mrnorrland skrev:Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?
Sorry men kokkonen är halvfinsk
Just ja, aja close enough.
Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
mrnorrland skrev:Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?
Sorry men kokkonen är halvfinsk
Fylke74 skrev:Känner mig väldigt trygg angående våra sista utposter.
Centersidan känns som ett uppsving om man jämför med hur vi inledde 19/20.
Kan likaså bli det vad gäller forwards, hänger på hur Boforsduon anpassar sig till SHL samt vem som blir Ikonens ersättare (in med Sundh!!)![]()
Det jag är fundersam kring är baksidan.
Har för dålig koll på Andrae, Arell och Bertov för att kunna uttala sig hur de står sig jämfört med våra tapp.
Skulle vara intressant höra era tankar kring dessa tre "nyförvärv".
Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?
Junior skrev:https://twitter.com/betterthanamnky/status/1286737117519982593
Ganska intressant statistik om Lias. Jag tror vi kan förvänta oss någonstans mellan 0,6-0,7 poäng per match vilket är helt okej. Jag tror inte vi har poängligavinnaren här men han kommer tillföra oerhört mycket bra till laget.
gnrl99 skrev:Junior skrev:https://twitter.com/betterthanamnky/status/1286737117519982593
Ganska intressant statistik om Lias. Jag tror vi kan förvänta oss någonstans mellan 0,6-0,7 poäng per match vilket är helt okej. Jag tror inte vi har poängligavinnaren här men han kommer tillföra oerhört mycket bra till laget.[/quo
Han smällde ju in 12 pinnar på 15 matcher matchotränad och inte i bästa skick mentalt.
Han blir nog inte sämre nästa säsong per match iaf.....Dessutom har han en frömåga att göra dom VIKTIGA målen och spela bra när det verkligen gäller. Attityden är dock vad jag gillar mest hos Lias! Riktigt härlig! Småfult hela tiden och irreterar motståndarna.......
gnrl99 skrev:Junior skrev:https://twitter.com/betterthanamnky/status/1286737117519982593
Ganska intressant statistik om Lias. Jag tror vi kan förvänta oss någonstans mellan 0,6-0,7 poäng per match vilket är helt okej. Jag tror inte vi har poängligavinnaren här men han kommer tillföra oerhört mycket bra till laget.[/quo
Han smällde ju in 12 pinnar på 15 matcher matchotränad och inte i bästa skick mentalt.
Han blir nog inte sämre nästa säsong per match iaf.....Dessutom har han en frömåga att göra dom VIKTIGA målen och spela bra när det verkligen gäller. Attityden är dock vad jag gillar mest hos Lias! Riktigt härlig! Småfult hela tiden och irreterar motståndarna.......
Junior skrev:gnrl99 skrev:Junior skrev:https://twitter.com/betterthanamnky/status/1286737117519982593
Jo men det var också statistiskt en överprestation i förhållande vad de siffrorna han hade ska ge i utdelning. Hade det varit i början av säsongen, allt annat lika, hade hans utdelning inte hållit i sig. Det är inte omöjligt att det blir lika nästa säsong, men det är kanske inte heller konstigt om det inte blir det. Rent poängmässigt alltså.
Men jag tycker som sagt det är en 10/10 värvning, men mina förväntningar är inte främst på poängskörden utan på de andra kvaliteterna som har lyfts. Jag tror inte han kommer vara nära toppen av poängligan och det kommer inte göra mig det minsta besviken om han inte är det.
gnrl99 skrev:
Han, Anton Wedin och Sandin/Forsberg med Kinnvall där bak borde väl innebära en skaplig poöngskörd?
Tror iaf på 40 plus, lätt!
Junior skrev:Det här tycker jag är lite intressant, i den här genomgången är det flera som lyfter HV ganska högt och vissa menar till och med att backsidan är ganska bra. Till exempel Johan Ekberg vars hockeykunnande jag har en del respekt för. Själv är jag lite mer kritisk till den lagdelen så det är ju lite hoppingivande att läsa, de kanske har bättre koll på det vi fått in än jag har. Sen är väl Stefan Nyman säkert en bidragande faktor till det hela.
https://rakapuckar.com/blog/VYlJzxoNqEjbKPd
Junior skrev:Det här tycker jag är lite intressant, i den här genomgången är det flera som lyfter HV ganska högt och vissa menar till och med att backsidan är ganska bra. Till exempel Johan Ekberg vars hockeykunnande jag har en del respekt för. Själv är jag lite mer kritisk till den lagdelen så det är ju lite hoppingivande att läsa, de kanske har bättre koll på det vi fått in än jag har. Sen är väl Stefan Nyman säkert en bidragande faktor till det hela.
