Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Inläggav Quila » 4 december 2020, 19:17

Jacob96 skrev:Quila: Fler spelare påväg in? Några rykten???

Vet ärligt talat inte. Men: Har varit full aktivitet inne i katakomberna i HG och mycket smusslande. Det var lugnt när Stoa blev klar, men åter stor aktivitet på sportcheferna nu igen. Hv har möjlighet att signa ett nyförvärv till, men avvaktar besked om Lias/Sandin.

Som vanligt cirkulerar det rykten, men inget där fler källor styrker varandra, vilket tyder på att det mest är spekulationer. Dock när det spekuleras mycket, så är det i 9 fall av 10 förhandlingar på gång.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Pg79an » 4 december 2020, 20:22

Quila skrev:

Vet ärligt talat inte. Men: Har varit full aktivitet inne i katakomberna i HG och mycket smusslande. Det var lugnt när Stoa blev klar, men åter stor aktivitet på sportcheferna nu igen. Hv har möjlighet att signa ett nyförvärv till, men avvaktar besked om Lias/Sandin.

Som vanligt cirkulerar det rykten, men inget där fler källor styrker varandra, vilket tyder på att det mest är spekulationer. Dock när det spekuleras mycket, så är det i 9 fall av 10 förhandlingar på gång.

Fasen va gött med lite inside information. Fram med namnen det ryktas om så man kan få drömma bort lite såhär på fredagskvällen ;)
Pg79an

Inläggav Diabolics » 4 december 2020, 22:59

Pg79an skrev:
Quila skrev:

Fasen va gött med lite inside information. Fram med namnen det ryktas om så man kan få drömma bort lite såhär på fredagskvällen ;)

det brukar jag annars lösa med öl......
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Jacob96 » 7 december 2020, 06:11

Quila: Hur går diskussionerna kring Lias och Sandin? Tror du ngn av dem blir kvar säsongen ut?
Inget beslut från LA kring Lias hittills?
Jacob96

Inläggav Nick » 9 december 2020, 02:30

Nick

Inläggav lejacques » 18 januari 2021, 11:39

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... ktalangen/

Emil Andrae på g till Västervik (lån). Lär alltså komma in en ny back, eller? Eller är det pga att Bertov är tillbaka mot Skellefteå, vilket han sa själv i HVTV-live.

För övrigt tycker jag det är helt galet att man skickar Andrea. Emil Johansson borde ju vara prio 1 att hitta en lösning med. Men. Man kanske tänker ha Emil på läktaren resterande omgångar av serien, förutsatt man får in en klassback? Ja, då kan det ju vara en god idé att låta Andrae få istid i allsvenskan. Men om tanken är att Emil ska få fortsätta spela, ja, då är det här fel, fel, fel.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 18 januari 2021, 12:55

lejacques skrev:https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/fracka-kuppen-kan-varva-backtalangen/

Emil Andrae på g till Västervik (lån). Lär alltså komma in en ny back, eller? Eller är det pga att Bertov är tillbaka mot Skellefteå, vilket han sa själv i HVTV-live.

För övrigt tycker jag det är helt galet att man skickar Andrea. Emil Johansson borde ju vara prio 1 att hitta en lösning med. Men. Man kanske tänker ha Emil på läktaren resterande omgångar av serien, förutsatt man får in en klassback? Ja, då kan det ju vara en god idé att låta Andrae få istid i allsvenskan. Men om tanken är att Emil ska få fortsätta spela, ja, då är det här fel, fel, fel.

Är dom fulla eller ? Andrea framför Bertov, Emil J, Arell ALLA dagar i veckan.

Andrea>Bertov>Arell>Emil J
Nutarviguld

Inläggav håvesjuttioett » 18 januari 2021, 16:21

Intervju med Lillis i expressen. Han säger rätt saker, värvningar kommer som man helst vill ska vara igång. Intervjun avslutas med:

Men det finns en joker. HV-ikonen, med fyra guld i klubben, Martin Thörnberg fick inte vara kvar efter den förra säsongen. Nu spottar 37-åringen in mål i division 1.
– Det där är Hults (sportchef) avdelning. Jag måste säga att jag älskar Martin och hela den biten. Jag har sett att han petat in en hel del i Dalen, men vi tittar på allting.

Skulle du ge Hult rådet att ta in Martin?
– Det håller jag för mig själv...

Han kan ju allra minst bidra med hjärta och ledaregenskaper?
– Ja, absolut. Absolut...

Bild
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 18 januari 2021, 16:28

Så här ser jag det. Thörnberg ska in, och då ska han räknas som en bonus. Så alltså. Tre nyförvärv till, exklusive Thörnberg. Då får vi in skills OCH hjärta, samt en riktig ledare.

Vore fan fint om man slängde på honom C:et direkt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 18 januari 2021, 16:56

lejacques skrev:Så här ser jag det. Thörnberg ska in, och då ska han räknas som en bonus. Så alltså. Tre nyförvärv till, exklusive Thörnberg. Då får vi in skills OCH hjärta, samt en riktig ledare.

Håller med 100% 1 toppforward och Thörnberg samt 2 toppbackar, center kan vara aktuellt med beroende på Stoa
Nutarviguld

Inläggav mrnorrland » 18 januari 2021, 17:05

https://hockeysverige.se/2021/01/18/rya ... r-ny-klubb

Där kan vi nog avskriva Ryan lasch. Han tänker bara gå till en klubb som kan gå långt i ett slutspel om man ska lyssna på vad han säger
mrnorrland

Inläggav lego_mannen » 18 januari 2021, 21:04

Troligtvis Svenssons nya hjälm: https://www.instagram.com/p/CKLxS_vpiix ... 45vfnpwh67
(Eller Söderströms...)
lego_mannen

Inläggav Andersson711 » 18 januari 2021, 21:26

lego_mannen skrev:Troligtvis Svenssons nya hjälm: https://www.instagram.com/p/CKLxS_vpiix ... 45vfnpwh67
(Eller Söderströms...)

Söderström använder DaveArt så inte hans. Tror heller inte det är Svenssons. Bara läsa kommentarerna på inlägget.
Andersson711
Moderator

Inläggav Fegon_ » 18 januari 2021, 21:33

Juniormålvakt
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav Legogubbe » 18 januari 2021, 23:57

lejacques skrev:Så här ser jag det. Thörnberg ska in, och då ska han räknas som en bonus. Så alltså. Tre nyförvärv till, exklusive Thörnberg. Då får vi in skills OCH hjärta, samt en riktig ledare.

Är inte Thörnberg lite för passé idag? Fåtal matcher i ettan, inte ens tempo för allsvenskan. Åldern gör väl inte saken enklare att plocka fram flås å tempo på en tre kvart. Dessutom tungt ifrågasatt långt innan han fick kalla handen av Hult. Tycker inte rätt attityd och HV hjärta gör honom självklar i HV71.
Legogubbe

Inläggav Regnet » 19 januari 2021, 02:33

Är inte Thörnberg lite för passé idag?

Nä, den typen av person som Thörnberg är vore precis vad som behövs nu. Även om han får en lite mer checkande roll och kanske inte får super många minuter så är han ändå en som går i bräschen har massor av rutin.

Det finns en nervösitet och änglslighet i laget men i Thörnberg har man en som är stark mentalt och som varit med om båda det ena och det andra. Tror det kan ge ett visst lugn i gruppen bara av att ha en sån gubbe i omklädningsrummet som inte viker sig när det blåser lite
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav 15:48 » 19 januari 2021, 09:45

Legogubbe skrev:

Är inte Thörnberg lite för passé idag? Fåtal matcher i ettan, inte ens tempo för allsvenskan. Åldern gör väl inte saken enklare att plocka fram flås å tempo på en tre kvart. Dessutom tungt ifrågasatt långt innan han fick kalla handen av Hult. Tycker inte rätt attityd och HV hjärta gör honom självklar i HV71.

+1 på den. Har sagt det förut. Minnet är kort hos så många. Thörnberg har varit kapten i klubben och då såg man inte några större ledaregenskaper. Spelet såg håglöst ut även då och Martin imponerade inte på isen eller med sitt ledarskap.

Svårt att förstå hur dedikerade skribenter som lejacques gått i fällan att Martin är en riktig ledare...

Martin är en ikon men han löser inte ledarskapskrisen i dagens HV-trupp...
15:48

Inläggav lejacques » 19 januari 2021, 11:07

Det blir ju en del gissande, från allas sida, min också, när det kommer till Thörnbergs betydelse för laget.

Men jag skrev inför säsongen att avsaknaden av Thörna och Sundh kan bli större än vad många tror. Jämförde med 13/14 då vi gjorde oss av med både Ledin och Sundh. Dessutom försvann vår kapten Davidsson som lagt skridskorna på hyllan.

Den säsongen gick bajs. Den här säsongen går ännu sämre. Jag tycker det är ett tydligt mönster. När HV bestämmer sig för att satsa på annat än HV-hjärta går det åt h-vete.

Vet att jag fick en del mothugg då många menade att det ju gått dåligt även med Thörnberg som kapten. Men här kan man ju lika gärna vända på det och fråga sig om det gått ännu sämre om vi inte haft spelare som Thörna och Sundh i laget? Att plocka bort namn som dessa kanske var som att plocka bort den där bärande väggen som får det ruttna huset att till sist rasa?

Sen vad gäller Thörnbergs leverans så är vi ju alla överens om att han haft en nedåtgående kurva. Likväl har han bidragit, och bra mycket mer än många andra spelare. Sett till grundserien har det sett ut så här sen han kom tillbaka: 0,67 poäng per match, 0,57, 0,49, 0,50, 0,33.

Långt från den spjutspets han en gång var men jag är tämligen övertygad om att han gjort mer för laget i en tredje-, fjärdekedja än spelare som Christian Sandberg och Jesper Kokkonen. Och däri har vi ett av många problem med dagens HV. Vår bredd är helt enkelt för dålig.

Så för att avsluta en lång utläggning om Thörnberg. Jag vill gärna se honom i laget. Han skulle både föra in det HV-hjärta vi saknar, samt höja bredden.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 19 januari 2021, 11:54

15:48 skrev:+1 på den. Har sagt det förut. Minnet är kort hos så många. Thörnberg har varit kapten i klubben och då såg man inte några större ledaregenskaper. Spelet såg håglöst ut även då och Martin imponerade inte på isen eller med sitt ledarskap.

Svårt att förstå hur dedikerade skribenter som lejacques gått i fällan att Martin är en riktig ledare...

Martin är en ikon men han löser inte ledarskapskrisen i dagens HV-trupp...

Där har du varför han kanske bör komma in, förutsatt att man kan lösa/löst dispyten med Hult/Davidsson, att omklädningsrummet inte vänt sig mot honom efter div. uttalanden och att han accepterar en checkande roll. I ärlighetens namn har jag också svårt att se hur någon ska kunna prestera sämre än ex. ovan nämnda Kokkonen eller vissa juniorer (inget ont mot dessa). Dessutom en enkel värvning att göra, där det omvända visat sig vara svårt för vår sportchef, och antagligen oerhört billig. Som lejacques påpekade, Thörnberg bör exkluderas från övriga förstärkningar. Symbolvärdet i sig, om tidigare nämnda förutsättningar är uppfyllda, kanske kan få laget att lyfta något. En "byt målvakt"-värvning.

Dock så kan man få liknande effekt med ex. Sundh, Tedenby eller kanske Ullström (om dessa vore tillgängliga), som dessutom erbjuder mer spelmässigt i olika stor grad - såklart önskvärt.
Senast redigerad av håvesjuttioett 19 januari 2021, 11:58, redigerad totalt 1 gång.
håvesjuttioett

Inläggav Robert.76 » 19 januari 2021, 11:57

Lasch har tackat nej till HV enligt rakapuckar.com, HV ska tydligen legat på hårt.
Robert.76
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 19 januari 2021, 12:02

Robert.76 skrev:Lasch har tackat nej till HV enligt rakapuckar.com, HV ska tydligen legat på hårt.

Hoppas det var längesen, annars lär man ju ligga efter nu om man precis fått nej från honom som funnits på marknaden hela säsongen
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 19 januari 2021, 12:05

Robert.76 skrev:Lasch har tackat nej till HV enligt rakapuckar.com, HV ska tydligen legat på hårt.

Det här stycket visar, om det stämmer, det otroliga feltänket i HV, signerat våra sportchefer:

HV71 har legat på hårt – men där har Lasch sagt nej. En övergång var mer på gång tidigare under säsongen, då hade HV Lias Andersson och Linus Sandin som tänkta stjärnor och ville gå med dem, sedan kom klubben tillbaka men fick nej; så har jag förstått det från flera håll.

Finns Lasch tillgänglig är han förstavalet, alltid. Men här verkar man alltså valt att gå på Linus Sandin (EN säsong som toppspelare i SHL), samt Lias Andersson. Tänk om vi haft Lias och Lasch i en förstakedja tidigt på säsongen... Tänk.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 19 januari 2021, 12:09

lejacques skrev:

Det här stycket visar, om det stämmer, det otroliga feltänket i HV, signerat våra sportchefer:

HV71 har legat på hårt – men där har Lasch sagt nej. En övergång var mer på gång tidigare under säsongen, då hade HV Lias Andersson och Linus Sandin som tänkta stjärnor och ville gå med dem, sedan kom klubben tillbaka men fick nej; så har jag förstått det från flera håll.

