Tråden Om Lagbygget 18/19

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden Om Lagbygget 18/19

Inläggav Klabbe » 18 maj 2018, 14:17

Nutarviguld skrev:Engwall ullström måste ju ersättas

Är inte Önerud en fullgod ersättare till Engvall? Vi har ju 15 forwards på kontrakt. Ska vi ha 17 alltså tycker du? Blir nog lite väl dyrt. Speciellt om man vill kunna värva under säsongen också vid behov.
Klabbe

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2018, 15:00

Absolut men Önerud ersätter inte ullström OCH Engwall
Nutarviguld

Inläggav hammare7 » 18 maj 2018, 16:48

Nutarviguld skrev:Absolut men Önerud ersätter inte ullström OCH Engwall

vi har idag
önerud-Ljung-Wännström
Tedenby-J.Andersson-thörnberg
törngren-gustafsson-johnsson
figren-bengtsson-wärn
sundh
E.Andersson
I.Brännström
Även om vi bryter med Wärn så ser jag inte mycket plats över för fler forwards i denna trupp. Visst kommer en hv kille hem så får de plats men tror inte man sökert aktivt efter 1 till. Visst jag tycker det kanske är den svagaste laget för ett lag som har topp 4 och SM guld ambitioner men nu har de byggt laget så då får vi hoppas de går bra. Centersidan är jag inte orolig för, kanske inte den flashigaste men de är en bra centeruppställning. Tror man går in med de här och sen kanske man spetsar om man känner man har seriös chans att gå långt.
jag hoppas på positiv överraskning på johnsson och törngren
hammare7

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2018, 17:18

Tydligen är forward sidan full så man ersätter inte ullström.tycker det saknas spets faktiskt
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2018, 17:39

Du har rätt dock. Vi har jävligt mycket forwards. En jävla bredd men ont om spets
Nutarviguld

Inläggav Regnet » 18 maj 2018, 18:35

Grymt med önerud tillbaka. Det är spets det.

Men det är ju sjukt igentligen hur man kan tappa 4 spelare till NHL efter en sån skitsäsong vi har haft. Jag vet inte hur jag ska tolka det. Normalt sett så jämnar ligan ut sig genom att bra lag blir av med dom bästa spelarna men nu blir vi tydligen det trots att vi inte ens tar oss till slutspel.

Kanske pga vår nya filosofi att vi ska plocka upp och förädla talang jämt. Då riskerar vi (och har redan hänt) att vi blir en talangfabrik istället för ett topplag. Därför värdesätter jag värvningar som Önerud, Tedenby, Ljung osv mycket högre än the likes of Fehervary, Ejdsell och likande som bara ser hv som en stepping stone. Kul visserligen med unga spännande spelare men ska vi utveckla talang och kanske ha en chans att vinna ibland när allt klaffar eller ska vi bli ett stabilt topplag över tid?
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav PapaEmeritus » 18 maj 2018, 18:38

Det lär inte bli bättre om NHL utökar med ett lag från Seattle. SHL blöder och har blivit märkbart sämre de senaste åren. Riktigt tråkigt.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav frippe-borås » 20 maj 2018, 15:40

Lehtonen är en klassvärvning och precis vad vi fans behövde och inte minst Hv71!
Tänk om vi lyckas få in en liknande back också så börjar det helt plötsligt se oerhört bra ut!

Det svänger fort :D
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Zico » 20 maj 2018, 15:46

frippe-borås skrev:Ja jösses! Nu har vi ett riktigt tungt försvar.
Blir till att skippa semestern för Hult och leta klassbackar!

Men bli inte förvånade om namn som Trygg, Zanetti dyker upp!

Kanske idé att låta Hult & Co jobba klart innan man dissar!? Jag säger bara.....Mikko Lehtonen. Starka papper.
Zico

Inläggav Nutarviguld » 20 maj 2018, 16:03

lehtonen, den va oväntad men väldigt najs!

Okej en till riktigt bra back in, 1 forward ut och en spets forward in, då vågar tom negativa jag tro på guld igen!
Nutarviguld

Inläggav Garlic » 20 maj 2018, 16:04

Både Önerud och Lehtonen de senaste dagarna, nu börjar det äntligen likna nåt :D
Garlic

Inläggav Nutarviguld » 20 maj 2018, 16:05

Garlic skrev:Både Önerud och Lehtonen de senaste dagarna, nu börjar det äntligen likna nåt :D

Efter några konstiga värvningar i rad så droppar dom två tunga namn i rad, nu börjar man våga hoppas igen

Saknas dock lite spets fortfarande men långt kvar till säsongen startar
Nutarviguld

Inläggav BlackIce » 20 maj 2018, 16:54

Bedömning so far.