Herkie82 skrev:Junior skrev:Det här tycker jag är lite intressant, i den här genomgången är det flera som lyfter HV ganska högt och vissa menar till och med att backsidan är ganska bra. Till exempel Johan Ekberg vars hockeykunnande jag har en del respekt för. Själv är jag lite mer kritisk till den lagdelen så det är ju lite hoppingivande att läsa, de kanske har bättre koll på det vi fått in än jag har. Sen är väl Stefan Nyman säkert en bidragande faktor till det hela.
Backsidan är ganska bra men känns obalanserad. Tar vi bort Kinwall och Martinsson så är Arell vår poängstarkaste back från förra säsongen med 9 poäng (räknar bort Andrae här då jag anser att han är i en utvecklingsfas). Det hade känts gött om vi inte har Arell och Williamsson i andra PP. Vi är en förkylning bort från att ha någon av dem i vårt första PP.
Om man vänder på det så är det inget snack om vilket lag som har den starkaste defensiva uppställningen i hela ligan. Det kommer inte bli lätt att göra mål på HV den här säsongen.
Så jo den är bra men lite obalanserad, hade varit gött att ha en back till som orkat med över 10 poäng på 50 matcher iallafall.
Quila skrev:Stefan Nyman är en av Europas skickligaste på att utveckla backar. En oerhört bra värvning. Tror att flera i laget kommer utvecklas extra tackvare Nyman. Det var också han som låg bakom värvningen av Arell, som han ser stor potential i att utvecklas till en riktigt bra SHL-back.
Emil Johansson har tidigare berömt just Nyman och med den träningsmoralen som Emil har, samt den spetskunskapen Nyman sitter på, så kommer vi se en toppad Emil i vinter. Där finns oerhört mycket!
Tror både Kinnvall och Martinsson kommer ta kliv av samma skäl som ovan.
Bertov är också en kille med underskattad offensiv. Med lite mer ”rätt träning” där så kan han lyfta just den biten.
Williamsson visade ju längre förra säsongen led att han har många fina kvalitéer, som lär utvecklas ytterligare.
Didde, ett monster som man bara inte kan annat än älska.
Andrae är väl dock det mest spännande namnet. Han har enorm potential och frågan är om han kommer ta en topp-6-plats redan denna säsongen. Jag skulle inte bli förvånad om han är där framåt januari.
Många tycker säkert jag är lite väl positiv och enögd med detta inlägg, men man ska inte underskatta betydelsen av Nymans kunskaper för framförallt våra backars utveckling. Tror kanske inte alla tar jättekliv, men är övertygad om att de flesta kommer utvecklas bra. På denna nivån är det extremt små detaljer som avgör hur spelare utvecklas och det är just de detaljerna man hoppas lösa med hjälp av just en av Europas mest respekterade backtränare.
Quila skrev:Stefan Nyman är en av Europas skickligaste på att utveckla backar. En oerhört bra värvning. Tror att flera i laget kommer utvecklas extra tackvare Nyman. Det var också han som låg bakom värvningen av Arell, som han ser stor potential i att utvecklas till en riktigt bra SHL-back.
Emil Johansson har tidigare berömt just Nyman och med den träningsmoralen som Emil har, samt den spetskunskapen Nyman sitter på, så kommer vi se en toppad Emil i vinter. Där finns oerhört mycket!
Tror både Kinnvall och Martinsson kommer ta kliv av samma skäl som ovan.
Bertov är också en kille med underskattad offensiv. Med lite mer ”rätt träning” där så kan han lyfta just den biten.
Williamsson visade ju längre förra säsongen led att han har många fina kvalitéer, som lär utvecklas ytterligare.
Didde, ett monster som man bara inte kan annat än älska.
Andrae är väl dock det mest spännande namnet. Han har enorm potential och frågan är om han kommer ta en topp-6-plats redan denna säsongen. Jag skulle inte bli förvånad om han är där framåt januari.
