Hv truppen 20/21

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hv truppen 20/21

Inläggav Henke67 » 11 maj 2020, 13:07

Holmström, Törngren och Svampen är nog de jag är mest nyfiken på inför nästa säsong. Då i bemärkelsen av att jag både ser spannet mellan vad man kan räkna med och vad man kan hoppas på vara väldigt stort.
Jag skulle inte svimma av frövåning om någon av dem gjorde 40 poäng. Men jag skulle inte heller göra det om de stannar en bit under hälften.
Henke67

Inläggav Fylke74 » 12 maj 2020, 07:55

Låt oss få ta del av dina kvalificerade tankar/gissningar/funderingar, sista backen samt vår ledande center.
Vem blir det?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Nutarviguld » 12 maj 2020, 15:03

Henke67 skrev:Holmström, Törngren och Svampen är nog de jag är mest nyfiken på inför nästa säsong. Då i bemärkelsen av att jag både ser spannet mellan vad man kan räkna med och vad man kan hoppas på vara väldigt stort.
Jag skulle inte svimma av frövåning om någon av dem gjorde 40 poäng. Men jag skulle inte heller göra det om de stannar en bit under hälften.

Mjo håller med om dom tre, den jag tror mest på är Törngren dock.
Svampen trodde jag skit mycket på tills hans skada, efter det har han varit 50% av det han var tidigare
Holmström har jag aldrig förstått mig på, han gjorde ETT bra slutspel för SAIK, 10-15 matcher med hög poängsnitt när det var som viktigast, men utöver det så har han aldrig sprutat poäng så jag vet inte varför alla verkar vänta sig det av honom ?
Nutarviguld

Inläggav Quila » 12 maj 2020, 15:51

Fylke74 skrev:Låt oss få ta del av dina kvalificerade tankar/gissningar/funderingar, sista backen samt vår ledande center.
Vem blir det?

Centrar:
1. Lias
2. Kellman
3. Ulla

Lias har högsta prio och jag tror faktiskt att det mycket väl kan bli han. Hoppas! Kellman tror jag hamnar i KHL om han tar flyttlasset från NA. Ullström är ”reservplanen” (en bra sådan).
Tämligen övertygad om att en av dessa tre herrar kommer spela i Hv kommande säsong.

Backar:
1. Hjalmarsson
2. Pilut
3. Almquist

Bubblare: Borgman

Hjalmarsson/Pilut har man bra kontakt med. Pilut stannar troligen en säsong till. Hjalmarsson tveksam, men tror han kör ett sista år i NA och sedan vänder hemåt till nästa säsong. Mest trolig av dessa tre är Almquist, vilket vore en dröm. Från att han trott hårt på Adam, så tror jag nog dock på en billigare lösning från en SHL-kollega.
Borgman pratas det om, men tror tyvärr inte på det. Han har nog möjligheter att få till kanonkontrakt i någon europeisk toppklubb om han väljer att åka över pölen.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Diabolics » 12 maj 2020, 16:21

Att Pilut skulle komma hem inom några år skulle jag ge en låg sannolikhet, sett till vad jag läser både från honom själv men även det som kommer ur hans organisation samt "experter/tyckare" i texvis The Athletics NHL-del. Att han inte skulle vilja fortsätta på den utstakade vägen vore underligt. Han hade ju nästan en ordinarie plats i NHL redan första säsongen innan skadan satte stopp.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Killer#41 » 12 maj 2020, 16:30

Kalle Kossila får vi inte glömma heller,hade vart ett riktigt bra center förvärv,bra ålder som harvat länge nog nu i AHL.

Patrik Berglund hade jag inte tackat nej till heller,tänk att han fått en SHL säsong i sig nu,bör dominera i en första femma!!

Hmm vem skulle isf kunna vara en back från en SHL kollega??

Otso Rantakari bör vara ett bra alternativ som ny back!

