Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav Fruktsoda » 19 maj 2022, 22:26

Klabbe skrev:
Fruktsoda skrev:
PapaEmeritus skrev:Viktig info gällande Nick Ebert:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... nick-ebert

Totalt oviktig info skulle jag säga. Men tyvärr finns det människor som älskar att gotta ner sig i andras liv, speciellt i livskriser. Dock har jag lärt mig att dessa människor mår inte särskilt bra själva. Oftast ensamma individer utan vänner, förhållande o s v. Därför måste de "gotta" ner sig i andras olyckor för att känna att dom inte är dom enda som är misslyckade. Tragiskt.

Hade vart intressant att få reda på vad det är du tycker är så viktigt gällande artikeln? Rent hockeymässigt så vet vi ju alla redan att han ryktats till HV71. Något annat hockeysnack bjuds det ju inte på, utan bara nån reporter som ser pengar och skadeglädje i att få skriva om två personers just nu tilltrasslade livssituation.

Själv tolkade jag PapaEmeritus inlägg som högst ironiskt. Men jag kan ha fel.

Jag finner det ganska olustigt att göra sig ironisk över en så pass inacceptabel artikel. Det är min bestämda interpretation.
Fruktsoda

Inläggav Mikko_ » 20 maj 2022, 05:41

Vad är det som dröjer presentationerna av de övergångar som avslöjas i Expressen och Aftonbladet? Spelare från KHL kan jag förstå med kontraktstid osv men de övergångar som sker mellan svenska klubbar bör väl gå kvickt?
Mikko_

Inläggav lejacques » 20 maj 2022, 09:49

dekman skrev:
Bland fw kan man iofs nämna Jonathan Johnson och Linus Karlsson i SAIK. Karlsson succé direkt efter HAS, Johnson succé efter en SHL-säsong. Min poäng var att mycket av de som är toppspelare i SHL kommer från Allsvenskan, en del blir succé direkt - för andra har det tagit några år.

Och ja jag fattar att det är skillnad på de lag som har en stabil SHL-stomme, men forumet hade gnällt lika mkt oavsett ;)
Sen är det också så att silly typ ALLTID är lite trögare i starten, ju större stjärnor lite senare presenteras de -sen finns givetvis alltid undantag.

Men min främsta poäng är ändå: det är rätt tramsigt att bedöma Nubben efter fyra nyförvärv och två förlängningar. Det kommer komma mycket mycket mer än så. Låt oss bedöma helheten när den är klar istf att gapa oss hesa redan nu om DET BLIR ALLSVENSKAN IGEN!! Bara en tanke.

Naturligtvis. Slutbetyget för silly blir ju när truppen är satt. Och ska man vara krass betyder ju slutbetyget ändå ingenting i slutändan. Lagbygget 16/17 var det väl inte jättemånga som hurrade för. Minns jag rätt var folk mer positiva året efter och då slutade det med att vi åkte ut i åttondelsfinal.

Men helheten kan bedömas först när vi har helheten. Och det känns ju rätt trist om vi ska hålla inne på våra åsikter fram tills laget är klart i augusti. Nu får vi pusselbitar allt eftersom som ger oss ledtrådar på hur det kan komma att se ut. Och det tycker åtminstone jag är intressant att diskutera. Exempelvis. Om vi har två allsvenska centrar i laget och saknar två ledande för toppkedjorna. Då tycker jag det kan finnas ett värde i att diskutera huruvida det är riktigt eller inte att fylla en av de centerplatserna med ÄNNU en allsvensk spelare.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 20 maj 2022, 10:16

dekman skrev:Men min främsta poäng är ändå: det är rätt tramsigt att bedöma Nubben efter fyra nyförvärv och två förlängningar. Det kommer komma mycket mycket mer än så. Låt oss bedöma helheten när den är klar istf att gapa oss hesa redan nu om DET BLIR ALLSVENSKAN IGEN!! Bara en tanke.

Jag kan bara tala för mig själv naturligtvis och jag bedömer inte nubben enbart utifrån nuvarande lagbygge. Jag bedömer nuvarande lagbygge utifrån nubbens tidigare prestationer och arbete. Det är en stor skillnad.

Och utifrån nuvarande lagbygge så ser jag att nubbens mönster går igen. Jag ser väldigt lite av att han skulle ha ”lärt sig massor” av förra säsongens fiasko med TIK.

Att påstå att bedömningen endast vilar på ett antal värvningar av undermåliga spelare inför nästa säsongen ser jag som ett försök att polarisera. Onödigt.