Många tycker säkert jag är lite väl positiv och enögd med detta inlägg, men man ska inte underskatta betydelsen av Nymans kunskaper för framförallt våra backars utveckling. Tror kanske inte alla tar jättekliv, men är övertygad om att de flesta kommer utvecklas bra. På denna nivån är det extremt små detaljer som avgör hur spelare utvecklas och det är just de detaljerna man hoppas lösa med hjälp av just en av Europas mest respekterade backtränare.

frippe-borås skrev:Är försiktig optimistisk denna säsong.
Inför varje säsong så tror man att Hv71 fått till det men sen så stämmer det inte ändå.
Men denna säsong så har vi ju en otroligt bra centeruppsättning vilket vi inte haft en guldet 2017.
Sen är det ju det där om som man hoppas på i värvningarna från Allsvenskan. Otroligt spännande namn men det är inte ”bara” att komma upp i SHL och smaska in poäng. Men kvalitén finns ju där.
Det jag ställer mig lite frågande till är backuppsättningen där det finns någon som måste avlasta Kinnvall i PP! Har vi det och vem?
Tvek på Arell som knappt platsade i MIF! Men hittar han rytmen och självförtroende så kanske. Vad finns mer att hoppas på annars?
Målvakterna har vi en otrolig styrka där Hugo likväl kan sno första spaden före Gunnar.
lejacques skrev:frippe-borås skrev:Är försiktig optimistisk denna säsong.
Inför varje säsong så tror man att Hv71 fått till det men sen så stämmer det inte ändå.
Men denna säsong så har vi ju en otroligt bra centeruppsättning vilket vi inte haft en guldet 2017.
Sen är det ju det där om som man hoppas på i värvningarna från Allsvenskan. Otroligt spännande namn men det är inte ”bara” att komma upp i SHL och smaska in poäng. Men kvalitén finns ju där.
Det jag ställer mig lite frågande till är backuppsättningen där det finns någon som måste avlasta Kinnvall i PP! Har vi det och vem?
Tvek på Arell som knappt platsade i MIF! Men hittar han rytmen och självförtroende så kanske. Vad finns mer att hoppas på annars?
Målvakterna har vi en otrolig styrka där Hugo likväl kan sno första spaden före Gunnar.
Skulle nog säga att centeruppsättningen vi inleder med är betydligt vassare än den vi startade guldsäsongen med. Erik Christensen och Ulla hade ännu inte kommit in så vi inledde med Chris Abbott (senare förpassad till läktaren), Ted Brithén (som kom från en svag säsong), Anton Bengtsson, Erik Andersson och Kevin Stenlund (som ännu inte var etablerad). Inte direkt starka papper...
Håller med dig om backsidan. Den känns extremt skadekänslig. Visst kan man hoppas att både Emil och Bertov tar offensiva kliv. Men faktum kvarstår att de inte direkt gjort sig ett namn för sin offensiv förmåga. Men vad vet jag. Man kanske kommer lira fyra forwards i PP och dela på Martinsson och Kinnvall.
Arell känns märklig. En mindre uppgradering från Christoffer Persson, men fattar ändå inte värvningen.
Sammanfattningsvis. Målvakterna och forwards (förutsatt Sandin kommer in) känns guldklass. Frågetecken för backsidan och minus för att vi saknar rätt mycket hjärta och själ i årets trupp.
lejacques skrev:mrnorrland. Nej, man behöver inte ha HV som moderklubb för att ha känslor för klubben. Oscar Sundh är väl ett levande exempel på det.
Men jag kan inte minnas då HV saknat så många rutinerade HV-killar som de gör idag. Säsongen 00/01, året innan Davidsson kom tillbaka, hade vi exempelvis spelare som Pelle G, Stillman, Örnskog och Lindbom i laget.
I år har vi väl Önerud som faller in i samma kategori som ovanstående. Tror inte man ska underskatta dessa spelares betydelse för ett lag. De för vidare HV-kulturen. Vettetusan om Önerud själv kan göra det.
Det är jäkligt lätt för nya spelare att säga att HV-fansen är de bästa, att det är magiskt att åka in i ett fullsatt Kinnarps, att HV är ett lag som alltid ska gå för guld. Men de har fortfarande inte vetskapen om vad det faktiskt innebär. Därför håller jag fast vid att det varit extremt nyttigt att ha kvar Thörna eller Sundh i laget.
Med det sagt kan ju många av de spelare som finns i dagens upplaga bli en kärna på sikt. Vi kanske kommer minnas Strömberg som näste Sundh eller Bergström som en ny Jukka? Men de är inte i närheten av att vara det idag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster