av 327 Karlsson » 20 maj 2022, 11:23
Återigen, det är inte Nubben som till största delen ligger bakom årets värvningar. Han säger det ju själv i intervjun med honom, på frågan om vilken prägel han vill sätta på laget.:
Jag tillsammans med Tommy och Stillman. Det är ju liksom ett speciellt läge att komma in väldigt sent. Det är klart att jag går väldigt, väldigt, väldigt mycket första året, det kommer jag väl göra sen också, på vad tränarna tycker. Dom har ju en helt annan inblick i dels hur HV har spelat, vilka som har varit bra, vilka man vill behålla och hela den biten. Det är klart att det måste jag ju verkligen lyssna på. Sen vill vi ju, Tommy och Stille vill ju ha ett spelskickligt lag med bra fart och det är det vi försöker sätta ihop då.
Så ska den här kritiken vara relevant måste man ju först och främst kritisera Stillman och Samuelsson, som sagt till Nubben vad han ska jobba på att plocka in. Nubben har en liten del också, absolut. Men att säga att mönster går igen osv blir skevt när Nubben just den här sillyn, nu 20 dagar in i sitt arbete i HV, uttryckligen sagt att han går väldigt, väldigt, väldigt mycket på Stillman och Samuelssons önskelista.
Jag var själv kritisk till Nubben som sportchef från början, även om jag inte minns att jag dryftade det här. Mest pga att jag vill ha förnyelse och föryngring, inte att vi bara plockar in gamla rävar som ju faktiskt Stillman, Samuelsson och Nubben är alla tre. Någonstans tycker jag att vi måste våga ha lite yngre förmågor också.
Samma sak på spelarmarknaden. Många gånger vill folk att lirare som varit i HV innan ska komma tillbaka. Fullt förståeligt och rimligt, men vi kan inte enbart se bakåt. Vi måste bli bättre på att hitta guldkornen för framtiden också.
Efter intervjun med Nubben känner jag mig själv lite mer vänligt sinnad till den rekryteringen. Samtidigt har han mycket att göra och mycket att göra rätt efter HV:s svåra år. När laget är spikat efter sillyn kan jag göra en nykter bedömning på hur det ser ut, nu är för tidigt. Sen är ju en annan stor fråga hur handlingskraftiga HV är under säsong, beroende på hur det går. Där har HV, som vi alla vet, ett stort förbättringsarbete att göra sett till den närmaste historian i SHL.
Med det sagt, ny styrelse och nya tränare uppfyllde första målet med att ta oss tillbaka. Nu fortsätter arbetet med att göra oss till ett topplag igen. Jag har själv inte hört någon målsättning för den här säsongen, men det lär inte bli guld direkt. Det vore helt orimligt och en sensation.
Vila i frid Henke_82