av lejacques » 21 februari 2022, 17:37
Skriver här eftersom det rör en allsvensk konkurrent i första hand. Men också för att det rör oss och vår egen sportchef.
Hela Wallson-gate i Löven har fått mig att fundera mycket det senaste dygnet. Han avgår alltså för att han tycker kritiken i sociala medier och runt omkring blivit för hård.
Att han lämnar säger jag ingenting om. Jag tror det är bra för Löven sett ur ett sportsligt perspektiv, om inte i år så på sikt. Men på sättet han gör det har som sagt fått mig att fundera, i synnerhet med tanke på den diskussion vi hade nyligen om klimatet här på forumet.
Jag tycker det är sjukt svårt. Å ena sidan. Wallson, Hult eller vem som helst inom elithockeyn är offentliga personer. De har en lön som vi supportrar är med och betalar med våra egna pengar, och framför allt vårt engagemang. De ska självklart kunna kritiseras. Men så är det detta när kritiken går till överdrift, när det blir rena personangrepp. Här har jag säkert trillat dit någongång, men jag har verkligen försökt skilja på person och yrkesroll i min kritik. Och jag har oftast försökt vara konstruktiv, vilket jag vet många här inne också är.
Att Wallson avgår kan ses som en direkt konsekvens av kritiken i sociala medier. Men här kan man ju också fråga sig, vad är anledningen till kritiken? Och det är det här som gör det så sjukt svårt. Lite som när Donald skrev sin krönika i JP. Risken är att man klumpar ihop all form av kritik till hat och påhopp och då missar föreningen poängen, anledningen till varför folk, som i Lövens fall är upprörda. Och missar man poängen, ja, då är risken stor att föreningen ifråga bara fortsätter köra på i samma hjulspår eftersom de viftar bort kritiken som "näthat" och "nättroll".
Som sagt. Jag är extremt kluven, och Wallsons avgång har själv fått mig att ta en extra funderare på vår egen sportchef och hur jag uttrycker mig.
Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha sagt. Mer än att jag vill lyfta det här eftersom det finns paralleller att dra till vår egen förening.
Jag vet inte hur HV jobbar idag. Men jag tror det skulle vara bra, om det inte är så redan idag, att kommunikatören uppdaterar ledning, säg på veckobasis, med vad som sägs i sociala medier och exempelvis supporterforum. Dels för att alla ska få en uppfattning om hur vindarna blåser, dels för att kunna möta upp kritiken, både för supportrarna och de inblandades skull med syfte att det inte ska eskalera.
Att bara slå bort det som näthat ger nog ingenting mer än att kritiken och "hatet" fortsätter frodas. Och vi andra, ja, vi kan ju bara gå till oss själva och fundera en extra gång innan vi trycker på skicka.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?