Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
Henke67 skrev:Holmström, Törngren och Svampen är nog de jag är mest nyfiken på inför nästa säsong. Då i bemärkelsen av att jag både ser spannet mellan vad man kan räkna med och vad man kan hoppas på vara väldigt stort.
Jag skulle inte svimma av frövåning om någon av dem gjorde 40 poäng. Men jag skulle inte heller göra det om de stannar en bit under hälften.
Fylke74 skrev:Låt oss få ta del av dina kvalificerade tankar/gissningar/funderingar, sista backen samt vår ledande center.
Vem blir det?
15:48 skrev:Är rädd att det dröjer innan vi har en center på plats. Inväntar nog Lias in i det längsta. Skiter det sig blir det nån sen importvärvning när NHL/KHL sagt sitt.
Mardrömsscenariot är att vi tar Ullström ”tidigt” o sen inte har plats för Lias...som går till Frölunda...
Kalle Kossila skulle va mumma men han har ju kontrakt till 20/21 och KHL känns som ett mer rimligt alternativ.
Om vi ska ha in en ny Kinnvall (alltså allsvensk toppback) på backen är vi sent ute. Killgissar att det blir en okänd all round rightare som kommer in på backen.
lejacques skrev:Bara en liten grej. Ser att Kinnvall benämns som allsvensk toppback när han värvades. Sett till hans poängskörd i SHL året innan han kom till HV så skulle jag nog säga att han redan då var en toppback i SHL. Så det är något av den kalibern Hult bör söka efter.
Finns en i mina ögon galen övertro på Emil. Många, inklusive Emil själv verkar se honom som en back med offensiv potential. Vet inte riktigt var han och dessa fans grundar detta på... Emil har aldrig under hela sin karriär, varken som junior eller senior levererat offensivt. Emil är för mig en Kristoffer Berglund. Och det märkte man ju också den här säsongen när tränarna rätt tidigt konstaterade att Emil inte höll för en roll i PP.
Vill HV ha en lika stark backsida som förra året bör vi som sagt ha in minst en toppback till.
Kinnvall-Mr X
Martinsson-Strömberg
Johansson-Williamsson
Bertov
håvesjuttioett skrev:Håller till viss del med ovan. Kinnvall slutade på delad 1a-plats i backarnas skytteliga (med Curran) 18/19 och trots "bara" 22 gjorda poäng var det sett till spelet ganska tydligt att det fanns en stor offensiv uppsida där. Han gjorde det ändå i ett annars ganska så värdelöst Timrå, något som f.ö. talar för att Wedin kommer bli en dundersuccé.
Gällande Johansson tycker jag det i allra högsta grad finns en offensiv uppsida, om än ouppfylld. Likt Lauridsen, en på förhand uttalad defensiv back, tog stora kliv denna säsongen tror jag Johansson kan göra en liknande resa. 16/17 tog han en stor roll i DIF och snittade 22 min/match, vilket resulterade i 17 poäng. Samma säsong gjorde Lauridsen 13 poäng, dock i ett värdelöst LIF med ett lägre snitt på 18:30 min/match. I nuläget är det ju dock bara utvecklingspotential och inget man kan räkna med, utan snarare något man får se som en bonus om det skulle ske.
Tycker det mesta talar för, bl.a. backuppsättningar tidigare år, att det är en back som kan ta en stor roll som ska in, men att denne ska ersätta den Lauridsen utvecklades till och den N.Andersson var är dock missvisande. Rollen som ledande producerande back har Kinnvall tagit, stabil tvåvägs-back med offensiv uppsida (om man nu tycker att Lauridsen hade det inför denna säsongen) fyller Johansson.
lejacques skrev:Bara en liten grej. Ser att Kinnvall benämns som allsvensk toppback när han värvades. Sett till hans poängskörd i SHL året innan han kom till HV så skulle jag nog säga att han redan då var en toppback i SHL. Så det är något av den kalibern Hult bör söka efter.
Finns en i mina ögon galen övertro på Emil. Många, inklusive Emil själv verkar se honom som en back med offensiv potential. Vet inte riktigt var han och dessa fans grundar detta på... Emil har aldrig under hela sin karriär, varken som junior eller senior levererat offensivt. Emil är för mig en Kristoffer Berglund. Och det märkte man ju också den här säsongen när tränarna rätt tidigt konstaterade att Emil inte höll för en roll i PP.
Vill HV ha en lika stark backsida som förra året bör vi som sagt ha in minst en toppback till.
Kinnvall-Mr X
Martinsson-Strömberg
Johansson-Williamsson
Bertov
Nutarviguld skrev:håvesjuttioett skrev:Håller till viss del med ovan. Kinnvall slutade på delad 1a-plats i backarnas skytteliga (med Curran) 18/19 och trots "bara" 22 gjorda poäng var det sett till spelet ganska tydligt att det fanns en stor offensiv uppsida där. Han gjorde det ändå i ett annars ganska så värdelöst Timrå, något som f.ö. talar för att Wedin kommer bli en dundersuccé.
