie82 » 23 januari 2022, 21:55

lejacques skrev:Wennlund, Wikström, Kokkonen har haft minst istid i veckans tre matcher. Är det dessa tre som försvinner när Ullström, Törngren och Powell ska in? Enligt Hult är förhoppningsvis även Önerud tillbaka någon gång under första halvan av februari. Så vad tror vi?

Wennlund och Wikström till Dalen och vi bryter med Kokkonen?

Beror lite på vad Dalen vill känner jag. Vill de låna alla tre så kör hårt. Känns som att vi är skyldiga dem en del just nu.

De lånar lixom ut sina bästa spelare till oss, flera gånger dessutom.
Herkie82

Inläggav karl120 » 23 januari 2022, 22:56

Skulle gärna se Mackan Davidsson som vinge tillsammans med Foppa och Vesel
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav RJ--92 » 24 januari 2022, 12:47

karl120 skrev:Skulle gärna se Mackan Davidsson som vinge tillsammans med Foppa och Vesel

Hade kunnat gå, men brödraskapet säger sig lira bäst ihop och de är inte första gången i världshistorien. Ett par tvillingbröder från Övik va rätt mycket så också. Börjar bli lite lyxigt på forwardsidan, däremot vill jag ha in klassback till innan fönstret stänger..
RJ--92

Inläggav Diabolics » 24 januari 2022, 14:13

Någon som sett dagens träning?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nick » 24 januari 2022, 14:54

Diabolics skrev:Någon som sett dagens träning?

Zico?
Nick

Inläggav Zico » 24 januari 2022, 16:34

Självklart!
Alla spelare förutom Emil Andrae fanns med. Nu är det ju träning även i morgon och värmning på onsdag innan laget tas ut. Idag såg det ut som man tränade så här:

Torp, Billins
Ytterell, Söderberg
Norbe, Sjöholm
Bertov, Wennlund

Huhtala, Vesel, Forsberg
Törngren, Powell, Matson
Wikström, Davidsson, Davidsson
Netterberg, Kokkonen, Lindbäck

Visst, Wikström gör det bra, men jag hade nog bytt plats på Wikström och Lindbäck. Även Ullström och Önerud fanns med på isen. Öneruds problem vet vi ju (men han är på gång), men vad som hindrar Ullström att delta fullt ut kan man ju undra. Förhoppningsvis handlar det om att han inte återhämtat sig fullt ut efter sin sjukdom. Powell kommer att bli kanon, tror jag.
Zico

Inläggav lejacques » 24 januari 2022, 16:36

Zico skrev:

Självklart!
Alla spelare förutom Emil Andrae fanns med. Nu är det ju träning även i morgon och värmning på onsdag innan laget tas ut. Idag såg det ut som man tränade så här:

Torp, Billins
Ytterell, Söderberg
Norbe, Sjöholm
Bertov, Wennlund

Huhtala, Vesel, Forsberg
Törngren, Powell, Matson

Visst, Wikström gör det bra, men jag hade nog bytt plats på Wikström och Lindbäck. Även Ullström och Önerud fanns med på isen. Öneruds problem vet vi ju (men han är på gång), men vad som hindrar Ullström att delta fullt ut kan man ju undra. Förhoppningsvis handlar det om att han inte återhämtat sig fullt ut efter sin sjukdom. Powell kommer att bli kanon, tror jag.

Tackar!

Håller med. Lindbäck bredvid bröderna Davidsson. Sen undrar jag om man verkligen får ut allt det man vill genom att sätta Powell bredvid två hårt jobbande spelare som Törngren och Matson. Han behöver skills. Ullström är ju ett alternativ när han är tillbaka. Men i väntan på honom så skulle jag nog byta plats på Törngren och Netterberg.

Huhtala, Vesel, Forsberg
Netterberg, Powell, Matson
Lindbäck, Davidsson, Davidsson
Törngren, Kokkonen, Wikström
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav RJ--92 » 24 januari 2022, 16:54

Zico skrev:

Självklart!

Torp, Billins
Ytterell, Söderberg
Norbe, Sjöholm
Bertov, Wennlund

Huhtala, Vesel, Forsberg
Törngren, Powell, Matson

Ullström kanske känner sig fortsatt svag efter rejäl magsjuka och då bygga på åkningen pga hans redan långa uppehåll? Är långt ifrån läkare eller så, men va ren tanke som slog mig dock.
RJ--92

Inläggav Grga » 24 januari 2022, 18:09

spaawn skrev:Ni som försvarar gunnarsson och tycker han har bra statistik. Titta hur statistiken ser ut på räddningar i skottsektorn, där är han 4:a från slutet, och det är långt upp till de bästa.

...
...

För mig är det den största anledningen till att vi inte kommer gå upp i SHL. Vi saknar en riktigt bra keeper. Tyvärr är det inte många som ser det! Gunnarsson är en medelmåtta i allsvenskan, inte mer än så.
Grga

Inläggav Diabolics » 24 januari 2022, 18:41

Grga skrev:

...
...

För mig är det den största anledningen till att vi inte kommer gå upp i SHL. Vi saknar en riktigt bra keeper. Tyvärr är det inte många som ser det! Gunnarsson är en medelmåtta i allsvenskan, inte mer än så.

