av lejacques » 19 januari 2021, 11:07
Det blir ju en del gissande, från allas sida, min också, när det kommer till Thörnbergs betydelse för laget.
Men jag skrev inför säsongen att avsaknaden av Thörna och Sundh kan bli större än vad många tror. Jämförde med 13/14 då vi gjorde oss av med både Ledin och Sundh. Dessutom försvann vår kapten Davidsson som lagt skridskorna på hyllan.
Den säsongen gick bajs. Den här säsongen går ännu sämre. Jag tycker det är ett tydligt mönster. När HV bestämmer sig för att satsa på annat än HV-hjärta går det åt h-vete.
Vet att jag fick en del mothugg då många menade att det ju gått dåligt även med Thörnberg som kapten. Men här kan man ju lika gärna vända på det och fråga sig om det gått ännu sämre om vi inte haft spelare som Thörna och Sundh i laget? Att plocka bort namn som dessa kanske var som att plocka bort den där bärande väggen som får det ruttna huset att till sist rasa?
Sen vad gäller Thörnbergs leverans så är vi ju alla överens om att han haft en nedåtgående kurva. Likväl har han bidragit, och bra mycket mer än många andra spelare. Sett till grundserien har det sett ut så här sen han kom tillbaka: 0,67 poäng per match, 0,57, 0,49, 0,50, 0,33.
Långt från den spjutspets han en gång var men jag är tämligen övertygad om att han gjort mer för laget i en tredje-, fjärdekedja än spelare som Christian Sandberg och Jesper Kokkonen. Och däri har vi ett av många problem med dagens HV. Vår bredd är helt enkelt för dålig.
Så för att avsluta en lång utläggning om Thörnberg. Jag vill gärna se honom i laget. Han skulle både föra in det HV-hjärta vi saknar, samt höja bredden.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?