Finns Lasch tillgänglig är han förstavalet, alltid. Men här verkar man alltså valt att gå på Linus Sandin (EN säsong som toppspelare i SHL), samt Lias Andersson. Tänk om vi haft Lias och Lasch i en förstakedja tidigt på säsongen... Tänk.

Men man visste ju att Sandin skulle bort till 90% säkerhet ? långsiktigt tänk där...
Nutarviguld

Inläggav Robert.76 » 19 januari 2021, 12:09

lejacques skrev:

Håller med dig helt, man väntar och väntar...och tillslut blir det ingenting.
Robert.76
Moderator

Inläggav Blue Vision » 19 januari 2021, 12:14

När vi i somras satt med Lias och Sandin och en i övrigt mkt bra fw-sida (är nog de flesta överens om) så är det väl dock svårt att motivera att man skulle lägga lasset på att ta in Lasch också? Sandin var ju dessutom redan en extra krydda som kom in utöver den redan satta gruppen. Nu är ju läget annorlunda på många fronter, och att man återkommer då är väl rätt logiskt. Lika logiskt som att Lasch vill spela i en klubb där han kan vinna något.
Blue Vision

Inläggav lejacques » 19 januari 2021, 12:18

Som redan påpekats. Lias var en krydda. Vi visste att han skulle försvinna, och vi var medvetna om att det kommer en dag då vi får klara oss utan honom. Lasch fanns ledig. Problemet här är ju att när alla skrek efter nyförvärv i månadsskiftet september/oktober (Lasch var väl ett namn många var sugna på redan då) så verkar alltså Hult och Davidsson ha fortsatt på sin linje. Om uppgifterna stämmer ska man alltså haft kontakt med Lasch, men sedan avvaktat (som i fallet Schira, enligt MrMadhawk). Med facit i hand ännu en felbedömning från sportchefernas sida.

Hult jobbar inte proaktivt. Det har han aldrig gjort. Det har kostat oss mycket genom åren. I år kan det kosta oss ett SHL-kontrakt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 19 januari 2021, 12:39

En sak är ändå säker och det är att sportchefernas agerande, genom att vänta och avvakta istället för att i tid fatta de lika uppenbara som nödvändiga besluten, inte ger laget chansen. Ett mirakel om man skulle klara sig från kval med de förutsättningar som dessa båda herrar ger laget.

Om Agne och styrelsen fortfarande inte ser hur fruktansvärt dåliga Hult och Davidsson är, och då inte bara på sitt jobb, utan för hela föreningen HV71, så finns ingen räddning.

Jag förstår att folk känner hopp nu när man (10 matcher för sent) sparkat Rahm. Men det är ju lika säkert som amen i kyrkan att det inte kommer att räcka. Det måste ju in spelare som kan lyfta laget. Men med det Hult och Davidsson visar upp, så kan hoppet om att så blir fara sin kos.

Jag tror helt ärligt inte att de har ett piss på gång. De har sabbat alla chanser man kanske hade att rädda upp det här med sitt passiva agerande. Nu är det för sent.

Ställ in er på kval, mina herrar. Allt annat är ett drömscenario. Vilket i vanlig ordning i HVs fall innebär att man helt saknar plan för att nå dit.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Windom Earle » 19 januari 2021, 12:58

Jag tycker att det Lillis säger i videon på HV71.se är vad man själv hobbytänker. In med några arga spelare på mål (helst Önerud, Filip Sandberg och Thörnberg) så kan andra som Wedin, Kinnvall, Bergström, Forsberg och Emil få ytor som de vill ha. HV måste in på mål vilket inte känns supersvårt att lista ut. Så jag önskar att man tänker tyngd, styrka och hjärta före teknik som t ex Lasch står för. Tänker på hur det funkade för Färjestad förra året med Ejdsell och Rydahl kommer ångande mot motståndarkassen, eller hur lätt det kände att stoppa Rögles Adam och Adam i vår förra match. Kan de ge Wedin, Kinnvall, Bergström, Forsberg och Emil lite bekvämare situation med mer tid kan saker hända. Vi behöver bli argare, enklare och mer direkta, vilket jag hörde Lillis säga. Jag tror att vi undviker kval. Det blir IKO och LHC som får göra upp.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Nutarviguld » 19 januari 2021, 13:12

Lunch och fortfarande inget Nygammalt ansikte
Nutarviguld

Inläggav mrnorrland » 19 januari 2021, 13:13

Nutarviguld skrev:Lunch och fortfarande inget Nygammalt ansikte

Var nog Lillis som huvudtränare som menades
mrnorrland

FöregåendeNästa