Faktum är att flera av de som kritiserar nu också tidigt förutsåg vart HV var påväg med den förra klubbledningen. Några med flera års framförhållning. De som nu kritiserar kritikerna kunde knappt tro att det kunde hända ens när det hade hänt.

Jag litar på min egen kunskap mer än på ”HV-har-aldrig-fel”-fans önskedrömmar.

Med det sagt så säger jag återigen - jag bedömer lagbygget och nubbens arbete utifrån vilka signaturer vi just nu har på pappret. Om detta ändras så ändras även min uppfattning.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 20 maj 2022, 10:42

Så är det också.

Vissa här verkar mycket förtjusta i tanken på att Nubben är HV:s sportchef de tre kommande åren. Varför har inte riktigt framgått...
Andra är mer skeptiska. Och också argumenterat för varför de är det.

Har timråiter i min närhet. ”Klassiska Nubben-värvningar” är det senaste jag fått höra om HV:s silly season. Och då är det inte positivt menat. Till och med de som älskar Nubben på grund av den kultstatus han har i Timrå är förvånade över HV:s val av sportchef.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 327 Karlsson » 20 maj 2022, 11:23

Återigen, det är inte Nubben som till största delen ligger bakom årets värvningar. Han säger det ju själv i intervjun med honom, på frågan om vilken prägel han vill sätta på laget.:

Jag tillsammans med Tommy och Stillman. Det är ju liksom ett speciellt läge att komma in väldigt sent. Det är klart att jag går väldigt, väldigt, väldigt mycket första året, det kommer jag väl göra sen också, på vad tränarna tycker. Dom har ju en helt annan inblick i dels hur HV har spelat, vilka som har varit bra, vilka man vill behålla och hela den biten. Det är klart att det måste jag ju verkligen lyssna på. Sen vill vi ju, Tommy och Stille vill ju ha ett spelskickligt lag med bra fart och det är det vi försöker sätta ihop då.

Så ska den här kritiken vara relevant måste man ju först och främst kritisera Stillman och Samuelsson, som sagt till Nubben vad han ska jobba på att plocka in. Nubben har en liten del också, absolut. Men att säga att mönster går igen osv blir skevt när Nubben just den här sillyn, nu 20 dagar in i sitt arbete i HV, uttryckligen sagt att han går väldigt, väldigt, väldigt mycket på Stillman och Samuelssons önskelista.

Jag var själv kritisk till Nubben som sportchef från början, även om jag inte minns att jag dryftade det här. Mest pga att jag vill ha förnyelse och föryngring, inte att vi bara plockar in gamla rävar som ju faktiskt Stillman, Samuelsson och Nubben är alla tre. Någonstans tycker jag att vi måste våga ha lite yngre förmågor också.
Samma sak på spelarmarknaden. Många gånger vill folk att lirare som varit i HV innan ska komma tillbaka. Fullt förståeligt och rimligt, men vi kan inte enbart se bakåt. Vi måste bli bättre på att hitta guldkornen för framtiden också.

Efter intervjun med Nubben känner jag mig själv lite mer vänligt sinnad till den rekryteringen. Samtidigt har han mycket att göra och mycket att göra rätt efter HV:s svåra år. När laget är spikat efter sillyn kan jag göra en nykter bedömning på hur det ser ut, nu är för tidigt. Sen är ju en annan stor fråga hur handlingskraftiga HV är under säsong, beroende på hur det går. Där har HV, som vi alla vet, ett stort förbättringsarbete att göra sett till den närmaste historian i SHL.
Med det sagt, ny styrelse och nya tränare uppfyllde första målet med att ta oss tillbaka. Nu fortsätter arbetet med att göra oss till ett topplag igen. Jag har själv inte hört någon målsättning för den här säsongen, men det lär inte bli guld direkt. Det vore helt orimligt och en sensation.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav shitkicker » 20 maj 2022, 14:50

Jaha. Vi får se. Jag hoppas att HV är rimliga i sin målsättning.

Kul att folk tar vissa saker så otroligt mycket på orden också. Om man följer rapporteringen lite så kan man ju läsa in vissa saker, bland annat att allt inte är som det kanske framställs.

Men va fan - det går säkert bra. Jag känner att det kommer gå bra. Det räcker. Varför ska jag låta mig förblindas av fakta? Min känsla duger gott!
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 20 maj 2022, 14:55

shitkicker skrev:Jaha. Vi får se. Jag hoppas att HV är rimliga i sin målsättning.

Kul att folk tar vissa saker så otroligt mycket på orden också. Om man följer rapporteringen lite så kan man ju läsa in vissa saker, bland annat att allt inte är som det kanske framställs.

Men va fan - det går säkert bra. Jag känner att det kommer gå bra. Det räcker. Varför ska jag låta mig förblindas av fakta? Min känsla duger gott!

Haha. Okej. Nu blir det OT. Men vafan. Det där är spot on. ”Kolla här, så här säger siffrorna”. ”Ah men, min känsla säger en annan sak”. Slut på diskussion. Ridå...

:lol:
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 20 maj 2022, 15:51

OT:

Precis så är det. De som är positiva till allt HV gör kommer sällan med en motivering, men är någon frågande/negativ, då jävvlar skall det avkrävas en utläggning om varför man är en surpung.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Junior » 20 maj 2022, 16:45

lejacques skrev:
shitkicker skrev:Jaha. Vi får se. Jag hoppas att HV är rimliga i sin målsättning.

Haha. Okej. Nu blir det OT. Men vafan. Det där är spot on. ”Kolla här, så här säger siffrorna”. ”Ah men, min känsla säger en annan sak”. Slut på diskussion. Ridå...

:lol:

Jo, det är ju bara det där med siffrorna och statistiken.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav lejacques » 20 maj 2022, 16:49

Hoppas du var ironisk Junior för annars bekräftar du bara exakt det som skrivs ovan :lol:
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Junior » 20 maj 2022, 17:03

lejacques skrev:Hoppas du var ironisk Junior för annars bekräftar du bara exakt det som skrivs ovan :lol:

Helt ärligt så är jag både och. Generellt tycker jag statistik används ganska mycket till höger och vänster på sätt som är slarvigt eller att "rätt" statistik letas upp för underbygga sina känslor. Jag kommer ibland på mig själv göra just det. Jag tycker själv statistik är skitkul men även inom hockeyn så går det att använda lite hur som helst.

Men ja, att bara svara med att man känner något utan att ens försöka är ju också god dag yxskaft.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Dovahkiin » 20 maj 2022, 17:15

Jag finner det ganska olustigt att göra sig ironisk över en så pass inacceptabel artikel. Det är min bestämda interpretation

Hoppas du var ironisk Junior för annars bekräftar du bara exakt det som skrivs ovan :lol:

Undra när folk ska lära sig vad ironi är för det är inte det ni babblar om. Möjligen man är sarkastisk vilket är ngt helt annat än ironi. Sorry jag märker ord men när man är så fel ute kan ja inte vara tyst 8-) Ni får hata på mig men de kan jag ta haha! ;)

Ironi tex Du heter Johan Rik men är skit fattig
Sarkasm, du vinner tex 50kr men du säger "shit jag drog hem storvinsten 10000kr!"

Varsågoda 8-) Back to topic.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 20 maj 2022, 18:32

Junior. Självfallet säger siffror inte allt. Och självklart används de ju för att prove a point. Men på samma sätt kan ju den som tycker annorlunda göra det för att styrka sin tes. Inte mig emot. Problemet blir när det viftas bort med typ sådana argument som du nämner, eller att man bara håller fast vid något för att man har en känsla, samtidigt som man lägger all bevisbörda på den andra som man tycker har fel.

Vill föra till protokollet att jag är vääääldigt sugen på att ge mig in i diskussion med Dovakhlin. Men låter bli.

On topic igen.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 20 maj 2022, 19:02

Pratade med en mycket insatt Skellefteåsupporter idag och ville kolla om Ortio och hur de såg på honom i norra Västerbotten.

Seriens bästa målvakt trodde han med en otroligt hög lägstanivå och en extrem högstanivå. Helt lyrisk över Ortio på alla sätt. Kan utan problem spela hur många matcher som helst och något som jag tror kommer att behövas då Gunnarsson inte håller bra SHL klass och vi kan inte chansa med att alternera eller liknande. Bästa ska stå och då hoppas jag Ortio står iaf runt 45 matcher.

De gillar ju inte direkt Löven i dessa trakter men han sa att han trodde Löven skulle tagit hem en sjunde match om den blivit av. Tyckte att Löven var bättre laget i den matchserien men att power play avgjorde. Jag la till att vårt box play var lika grymt som power play.

Han sa också att han trodde att HV skulle blivit kvar i allsvenskan i många år om de inte gått upp nu. Tacka Foppa för det!

OT.
CROHB

Inläggav Sir Ward » 20 maj 2022, 19:08

PapaEmeritus skrev:Viktig info gällande Nick Ebert:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... nick-ebert

Står ju nöjesbladet och kunde likväl vara Svensk Damtidning.
Samma sjuka humor som mig. Mera sånt PapaEmeritus :lol:
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Dovahkiin » 20 maj 2022, 19:09

CROHB skrev:Pratade med en mycket insatt Skellefteåsupporter idag och ville kolla om Ortio och hur de såg på honom i norra Västerbotten.

Seriens bästa målvakt trodde han med en otroligt hög lägstanivå och en extrem högstanivå. Helt lyrisk över Ortio på alla sätt. Kan utan problem spela hur många matcher som helst och något som jag tror kommer att behövas då Gunnarsson inte håller bra SHL klass och vi kan inte chansa med att alternera eller liknande. Bästa ska stå och då hoppas jag Ortio står iaf runt 45 matcher.

De gillar ju inte direkt Löven i dessa trakter men han sa att han trodde Löven skulle tagit hem en sjunde match om den blivit av. Tyckte att Löven var bättre laget i den matchserien men att power play avgjorde. Jag la till att vårt box play var lika grymt som power play.

Han sa också att han trodde att HV skulle blivit kvar i allsvenskan i många år om de inte gått upp nu. Tacka Foppa för det!

OT.

Ortio tror jag stenhårt på! Känns som äntligen Hv71 kan få den riktiga stabila målvakten man behövt länge. Jag ser Gunnar och Ortio som topp 4 i SHL. Kommer Ortio så tycker jag målvaktssidan är VG ++
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Farzan » 20 maj 2022, 20:54

Diabolics skrev:OT:

Precis så är det. De som är positiva till allt HV gör kommer sällan med en motivering, men är någon frågande/negativ, då jävvlar skall det avkrävas en utläggning om varför man är en surpung.

Om man är positiv här inne på forumet ses man nästan som en pajas och eftersom man inte kommer med 17 inlägg med fakta för att man är positiv kan man dra till någon Facebookgrupp i stället. Är det så att här inne skall bara kritiska statistiknördar få finnas?
Bara för att man är positiv och väldigt glad för att HV är tillbaka i finrummet och har en ny ledning, behöver man inte vara en idiot. Det är många med mig som är positiva och andas morgonluft nu. Låt oss få vara det utan att motivera varför vi är det. Vi behöver inte skriva massvis med inlägg för att försvara vår positiva inställning. Vi är helt enkelt positiva och tror på HV:s lednings förmåga att göra oss till ett topplag igen. Om vi får rätt? Det får framtiden utvisa. Under tiden förväntar jag mig att inte bli behandlad som en "lycklig idiot", bara för att jag inte hela tiden motiverar varför jag är positiv.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav lejacques » 21 maj 2022, 00:05

Och från mitt perspektiv tycker jag man ifrågasätts med bitska kommentarer, snudd på idiotförklaras och ska förklara sig in absurdum när man riktar minsta lilla kritik mot föreningen.

Jag tror du missar poängen med det som skrivs ovan. Det handlar inte om dra fram excelark med siffror och att man ska skriva spaltmeter för att förklara sin sak (i vissa fall när man kommer med påståenden kan det ju iof vara en fördel...). Det handlar om förståelse och respekt för att man tycker olika, och att bevisbördan inte ligger på den som är kritisk i första hand. För så upplever även jag att det är nu. Det som yttras ovan är nog första gången som någon ens påpekar att det vore trevligt om de som är positiva kan motivera sina åsikter på samma sätt som många av de som är kritiska motiverar sina. Och du reagerar direkt med taggarna utåt.

Som sagt. Förståelse, respekt, acceptans etc etc så är ju inte ens det här ett problem. Och om man nu ska ifrågasätta någon annans åsikter, nu pratar jag generellt, oavsett vad man tycker, ja gör det då med fakta, argument och diskussion i stället för twitterretorik på 140 tecken. Då slipper vi polariseringen, vilket är sjukt onödigt med tanke på att vi i grunden vill exakt samma sak.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 21 maj 2022, 09:59

Alla är lika välkomna med sina åsikter, varesig man är lagd åt det positiva, eller det negativa hållet. Hade vi alla haft samma åsikter och ingångar, så hade forumet saknat syfte. Respektera varandras åsikter och fortsätt håll en god diskussion.

Med detta sagt:

Vi återgår till ämnet allihopa. Diskussionen både bra och nyanserad, men vi måste hålla denna tråden röd.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 10:02

Argumentering är att ta reda på vem som har rätt. Diskussion är att ta reda på vad som är rätt. Jag tycker forumet ska ägna sig åt det senare. Det ger energi och skapar intresse, i alla fall för mig.
Tanke

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 10:09

Angående Ortio. Det känns som att prio nummer ett var att värva en riktigt bra målvakt. Om Ortio landas så är nog första rutan kryssad. Det i sig är raskt marscherat tycker jag. Frågan är vad prio 2 är… kanske en stabil tvåvägsback? Isf är den också kryssad med Martinsson. Prio 3? Tja, fan vet.
Tanke

Inläggav Windom Earle » 21 maj 2022, 11:15

Tanke skrev:Angående Ortio. Det känns som att prio nummer ett var att värva en riktigt bra målvakt. Om Ortio landas så är nog första rutan kryssad. Det i sig är raskt marscherat tycker jag. Frågan är vad prio 2 är… kanske en stabil tvåvägsback? Isf är den också kryssad med Martinsson. Prio 3? Tja, fan vet.

Jag tänker att prio är att hitta forwards som kan förlägga spelet i anfallszon under långa perioder. Vi har hyfsad fart och tyngd och någon som alltid sätter pucken i pp men behöver spelskicklighet och pondus i anfall 5 mot 5. Som många varit inne på. Vi har flera tredjeformationer men ingen första med SHL-snitt.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav mrnorrland » 21 maj 2022, 11:43

Vi behöver en mer spelskicklick backlinje än förra året, märktes när andrae var borta i finalen mot björklöven då vi inte kunde spela bort deras första press och inte kunde sätta upp ett snabbt spel bakifrån.
Därför jag hoppas verkligen bertov, bohm och ytterell får kicken, om inte har vi väldigt stora problem om de tror nuvarande backlinje håller god shl klass,,,,,,
mrnorrland

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 13:01

Offensiv vinner matcher, defensiv vinner mästerskap. En gammal sanning som verkar genomsyra Samuelssons tänk också och kanske är det som man kan skönja i bygget och de konkreta ryktena hittills. Så målvakt/back tycker jag är rätt prioritet. Jag håller med om att det vore önskvärt att kunna etablera långa anfall. Frågan är då på vilket sätt som HV vill åstadkomma det. Sneglar man på gångna säsongen så fanns det ju en mix av tunga sargsspelande forwards (Huhtala, Önerud) och puckskickliga puckhållare (Vesel, Keleher). Några är kvar, några vet vi lämnar. Betyder det att HV balanserar om lite eller håller man fast vid samma balans? Om det är det senare så torde ju de som lämnat ersättas av liknande typer t ex Keleher mot Tedenby?
Själv är jag mer lockad av en annan balans där tung fart prioriteras. Både i anfall och försvar. Det rimmar bättre med hur modern hockey spelas och är tydligt hos t ex Färjestad, Luleå, SAIK eller i NHL etc (titta också tex på hur de flesta VM-lagen är ihopsatta). Det jag tycker vi saknar är en storväxt, snabb målskytt av typ Tambellini eller Söderblom för att nämna två SHL-exempel. Finns någon sådan i ryktesfloran? Jag ser ingen tydlig med den rollen i dagens uppställning faktiskt. Gör ni?
Tanke

Inläggav shitkicker » 21 maj 2022, 13:09

Nu diskuterar ni lagbygget gubbar. Bra diskussion, men fel tråd. Här ska det diskuteras spelarrykten.

Fortsätt gärna diskussionen, men då i tråden för lagbygget.
shitkicker
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 21 maj 2022, 22:50

Apropå seriösa rykten så började Joni Ortio följa HV71 på Instagram ikväll.

Så det känns säkrare en Jagr på Biltema :D
Riktigt bra målvakt!
jordfelsbrytare

Inläggav Diabolics » 21 maj 2022, 22:51

jordfelsbrytare skrev:Apropå seriösa rykten så började Joni Ortio följa HV71 på Instagram ikväll.

Så det känns säkrare en Jagr på Biltema :D
Riktigt bra målvakt!

Underbart.

Mer sånt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 21 maj 2022, 23:04

Får en ju att undra vad som hände med att Furchs fru satt på läktaren i Karlstad och kollade lägenheter i Jönköping på hemnet?
håvesjuttioett

Inläggav Diabolics » 21 maj 2022, 23:25

håvesjuttioett skrev:Får en ju att undra vad som hände med att Furchs fru satt på läktaren i Karlstad och kollade lägenheter i Jönköping på hemnet?

Kan ju ha varit ett alternativ för dem, men sen blev det inte så. Inget konstigt att kolla läget på bostadsmarknaden lite i förväg.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71