Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav mrnorrland » 5 september 2022, 18:43

Danneman skrev:

https://twitter.com/TicTacTOmar/status/ ... yb5t-XDb3g

Han hade passat perfekt med Andrae.

Då kan vi värva denne herre också så har vi triss

Bild
mrnorrland

Inläggav Wildzide » 5 september 2022, 19:46

Ja det kan nog va nått att hugga på..
Wildzide

Inläggav Killer#41 » 6 september 2022, 18:49

Brandon Gormley finns på marknaden,han var bra i Frölunda och kan ligan,stor,stark och solid i defensiven exakt vad Hv behöver på backsidan! kom igen nu Nubben mindre än två veckor kvar till nedsläpp.
Killer#41

Inläggav Dovahkiin » 6 september 2022, 19:10

Killer#41 skrev:Brandon Gormley finns på marknaden,han var bra i Frölunda och kan ligan,stor,stark och solid i defensiven exakt vad Hv behöver på backsidan! kom igen nu Nubben mindre än två veckor kvar till nedsläpp.

Håller inte med om att det är den typen Hv ska ha. Utan en grym tvåvägsback som kan bra uppspel mm. Går Martinsson eller Emil sönder blir det problem. Dock är han ingen dålig spelare Gormley.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Killer#41 » 6 september 2022, 19:36

Gormley är ju åt tvåvägs hållet och har ett bra första pass!,men förstår hur du tänker!
Killer#41

Inläggav Henke67 » 21 september 2022, 09:43

Ok Subban och Chara är väl inte så realistiska. Men är det någonnmed lite koll på vad det finns för (troligen) européer gärna finnar som vi borde hugga på ifall de inte riktigt ser ut att få NHL kontrakt?
Henke67

Inläggav Littleshrimp » 21 september 2022, 10:23

Henke67 skrev:Ok Subban och Chara är väl inte så realistiska. Men är det någonnmed lite koll på vad det finns för (troligen) européer gärna finnar som vi borde hugga på ifall de inte riktigt ser ut att få NHL kontrakt?

Satt och kollade lite häromdagen, och om HV71 nu ska ha in en bra defensiv eller tvåvägsback, så måste man nog lägga hoppet på att vissa intressanta NHL-backar som har skrivit tryouts med sina respektive NHL-klubbar inte tar plats i truppen. Detta brukar avgöras under försäsongen, den börjar den här veckan och pågår lite fram i oktober, NHL-premiären är 13 oktober, så med andra ord behöver vi nog vänta ett tag.

I Europa finns det väl inte mycket att hänga i julgranen, kan väl ha missat någon kanske.

Om man vill kika lite själv, så kan man gå in på: https://www.capfriendly.com/
Och kolla vilka som är tillgängliga.

Drömmen är väl att Pilut inte tar en plats, men jag tror faktiskt han slår sig in i Buffalos trupp.
Littleshrimp

Inläggav Davestar » 23 september 2022, 08:45

Bortsett från två toppbackar kommer här en ekonomiskt fullständigt orealistisk dröm. Bryt med Sam och in med Loui Eriksson. Visst han har passerat zenit men besitter oerhörda mängder rutin och verkar ha en bra karaktär. Tror även att han skulle kunna göra betydligt mer poäng än vad många tror. Perfekt lekkamrat med Nättinen och Petersson alt Miele och Boedker.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav frippe-borås » 23 september 2022, 15:00

Hjalmarsson blir tränare för Dalens hockeyskola!
Fan han kan väl passa på att snöra på sig rören själv och lira för HV71 en säsong.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav CJ#17 » 25 september 2022, 20:55

Strålman ska va med på Bruins camp och hoppas på ett ettårskontrakt.
https://hockeynews.se/articles/25719/
CJ#17

Inläggav wk2431 » 27 september 2022, 15:54

Ja att Strålman skulle bli kvar i Nordamerika, eller åtminstone inte komma till HV71, den här säsongen har väl varit uppenbart en tid. Man får hoppas att även HVs ledning har hajat det och gått vidare.
Att Strålman satsar på ett år till är väl positivt dock, kanske han kan värvas inför nästa säsong. Förutsatt HV håller sig kvar i år, givetvis.

