Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav Highlander » 28 oktober 2022, 19:02

Quila skrev:Då kör vi lite fredagsquiz :D

Har fått indikationer på en svensk hemvändare kan vara på g. Det ska vara en Fw som inte ha anknytning till oss sedan tidigare, men har släkt i Småland. En spelare som jag tror är tillgänglig fortfarande och som kanske kan stämma in är väl Mario Kempe? Är han en spelartyp för oss?

Detta med scouta marknad och andra spelare är inte min starka sida, men här brukar ju forumet hålla grym klass :)

Kempe har väl varit långtidsskadad (knä) och inte spelat sedan 5 januari. Enligt tidningsrykten verkar han snegla åt Schweiz och har varit nere där för träning och läkarundersökning.

Tror nog inte han hamnar här.
Oavsett. Mycket trevligt med lite rykten. Jag tittar in på forumet lite oftare än vad som kan anses hälsosamt i förhoppningen om att någon har snappat upp nåt intressant...
Highlander

Inläggav Grga » 28 oktober 2022, 19:06

Ok, Simon Hjalmarsson = ett steg närmare avgrunden. Totalt omöjligt! Fast å andra sidan blir jag inte förvånad längre. Känns som de tappat det fullständigt. So help me god.....
Grga

Inläggav CaptainF8 » 28 oktober 2022, 19:20

Vet inte vad som är realistiskt men några med smålandskoppling borta i AHL är Filip Cederqvist, Olle Lycksell, Fredrik Olofsson och Samuel Fagemo. Sen så finns det ju spelare i Allsvenskan likt Nikola Pasic som öppnat starkt men varför skulle SSK släppa honom?
CaptainF8

Inläggav Quila » 28 oktober 2022, 19:20

Hört att en Johan Gitta Gustavsson på Facebook har hämtat mitt inlägg om fredagsquiz och skrivit ut i gruppen HV-fans. Om någon vill får ni gärna meddela honom att han gärna får vara med och skriva här istället för att kopiera härifrån och ”stjäla” andras texter…

Ska klargöra att det INTE gäller Loui, eller Sundström. De är avskrivna som jag tidigare sagt.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav mark77 » 28 oktober 2022, 19:32

Jag skulle väl inte klaga över Simon Hjalmarsson även om han väl gick ner sig ett par klasser för några år sedan om jag minns rätt, en toppforward i vårt lag oavsett.

Men Norberg hittar väl nåt fel på honom också antar jag så vi får fortsätta sätta hoppet till hans geniala offseason värvningar istället.

Känns som att kenta gör det mesta bakvänt. Vi måste faktiskt chansa nu med spelare, det är den enda typen som finns på marknaden i detta skede av säsongen, ville han och vi ha säkra kort skulle det skett i våras /sommras men då chansade han ju vilt, varför så noga med karaktär mm nu när det tycks varit mindre viktigt inför säsongen?

Alternativet till att chansa nu är att vänta tills transferfönstret närmar sig och vissa lag vill släppa säkra kort men då kommer vi i nuvarande takt att vara avhängda och då blir det likväl fb svårt att få hit spelare.

Ja säger inte att vi ska ta vad som helst men kanske inte heller säga nej till spelare efter spelare, vissa som säkerligen skulle tillfört laget rejält.
mark77

Inläggav Junior » 28 oktober 2022, 20:14

Lever Toni Rajala fortfarande?
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Yennefer » 28 oktober 2022, 21:05

Junior skrev:Lever Toni Rajala fortfarande?

Lever och frodas i Schweiz. Sa i en intervju för några år sedan att HV hade en speciell plats i hans hjärta.
Yennefer

Inläggav Yennefer » 28 oktober 2022, 21:06

Quila skrev:Då kör vi lite fredagsquiz :D

Har fått indikationer på en svensk hemvändare kan vara på g. Det ska vara en Fw som inte ha anknytning till oss sedan tidigare, men har släkt i Småland. En spelare som jag tror är tillgänglig fortfarande och som kanske kan stämma in är väl Mario Kempe? Är han en spelartyp för oss?