Gällande Johansson tycker jag det i allra högsta grad finns en offensiv uppsida, om än ouppfylld. Likt Lauridsen, en på förhand uttalad defensiv back, tog stora kliv denna säsongen tror jag Johansson kan göra en liknande resa. 16/17 tog han en stor roll i DIF och snittade 22 min/match, vilket resulterade i 17 poäng. Samma säsong gjorde Lauridsen 13 poäng, dock i ett värdelöst LIF med ett lägre snitt på 18:30 min/match. I nuläget är det ju dock bara utvecklingspotential och inget man kan räkna med, utan snarare något man får se som en bonus om det skulle ske.
Tycker det mesta talar för, bl.a. backuppsättningar tidigare år, att det är en back som kan ta en stor roll som ska in, men att denne ska ersätta den Lauridsen utvecklades till och den N.Andersson var är dock missvisande. Rollen som ledande producerande back har Kinnvall tagit, stabil tvåvägs-back med offensiv uppsida (om man nu tycker att Lauridsen hade det inför denna säsongen) fyller Johansson.
Man kan väl inte bara ha en producerande back eller vad menar du ?
lejacques skrev:Stora skillnaden mellan Emil och Lauridsen är att den senare faktiskt har levererat från och till som junior och senior. Lauridsen har haft med sig känslan från unga år. Emil har det inte.
Överlag vad gäller Emil tror jag den tidiga framgången legat honom i fatet.
Han fick aldrig utvecklas färdigt som junior. Snabbt upp i A-laget. Sen byta lag tvärt och på det NHL/AHL som han inte var redo för. Emil pratar fortfarande om sig själv som att han ska kunna ta en roll i PP, och uttrycker även viss besvikelse när han inte får chansen. Vilket är märkligt med tanke på hans historik från unga år.
För Emils skull tror jag det handlar om att hitta sig själv som hockeyspelare. Först den dag han inser att hans spetsegenskaper ligger i det defensiva tror jag han har möjlighet att utveckla sina offensiv. Just nu är det mycket vill ha mer, och då blir det varken hackat eller malet.
lejacques skrev:Okej, nu ska vi inte grotta ner oss för mycket i Lauridsen v Johansson. Men..![]()
Lauridsen har några säsonger på juniornivå där han ligger på runt 0,5 per match. Han har en klart godkänd säsong i AIK i hockeyallsvenskan där han noterades för över 20 poäng. AHL-snittet är över 0,1 poäng bättre än Emil Johanssons.
Lauridsens senaste säsong är en rejäl överraskning för i stort sett alla. Men det jag vill ha sagt är att han vid flera tillfällen under sin karriär redan visat upp glimtar av den offensiva uppsida han visade i år. Så är det inte i Emils fall.
Att Emil noterades för 17 poäng en säsong med över 22 minuter i snitt, om jag fattade det rätt, visar väl snarare på att hans positiva egenskaper ligger i det defensiva.
Jag menar därför att det är orättvist, framför allt mot Emil själv, att tro att han kommer ta offensiva kliv. Sänker vi förväntningarna och låter Emil vara den back han faktiskt är tror jag det kommer gynna honom i längden. Om inte lär det inte bli tal om någon förlängning, i värsta fall att kontraktet bryts, risken är att Emil är den som kommer vara mest sugen, redan innan år tre.
Killer#41 skrev:Mycket talar för att Emil bli mycket bättre iår och det stavas till Stefan Nyman,under Nymans vingar i DIF var Emil riktigt bra,men visst någon offensiv fantom räknar jag inte med däremot stabilt backspel som med sin fina skridskoåkning kan fira stora triumfer ändå!!
Nick skrev:Killer#41 skrev:Mycket talar för att Emil bli mycket bättre iår och det stavas till Stefan Nyman,under Nymans vingar i DIF var Emil riktigt bra,men visst någon offensiv fantom räknar jag inte med däremot stabilt backspel som med sin fina skridskoåkning kan fira stora triumfer ändå!!
De Emil behöver lära sig är att släppa pucken i rätt tid. Han vill ofta hålla i den för länge, så sätter han sig i en onödigt svår situation istället. Han måste spela enklare. Då är han riktigt bra. Gör han de så kommer han bli en av våra bästa backar nästa säsong. För i ärlighetens namn så har han nästan allt. En fantastisk skridskoåkning, ett bra spelsinne, bra förstapass när han vill.
Tror han måste ta ett steg tillbaka o bli lite ödmjuk och börja spela enklare.
Nick skrev:Killer#41 skrev:Mycket talar för att Emil bli mycket bättre iår och det stavas till Stefan Nyman,under Nymans vingar i DIF var Emil riktigt bra,men visst någon offensiv fantom räknar jag inte med däremot stabilt backspel som med sin fina skridskoåkning kan fira stora triumfer ändå!!
De Emil behöver lära sig är att släppa pucken i rätt tid. Han vill ofta hålla i den för länge, så sätter han sig i en onödigt svår situation istället. Han måste spela enklare. Då är han riktigt bra. Gör han de så kommer han bli en av våra bästa backar nästa säsong. För i ärlighetens namn så har han nästan allt. En fantastisk skridskoåkning, ett bra spelsinne, bra förstapass när han vill.
Tror han måste ta ett steg tillbaka o bli lite ödmjuk och börja spela enklare.
Gogo skrev:ganska tyst om rykten för khl flyttar såhär dagen innan klasulen går ut
Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?
mrnorrland skrev:Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?
Sorry men kokkonen är halvfinsk
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst