av Jompii » 24 mars 2015, 18:17
A-laget, U16 och Queens har nu spelat klart för säsongen. HV71 J20 och J18 har däremot inte det.
Både J20 och J18 lyckades ta sig vidare till kvartsfinal efter att ha vunnit mot Brynäs IF (J20) respektive Malmö Redhawks (J18) i åttondelsfinalen. HV71 J20 ställs nu mot tuffast tänkbara motstånd i form av Linköping HC medan J18 drabbas samband med Leksands IF. Kvartsfinalserierna spelas i bäst av tre matcher där vinnarna är klara för "final four" som spelas i Nyköping.
HV71 J20 spelar hemma mot Linköping HC imorgon/onsdag klockan 19:00 i Kinnarps Arena medan J18 möter Leksands IF hemma på torsdag (26:e) klockan 18:30 i Prolympiahallen. Precis som vanligt vid J20- & J18-matcher så är det FRI/GRATIS ENTRÈ!
J20: HV71 vs Linköping HC
Linköping HC valde HV71 som motståndare i kvartsfinalspelet.
Senast lagen möttes i slutspelsammanhang (J20) var säsongen 2012/2013 då HV71 slog ut LHC i kvartsfinalen efter att ha vunnit med 4-1 respektive 4-3. Då var det HV71 som hade pressen på sig, nu är det tvärtom.
Linköping HC har dominerat seriespelet denna säsongen och stod som segrare både i SuperElit Södra och SuperElit Top10.
Att jämför med HV71 som slutade på en femte (Södra) respektive åttonde plats (Top10).
I Linköpings laguppställning så hittar vi även en före detta HV71-spelare i form av Anton Blomberg. Anton kom inför denna säsongen till HV71 just ifrån Linköping HC men valde inför SuperElit Top10 att återvända till Linköping på grund av privata skäl. Väl tillbaka i Linköping så har Anton dominerat och noterades för 19 poäng på 16 matcher under Top10. En spelare HV71 får se upp för.
Lagen har mötts fem gånger denna säsongen (försäsongsmatcher ej inräknat) där alla matcher slutat med LHC-vinst. En streak som HV71 har planer på att bryta. Oklart om Emil Johansson och/eller Lawrence Pilut ansluter till laget.
Tidigare möten denna säsongen
Linköping har vunnit alla fem av säsongens drabbningar, 4-2, 3-2, 3-2, 1-0 samt 5-1.
Spelschema
2015-03-25 HV 71 - Linköping HC, 19:00, Kinnarps Arena FRI ENTRÈ!
2015-03-27 Linköping HC - HV 71, 19:00, Stångebro Ishall
2015-03-28 Linköping HC - HV 71, 15:00, Stångebro Ishal
Jompii tippar: 2-1 till Linköping HC
Jag har svårt att se att HV71 skulle slå ut Linköping HC. LHC har riktigt bra lag och har varit oerhört stabila hela säsongen.
Nu när även LHC's A-lag har speluppehåll så är det även mycket möjligt att LHC J20 får ett par förstärkningar. Gabriel Carlsson, Mathias Karlsson och Henrik Törnqvist känns som ganska klara förstärkningar. Man har även trion Carl Dahlström, Gustav Forsling och framförallt Jakub Vrána att tillgå. Även om jag tror att man kommer att vila dessa, framförallt Vrána.
Jag tror trots detta att HV71 kommer lyckas knippa en match men något avancemang tror jag tyvärr inte det blir.
J18: HV71 vs Leksands IF
Leksands IF valde HV71 som kvartsfinalmotståndare. En på pappret ganska jämn matchserie som mycket möjligt kan gå till tre matcher. Leksands IF vann Elit Västra och slutade på en andra plats i Allsvenskan Norra. HV71 däremot placerade sig på en andra (Elit Södra) respektive femte plats (Allsvenskan Södra). HV71 hade chansen att knippa första platsen i en mycket jämn Allsvenskan Södra men avslutade serien med fem raka förluster och slutade därav på en femte plats, tre poäng efter vinnaren Frölunda HC.
I och med att HV71 J20 även spelar kvartsfinalspel så är det möjligt att vissa spelare (t.ex Filip Ahl, Jacob Cederholm och Jacob Moverare) kommer att fokusera på J20 i första hand och därav missa någon av J18-matcherna.
Leksands IF J20-lag har däremot spelat klart för säsongen vilket gör att Leksands J18 kan välja och vraka vilka spelare de vill ha.
Spelschema
2015-03-26 HV 71 - Leksands IF, 18:30, PROLYMPIAHALLEN FRI ENTRÈ!
2015-03-28 Leksands IF - HV 71, 15:00, Tegera Arena
2015-03-29 Leksands IF - HV 71, 15:00, Tegera Arena
Jompii tippar: 2-1 till HV71
Leksands IF är absolut ett tufft motstånd men jag är ganska övertygad om att HV71 kommer gå vinnande ur striden.
HV71 slarvade bort seriesegern i Allsvenskan Södra men har skärpt sig i slutspelet och vann hyfsat enkelt mot Malmö Redhawks i åttondelsfinalen, 4-1 respektive 6-2. Får Johan Schoultz fritt välja spelare/spela med bästa möjliga lag så har jag otroligt svårt att se att det inte skulle bli 2-0 i matcher till HV71. Väljer dock att tippa 2-1 då jag tror att en del av toppspelarna i J18 kommer att lira med J20. Ställer dock HV71 sitt bästa manskap på isen så har LIF inte någonting att säga till om. Då är HV71 guldfavoriter.
Passion oavsett division