Målvakter:
Linus Söderström + Fredrik P-W
=>
Jonas Gunnarsson + Felix Sandström

En hel Linus är bättre än Gunnarsson men både Gunnarsson och Sandström är bättre än PW. Sammantaget stabilare och mycket högre lägsta nivå än förra året. Frågetecken för högstanivån men Gunnarsson visade lite tåga i slutspelet för Malmö. Klart godkänt värvat.

Spelande backar:
Lawrence Pilut
Erik Brännström
=>
Mikko Lehtonen
Martin Fehérváry
Alexander Ytterell

Pilut var hela ligans bästa back. Lehtonen är inte riktigt där men en god ersättare med potential – även om han är något uns sämre offensivt. Vi får hoppas att Rahm får till en bra utveckling med honom. Brännström var sevärd och stabil men fick bara ut godkänt i antalet poäng. Fehérváry har i IKO ffa visat defensiva talanger, men i matchen i HV71 tyckte jag mig se en outnyttjad offensiv potential. Ytterell som bara gjorde 11 matcher är att betrakta som ett nyförvärv. Han har en offensiv men oklart hur den håller i SHL. Summa fullgod ersättning defensivt, litet frågetecken på offensiven. Bra värvat.

Defensiva backar:
Topi Jaakola
Tom Hedberg
Jakob Cederholm
Marc Zanetti
Fredrik Styrman
=>
Kristofer Berglund
Didrik Strömberg
Markus Lauridsen

Här hade vi en massa skador (ser därför Berglund som ett nyförvärv) och Zanetti och Styrman gjorde ingen glad. Jaakola är inte riktigt ersatt men att få tillbaka Berglund ändå kommer att betyda en defensiv uppryckning jämfört med förra säsongen. Didrik är intressant och kan bli åtminstone en halv Borgman. Lauridsen är klart bättre än Zanetti och Styrman, men troligen inte lika bra som som Jaakola. Lite tveksamt värvat - hade velat se en mer rutinerad defensiv pjäs istället för Markus Lauridsen.

Centrar:
Victor Ejdsell
David Ullström
Kevin Stenlund
=>
Simon Önerud
Markus Ljungh
Joakim Andersson

Ejdsell levererade men varken Stenlund eller Ullström fick ut sitt max. Önerud och Ljungh kommer garanterat att leverera och Joakim Andersson kommer att vara stabil. Möjligen saknas lite av Ejdsells förmåga att agera general och kontrollera spelet. Det blir en tendens mot mer av energi och riv och slit än elegans. Godkänt värvat.

Vingar:
Victor Ejdsell
Pierre Engvall
Bill Sweatt
=>
Simon Önerud
Johan Johnsson
Christoffer Törngren

Önerud matchar Ejdsell men resten är en jätteförsämring även om Sweatt leverade sådär. Det saknas helt klart ytterligare en riktig sniper. Inte godkänt – än.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Småläninen » 20 maj 2018, 18:14

En högerskjutande back och en klassvinge och detta ser väldigt bra ut. Hade man kunnat fixa en förlängning med Elliott och sedan ta in Andre istället för Wärn så hade det varit rena drömmen.

Från att ha varit tveksam efter förlusterna av Engvall, Larry och Ullström till att nu känna hoppa igen efter två snabba värvningsbomber.. Tack Hult! :D
Småläninen

Inläggav PapaEmeritus » 20 maj 2018, 18:24

Enligt Hult är man ju klara på forwardssidan, och med värvningen av Lehtonen (woohooo) så är det bara en back till som ska in.
Sen har vi ju Wärns vara eller inte vara. Skulle André bli tillgänglig, så lär ju någon annan ryka.

Det är bara mitten av maj och vi är nästan färdigvärvade. Bra jobbat hittills av Hult och jag hoppas att han har fler ess i rockärmen.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav BlackIce » 20 maj 2018, 18:54

Småläninen skrev:En högerskjutande back och en klassvinge och detta ser väldigt bra ut. Hade man kunnat fixa en förlängning med Elliott och sedan ta in Andre istället för Wärn så hade det varit rena drömmen.

