Hockeyallsvenskan 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hockeyallsvenskan 21/22

Inläggav HV-supportern » 20 september 2021, 20:20

Enligt Svenska Spel har HV det lägsta oddset i HA:s historia. Inget lag har varit en större favorit än vad HV är den här säsongen. Hoppas bara att spelarna kan hantera det.
HV-supportern

Inläggav Windom Earle » 21 september 2021, 09:17

Ja, släpp pucken nu så vi kan få se den här draken lyfta. Frustrerande att SHL har börjat redan, utan att man kan få se HV kämpa för att komma tillbaka.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Nutarviguld » 21 september 2021, 11:09

HV-supportern skrev:Enligt Svenska Spel har HV det lägsta oddset i HA:s historia. Inget lag har varit en större favorit än vad HV är den här säsongen. Hoppas bara att spelarna kan hantera det.

ja jävlar det är den saken som kan få oss att misslyckas, kämpar inte spelarna för de tror att det kommer bli lätt så blir det sjukt svårt.
Och det är ju ett problem vi haft historiskt enligt mig.
Nutarviguld

Inläggav Junior » 21 september 2021, 17:12

Apropå att lejacques(?) i en annan tråd påpekat att HA är high chaparral.

https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... -varandra/
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Fylke74 » 21 september 2021, 17:37

Tycker det är oerhört "läskigt" att oavsett hur stora favoriter vi är kommer det att avgöras i en bäst av sju om vi fixar det eller inte.
Kommer få en sm-final att framstå som serielunk...
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav jeb99 » 21 september 2021, 19:53

Alltså hur funkar biljettsläpp den här hillbillyligan egentligen?

Jag försöker boka Troja borta i oktober men fattar inte hur? Var inne på deras sida och klickade på biljetter - kalender osv men det verkar inte funka.

Släpps inte allt samtidigt eller vad är det frågan om?
jeb99

Inläggav tibia » 22 september 2021, 10:25

jeb99 skrev:Alltså hur funkar biljettsläpp den här hillbillyligan egentligen?

Jag försöker boka Troja borta i oktober men fattar inte hur? Var inne på deras sida och klickade på biljetter - kalender osv men det verkar inte funka.

Mailade kansliet hos Troja, och de har inte släppt lösbiljetter för matcher efter 20 oktober ännu, men de skulle kommunicera ut det när det var dags fick jag som svar.
tibia

Inläggav lejacques » 22 september 2021, 10:53

Hur tror ni det slutar i år?

Hjärtat/känslorna säger 1:a och upp i SHL.

Historiken/statistiken (förlorarmentaliteten har byggts upp under sju år och sitter nu i väggarna, Hult kvar som sportchef och dessutom extremt svårt att gå upp direkt) säger 4:a, 5:a och ut i semi eller kvart.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 22 september 2021, 11:16

Jag tror det kan gå på två håll, antingen dominerar vi från början till slut, eller så viker alla ner sig... igen. så plats 1 och SHL eller runt 6-8 och inte i närheten till avancemang.

Jag kan omöjligt bedöma vilken av de två som är trolig, och än mindre komma fram till om det är mina känslor eller (högst bristande) osentimentala analys som ger något av möjligheterna. Både känslor och analys ger samma två möjliga utkomster. Jag tror det är 50/50 för de två scenarierna.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 22 september 2021, 11:31

HV kommer vinna HA ganska komfortabelt, finns inget lag med HVs bredd och spetts över 52 omgångar. HV har ett lag som kan vinna matcher på flera sätt.
-De kommer vinna de flesta matcher i 5-5
-När 5-5 inte är på topp (det går inte att dominera varje match) så har HV PP spelare som inget annat lag har (Forsberg, Vessell, Billins, etc.) och BP spelare av högsta klass (Törngren, Torp etc.)
-Målvakter som kan knipa några poäng då spelet inte stämmer.

När det kommer till "play-off" är det mycket svårare att kunna göra en korrekt prediktion. HV har bra målvakter, men det finns inte den där riktiga uppsidan på dem. Något annat lag kan mycket väl få fram en vägg under säsongen, sätta försvarsspelet till 100% eller ha en enorm formtopp. Så överlägsna tror jag inte HV är att de i en bäst av sjua kommer vinna om något annat lag får det att stämma till 100% och HV bara är normalbra.
magnus b

Inläggav Nutarviguld » 22 september 2021, 12:46

Diabolics skrev:Jag tror det kan gå på två håll, antingen dominerar vi från början till slut, eller så viker alla ner sig... igen. så plats 1 och SHL eller runt 6-8 och inte i närheten till avancemang.

Jag kan omöjligt bedöma vilken av de två som är trolig, och än mindre komma fram till om det är mina känslor eller (högst bristande) osentimentala analys som ger något av möjligheterna. Både känslor och analys ger samma två möjliga utkomster. Jag tror det är 50/50 för de två scenarierna.

Jag tror att chansen är stor för att vi viker ner oss för vi tror det kommer gå så lätt och smidigt och man behöver inte ens ta i för vi har ett så bra lag, MEN det positiva med det är ju att det kommer att märkas fort, och då anser jag att en bra sportchef/tränare agerar snabbt denna säsongen, nu har jag faktiskt stort förtroende för våra tränare så jag tror att dom kommer lösa så att vi inte får attityds/tränings problem igen, Hult han lär väl mest sitta och tycka han är grym nu för han värvat ett bra lag på pappret igen...
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 22 september 2021, 12:55

Tänkt lite på förra säsongen och att man var så passiv inledningsvis. Hoppas verkligen man dragit lärdom av det. Ta exempelvis Lasch som man, om jag förstår det rätt, hade någon form av kontakt med men inte var beredd att betala. När vi närmade oss slutet av säsongen var Lasch väldigt tydlig, i alla fall utåt sett i media, att han ville gå till en klubb som hade chans på guld. Och det hade ju inte HV...

Så lärdomen är väl att egentligen att vara som mest aktiv i början av säsongen. Ska nyförvärv in ska de typ komma hyfsat fort, och så kanske man adderar något ytterligare innan trading deadline. Lättare att hitta bra värvningar som vill vara med på resan uppåt, än att som mitten- bottenlag komma med mössan i handen och fråga om de kan tänka sig att vara med och spela kvar laget i allsvenskan.

Med det sagt hoppas jag även att man inte drar sig för att göra sig av med spelare. Tommy har varit väldigt tydlig med att alla ska dra åt samma håll, att målet är viktigare än hur det går individuellt. Börjar spelare knorra och falla ur ramen ska de väck.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jeb99 » 22 september 2021, 13:32

tibia skrev:
jeb99 skrev:Alltså hur funkar biljettsläpp den här hillbillyligan egentligen?

Mailade kansliet hos Troja, och de har inte släppt lösbiljetter för matcher efter 20 oktober ännu, men de skulle kommunicera ut det när det var dags fick jag som svar.

Tack!

Apropå hur det kommer gå iår. Hv kommer promenera hem HA ganska smidigt. Någon uddamålsförlust här och där bara.
jeb99

Inläggav Klabbe » 22 september 2021, 13:48

Nutarviguld skrev:
Diabolics skrev:Jag tror det kan gå på två håll, antingen dominerar vi från början till slut, eller så viker alla ner sig... igen. så plats 1 och SHL eller runt 6-8 och inte i närheten till avancemang.

Jag tror att chansen är stor för att vi viker ner oss för vi tror det kommer gå så lätt och smidigt och man behöver inte ens ta i för vi har ett så bra lag, MEN det positiva med det är ju att det kommer att märkas fort, och då anser jag att en bra sportchef/tränare agerar snabbt denna säsongen, nu har jag faktiskt stort förtroende för våra tränare så jag tror att dom kommer lösa så att vi inte får attityds/tränings problem igen, Hult han lär väl mest sitta och tycka han är grym nu för han värvat ett bra lag på pappret igen...

Du tror chansen att vi viker ner oss är stor, men du tror tränarna kommer se till att det inte blir attityd/träningsproblem. Har jag förstått rätt då?
Klabbe

Inläggav PapaEmeritus » 22 september 2021, 14:06

Hur funkar uppflyttningen denna säsongen? Kvalar vinnaren av Allsvenskan mot SHL-motstånd eller allsvenskt motstånd?
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav HV-supportern » 22 september 2021, 14:11

Jag tror starten på säsongen blir viktig. Vi har två matcher mot AIK och däremellan en svår bortamatch mot storsatsande Västerås. Veckan efter har vi Karlskoga, Modo och Björklöven. Inga givna segrar. Skulle vi få en trög start tror jag det kan sätta sig i huvudet på spelarna, precis som det gjorde förra säsongen. Man vet om att man är storfavoriter och att alla lag vill slå HV. Det kan bli svårt att hantera för vissa.
HV-supportern

Inläggav FirstSwitch » 22 september 2021, 14:22

PapaEmeritus skrev:Hur funkar uppflyttningen denna säsongen? Kvalar vinnaren av Allsvenskan mot SHL-motstånd eller allsvenskt motstånd?

Åttondelsfinal
Kvartfinal (bäst av 5)
Semifinal bäst av 7)
Final (bäst av 7)
Vinnaren av allsvenska finalen går upp direkt till SHL.
EDIT: Förloraren i playout i shl åker direkt ner
FirstSwitch

Inläggav NightWalker » 22 september 2021, 14:35

PapaEmeritus skrev:Hur funkar uppflyttningen denna säsongen? Kvalar vinnaren av Allsvenskan mot SHL-motstånd eller allsvenskt motstånd?

Det är väl som förra säsongen?
Alltså ett slutspel i HA där segraren går upp, och en play-out i SHL där förloraren drattar ut.

-edit-
Tvåa på pucken. :D
NightWalker

Inläggav Windom Earle » 22 september 2021, 15:22

lejacques skrev:Hur tror ni det slutar i år?

Historiken/statistiken (förlorarmentaliteten har byggts upp under sju år och sitter nu i väggarna, Hult kvar som sportchef och dessutom extremt svårt att gå upp direkt) säger 4:a, 5:a och ut i semi eller kvart.

Jag använder alltid pessimism som försvarsmekanism, men i år kan jag inte se annat än att vi vinner serien och går till final. Väl där (mot Löven eller Karlskoga) kan det bli förlust, men sett över sju matcher bör HV71 vara bäst och vi går upp till SHL. Det krävs faktiskt bara fem matcher så 4-1 till oss. Kokkonen, Billins och Filip Larsson blir utropstecken under säsongen, men mest glada är vi för att ha Matson, Torp och Samuelsson i HA-finalen.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Battery » 23 september 2021, 22:15

Alexander Mollden lämnade Kristianstad för Västerås men där utnyttjade han sin SHL-klasul och värvades till Malmö. Nu lånas han ut till ... Kristianstad :lol:

Och sen har vi Ryan Gropp som lämnade Västervik och gick till Björklöven via en norsk klubb trots att ett villkor för att bryta med Västervik var att inte gå till en annan HA-klubb utan Västerviks godkännande. Jurister inblandade nu.

High chaparral
Battery

Inläggav Marky » 27 september 2021, 15:48

Läggs inte klipp med highlights från varje match upp på hockeyallsvenskans (eller HV:s) hemsida!?
Tänker på det korta 3-5 minutersklippet som läggs upp efter varje SHL-match.

Finns någon annan kanal där man kan se lite klipp? Cmore?
Marky

Inläggav 327 Karlsson » 27 september 2021, 16:10

Marky skrev:Läggs inte klipp med highlights från varje match upp på hockeyallsvenskans (eller HV:s) hemsida!?
Tänker på det korta 3-5 minutersklippet som läggs upp efter varje SHL-match.

Finns någon annan kanal där man kan se lite klipp? Cmore?

https://www.youtube.com/watch?v=c-mEQxNPC7k
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav FirstSwitch » 27 september 2021, 16:13

Klipp från matcher finns på
https://www.hockeyallsvenskan.se/play
FirstSwitch

Inläggav HV-supportern » 27 september 2021, 16:44

lejacques skrev:Hur tror ni det slutar i år?

Jag tror att Löven har en fördel i och med att de känner till spelet, lagen, arenorna i HA. HV hade en stapplande inledning och kommer kanske fortfarande vara lite upp och ner ett par omgångar framöver. Löven kom in i det direkt och körde över Södertälje.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 29 september 2021, 18:45

Hockeyallsvenskan är som sagt jäkligt stökig. Det finns regler. Men som ingen vill följa.

Västervik klagar alltså på Löven för att ha "snott" en kontrakterad spelare. En vecka senare tar de in ett NHL-lån", och det i kontexten av att HV ifrågasattes efter att ha brutit mot reglerna gällande Filip Larsson.

Stökigt var ordet.

Men. Det här visar verkligen på hur viktigt det är att man har vassa armbågar i den här serien. Hult kan inte sitta och förvänta sig att göra grejer by the book. Flera allsvenska lag har redan värvat. Gäller att Hult lyfter blicken och ger fulla fan i "reglerna". Annars kommer HV gå miste om mycket bra, och då finns risken att man halkar efter.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 29 september 2021, 20:45

lejacques skrev:Hockeyallsvenskan är som sagt jäkligt stökig. Det finns regler. Men som ingen vill följa.

Västervik klagar alltså på Löven för att ha "snott" en kontrakterad spelare. En vecka senare tar de in ett NHL-lån", och det i kontexten av att HV ifrågasattes efter att ha brutit mot reglerna gällande Filip Larsson.

Stökigt var ordet.

Men. Det här visar verkligen på hur viktigt det är att man har vassa armbågar i den här serien. Hult kan inte sitta och förvänta sig att göra grejer by the book. Flera allsvenska lag har redan värvat. Gäller att Hult lyfter blicken och ger fulla fan i "reglerna". Annars kommer HV gå miste om mycket bra, och då finns risken att man halkar efter.

Så länge NHL-lånet är för hela säsongen är det ok enlig bestämmelserna.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav mrnorrland » 29 september 2021, 21:43

Farzan skrev:
lejacques skrev:Hockeyallsvenskan är som sagt jäkligt stökig. Det finns regler. Men som ingen vill följa.

Stökigt var ordet.

Så länge NHL-lånet är för hela säsongen är det ok enlig bestämmelserna.

kom ju en ny förklaring idag om de, den tidigare var inga nhl lån alls vilket var konstigt
mrnorrland

Inläggav Junior » 29 september 2021, 23:18

https://twitter.com/HAsiffror/status/14 ... 7101298698

Apan följer väl inte HA så mycket men här är ett statistikkonto som kan vara intressant att kika in.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav shitkicker » 29 september 2021, 23:32

Det som kommer att bli svårast att vänja sig vid i HA är nog ändå domarnivån! Det var dåligt i SHL, men de domarna som dömer där framstår ju som rena demonerna i jämförelse med HAs domare! De saknar ju helt spelsinne och verkar ju inte ens kolla på matchen?! Två gånger i dagens match missade de att pucken hamnade i droppnätet! Och då var den 3m upp i nätet en av gångerna….. Men det missade de. Sen stod de nog i vägen för spelarna och pucken under 50% av den effektiva speltiden… Herrejösses! Detta kommer att bli en lång säsong…..
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 3 oktober 2021, 10:59

Tre matcher in och jag sätter ner foten.

Hockeyallsvenskan "skryter" med att de har #sverigesmestunderhållandeliga

Vilket jädrans skitsnack. Puckuslingen är ju mer i luften än på isen, passningsprocenten kan inte räknas ut för den går mot den negativa oändligheten, folk kör skridskor fram och tillbaka med samma idioti som fulla fjortisar på elsparkcyklar. Det finns inget underhållande i detta. Det är ju ren och skär ångest med den adderade bonusen att man konstant har jätten Vist's skämskudde över huvudet.

Det finns de som hävdar att man måste gilla läget och stötta laget ännu mer nu. Det operativa ordet i förra meningen, som jag motsätter mig emot å det grövsta är "OCH". Jag kommer aldrig gilla läget. Dock har jag aldrig under de senaste 30 åren stöttat föreningen mer ekonomiskt eller önskat dem större framgång eller hejat hårdare inombords för dess framgång, som nu. Men i helvete att jag kommer gilla läget.

Jag har sett tre matcher i #sverigesbonnaskitliga samt några försäsongsmatcher mot lag från densamma, och jag skulle kunna sätta en ordentlig slant på att det inte kommer bli "roligare" hockey än såhär. Inte heller bättre.

Det är så så dålig hockey att man blir knäsvag. Det är lika mycket underhållning som paddeltennis är en seriös sport.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71