Och herregud ingen har nämt den beryktade Gragnani till Hv denna sillyn!!
Killer#41

Inläggav 15:48 » 12 maj 2020, 23:12

Är rädd att det dröjer innan vi har en center på plats. Inväntar nog Lias in i det längsta. Skiter det sig blir det nån sen importvärvning när NHL/KHL sagt sitt.

Mardrömsscenariot är att vi tar Ullström ”tidigt” o sen inte har plats för Lias...som går till Frölunda...

Kalle Kossila skulle va mumma men han har ju kontrakt till 20/21 och KHL känns som ett mer rimligt alternativ.

Om vi ska ha in en ny Kinnvall (alltså allsvensk toppback) på backen är vi sent ute. Killgissar att det blir en okänd all round rightare som kommer in på backen.
15:48

Inläggav Nutarviguld » 13 maj 2020, 11:04

15:48 skrev:Är rädd att det dröjer innan vi har en center på plats. Inväntar nog Lias in i det längsta. Skiter det sig blir det nån sen importvärvning när NHL/KHL sagt sitt.

Mardrömsscenariot är att vi tar Ullström ”tidigt” o sen inte har plats för Lias...som går till Frölunda...

Kalle Kossila skulle va mumma men han har ju kontrakt till 20/21 och KHL känns som ett mer rimligt alternativ.

Om vi ska ha in en ny Kinnvall (alltså allsvensk toppback) på backen är vi sent ute. Killgissar att det blir en okänd all round rightare som kommer in på backen.

Tror dom går all in på Kellman nu med tanke på att man var ganska aggressiva på Ljungh och förlorade den.

Tror du har rätt om vår back, måste vara en rejält grym pjäs som ska ersätta både Lauridsen och N Andersson
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 13 maj 2020, 11:32

Bara en liten grej. Ser att Kinnvall benämns som allsvensk toppback när han värvades. Sett till hans poängskörd i SHL året innan han kom till HV så skulle jag nog säga att han redan då var en toppback i SHL. Så det är något av den kalibern Hult bör söka efter.

Finns en i mina ögon galen övertro på Emil. Många, inklusive Emil själv verkar se honom som en back med offensiv potential. Vet inte riktigt var han och dessa fans grundar detta på... Emil har aldrig under hela sin karriär, varken som junior eller senior levererat offensivt. Emil är för mig en Kristoffer Berglund. Och det märkte man ju också den här säsongen när tränarna rätt tidigt konstaterade att Emil inte höll för en roll i PP.

Vill HV ha en lika stark backsida som förra året bör vi som sagt ha in minst en toppback till.

Kinnvall-Mr X
Martinsson-Strömberg
Johansson-Williamsson
Bertov
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 13 maj 2020, 12:43

Håller till viss del med ovan. Kinnvall slutade på delad 1a-plats i backarnas skytteliga (med Curran) 18/19 och trots "bara" 22 gjorda poäng var det sett till spelet ganska tydligt att det fanns en stor offensiv uppsida där. Han gjorde det ändå i ett annars ganska så värdelöst Timrå, något som f.ö. talar för att Wedin kommer bli en dundersuccé.

Gällande Johansson tycker jag det i allra högsta grad finns en offensiv uppsida, om än ouppfylld. Likt Lauridsen, en på förhand uttalad defensiv back, tog stora kliv denna säsongen tror jag Johansson kan göra en liknande resa. 16/17 tog han en stor roll i DIF och snittade 22 min/match, vilket resulterade i 17 poäng. Samma säsong gjorde Lauridsen 13 poäng, dock i ett värdelöst LIF med ett lägre snitt på 18:30 min/match. I nuläget är det ju dock bara utvecklingspotential och inget man kan räkna med, utan snarare något man får se som en bonus om det skulle ske.

Tycker det mesta talar för, bl.a. backuppsättningar tidigare år, att det är en back som kan ta en stor roll som ska in, men att denne ska ersätta den Lauridsen utvecklades till och den N.Andersson var är dock missvisande. Rollen som ledande producerande back har Kinnvall tagit, stabil tvåvägs-back med offensiv uppsida (om man nu tycker att Lauridsen hade det inför denna säsongen) fyller Johansson.
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 13 maj 2020, 13:07

Stora skillnaden mellan Emil och Lauridsen är att den senare faktiskt har levererat från och till som junior och senior. Lauridsen har haft med sig känslan från unga år. Emil har det inte.