Följande gäller inte Strålman, eller egentligen något av HVs faktiska nyförvärv, men det är något jag funderat på under den här sillyn:

Är det så att flera spelare/agenter kanske tror/hoppas att situationen i öst ska lugna ner sig snart. Och i förlängningen att KHL kan vara fair game igen om 1-2 säsonger? Och därför är man bara intresserad av att signa ettårskontrakt i andra ligor, tills vidare?
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav Littleshrimp » 28 september 2022, 15:07

USA säger nu att alla amerikaner ska lämna Ryssland då möjligheten fortfarande finns.

Hur ställer sig SHL för dessa amerikaner som spelar i Ryssland nu? Är dörren stängd?

Många lär vilja söka sig hit i och med att Schweiz är fullt på importspelare.
Littleshrimp

Inläggav Goddamn » 28 september 2022, 16:20

Littleshrimp skrev:USA säger nu att alla amerikaner ska lämna Ryssland då möjligheten fortfarande finns.

Hur ställer sig SHL för dessa amerikaner som spelar i Ryssland nu? Är dörren stängd?

Många lär vilja söka sig hit i och med att Schweiz är fullt på importspelare.

Satt dom fast i kontrakt där sen innan så tycker jag att det är ok. Har dom nykritade kontrakt kan dom stanna kvar i ryssland för min del.
Användarvisningsbild
Goddamn

Inläggav Henke67 » 29 september 2022, 12:16

När det gäller nykritade kontrakt (Efter typ Febr-Apr 2022) i KHL så har jag lite svårt att inte ifrågasätta de spelarnas karaktär och värderingar. Kommer dylika spelare kämpa vidare med bruten fot typ Karrem 1980 eller sätta sig och vila typ Lebron? (För att välja allegorier från en annan sport)
Och hur bra skulle det kännas att stå och hylla någon dylik spelare vid ev framgång?
Nej jag hoppas Nubben hittar något trevligt "prospect" i de pågående camperna borta i väster. Vore mycket trevligfare än att få hit någon som "implicit" gullat med Putin...
Henke67

Inläggav Kallesgranne » 2 oktober 2022, 12:02

Linus Sandin gick igenom waivern. Hoppas Nubben kollar med honom. Det troilga är väl ändå att Nubben landar en trött iskall Loui E?!
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Diabolics » 2 oktober 2022, 12:34

Kallesgranne skrev:Linus Sandin gick igenom waivern. Hoppas Nubben kollar med honom. Det troilga är väl ändå att Nubben landar en trött iskall Loui E?!

Nej tack. Inte en trött ego-lirare till.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nick » 2 oktober 2022, 12:36

Diabolics skrev:
Kallesgranne skrev:Linus Sandin gick igenom waivern. Hoppas Nubben kollar med honom. Det troilga är väl ändå att Nubben landar en trött iskall Loui E?!

Nej nej nej. Inte ännu en som var med o spelade ner oss.. eller för visst var han de?
Nick

Inläggav Zico » 2 oktober 2022, 12:54

Nick skrev:
Diabolics skrev:

Nej nej nej. Inte ännu en som var med o spelade ner oss.. eller för visst var han de?

Tveksamt om man kan "anklaga" Linus. Han kom in sent, på lån, då NHL sköt upp sin start pga Corona. Spelade 20 matcher, producerade 10 p och stack tillbaka till NHL runt jul när NHL drog igång.

Jag skulle inte ha nåt emot om han kom hit. Bra ålder, bra storlek. Det behöver vi.
Zico

Inläggav Davestar » 2 oktober 2022, 12:55

Håller med diabolics och Nick. Inte Sandin- han är en medgångsspelare som inte tar i mer än nödvändigt och hänger med huvudet när det går emot. Förutsatt att Loui är i god fysisk form så tror jag faktiskt han har rätt mycket att bidra med. Trots några tunga NHL säsonger var han ändå ordinarie förra säsongen och producerade ca 0,3 ppg i en liten roll. Jag tror dessutom att han har en riktigt bra karaktär (har alltid ställt upp i vm och har kämpat på i Vancouver när han var ute i kylan). Är inte rutin och bra karaktärer som behåller lugnet när det går dåligt precis det vi behöver just nu?
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Kallesgranne » 2 oktober 2022, 13:07

Håller helt med Zico. Sandin kom in sent, i en grupp som absolut inte mådde bra. Tufft att anklaga honom. Säsongen innan 19 baljor. Jag tror han skulle vara livsfarlig på tex Peterssons mackor. I en fungerande grupp och en tydlig roll skulle han bidra med massor. Dessutom vass som avslutare i slottet i pp.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Dovahkiin » 2 oktober 2022, 19:54

INTE Sandin enligt mig, sjukt slö spelare visst han gjorde mål men är ingen som kommer höja Hv71 alls tror jag. Hv71 behöver par forwards som jobbar hårt och kan göra lite poäng med och där passar inte Sandin in alls.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 2 oktober 2022, 20:00

Nubben har delvis haft som strategi att värva spelare från allsvenskan och SHL-bottenlag (sett över de senaste åren). Varför ska vi värva ännu en sådan?

Precis som jag inte ger mycket för Martinsson supersäsong när HV åkte ur, ger jag inte mycket för Sandins framgångar i ett mediokert HV.

Spelarna ifråga tjänade på det. HV tjänade absolut ingenting.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Crille » 2 oktober 2022, 20:56

Jag hoppas man värvar en rivig center som ersättare till Elvenes. Varför inte Mario Kempe?

Sen verkar ju sållningen på andra sidan Atlanten vara i full gång. Där bör man kunna hitta en försvarsgeneral!
Crille

Inläggav Weirdo » 2 oktober 2022, 21:51

Många skickade till waivers idag. Hade tackat ja till spelare som Jesper Frödén och William Lagesson alla dagar i veckan om de vill hem till Sverige (och går igenom waivers).

Dock dålig koll på hur eftertraktade de är.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Littleshrimp » 2 oktober 2022, 21:57

Weirdo skrev:Många skickade till waivers idag. Hade tackat ja till spelare som Jesper Frödén och William Lagesson alla dagar i veckan om de vill hem till Sverige (och går igenom waivers).

Dock dålig koll på hur eftertraktade de är.

Tycker också Gabriel Carlsson är intressant, känns som den typ av back vi behöver.
Littleshrimp

Inläggav mrnorrland » 3 oktober 2022, 09:25

Han ryktas till SHL men övriga lag, är nubben där o hugger?

https://hockeysverige.se/2022/10/03/mic ... -av-ottawa

Annars börjar gallringarna ta fart där borta.
Två intressanta backar som jag tycker nubben ska ringa, Gabriel Carlsson och Gustav Olofsson. Se om de går igen waivern men annars har de växlat mellan NHL och Ahl, hur länge vill de göra detta.
Två rakt av defensiva backar vilket jag tycker vi behöver, Olofsson är en mer defensiv tvåvägsback medan Carlsson rakt av defensiv
mrnorrland

Inläggav Diabolics » 3 oktober 2022, 11:02

Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Blue Vision » 3 oktober 2022, 11:26

Hade gärna sett ett backpar med William Lagesson och Boddy Nardella tex, som skickats till Waivers. Bra SHL-backar kommer dyka upp på marknaden och med både Strålmans och Elvenes löneutrymme för vi ha råd att stärka upp rejält. En behövs rätt omgående och en kanske vi har råd att vänta lite på. Tycker främst att det är där vi behöver extra kraft, även om det är Elvenes som lämnat. Däremot så lär det ju vara dags för andra att steppa upp ordentligt om de inte ska gå samma öde tillmötes. Främst Nättinen som är värvad som ren spets men knappt tillför något just nu. Bödker är ok i spelet och tillför absolut till sin kedja, men målsumpandet av rang har vi inte råd med så länge till av en core-spelare. Petersson och Foppa är de två rena snipers vi har just nu och de bör sättas i var sin toppkedja för att matas som jag ser det. Foppa har utvecklat sitt spel och fysik mkt och förtjänar att vara en toppspelare mer än i pp just nu.