Detta med scouta marknad och andra spelare är inte min starka sida, men här brukar ju forumet hålla grym klass :)

Spännande! Har ingen aning om vem det kan vara men blir glad av det ryktas om nyförvärv!
Yennefer

Inläggav DocSeverinsen » 29 oktober 2022, 17:30

Nu när det ser ut som det ser ut med spelet och truppen tänkte jag ventilera en hypotetisk fråga. Eftersom marknaden är "död" och ingen ljusning därmed i sikte. Hur ska man tänka ang. KHL-spelare? Skulle man tacka nej om t.ex. Kodie Curran blir tillgänglig? Eller några spetsforwards? Det är lätt att säga "nej tack" innan säsongen, men hur tror ni HV:s ledning tänker utifrån nuläge? Ska man dra alla spelare därborta över samma kam, t.ex. de som sitter fast i gamla kontrakt kontra de som signat efter invasionen av Ukraina? Hur tänker in på forumet?
DocSeverinsen

Inläggav Nutarviguld » 29 oktober 2022, 17:34

DocSeverinsen skrev:Nu när det ser ut som det ser ut med spelet och truppen tänkte jag ventilera en hypotetisk fråga. Eftersom marknaden är "död" och ingen ljusning därmed i sikte. Hur ska man tänka ang. KHL-spelare? Skulle man tacka nej om t.ex. Kodie Curran blir tillgänglig? Eller några spetsforwards? Det är lätt att säga "nej tack" innan säsongen, men hur tror ni HV:s ledning tänker utifrån nuläge? Ska man dra alla spelare därborta över samma kam, t.ex. de som sitter fast i gamla kontrakt kontra de som signat efter invasionen av Ukraina? Hur tänker in på forumet?

Jag skulle vilja fråga "vad är er plan för att undvika kval?" Känns som dom fumlar i mörkret och är så fruktansvärt imkompetenta, Ska Hammer rädda dom från kval ? är det det som är planen ? Snälla
Nutarviguld

Inläggav Danken » 29 oktober 2022, 17:35

DocSeverinsen skrev:Nu när det ser ut som det ser ut med spelet och truppen tänkte jag ventilera en hypotetisk fråga. Eftersom marknaden är "död" och ingen ljusning därmed i sikte. Hur ska man tänka ang. KHL-spelare? Skulle man tacka nej om t.ex. Kodie Curran blir tillgänglig? Eller några spetsforwards? Det är lätt att säga "nej tack" innan säsongen, men hur tror ni HV:s ledning tänker utifrån nuläge? Ska man dra alla spelare därborta över samma kam, t.ex. de som sitter fast i gamla kontrakt kontra de som signat efter invasionen av Ukraina? Hur tänker in på forumet?

Han är inte tillgänglig då han spelar för pengar. Finns inget att ta ställning till i din fråga. Tror du spelare som valt KHL kommer välja bort pengar?
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav DocSeverinsen » 29 oktober 2022, 18:39

Som jag skrev, frågan är hypotetisk och är inte riktad mot enskilda spelares vara eller icke vara. Om jag ska förenkla det hela för er som inte förstått; Hur ställer ni er till värvningar från KHL i dagsläget?

Frågan är ju lite mer komplex idag med tanke på skador och tabellplacering
DocSeverinsen

Inläggav wk2431 » 29 oktober 2022, 19:12

DocSeverinsen skrev:Som jag skrev, frågan är hypotetisk och är inte riktad mot enskilda spelares vara eller icke vara. Om jag ska förenkla det hela för er som inte förstått; Hur ställer ni er till värvningar från KHL i dagsläget?

Frågan är ju lite mer komplex idag med tanke på skador och tabellplacering

Ställer mig positiv till alla förstärkningar som tar laget framåt. Vill en spelare lämna KHL säger det åtminstone mer än om man vill stanna. I det avseendet är skillnaden mot de som kom inför den här säsongen ganska liten. Klart det var lättare att lämna mellan säsongerna än under förra (då kriget hade börjat).
Men, tycker inte man bör göra sig omöjlig för värvningar från KHL. Finns nog fortfarande en hel del spelare där som fortfarande vill komma loss därifrån, men som inte lyckats än.

Men det är en komplex fråga. Den blir än mer komplex om det innebär att man måste betala en väldig massa pengar till en rysk klubb för att få loss spelare, givetvis.

Spelare som precis valt att signa med KHL-klubbar (Shinkaruk m.fl.) eller spelare som valde att förlänga/stanna i ligan fast de satt med utgående kontrakt (Almquist m.fl.) har jag svårare för än de som blivit kvar p.g.a. svårigheter att komma loss från sina kontrakt.
Men det är ju också det, svårt att få loss såna spelare utan att köpa loss dem. Har de klausuler är det oftast mot NHL (likt Pilut hade). Har de klausuler mot Europa borde de nyttat dessa redan.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav CaptainF8 » 29 oktober 2022, 19:20

Vet att det låter hårt men just nu har vi inte råd att tänka moraliskt. Alla förstärkningar som går att få tag på och som hjälper oss uppåt i tabellen är välkomna. OBS personlig åsikt.
CaptainF8

Inläggav Las Rayas Azules » 29 oktober 2022, 19:49

Det måste väl ändå vara självklart för alla att man inte tar in spelare som aktivt valt Ryssland senaste åtta månaderna, oavsett tabellplacering och serietillhörighet.
Las Rayas Azules

Inläggav CROHB » 29 oktober 2022, 19:58

Håller med, aldrig ens fundera på spelare som valt KHL efter Putlers invasion 24 februari.

Skulle vi hänga kvar pga det så skulle det kännas helt fel.

Skulle likna det vid Newcastle i PL, går ju inte att glädjas över deras framgångar när man vet vilka blodspengar som ligger bakom och alla brott mot mänskliga rättigheter som de, ägarna, dagligen ligger bakom.

Någon etik måste verkligen finnas och att spela i KHL och stödja Putlers blodiga utrotningskrig, där går gränsen för mig i alla fall.
CROHB

Inläggav Kamy » 29 oktober 2022, 20:01

Ullström hade väl platsat i den här truppen kan man tycka... Nu vet jag inte vad som låg bakom att det blev så som det blev med honom... Men riktigt märkligt
Kamy

Inläggav lego_mannen » 29 oktober 2022, 21:43

Kamy skrev:Ullström hade väl platsat i den här truppen kan man tycka... Nu vet jag inte vad som låg bakom att det blev så som det blev med honom... Men riktigt märkligt

Hela situationen med Ullström var märklig, han fick ju reda på avskedet på hemsidan/sociala medier...
lego_mannen

Inläggav magnus b » 29 oktober 2022, 21:50

Ifall någon spelare som valt Ryssland efter 24.2, vad det än kostat dem, skriver med HV. Då är mitt supporterskap slut. I sådana fall har denna HV ledning raderat allt som byggts upp sen jag var barn. Idrott är förbannat viktigt för att ena fattiga som rika och som en drivkraft i integrationen av folk från andra länder och kulturer. HV har ett stort ansvar i att ha en värdegrund där man står upp mot totalitära regimer och de personer som fungerar som förlängda armar åt dessa regimer.

Jag ser hellre HV spela i HA än att man värvar någon från KHL i detta läge. För är man så desperat att man lägger undan allt vad moral och etik heter, så vill jag inte vara HV supporter längre.
magnus b

Inläggav DocSeverinsen » 30 oktober 2022, 10:13

Jag drar en skarp skiljelinje på de som skrivit på för KHL före och efter invasionen.
Har mer förståelse för dem som ”suttit fast” i kontrakt”. Vill inte se det som givet att plocka in någon av dem, det handlar nog mer om situationen som föregått. Man vet ju inte vilka påtryckningar/hot/sanktioner som de spelare som blivit kvar utsatts för. Ett stort fel är att IIHF inte aktivt gått in och cancelerat dessa avtal, likt man gjort i fotbollen.
DocSeverinsen

Inläggav Las Rayas Azules » 30 oktober 2022, 14:45

DocSeverinsen skrev:Jag drar en skarp skiljelinje på de som skrivit på för KHL före och efter invasionen.
Har mer förståelse för dem som ”suttit fast” i kontrakt”. Vill inte se det som givet att plocka in någon av dem, det handlar nog mer om situationen som föregått. Man vet ju inte vilka påtryckningar/hot/sanktioner som de spelare som blivit kvar utsatts för. Ett stort fel är att IIHF inte aktivt gått in och cancelerat dessa avtal, likt man gjort i fotbollen.

Om de nu har suttit fast så är det sannolikt miljonbelopp som krävts för att lösa ut dem, och samma eller något mindre belopp skulle krävas av HV för att lösa ut dem nu. Alternativt om någon har underpresterat och klubben släpper dem.

Alternativen för HV i de fallen är alltså antingen att betala sjusiffrigt till en KHL-klubb eller ta en spelare som underpresterar.
Las Rayas Azules

Inläggav wk2431 » 30 oktober 2022, 15:33

Det är det som är grejen med KHL just nu. De enda man kan få loss är de som sitter fast i sina kontrakt, och då måste man betala deras KHL-klubb för att bli av med dem, vilket varken är ekonomiskt eller moraliskt försvarbart i dagsläget.
De som hade chans att lämna via klausuler har troligen redan lämnat. De som aktivt valt att gå till KHL, eller förlänga fast man hade utgående kontrakt, efter invasionen är inte en typ av spelare man vill se i HV71, får man hoppas.

