Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Inläggav stålmannen88 » 13 januari 2019, 04:18

Hoppas med på Ejdsell, störst chans är att Ullström kommer hem + 1 back. Några som hört nått smaskigt back rykte som e på g in?
stålmannen88

Inläggav Diabolics » 15 januari 2019, 11:41

Anton Karlsson:

Ryktet från LHCs forum är svagt. Låg trovärdighet.

Jag ställde frågan till MrMadhawk om hans rykte är starkare än så:

Mr Madhawk skrev:Jag undviker att läsa på forum. Jag har hört om intresset på annat håll.

Annars verkar det vara spännande och det stämmer in i Hults ide om folk från trakten etc. Det vore kanon att han ersatte istället för Yterell. Har vi tur, och detta kanske lämpar sig mer för drömtråden, så kanske Lehtonen stannar pga av ..... kärleken till HV?

Nåväl.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 15 januari 2019, 13:43

Anton Karlsson känns som en potentiellt sett väldigt intressant värvning. Förmodligen relativt dyr. Men mest hoppas man ju såklart på att Lehtonen och även Berglund kritar på nya kontrakt. Fehervary är nog som Hult säger körd, Karlsson är kanske sedd som ersättare där. Sen tycker jag man ska avvakta med Ytterell, han har varit helt ok på slutet. Men han ska nog visa bra mycket mer för att få förlängt. Ser gärna att Fransson tar hans tröja nästa år.

Sticker Lehtonen så är det nog omöjligt att ersätta rätt av. Han är ju topp-3 i serien, tror det blir NHL för honom. Men backsidan ser kanske inte jätteflashig ut men ska väll ändå kunna göra ett bra defensivt jobb. Det som saknas är en grym tvåvägsback om Lehtonen sticker. Möjligen att backsidan även saknar lite utvecklingspotential. Finns ingen Fehervary/Brännström/Pilut/etc. som kommer växa under nästa säsong.

Andersson - NY
Strömberg - Karlsson
(Berglund/ny) - Lauridsen
Persson - Fransson/Ytterell/ny
magnus b

Inläggav Donjsone » 16 januari 2019, 11:12

magnus b skrev:Anton Karlsson känns som en potentiellt sett väldigt intressant värvning. Förmodligen relativt dyr. Men mest hoppas man ju såklart på att Lehtonen och även Berglund kritar på nya kontrakt. Fehervary är nog som Hult säger körd, Karlsson är kanske sedd som ersättare där. Sen tycker jag man ska avvakta med Ytterell, han har varit helt ok på slutet. Men han ska nog visa bra mycket mer för att få förlängt. Ser gärna att Fransson tar hans tröja nästa år.

Sticker Lehtonen så är det nog omöjligt att ersätta rätt av. Han är ju topp-3 i serien, tror det blir NHL för honom. Men backsidan ser kanske inte jätteflashig ut men ska väll ändå kunna göra ett bra defensivt jobb. Det som saknas är en grym tvåvägsback om Lehtonen sticker. Möjligen att backsidan även saknar lite utvecklingspotential. Finns ingen Fehervary/Brännström/Pilut/etc. som kommer växa under nästa säsong.

Andersson - NY
Strömberg - Karlsson
(Berglund/ny) - Lauridsen
Persson - Fransson/Ytterell/ny

Enligt min svägerska som arbetar med Ytterells ex som har barn med den nämnde så är hans framtid högst osäker. Vilket hon tyckte var jobbigt för barnen eftersom hon inte visste vart han hamnade och hur ofta de fick träffa han igen. Vilket tyder på att han inte har ett kontrakt på bordet.
Donjsone

Inläggav magnus b » 16 januari 2019, 11:33

Donsjone,

Det där låter bra, Hult gör mycket rätt i år. Tycker han har börjat göra mindre misstag än föregående år. För att Ytterell ska få stanna till nästa säsong så måste han bli radikalt bättre än vad han är nu. Även om jag inte ser honom som någon säkerhetsrisk längre, så är han ändå högst begränsad. Det är bättre att ha en back med en klar utvecklingspotential som 7/8:e back. SHL är så jämn nuförtiden och det är så svårt att värva spelare som är givna toppspelare, så man måste hoppas på maximal utveckling på truppen under säsongen för att vinna guld. Därför hoppas jag att Ytterell får gå om han nu inte totalexploderar Hershley style under de sista 20 matcherna. Kör Fransson på hans plats för att få potentiell uppsida plus sparad budget och gå all in på Lehtonens nya kontrakt/ersättare istället. Även om det kommer vara nästintill omöjligt då NHL och främst Jokerit i KHL borde locka för honom.
magnus b

Inläggav BlueBull87 » 16 januari 2019, 19:37

Kan någon förklara varför Anton Karlsson är en intressant spelare. Med tanke på hans statestik så antar jag att han är en renodlad defensiv back?
Men det har väll redan Hv gott om, förutsatt att Berglund förlänger vilket jag tror han gör.
BlueBull87

Inläggav magnus b » 16 januari 2019, 20:14

Anton Karlsson är en underskattad back. Han var tokdefensiv förut, men han är bättre offensivt i år. Samt att han blockar näst mest skott i SHL vilket nuförtiden är en viktigare egenskap än att hålla rent framför eget mål.

Edit: i vår nuvarande backhierarki så skulle han förmodligen vara 4/5:e back. Efter Lehtonen, Andersson, Berglund. Just nu lite bättre än Fehervaray och Strömberg. Dock känns det som att Didrik och Martin har mer outnyttjad potential än Karlsson. Men klart bättre än Ytterell, Persson och Lauridsen.
magnus b

Re: Silly season: Seriösa rykten 18/19

Inläggav frippe-borås » 22 januari 2019, 17:31

Jensen hade varit nyttig för Hv!
Att han levde på två andra tror jag inte på då han som center kunde göra de andra två bra istället!
Ett miljöombyte kan vara bra och vips så kan vi ha en center som leder oss framåt.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav mrnorrland » 22 januari 2019, 17:36

Högst tveksam till Jensen. Relativt dyr till va han har presterat de senaste 2 säsongerna och ser ej va han kan tillföra? Med denna värvning avseer vi o bredda laget inte förstärka, och bredda tycker jag vi inte behlver vi behöver förstärka
mrnorrland

Inläggav Robert.76 » 22 januari 2019, 17:41

Är nog också lite tveksam till Jensen, 7 poäng på 26 matcher är inte så upphetsande heller. Men vem vet, han kanske får en nytändning i HV?
Robert.76
Moderator

Inläggav FirstSwitch » 22 januari 2019, 17:55

Tror oxå ett klubbbyte kan vara en nytänding men det går nog inte förneka att han levde ganska mycket på Clark/Lindblom 16/17, den säsongen sticker ut ovanligt mycket jämfört med hans övriga säsonger. Jag ser inte riktigt vad jensen skulle ge oss som vi inte redan har.
FirstSwitch

Inläggav Robert.76 » 22 januari 2019, 18:55

Enligt Johan Hult så kommer Jensen inte att spela i HV....
Robert.76
Moderator

Inläggav HV-supportern » 22 januari 2019, 18:58

Robert.76 skrev:Är nog också lite tveksam till Jensen, 7 poäng på 26 matcher är inte så upphetsande heller. Men vem vet, han kanske får en nytändning i HV?

Hellre Malte Strömwall. 19 mål hittills i Liiga imponerar.
HV-supportern

Inläggav Atko_79 » 22 januari 2019, 19:26

Tycker detsamma.Hellre Malte,tar honom alla dagar i veckan innan Jensen.
Atko_79

Inläggav Quila » 22 januari 2019, 20:58

Tror varken Malte som Rw, eller Jensen som center, är några direkta förstärkningar i den meningen faktiskt. Tyvärr.
Men tror just i dagsläget att vi skulle må bra av en centerförstärkning, strået vassare än Jensen, eller åtminstone i bättre form och med bättre självförtroende. Som någon skriver, kan ju ett miljöombyte göra susen, men risken att det blir flopp är ju också något att beakta. En värvning i dagsläget ska vara en förstärkning.