Fast vad ni glömmer är att vi släpper till väldigt lite skott i den sektorn. Så antalet baklängesmål blir inte så många. Hade bara anfallarna träffat kortsidan (så att några puckar har en chans att trilla in) så hade ju chansen att gå upp ökat.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 24 januari 2022, 20:21

oroväckande att Ulla inte gick för fullt. Vågar man hoppas på han?
mrnorrland

Inläggav Nick » 24 januari 2022, 21:39

mrnorrland skrev:oroväckande att Ulla inte gick för fullt. Vågar man hoppas på han?

Är de förvånande då? Tror inte han kommer spela många matcher. Tror inte han kommer hålla.
Nick

Inläggav mrnorrland » 24 januari 2022, 22:17

Nick skrev:
mrnorrland skrev:oroväckande att Ulla inte gick för fullt. Vågar man hoppas på han?

Är de förvånande då? Tror inte han kommer spela många matcher. Tror inte han kommer hålla.

Ne

Men Hult räknar med honom därav han inte värvar
mrnorrland

Inläggav Klabbe » 24 januari 2022, 22:36

Skeptisk till hela magsjukegrejen. Magsjuk för en vecka sen drygt, och kan fortfarande inte träna fullt ut. Antingen så var det magsjukan från helvetet eller så är det något annat som spökar. Själv är jag dålig typ 24 timmar, om ens det, när jag är magsjuk. Sen är det ju olika förstås. Men lite orolig blir jag. Blev det ett bakslag efter matchen han spelade? Med tanke på den omfattande operationen då.
Klabbe

Inläggav Nick » 24 januari 2022, 23:01

Klabbe skrev:

Skeptisk till hela magsjukegrejen. Magsjuk för en vecka sen drygt, och kan fortfarande inte träna fullt ut. Antingen så var det magsjukan från helvetet eller så är det något annat som spökar. Själv är jag dålig typ 24 timmar, om ens det, när jag är magsjuk. Sen är det ju olika förstås. Men lite orolig blir jag. Blev det ett bakslag efter matchen han spelade? Med tanke på den omfattande operationen då.

Självklart har de inte med magsjukan att göra. Måste vara nåt annat. Säkert höll de inte för spel riktigt.
Nick

Inläggav Klabbe » 24 januari 2022, 23:08

Nick skrev:
Klabbe skrev:

Självklart har de inte med magsjukan att göra. Måste vara nåt annat. Säkert höll de inte för spel riktigt.

Nä han är ju lite av en franchise player så det kanske blev jobbigt för HV att gå ut med den riktiga orsaken. Obs, spekulation.
Klabbe

Inläggav Nick » 24 januari 2022, 23:10

Tror som dig där Klabbe. Hoppas naturligtvis att han får vara hel o kan spela. Men tror de när jag ser de.
Nick

Inläggav Klabbe » 24 januari 2022, 23:14

Nick skrev:Tror som dig där Klabbe. Hoppas naturligtvis att han får vara hel o kan spela. Men tror de när jag ser de.

Om det nu är så att våra spekulationer stämmer, va fan, säg som det är istället. Det är väl ingen som kritiserar Ullström eller HV för det?
Klabbe

Inläggav Nick » 25 januari 2022, 00:04

Klabbe skrev:
Nick skrev:Tror som dig där Klabbe. Hoppas naturligtvis att han får vara hel o kan spela. Men tror de när jag ser de.

Om det nu är så att våra spekulationer stämmer, va fan, säg som det är istället. Det är väl ingen som kritiserar Ullström eller HV för det?

Nä precis. Bättre att säga som de är isåfall. (Om de nu är så.)
Jag menar vem räknade ens med Ullström denna säsong egentligen. Var ju ren bonus som dom sa.

Men som sagt. Hoppas han kan spela. Vill ju att Hv ska ha så stark o bred trupp de bara går i slutspelet sen. Då behöva alla.
Nick

Inläggav Klabbe » 25 januari 2022, 00:34

Nick skrev:
Klabbe skrev:

Nä precis. Bättre att säga som de är isåfall. (Om de nu är så.)
Jag menar vem räknade ens med Ullström denna säsong egentligen. Var ju ren bonus som dom sa.

Men som sagt. Hoppas han kan spela. Vill ju att Hv ska ha så stark o bred trupp de bara går i slutspelet sen. Då behöva alla.

Jepp. Säg som det är, det är ok. Spelar han inte på onsdag vill jag inte höra nåt skitsnack om magsjuka.
Klabbe

Inläggav lejacques » 25 januari 2022, 08:51

Klabbe skrev:

Om Ullström inte kan spela den här säsongen så är det väl ännu en anledning att rikta kritik mot klubben? Då saknas ju en tänkbar toppspelare., som nog många ändå räknat in till slutspelet. Utan Ulla är vi alltså ännu en toppforward kort. Idagsläget har vi Powell, men saknar fortfarande två tredjedelar av en tilltänkt toppkedja.

Nu vet vi ju inte hur Ullas status är. Men kan ju vara en kombination av magsjuka och att man ger honom en chans att komma i ordning om han fått några mindre bakslag. Alltså varför man tar det lite försiktigt nu.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 25 januari 2022, 09:57

Jag tror man sparar riktigt hårt inför slutspel, tror många spelare går på halvfart och Ulla tror jag de enbart ser som en slutspelsjoker, de vill att han ska få spela in sig i lugn och ro med låg risk för slutspel så han kan vara form toppad då, det är vad jag tror.

Sjukt många av våra "etablerade" spelare som spelar riktigt chill just nu, Thörngren, Netterberg osv, knappast att dom går på helfart nu ? isåfall har dom tappat rejält
Nutarviguld

FöregåendeNästa

Återgå till HV71