Blev glad i början av silly när man visade att man valde att satsa ungdomligt och på fart när Davidssons och Elvenes blev klara. Uppenbarligen hade man inte scoutat karaktären på Elvenes och brödernas fart har blivit nedpetad av åldersmän. Ska vi ha in nåt framåt så vill jag gärna ha nåt som tillför både fart och grit, i kombination med att man kan leverera poäng. Lite eld i röven på de som tycks gå på halvfart.

Nardella - Lagesson
Andrae - Martinsson
Sjöholm - Torp
Glad

Petersson - Miele - Bödker
Forsberg - Vesel - Nättinen
Tedenby - Vignault - J Davidsson
Lindbäck - Matson - M Davidsson
Hansson
Blue Vision

Inläggav frippe-borås » 3 oktober 2022, 13:55

Något måste ju in för att få fart på maskineriet.
Backarna är för trubbiga och kastar iväg 9/10 puckar. När Strålman lämnade besked så trodde man ju att man satt på andra trumfkort men man går fortfarande och väntar på Strålman. Dax att släppa den tanken och agera Nubben.
Elvenes skulle vara en stjärna i vårt lag men borta efter 5. Här bör man också redan ha klart med en ersättare men det är tyst som i graven.

Det finns återigen massa spelare därborta men man måste scouta eller använda sina kontakter där för att få hit rätt spelare. Vi har två killar med stort HV71 hjärta i Christensen och Ward som man bör kunna använda för att få tips om spelare. Man måste utveckla sin verksamhet hela tiden för att bli bättre och då hade det varit perfekt att använda kontaktnätet man har på andra sidan. Spelare som varit i KHL verkar sakna tempot som är i SHL vilket förvånar då ryska spelare brukar ha ett högre tempo än svenskar. Eller är det pengarnbunten i plånboken som tynger spelarna?

Tedenby är en spelare som levt på fart och teknik men har inte alls gått känna igen sen han lämnade. Tror jag att han kommer göra snart men man förvånas ju att en sån kille kommer hem och ska visa publiken att sonen är hemma men är helt offside.

Sandin som någon pratar om vill jag verkligen inte ha hit då han inte sliter ihjäl sig direkt på isen. Ta Hansson som kom från Kristianstad som sliter byte efter byte och syns mer än någon annan. Där har vi mycket spelare för lite pengar. Man kan inte värva stjärnor på enbart namn utan man måste se dem hur de presterar på isen. Ishockey spelare är färskvara och ingen kan leva på gamla meriter.
Det som också oroar mig är att vi aldrig lyckas få upp någon junior forward som kommer in och tar för sig och levererar match efter match som många andra lag lyckas få fram.

Ser med tillförsikt på vad Nubben kommer med framöver men att det måste inte snarast är vi nog överens om. Vet att en del alltid ser i blågultvitt och att vi är bäst. Men jag vill inte se HV71 mer i Allsvenskan vilket vi i nuläget kommer hamna om inget händer. Vi har hamnat precis som vi gjorde då vi åkte ut. Man tycker synd om sig och inte många är beredda att få blåmärken.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Dovahkiin » 3 oktober 2022, 16:31

mrnorrland skrev:Han ryktas till SHL men övriga lag, är nubben där o hugger?

https://hockeysverige.se/2022/10/03/mic ... -av-ottawa

Annars börjar gallringarna ta fart där borta.
Två intressanta backar som jag tycker nubben ska ringa, Gabriel Carlsson och Gustav Olofsson. Se om de går igen waivern men annars har de växlat mellan NHL och Ahl, hur länge vill de göra detta.
Två rakt av defensiva backar vilket jag tycker vi behöver, Olofsson är en mer defensiv tvåvägsback medan Carlsson rakt av defensiv

Hoppas Nubben går på Calle Själin. Han är på uppgång och kan ligan.
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... lle-sjalin
Användarvisningsbild
Dovahkiin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71