Överlag vad gäller Emil tror jag den tidiga framgången legat honom i fatet.

Han fick aldrig utvecklas färdigt som junior. Snabbt upp i A-laget. Sen byta lag tvärt och på det NHL/AHL som han inte var redo för. Emil pratar fortfarande om sig själv som att han ska kunna ta en roll i PP, och uttrycker även viss besvikelse när han inte får chansen. Vilket är märkligt med tanke på hans historik från unga år.

För Emils skull tror jag det handlar om att hitta sig själv som hockeyspelare. Först den dag han inser att hans spetsegenskaper ligger i det defensiva tror jag han har möjlighet att utveckla sina offensiv. Just nu är det mycket vill ha mer, och då blir det varken hackat eller malet.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 13 maj 2020, 13:12

lejacques skrev:Bara en liten grej. Ser att Kinnvall benämns som allsvensk toppback när han värvades. Sett till hans poängskörd i SHL året innan han kom till HV så skulle jag nog säga att han redan då var en toppback i SHL. Så det är något av den kalibern Hult bör söka efter.

Finns en i mina ögon galen övertro på Emil. Många, inklusive Emil själv verkar se honom som en back med offensiv potential. Vet inte riktigt var han och dessa fans grundar detta på... Emil har aldrig under hela sin karriär, varken som junior eller senior levererat offensivt. Emil är för mig en Kristoffer Berglund. Och det märkte man ju också den här säsongen när tränarna rätt tidigt konstaterade att Emil inte höll för en roll i PP.

Vill HV ha en lika stark backsida som förra året bör vi som sagt ha in minst en toppback till.

Kinnvall-Mr X
Martinsson-Strömberg
Johansson-Williamsson
Bertov

Tycker din beskrivning av Emil stämmer men den går också att applicera direkt på Axel
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 13 maj 2020, 13:14

håvesjuttioett skrev:Håller till viss del med ovan. Kinnvall slutade på delad 1a-plats i backarnas skytteliga (med Curran) 18/19 och trots "bara" 22 gjorda poäng var det sett till spelet ganska tydligt att det fanns en stor offensiv uppsida där. Han gjorde det ändå i ett annars ganska så värdelöst Timrå, något som f.ö. talar för att Wedin kommer bli en dundersuccé.

Gällande Johansson tycker jag det i allra högsta grad finns en offensiv uppsida, om än ouppfylld. Likt Lauridsen, en på förhand uttalad defensiv back, tog stora kliv denna säsongen tror jag Johansson kan göra en liknande resa. 16/17 tog han en stor roll i DIF och snittade 22 min/match, vilket resulterade i 17 poäng. Samma säsong gjorde Lauridsen 13 poäng, dock i ett värdelöst LIF med ett lägre snitt på 18:30 min/match. I nuläget är det ju dock bara utvecklingspotential och inget man kan räkna med, utan snarare något man får se som en bonus om det skulle ske.

Tycker det mesta talar för, bl.a. backuppsättningar tidigare år, att det är en back som kan ta en stor roll som ska in, men att denne ska ersätta den Lauridsen utvecklades till och den N.Andersson var är dock missvisande. Rollen som ledande producerande back har Kinnvall tagit, stabil tvåvägs-back med offensiv uppsida (om man nu tycker att Lauridsen hade det inför denna säsongen) fyller Johansson.

Man kan väl inte bara ha en producerande back eller vad menar du ?
Nutarviguld

Inläggav 15:48 » 13 maj 2020, 14:22

lejacques skrev:Bara en liten grej. Ser att Kinnvall benämns som allsvensk toppback när han värvades. Sett till hans poängskörd i SHL året innan han kom till HV så skulle jag nog säga att han redan då var en toppback i SHL. Så det är något av den kalibern Hult bör söka efter.