Tyvärr har ju inte David Gustafsson såhär långt tagit de kliv son man troligen hoppades på. Anser att Jocke A ska ses som en tredjecenter och att Ljungh skulle må bra av lite hårdare konkurrens om förstecenterrollen. En center som kan få fram passar till Thuresson, Wännström tex. Alternativet vi har i dagsläget är ju också att när Önerud är återställd, låta han centra andrakedjan, men då behövs istället en bra framspelare på ena kanten. Svår sits, men tycker det märks tydligt att en center av hög klass, är det som skiljer oss från de andra topplagen i dagsläget. :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 22 januari 2019, 22:54

https://mobile.twitter.com/Manskarlsson ... 4860587008
Intressant tråd Gunnar Svensson(Jensens agent) hävdar att Hult hört sig för igår angående Jensen dock ej till Svensson personligen.
jordfelsbrytare

Inläggav Quila » 23 januari 2019, 01:06

Jensen ska vara klar för SAIK!
Quila
Moderator

Inläggav FirstSwitch » 23 januari 2019, 01:25

Robert.76 skrev:Enligt Johan Hult så kommer Jensen inte att spela i HV....

Bara hoppas att Hult har någon annan (bättre) på väg in, inte långt kvar till fönstret stänger.
FirstSwitch

Inläggav Husmusen » 23 januari 2019, 13:13

FirstSwitch skrev:
Robert.76 skrev:Enligt Johan Hult så kommer Jensen inte att spela i HV....

Bara hoppas att Hult har någon annan (bättre) på väg in, inte långt kvar till fönstret stänger.

M olidligt spännande nu, men floppar Hult igen denna säsongen så måste han bytas ut efter förra årets fiasko också
Husmusen

Inläggav Quila » 23 januari 2019, 14:54

En målskytt, en center och en back? Sakta i backarna nu, det kommer inte hända!

Att Hult säger att marknaden är död, betyder ingenting. Givetvis har han krokar ute, men så länge inget är 100% klart, kommer snacket utåt givetvis vara såhär. Det är ju så det fungerar i affärsvärlden, vilket är fullt förståeligt. Hult har ju tidigare gått ut och sagt att ”inget är klart” typ för att en timme senare presentera en spelare på hemsidan. Så fungerar spelet.
Quila
Moderator

Inläggav RiWi » 23 januari 2019, 14:55

När Växjö värvar från Djurgården
Skellefteå värvar från Frölunda och Brynäs
Frölunda och Timrå byter med varann

Är nog beredd att hålla med Hult denna gången, marknaden verkar helt död!
RiWi

Inläggav Ragnarsson » 23 januari 2019, 14:59

Jesper Jensen är inte aktuell för oss.
Pratade så sent som i går kväll med Johan och han uppgav då att Jensen inte kommer att spela i HV71.

I övrigt verkar det tyvärr väldigt lugnt på HV71:s jakt på ett nyförvärv innan fönstret stänger.
Enligt Johans namne så verkar det ju tyvärr inte vara några alt att ens värva från SM Liiga eller KHL.

Vad har vi då kvar? SHL och allsvenskan.
Vi vet med facit i hand att Hult har en förkärlek till f d HV71 spelare, samt spelare med anknytning till bygden.

Ponera att HV71 fått välja fritt mellan två forwards som båda sagt ja till ett korttids kontrakt med HV71 för resten av säsongen, spelarna i fråga kan vi säga är t.ex David U och Patrick Kane. Tror banne mig att Hult hade utan att tveka valt Ulla. Allt p g a hans förkärlek till historik för klubben. Om sen spelarna har passerat bäst före datum eller är skadade verkar konstigt nog kvitta.

HV71 kommer behöva värva om de ska ha nått som helst att göra med toppenstriden.
Att Thörnberg är körd och inte kommer kunna leverera som i forna dagar, ja det vet vi redan. Hans karriär är över. Oavsett om han kommer tillbaka "frisk" mer denna säsongen så kommer han ej kunna leverera som förr.
Thörnberg hade behövts ersatts tidigare.

Tror tyvärr att Hult och hans namne kommer sitta passiva i båten (som alla andra år) och se det ena laget efter det andra laget sno spelare framför ögonen på oss. För att på sista dagen, deadline värva nån allsvensk spelare i panik bara för att.
Eller så försöker de verkligen knyta an sig något större namn men får helt enkelt nobben. Tror dock på tidigare alt.
När det väl gäller så är Hult alldeles för passiv.

De sista dagarna nu kommer bli en riktig nagelbitare. Kommer Hult agera eller ej? Och om han nu gör det, vad kommer vi få?
Billigaste spelaren i allsvenskan med närmast radie till Jönköping känns mest troligast, tyvärr.
Stefan Liv: ”Jag frågade om jag fick sätta på sportradion och det sa min sambo gick bra. Sedan gjorde HV 4-2 mitt i en värk. Då var det fullt upp.”
Ragnarsson

Inläggav Quila » 23 januari 2019, 15:12

Mycket skitsnack, såhär ligger det till:
Hult o Davidsson har hela tiden varit tydliga med att om det dyker upp något intressant, så kommer de vara på hugget. MEN om de tar in någon, så ska det vara en förstärkning. Apropå förra årets sena värvning (Styrman) hade ju för er som lyckats missa det att göra med att det var inom de löneramar man hade att utgå ifrån. Att Hult och Davidsson redan under säsongen nu värvat hem Sandberg är nog bevis för mig att de klarar av att landa andra storspelare, om de själva anser att det är värt det! Heja Hult och Davidsson!
Quila
Moderator

Inläggav Ragnarsson » 23 januari 2019, 15:33

Quila skrev:Mycket skitsnack, såhär ligger det till:
Hult o Davidsson har hela tiden varit tydliga med att om det dyker upp något intressant, så kommer de vara på hugget. MEN om de tar in någon, så ska det vara en förstärkning. Apropå förra årets sena värvning (Styrman) hade ju för er som lyckats missa det att göra med att det var inom de löneramar man hade att utgå ifrån. Att Hult och Davidsson redan under säsongen nu värvat hem Sandberg är nog bevis för mig att de klarar av att landa andra storspelare, om de själva anser att det är värt det! Heja Hult och Davidsson!

Skitsnack? Kom ner på jorden, snälla du. Och, Sandberg, storspelare? Är du full?
Stefan Liv: ”Jag frågade om jag fick sätta på sportradion och det sa min sambo gick bra. Sedan gjorde HV 4-2 mitt i en värk. Då var det fullt upp.”
Ragnarsson

Inläggav Lucas89 » 23 januari 2019, 15:47

RiWi skrev:När Växjö värvar från Djurgården

Handlar kanske också vad man är beredda att betala. HV borde ju vilja undvika ännu en misslyckad säsong och då kanske man får använda lite av sin skattkista? Eller är ett tidigt uttåg och varenda krona kvar på kontot det primära?
Går vi till semi så lär det betala sig oavsett med ett par nyförvärv. Får chansla lite ibland, de ligger väl inte i Hults natur dock.
Lucas89

Inläggav 327 Karlsson » 23 januari 2019, 17:23

Lucas89 skrev:
RiWi skrev:När Växjö värvar från Djurgården

Handlar kanske också vad man är beredda att betala. HV borde ju vilja undvika ännu en misslyckad säsong och då kanske man får använda lite av sin skattkista? Eller är ett tidigt uttåg och varenda krona kvar på kontot det primära?
Går vi till semi så lär det betala sig oavsett med ett par nyförvärv. Får chansla lite ibland, de ligger väl inte i Hults natur dock.

Enligt MrMadhawk sker ett byte av spelare mellan klubbar ca en gång vart tionde år. Det tyder ju på att marknaden är tunn precis som RiWi är inne på. Växjö är kända för att hosta upp pengar för dyra spelare så här års. Om inte ens dom gör det finns det nog inte mycket av värde att köpa just nu.
Jag tror inte att Hult sitter och snålar med flit, för vilka konkreta spelare som spetsar till oss framåt finns tillgängliga? Som dessutom vill till SHL och som inte blir våldtagna skattemässigt samtidigt?
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Quila » 23 januari 2019, 18:27

Vill behålla seriösa rykten tråden seriös och utan diskussion, så svarar ”Ragnarsson” här istället. Efter sina 10 forumsinlägg och med en fråga om jag är full, så inser jag att jag får vara den vuxne i rummet och byta tråd ;)
På frågan om jag är full, så är svaret nej. Inte en onsdagskväll. Och fast att jag är nykter så tror jag att många håller med mig om att landningen av Sandberg får ses som en boom och att en Sandberg i form får ses som en storspelare i SHL-mått mätt. Du jämför Ullström, med Kane och det är väl nog bevis för att jag egentligen borde bespara mig energin att svara dig överhuvudtaget.

Får göra dig besviken över att upplysa dig om att tiden då man landade en spelare av Jan Hrdina-klass är förbi. Det vi kan hoppas på då är spelare som håller yttersta skiktet i SHL, men som inte riktigt håller för NHL, eller är en alltför stor stjärna i KHL. Den verkligheten är även Hults och Davidssons, oavsett din nykterhet eller inte. :)
Quila
Moderator

Inläggav frippe-borås » 23 januari 2019, 18:31

Att det finns spelare är inget snack! Men hur mycket är det värt och kommer spelaren göra skillnad vilket är den stora frågan och det som krävs för att ta in en spelare.

En spelare som sitter och kan välja klubbar till höger och vänster i dessa tider kan också kräva stålar!
Det man kan hoppas på är ju att man hittar spelare som får kicken och kan tänka sig att spela i HV71 mer än denna säsong!

Typ killar som Ullström, Ejdsell eller Engvall.
Att tro vi hittar en stjärnspelare så här års som inte vill ta chansen att tjäna pengar på klubbar som
R desperata är nog förbi!

Jensen hade nog kunnat vara en spelare som kunnat tänka sig att stanna men frågan är hur långt Hult har hunnit bygga inför nästa säsong och då kanske Jensen inte passar i det pusslet!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav magnus b » 23 januari 2019, 18:34

Quilla, jag får hålla med dig om väldigt mycket här. Marknaden verkar stendöd och som Karlsson säger ovan, inte änns "street fighter" Evertsson har landat något att ha. Det enda vi har sett hittills är desperationsvärvningar.

Jag ser hellre en sportchef som inte är för trigger happy och plockar in all världens avskrap bara för att värva. Finns det ingenting superbra så borde man köra på det man har och kanske ge Holmström chansen i en topp-6 roll.

Jag tror det blir svårt att få hit Malte. Han sitter säkert på en låg lön. Varför skulle KooKoo släppa sin bästa spelare när han har en låg lön?
Ett annat namn som vore intressant är Svenningsson, men det blir nog omöjligt också då OHK kommer kvala till SHL.
magnus b

Inläggav FirstSwitch » 23 januari 2019, 23:38

magnus b skrev:Jag tror det blir svårt att få hit Malte. Han sitter säkert på en låg lön. Varför skulle KooKoo släppa sin bästa spelare när han har en låg lön?

Det beror på hur det Kookoo ser på sina chanser att ta sig till slutspel, försvinner chansen för dem så finns det ingen anledning att ha kvar spelare som ex Malte Strömwall vars kontrakt går ut efter säsongen.
Just nu finns de fortfarande chans på att ta sig till playin men tabellplaceringen för dem är densamma som under 16/17 och då tog vi in just Mikko Lehtonen från Kookoo precis innan fönstret stängde.
FirstSwitch

FöregåendeNästa

Återgå till HV71