Den enda luckan som finns i så fall är om det är spelare som signat innan kriget, inte hade klausuler att komma loss med tidigare, men som av nån anledning har kontrakt som löper ut under säsongen. Inom fotbollen är det vanligt med kontrakt som tar slut i mitten av säsongerna. Inte lika vanligt inom hockeyn vad jag vet. Men sådana skulle i så fall bli tillgängliga runt årsskiftet antar jag.
Men som sagt, det är långsökt.
Chansen med värvningar KHL var inför säsongen, nu är det värre.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav MrT » 31 oktober 2022, 23:05

Putin började prata om detta i början av 2000-talet och krig startade han redan 2008 i Georgien så började inte i år.
Tycker inte det mi sta synd om de som sitter fast, låt dem sitta där.

Tar vi in någon som spelar i Ryssland nu är mitt supporterskap slut också.

Situationen blir inte mer komplex som någon skrev, snarare enklare för varje dag som går.
MrT

Inläggav Lakun » 1 november 2022, 11:10

VARFÖR är det så tyst kring HV71 ??? Varför får vi inte in spelare? Ser hellre att man lånar in spelare från HA än att ha nuvarande trupp med nuvarande skador. Vi MÅSTE börja rensa i truppen och ta in nytt blod. Detta håller inte. Vi är på skarp nerförsbacke till HA redan nu. GÖR NÅTT!!!
Lakun

Inläggav DocSeverinsen » 1 november 2022, 11:57

Lakun skrev:VARFÖR är det så tyst kring HV71 ??? Varför får vi inte in spelare? Ser hellre att man lånar in spelare från HA än att ha nuvarande trupp med nuvarande skador. Vi MÅSTE börja rensa i truppen och ta in nytt blod. Detta håller inte. Vi är på skarp nerförsbacke till HA redan nu. GÖR NÅTT!!!

Nu händer det väl inte speciellt mycket någonstans. Tycker inte det är några rykten som cirkulerar kring något lag.
Men hoppas precis som du att vi kan få in förstärkning bums.
DocSeverinsen

Inläggav stoen » 1 november 2022, 21:18

I nya studioprogrammet säger Nubben att han vill få in Hjalmarsson (som bestämmer sig denna veckan) plus en back till. Denna back ska i så fall vara offensiv. Sen vill han ha 1-2 forwards, i den bästa av världar.

Det låter ju som en korrekt analys av vad som behövs. Problemet är väl att han samtidigt säger att han varit på alla marknader och kollar på allt men det finns inget, och gör det de så är det många lag intresserade. Men han har krokar ute och hoppas ha någon ny till omstarten efter uppehållet.
stoen

Inläggav Ingeville » 1 november 2022, 23:49

Joel Lundqvist sa ikväll att han vill ha dit Loi Eriksson till Frölund men det vill inte Fredrik Sjöström, SC. Det visar väl på att han har en del att ge? Tyst om honom här nu.
Ingeville

Inläggav Dovahkiin » 2 november 2022, 11:26

Drömmde Fredrik Modin va klar för Hv haha!! Hoppas inte mina drömmar blir verklighet haha!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Diabolics » 2 november 2022, 12:17

Ingeville skrev:Joel Lundqvist sa ikväll att han vill ha dit Loi Eriksson till Frölund men det vill inte Fredrik Sjöström, SC. Det visar väl på att han har en del att ge? Tyst om honom här nu.

Tvärt om. Det visar att en hyffsat framåt SC som Sjöström ser exakt samma som vi gör (här skall kent ha cred). En over-the-hill sedan länge sjukt otränad sillrensare skall inte hit. Det säger sig självt. Att polaren Joel vill ha en go gubbe att tjöta med i duschen är knappeligen ett bevis på möjlig framgång.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Henke67 » 2 november 2022, 12:19

Ingeville skrev:Joel Lundqvist sa ikväll att han vill ha dit Loi Eriksson till Frölund men det vill inte Fredrik Sjöström, SC. Det visar väl på att han har en del att ge? Tyst om honom här nu.

Frölunda är i ett helt annat läge. De känner sig nog säkra på sin slutspelsplats trotts motgångar. Då kan man spekulera i att ta in någon nu som behöver två-tre månader på sig att komma upp i toppform. Den lyxen har inte HV även om jag till viss del ser positivt på att man inte kastar in Hammer i panik ASAP då det skulle öka risken för att han skadar sig.
Henke67

FöregåendeNästa

Återgå till HV71