Kinnvall-Mr X
Martinsson-Strömberg
Johansson-Williamsson

Bertov

Fel av mig. Klantade till det. Glömde i all hast att Timrå spelade SHL när vi värvade Kinnvall.

Inläggav håvesjuttioett » 13 maj 2020, 15:10

Nutarviguld skrev:
håvesjuttioett skrev:Håller till viss del med ovan. Kinnvall slutade på delad 1a-plats i backarnas skytteliga (med Curran) 18/19 och trots "bara" 22 gjorda poäng var det sett till spelet ganska tydligt att det fanns en stor offensiv uppsida där. Han gjorde det ändå i ett annars ganska så värdelöst Timrå, något som f.ö. talar för att Wedin kommer bli en dundersuccé.

Man kan väl inte bara ha en producerande back eller vad menar du ?

Nä, pratade om den ledande producerande vilket väl N.Andersson ändå får anses ha varit (iallafall inför säsongerna han gjort här). Typ den i detta fallet back man skriver ner först när man sätter ihop PP-uppställningar. Men det betyder ju inte att vi inte kommer fylla på med en back som kan göra poäng; tror det är högst rimligt att förvänta sig exempelvis Almquist, eller åtminstone någon av den kalibern.

Det jag menade var att man nog inte kan förvänta sig att det ska komma in någon som ersätter både N.Andersson och Lauridsen, dels för att det inte finns många sådana spelare som vill spela i SHL och dels för att de har redan blivit ersatta sett till vilka roller de på förhand var tilltänkta att ha (inte att blanda ihop med vilka roller de tog under säsongen). Tar vi Almquist igen så ersätter ju inte han de två, men hade varit en väldigt bra värvning och en ledande back i laget.
håvesjuttioett

Inläggav håvesjuttioett » 13 maj 2020, 15:21

lejacques skrev:Stora skillnaden mellan Emil och Lauridsen är att den senare faktiskt har levererat från och till som junior och senior. Lauridsen har haft med sig känslan från unga år. Emil har det inte.

Överlag vad gäller Emil tror jag den tidiga framgången legat honom i fatet.

Han fick aldrig utvecklas färdigt som junior. Snabbt upp i A-laget. Sen byta lag tvärt och på det NHL/AHL som han inte var redo för. Emil pratar fortfarande om sig själv som att han ska kunna ta en roll i PP, och uttrycker även viss besvikelse när han inte får chansen. Vilket är märkligt med tanke på hans historik från unga år.

För Emils skull tror jag det handlar om att hitta sig själv som hockeyspelare. Först den dag han inser att hans spetsegenskaper ligger i det defensiva tror jag han har möjlighet att utveckla sina offensiv. Just nu är det mycket vill ha mer, och då blir det varken hackat eller malet.

Vet inte om jag tycker Lauridsen har levererat så mycket mer någon säsong än vad Johansson gjort, förutom denna då såklart. Det han gjorde i DIF, om än för fyra säsonger sen, som 19-åring tycker jag visar att det i allra högsta grad finns mer där. Håller dock med om allt annat du skriver, men ser det snarare som anledningar till varför han inte lyckats få ut mer av sin offensiv snarare än något som talar för att offensiven inte finns där öht.
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 13 maj 2020, 16:50

Okej, nu ska vi inte grotta ner oss för mycket i Lauridsen v Johansson. Men.. ;)

Lauridsen har några säsonger på juniornivå där han ligger på runt 0,5 per match. Han har en klart godkänd säsong i AIK i hockeyallsvenskan där han noterades för över 20 poäng. AHL-snittet är över 0,1 poäng bättre än Emil Johanssons.

Lauridsens senaste säsong är en rejäl överraskning för i stort sett alla. Men det jag vill ha sagt är att han vid flera tillfällen under sin karriär redan visat upp glimtar av den offensiva uppsida han visade i år. Så är det inte i Emils fall.

Att Emil noterades för 17 poäng en säsong med över 22 minuter i snitt, om jag fattade det rätt, visar väl snarare på att hans positiva egenskaper ligger i det defensiva.

Jag menar därför att det är orättvist, framför allt mot Emil själv, att tro att han kommer ta offensiva kliv. Sänker vi förväntningarna och låter Emil vara den back han faktiskt är tror jag det kommer gynna honom i längden. Om inte lär det inte bli tal om någon förlängning, i värsta fall att kontraktet bryts, risken är att Emil är den som kommer vara mest sugen, redan innan år tre.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 13 maj 2020, 17:35

lejacques skrev:Okej, nu ska vi inte grotta ner oss för mycket i Lauridsen v Johansson. Men.. ;)

Lauridsen har några säsonger på juniornivå där han ligger på runt 0,5 per match. Han har en klart godkänd säsong i AIK i hockeyallsvenskan där han noterades för över 20 poäng. AHL-snittet är över 0,1 poäng bättre än Emil Johanssons.

Lauridsens senaste säsong är en rejäl överraskning för i stort sett alla. Men det jag vill ha sagt är att han vid flera tillfällen under sin karriär redan visat upp glimtar av den offensiva uppsida han visade i år. Så är det inte i Emils fall.

Att Emil noterades för 17 poäng en säsong med över 22 minuter i snitt, om jag fattade det rätt, visar väl snarare på att hans positiva egenskaper ligger i det defensiva.

Jag menar därför att det är orättvist, framför allt mot Emil själv, att tro att han kommer ta offensiva kliv. Sänker vi förväntningarna och låter Emil vara den back han faktiskt är tror jag det kommer gynna honom i längden. Om inte lär det inte bli tal om någon förlängning, i värsta fall att kontraktet bryts, risken är att Emil är den som kommer vara mest sugen, redan innan år tre.

Jag slänger in ett liten annan hypotes, jag tror faktiskt att Williamsson kommer ersätta Lauridsen. Tyckte Williamsson visade mot slutet av säsongen väldigt stabilt spel och började visa vissa offensiva kvaliteer. Sen visst sen kommer han aldrig bli en 20 poängsspelare men tror faktisk han göra runt 15 poäng. Sen ska folk inte glömma Lauridsen poäng och framförallt mål komm i ett stim under första halvan av säsongen. Lauridsen har ett rätt bra skott som ofta var hårt och de gjorde han var ett hot i PP. Men jag tycker han inte har den bästa puckbehandlingen och slarvade en de i mottagningar och passningar. Här ser jag Emil J är bättre i den rollen med puck men han har ett bra mycket sämre skott vilket ger han ett mindre hot i kombo inte ett suveränt spelsine som t ex Almqvist. Så defensivt mässigt ser jag att Williamsson kan ta Lauridsen plats defensivt och den nya backen kan ta Lauridsens plats offensivt. Emil J kan få försäsongen på sig o visa sin offensiv ifall den håller annars kan man köra med 4 forwards då vi säkert kan ha en t ex Ikonen elr Sandberg på blå som puckfördelare.
mrnorrland

Inläggav Killer#41 » 13 maj 2020, 18:33

Mycket talar för att Emil bli mycket bättre iår och det stavas till Stefan Nyman,under Nymans vingar i DIF var Emil riktigt bra,men visst någon offensiv fantom räknar jag inte med däremot stabilt backspel som med sin fina skridskoåkning kan fira stora triumfer ändå!!
Killer#41

Inläggav Nick » 13 maj 2020, 19:56

Killer#41 skrev:Mycket talar för att Emil bli mycket bättre iår och det stavas till Stefan Nyman,under Nymans vingar i DIF var Emil riktigt bra,men visst någon offensiv fantom räknar jag inte med däremot stabilt backspel som med sin fina skridskoåkning kan fira stora triumfer ändå!!