Från att ha varit tveksam efter förlusterna av Engvall, Larry och Ullström till att nu känna hoppa igen efter två snabba värvningsbomber.. Tack Hult! :D

Anar att Elliott letar mer välbetalda och utmanade alternativ i NHL eller KHL men att HV71 sagt att till honom de har tålamod att vänta om han inte hittar något och vill komma tillbaka. Men han borde vara förlorad - han är ju en OS-back.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav håvesjuttioett » 20 maj 2018, 19:12

Efter att ha varit lite tveksam tycker jag laget börjar se bättre och bättre ut, härligt att få tillbaka Lehtonen som var väldigt stabil under slutspelet 16/17 (också gjort det bra i Tappara). En till back i samma klass som Lehtonen, brutet kontrakt med Wärn samt ytterligare en forward för 1:a/2:a så ser iaf jag väldigt optimistiskt på nästa säsong.
håvesjuttioett

Inläggav tommy1985a » 20 maj 2018, 19:13

Jämförelse vs guldlaget

Mikko Lehtonen - Mikko Lehtonen
Kristofer Berglund - Kristofer Berglund
Christoffer Persson - Christoffer Persson

Erik Brännström - Martin Fehérváry
Andreas Borgman - Didrik Strömberg
Dylan Reese - Alexander Ytterell
Niklas Hansson - Markus Lauridsen

Adam Almquist - Ej ersatt
Lawrence Pilut - Ej ersatt

Tycker det ser rätt klent ut trots Lehtonen in eller vad säger ni, om man nu ska jämföra med ett guldlag.

Jämför vi med föregående års backsida

Lawrence Pilut Ej Ersatt
Tom Hedberg - Ej ersatt
Dylan Reese - Ej Ersatt

Topi Jaakola - Markus Lauridsen
Stefan Elliott - Mikko Lehtonen
Alexander Ytterell - Alexander Ytterell
Marc Zanetti - Didrik Strömberg
Erik Brännström - Martin Fehérváry
Christoffer Persson - Christoffer Persson
Kristofer Berglund - Kristofer Berglund

Känns som vi saknar 2 riktiga toppbackar ungefär för att kunna matcha en backsida av rang.
Tror dock vi hade klarat oss ganska bra om vi behåller Stefan Elliot samt Dylan Reese med tanke på att vi har bättre målvaktssida i år.
Men det vill till att vi har ett offensivt starkt lag då som kan göra mål.

Samma spelare

Erik Andersson
Anton Bengtsson
Isac Brännström
Mattias Tedenby
Martin Thörnberg
David Gustafsson
Robin Figren
Max Wärn
Sebastian Wännström

Victor Ejdsell - Simon Önerud
Pierre Engvall - Johan Johnsson
Bill Sweatt - Markus Ljungh
David Ullström - Joakim Andersson
Kevin Stenlund - Christoffer Törngren

Känns inte som fullgoda ersättare om man inte ändrar lite. kolla här hur man skulle ha gjort.

Robin Figren - Christoffer Törngren
Max Wärn - Simon Önerud
Bill Sweatt - Markus Ljungh
Erik Andersson - Johan Johnsson
Victor Ejdsell - Andre petersson
Pierre Engvall - Filip Sandberg

Kevin Stenlund
David Ullström

Sen räcker det med 1 ersättare för dessa i Toni Rajala eller nån annan finsk superstjärna som gör 15 + mål varje säsong
och så säljer man Joakim Andersson som jag inte alls tror vi egentligen har nån nytta av.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Andersson711 » 20 maj 2018, 19:43

Jag har varit hård och kritisk mot Hult.
I helgen levererade han monumentalt. Bockar och bugar.
Andersson711
Moderator

Inläggav Quila » 22 maj 2018, 08:49

Fantastiska värvningar i helgen, som säkerligen ger stort eko i hela hockeyeuropa.
En back till ska in och det kommer vara en för första backpar.
Fw är fullt, förutsatt att inget kontrakt bryts, men det har ju spekulerats om både E Andersson, Figren och Wärn.
Den sistnämnde tror jag skulle göra stor nytta i årets Hv. Man måste bara använda honom rätt och det tycker jag inte man riktigt lyckats med, förutom vid några matcher. Wärn är oerhört nyttig med sin fysik och styrka. Han är SHL:s bästa netman, om han får lov att visa det.
I rätt omgivning är Wärn en klasspelare. Däremot är rollen för Figren mer otydligt.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav tom_flaska » 22 maj 2018, 09:52

Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav Junior » 22 maj 2018, 10:10

För tre år sedan valde man bort Johan Johnsson till förmån för Erik Andersson. Nu har man varvat tillbaka Johnsson för att ta Anderssons plats.

Personligen har jag lite svårt att förstå Wärn affären helt och hållet. Den här säsongen har jag tyvärr missat fler matcher än tidigare år så jag skulle inte påstå att jag kan göra en fullt rättvis bedömning av Wärn. Men har han verkligen varit så dålig? Ger han inte bättre bang for the buck än Figren. Skiljer de sig verkligen så mycket mellan dem. Jag hade nog hellre, tror jag, haft Wärn kvar och släppt Figren.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Robert.76 » 22 maj 2018, 10:11

tom_flaska skrev:HV bryter med Wærn och Andersson.

https://www.hv71.se/artikel/jn1vajhhd-3 ... -andersson

Det händer mycket i HV nu, lite synd med Wärn kan jag tycka, tror det finns mer att hämta där. Ska bli intressant att se om HV redan har ngn ersättare klar, för detta måste ju innebära att forwardsidan inte är klar?
Robert.76
Moderator

Inläggav lejacques » 22 maj 2018, 10:16

Ja, Figren kommer inte få det lätt den här säsongen...

Figren fick så många fler chanser än Wärn, men den senare var trots det den som presterade bäst. Och nu väljer man alltså återigen Figren framför Wärn.

Obegripligt.

Upp till bevis Figren. Hittills har det mest varit mycket twittrande och lite verkstad från din sida.
Senast redigerad av lejacques 22 maj 2018, 10:17, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 327 Karlsson » 22 maj 2018, 10:17

Robert.76 skrev:

Det händer mycket i HV nu, lite synd med Wärn kan jag tycka, tror det finns mer att hämta där. Ska bli intressant att se om HV redan har ngn ersättare klar, för detta måste ju innebära att forwardsidan inte är klar?

Håller med om att det är lite synd att Wärn får lämna. Tycker inte han gjorde bort sig på något sätt som visades utåt iaf. Det finns ett par spelare som borde fått gå innan honom, varav Erik Andersson är den ena. Erik behöver mer speltid och ny miljö så det var helt rätt att släppa honom. Kanske kan han göra som Önerud och spela upp sig i andra lag innan han återvänder efter några år.
Önskar båda grabbarna lycka till i framtiden!
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav BlackIce » 22 maj 2018, 10:33

327 Karlsson skrev:
Robert.76 skrev:

Håller med om att det är lite synd att Wärn får lämna. Tycker inte han gjorde bort sig på något sätt som visades utåt iaf. Det finns ett par spelare som borde fått gå innan honom, varav Erik Andersson är den ena. Erik behöver mer speltid och ny miljö så det var helt rätt att släppa honom. Kanske kan han göra som Önerud och spela upp sig i andra lag innan han återvänder efter några år.
Önskar båda grabbarna lycka till i framtiden!

Det kan ju mycket väl vara så att Wärn själv inte tycker att han får ut det han vill i HVs spelsystem. Wärn har kvaliteter men jag har svårt att se hur de kan komma helt till sin rätt i HV förutom framför mål i PP (och där finns snarlika alternativ). I fem mot fem spelar HV med för mycket fart, rörelser och platsbyten för att det ska vara optimalt för en Wärn som gärna parkerar vid sargen eller framför mål.
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav FirstSwitch » 22 maj 2018, 10:35

Wärn stod iallefall för ett fysiskt spel, hade flest blockade skott bland forwards under säsongen och dessutom poängbäst i det korta slutspelet trots minimalt med istid.
Förstod aldrig varför han var bänkad upprepade gånger när det var så många andra i laget som inte gjorde det bättre.
(*host* Figren *host*)
Det enda jag kan tänka mig är att han haft en för hög lön till skillnad från prestationen.. men isåfall ligger felet mer på Hult från början.
FirstSwitch

Inläggav Nutarviguld » 22 maj 2018, 11:08

mjo även om jag är glad för Wärns och Anderssons avslutade kontrakt eftersom det öppnar upp platser för lite klass forwards så är det ju som du säger, det bästa kontraktet att riva hade ju varit Figrens helt klart
Nutarviguld

Inläggav jordfelsbrytare » 22 maj 2018, 11:09

Wärn bidrog med en del bra grejer men var troligtvis rätt dyr och inte tillräckligt bang for the buck.
Om Figren spelar som han gjorde från jul och framåt kommer han få nöta bänk kommande säsongen. Var han småskadad?
Försöker man jobba på en lösning med Ytterell? Totalt obegriplig värvning från första början och de 11 matcher han spelade var markeringsspelet och positioneringen i egen zon under all kritik på denna nivån.
Andersson känns som en naturlig skilsmässa.
jordfelsbrytare

Inläggav hammare7 » 22 maj 2018, 12:08

Dagens hv kan ställs upp såhär

Önerud - Ljungh - Wännström
Tedenby - Andersson - Thörnberg
Törngren - Gustafsson - johnsson
Sundh - Bengtsson - Figren

Helt okej forwardssida, stora frågetecknet är statusen på Thörnberg. Helt ok att starta med detta och spetsa under säsongen. Hoppas man ger törngren chansen i 3
hammare7

FöregåendeNästa

Återgå till HV71