De Emil behöver lära sig är att släppa pucken i rätt tid. Han vill ofta hålla i den för länge, så sätter han sig i en onödigt svår situation istället. Han måste spela enklare. Då är han riktigt bra. Gör han de så kommer han bli en av våra bästa backar nästa säsong. För i ärlighetens namn så har han nästan allt. En fantastisk skridskoåkning, ett bra spelsinne, bra förstapass när han vill.

Tror han måste ta ett steg tillbaka o bli lite ödmjuk och börja spela enklare.
Nick

Inläggav 15:48 » 13 maj 2020, 21:24

Nick skrev:
Killer#41 skrev:Mycket talar för att Emil bli mycket bättre iår och det stavas till Stefan Nyman,under Nymans vingar i DIF var Emil riktigt bra,men visst någon offensiv fantom räknar jag inte med däremot stabilt backspel som med sin fina skridskoåkning kan fira stora triumfer ändå!!

De Emil behöver lära sig är att släppa pucken i rätt tid. Han vill ofta hålla i den för länge, så sätter han sig i en onödigt svår situation istället. Han måste spela enklare. Då är han riktigt bra. Gör han de så kommer han bli en av våra bästa backar nästa säsong. För i ärlighetens namn så har han nästan allt. En fantastisk skridskoåkning, ett bra spelsinne, bra förstapass när han vill.

+1 på den! Exakt så!

Inläggav Quila » 14 maj 2020, 06:48

Oavsett hur vi mycket vi spekulerar så tror jag ingen är såpass insatt att man vet hur tränarna tänker på spelarnas roller. Rahm lär se annorlunda på sin trupp än vad Lillis gjorde. Nyman lär ha en ”ny” syn på truppen osv.

Någon frågar om vi kan gå in i nästa säsongs trupp med bara en producerande back. Vet inte, men med den poängskörden som Martinsson stod för ifjol, så får man väl ändå anse det vara produktivt. Han kom på 11:e plats i backarnas poängliga, där alla bättre placerade än honom spelade fler matcher än honom. Han är säkert god för dryga 20 poäng. Vi har även Andrae som har ett fint offensivt spel i sig och kanske är så smått redo redan nu att få möjlighet att visa upp det. Sedan har vi Emil J som många redan diskuterat. Han har ett stort spel i sig och har alla ingredienser att nå högre höjder rent poängmässigt, i synnerhet nu när Nyman kommer jobba med honom. Tro mig, Emil J är en av de som tränar hårdast av alla och vill verkligen hela tiden utvecklas.

Vi tappade poäng i Nils o Mackan, absolut, men det var den truppen. Nu byggs en ny trupp och det behöver nödvändigtvis inte vara en kopia av fjolårets. Vi är nog generellt bortskämda med poängstarka backar. 3 inom topp 11 den gångna säsongen vad gäller backarnas poängliga. Bara Luleå var ”bättre” på den fronten.

Vi har som sagt ingen aning om hur ledarna vill formera laget och hur rollerna är tänkt att se ut.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 14 maj 2020, 06:49

Nick skrev:

Klockren analys. Han vill otroligt mycket, men det gäller att vara ödmjuk inför uppgiften och lära sig avväga. Tror på stora kliv på Emil J kommande säsong.
Quila
Moderator

Inläggav Gogo » 14 maj 2020, 13:14

ganska tyst om rykten för khl flyttar såhär dagen innan klasulen går ut
Gogo

Inläggav kny » 14 maj 2020, 16:29

Gogo skrev:ganska tyst om rykten för khl flyttar såhär dagen innan klasulen går ut

Beror nog på rådande världsläget. Tror epedimin kommer leda till mindre svenska spelare i framförallt KHL, men även i andra utländska ligor. Därför lär vi se mindre spelare som söker sig utomlands i sista minuten :)
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav lejacques » 16 juli 2020, 22:20

Kamikazetips och rankingar har börjat trilla in inför kommande säsong. Vore spännande att se vad ni tycker om HV anno 2020/2021. Tänker att jag kan börja.

Målvakter 4 plus
Jonas Gunnarsson är kanske inte seriens bästa målvakt, men de senaste säsongerna har han visat att han tillhör toppskiktet. Bakom honom superlöftet Hugo Gustafsson. Tycker den senare dippade framåt slutet av förra säsongen. Lär behöva en säsong till för att etablera sig ordentligt. Om han inte tar steget har vi dock tryggheten i Gunnar.

Backar 2 plus
Här förstår jag inte alls de som menar att HV har en balanserad backsida. Tycker den är relativt baktung. I och med att Nisse försvann har vi idag endast två offensiva backar (Kinnvall och Martinsson. Den senare är väl mer allround egentligen...). Många tror på lyft för Emil Johansson och Daniel Bertov. Jag tvivlar. Tillsammans gjorde de 13 poäng förra året. Mycket om och men för att dessa två och backsidan överlag ska lyfta.

Forwards 4 plus
Med största sannolikhet lär Sandin bli utlånad till HV. Bara det höjer forwardssidan till en fyra. Utöver det vill Hult äntligen ha in en tydlig förstacenter. Fröberg gjorde en bra säsong sist, men det fungerade inte att starta med honom som ledande center. Lias Andersson vore mumma att få tillbaka, och sannolikheten lär ha ökat enormt nu när NHL-säsongen väntas dra igång senare än vanligt. Utöver det har vi Bergström, Wedin och Önerud som lär få stora roller. Bakom dessa gnuggare och potentiella matchvinnare som Törngren och Filip Sandberg. Stort frågetecken kring att vi inte längre kommer ha Sundh och Thörnberg på isen. HV har enligt mig tappat mycket av sin identitet. Vem visar vägen, både på isen och i omklädningsrummet, vem visar färska HV-spelare (det finns ett gäng sådana) vad det innebär att spela för emblemet på tröjan?

Tränare 3 plus
Nyman in, vilket är en prestigevärvning enligt det flesta. Gillar att Nicklas Rahm äntligen får chansen som huvudtränare. Samtidigt är det hans första jobb på en sådan position. Tränartrion känns inte klockren till hundra procent. Samtidigt väldigt spännande!

Placering 5 till 10
Mer eller mindre omöjligt att tippa med tanke på hur jämn (läs dålig) SHL numer är. Tycker HV har en bättre forwardssida på pappret. Samtidigt en sämre backsida. Förra året tycker jag mycket föll väl ut och då slutade man femma. Och det är väl ungefär där jag tror man kan placera sig som bäst i nuläget. Sista centervärvningen blir sannolikt direkt avgörande för om HV ska kunna hamna topp 4.
Som alltid mycket om och men med Hults lagbyggen. Även om de flesta värvningar varit bra på pappret (Arell fattar jag dock inte med tanke på vad som saknas) så finns många frågetecken kvar i truppen. Ikonen, Johansson, Holmström, C. Sandberg för att nämna några. Dessutom rätt orimliga förväntningar, som jag ser det, på spelare som Kokkonen, Forsberg och Bertov. Förra året föll det som sagt väl ut. Men HV känns numer som ett lag som alltid balanserar pä gränsen. Hamnar man på fel sida blir det play in.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 22 juli 2020, 15:45

https://www.jnytt.se/artikel/klart-hv71 ... ny-spelare (Premium)
Hult säger att en forwardsplats frigörs i och med att Ikonen lämnar. Dock ringer lite varningsklockor när han säger att de inte har så bråttom och de får se var det mynnar ut.

Kontakt med Flyers angående Sandin är ännu inte tagen (än).
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Klabbe » 24 juli 2020, 19:58

Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?
Klabbe

Inläggav mrnorrland » 24 juli 2020, 20:12

Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?

Sorry men kokkonen är halvfinsk
mrnorrland

Inläggav Macce » 24 juli 2020, 20:19

mrnorrland skrev:
Klabbe skrev:Blir Sandin sist in i truppen så har vi alltså en helsvensk trupp. När hände det senast? Har det någonsin hänt?

Sorry men kokkonen är halvfinsk

Aj f-n ;)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

FöregåendeNästa

Återgå till HV71