Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav 1586kvadrat » 4 december 2022, 12:29

HVsvenskafans skrev:+- är meningslöst men så klart kul att titta på, ta bara alla mål när vi tagit ut målvakten, vilka som får spela när moståndarna plockat målvakten etc.

Det man kan titta på är målchanser framåt/bakåt och hur det ser ut beroende på medspelare. Då kan man identifiera vem som gör andra bättre och vice versa men har inte hittat sådan statistik för SHL.

Corsi?
1586kvadrat

Inläggav matsqq » 4 december 2022, 12:34

HVsvenskafans skrev:+- är meningslöst men så klart kul att titta på, ta bara alla mål när vi tagit ut målvakten, vilka som får spela när moståndarna plockat målvakten etc.

Det man kan titta på är målchanser framåt/bakåt och hur det ser ut beroende på medspelare. Då kan man identifiera vem som gör andra bättre och vice versa men har inte hittat sådan statistik för SHL.

Meningslös tycker jag inte. läser man tabellen så hamnar spelare som gjort det bra i år högt upp !

Det är en t.ex en väldigt liten del av den totala speltiden för en spelare som man har tagit ut målvakten.
Men naturligtvis påverkar det en del - och man kan också när man läser siffrorna betänka ha i åtanke vilka som spelar mer eller mindre i över- respektive underläge ..

Det finns en del statistik på shl.se och de har också ett API som man kan hämta data från .

Det finn s nåt som heter "lika styrka" på shl, kanske man kan ta den för att förfina, får kolla definitionerna :)
matsqq

Inläggav HVsvenskafans » 4 december 2022, 13:07

1586kvadrat skrev:

Corsi?

Problemet med corsi är att du kan påverka corsi positivt utan att egentligen spela bra. När GMs i NHL började övervärdera spelare som hade positiv påverkan på corsi så började varenda brunkare slänga puckar mot mål.

Så corsi korrelerar säkert med många poäng/topplag men om du försöker använda det som ett medel för att bli ett topplag är risken stor att du bygger ett lag som tar mängder av dåliga skott. Du får vad du möter och belönar, på gott och ont.
HVsvenskafans

Inläggav Henke67 » 4 december 2022, 15:30

Statistik är farligt. Det är användbart men det är också väldigt lätt att feltolka. Och det är precis likadant om du skall utvärdera hockeyspelare, den globala uppvärmningen eller relationen mellan antalet storkar och antalet barn i det gamla bondesamhället. (Mängden storkar har en stark koppling till antalet barnafödslar)
Plus/minus skulle jag vilja påstå är den som är minst (en av minst farliga) farlig att studera om man inte har fullständig bild.
Men också en som är svårast att få fram några åtgärder från.
Corsi känns mycket farligare. Men tränarna har ju tillgång till så mycket mer och kan sortera annorlunda.
Henke67

Inläggav håvesjuttioett » 4 december 2022, 16:58

Statistiskt försvarbart eller ej - Petersson är vår överlägset bästa spelare (exkl. Hjalmarsson). Nån som vet hur lyckosam jakten på en ny center var/är/kommer va? Får Petersson någon som jobbar på samma hockeyfrekvens kan vi ta ytterligare kliv i tabellen.
håvesjuttioett

Inläggav Henke67 » 4 december 2022, 18:47

Jag hoppas verkligen att de här poängen som trillat in inte innebär att fokus flyttas för långt. Det är fortfarande att undvika kval som är prio ett. Och det är fortfarande lite krisstämpel över center platserna.
Henke67

Inläggav Dovahkiin » 4 december 2022, 19:25

Henke67 skrev:Jag hoppas verkligen att de här poängen som trillat in inte innebär att fokus flyttas för långt. Det är fortfarande att undvika kval som är prio ett. Och det är fortfarande lite krisstämpel över center platserna.

Håller med, men just nu känns det som nio lag kan hamna i kval typ, serien är helt galet jämn! Menar det är 6p till 6e platsen! :shock:
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav RJ--92 » 4 december 2022, 21:12

Dovahkiin skrev:
Henke67 skrev:Jag hoppas verkligen att de här poängen som trillat in inte innebär att fokus flyttas för långt. Det är fortfarande att undvika kval som är prio ett. Och det är fortfarande lite krisstämpel över center platserna.

Håller med, men just nu känns det som nio lag kan hamna i kval typ, serien är helt galet jämn! Menar det är 6p till 6e platsen! :shock:

Och just de laget möter vi nästa match på hemmaplan, samt dom har 1 match mer spelad än oss.
RJ--92

Inläggav Soderstrom » 6 december 2022, 13:02

Snart är det JVM, då lär vi förlora Andrae, Sjöholm och Lill-dansken i 6-7 matcher... Tror detta kommer påverka laget tungt, främst på backsidan såklart. Vilket backpar ska täcka upp för dessa? Kommer Nubben få fram något kontrakt innan dess tror ni? Är rädd att den här perioden kommer kasta tillbaka oss till botten igen.
Soderstrom

Inläggav Dovahkiin » 6 december 2022, 13:07

Soderstrom skrev:Snart är det JVM, då lär vi förlora Andrae, Sjöholm och Lill-dansken i 6-7 matcher... Tror detta kommer påverka laget tungt, främst på backsidan såklart. Vilket backpar ska täcka upp för dessa? Kommer Nubben få fram något kontrakt innan dess tror ni? Är rädd att den här perioden kommer kasta tillbaka oss till botten igen.

Andrae är för gammal för JVM.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Weirdo » 6 december 2022, 14:34

Soderstrom skrev:Snart är det JVM, då lär vi förlora Andrae, Sjöholm och Lill-dansken i 6-7 matcher... Tror detta kommer påverka laget tungt, främst på backsidan såklart. Vilket backpar ska täcka upp för dessa? Kommer Nubben få fram något kontrakt innan dess tror ni? Är rädd att den här perioden kommer kasta tillbaka oss till botten igen.

Danmark är i B divisionen som spelas i Norge mellan 11-17, så Fisker missar endast två matcher..
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav magnus b » 6 december 2022, 15:21

Jag är lite orolig för att ledningen slappnar av nu efter några segrar. Sanningen är att HV har vunnit tack vare att man förbättrat spelen framför båda målen och att Ortio samt Gunnar höjt sig. Det finns enormt stor förbättringspotential i spelet mellan målen. Det saknas helt enkelt en första center av rang. En sådan måste in före jag kan känna mig trygg. Kommer det in en center som kan leda laget offensivt och defensivt så är jag säker på att HV klarar detta.

Man ska ha i åtanke att svackor kommer och de andra lagen är inte dåliga. Speciellt då HV faktiskt kommit upp sig genom att man har ökat viljan på att skymma målvakten, slå in returer, hjälpa egen målvakt (blocka skott och ta bort motståndarforwards framför) och målvaktsspelet blivit bättre. Detta är moment som bygger enormt mycket på vilja inte att grundspelet sitter så markant mycket bättre. Visst ser vi en förbättring i forecheck, men jag tycker mig inte se att grundspelet med puck är bättre.

Så snälla Nubben, sov inte nu. Plocka in en första center, då kanske detta t.o.m. kunna bli en kul säsong.
magnus b

Inläggav Robert.76 » 6 december 2022, 16:10

magnus b skrev:Jag är lite orolig för att ledningen slappnar av nu efter några segrar. Sanningen är att HV har vunnit tack vare att man förbättrat spelen framför båda målen och att Ortio samt Gunnar höjt sig. Det finns enormt stor förbättringspotential i spelet mellan målen. Det saknas helt enkelt en första center av rang. En sådan måste in före jag kan känna mig trygg. Kommer det in en center som kan leda laget offensivt och defensivt så är jag säker på att HV klarar detta.

Man ska ha i åtanke att svackor kommer och de andra lagen är inte dåliga. Speciellt då HV faktiskt kommit upp sig genom att man har ökat viljan på att skymma målvakten, slå in returer, hjälpa egen målvakt (blocka skott och ta bort motståndarforwards framför) och målvaktsspelet blivit bättre. Detta är moment som bygger enormt mycket på vilja inte att grundspelet sitter så markant mycket bättre. Visst ser vi en förbättring i forecheck, men jag tycker mig inte se att grundspelet med puck är bättre.

Så snälla Nubben, sov inte nu. Plocka in en första center, då kanske detta t.o.m. kunna bli en kul säsong.

Helt enig, en förstacenter in och så kan det säkerligen lösa upp ngn mer knut. Är så viktigt att vi får igång André P.
Robert.76
Moderator

Inläggav Kamy » 6 december 2022, 17:13

Problemet är väl att det inte finns några sådana spelare tillgängliga. Det är många lag som letar förstärkningar. Ni ser ju vilka andra
spelare övriga lag plockat in.

Tänk om vi hade haft mer producerande centrar från start. Vi hade nog legat betydligt högre upp.
Kamy

Inläggav Littleshrimp » 8 december 2022, 14:29

Ser ju väldigt mörkt ut om vi ska ha in en toppback och toppcenter...

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... d-marknad/
Littleshrimp

Inläggav Weirdo » 8 december 2022, 14:40

Jag hoppas inte vi släpper Westerlund till Timrå. Visst, han har inte rosat marknaden, men iom att den är så tunn nu känns det dumt att släppa. Man vet ju aldrig när det uppstår skador, de kan komma plötsligt och i följd. Därav känns det bra att vi har 9(+1) backar och 16 forwards efter jul när alla är tillbaka
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav shitkicker » 9 december 2022, 12:06

Som jag ser det så måste HV verkligen jobba hårt för att få in en förstacenter. Miele spelar där nu, men det är endast en interimlösning. Han är oerhört ojämn, både i och mellan matcher. Ingen av centrarna i HV är tillräckligt bra för att spela förstacenter tillsammans med André.

Sen har jag oerhört svårt att se Martinsson som något annat än 7:e eller möjligtvis 6:e back, sett till hur han presterar. Och med tanke på värdet av hans kontrakt så har jag väldigt svårt att se honom vara kvar kontraktet ut. För han är inte tillräckligt ta för att jag vara topp 2. Presterar som 7:e men har betalt för topp 2. Ohållbart.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav CJ#17 » 9 december 2022, 12:50

Till nästa års lagbygge (OT) ska vi ha en stomme med spelare som brinner för Hv eller till vilket pris som helst vill nå framgång med laget, eller som är taggade att ta nästa steg som Borgman, Stenlund, William Karlsson, m fl (en bra mix, inte för många av de sistnämnda)
Och inga spelare som tar onödiga utvisningar eller inte kan vårda puck. Och spelare som håller rent framför mål. Besviken på Hammer igår, borde visat vägen.

Vi har som alltid igår igen en i varje formation som ser till att vi ger bort pucken o vi får jaga hem. Måste va sjukt tärande. Eller någon som tar en idiotisk utvisning… eller någon som inte visar hjärta nog, eller är klen framför kassen. Ofattbart.
CJ#17

Inläggav lejacques » 9 december 2022, 13:34

Tror inte det handlar om avsaknad av hjärta och vilja. Har mer att göra med att man saknar förmågan. Visst har det sett bättre ut sedan uppehållet. Men vidhåller att det här är den sämsta HV-trupp vi sett i modern tid. I alla fall på pappret. Och sett till utfallet så stärks den känslan.

Lyckas vi hålla oss kvar kommer det inte handla om enskilda prestationer, utan snarare om att gruppen kommer samman och överpresterar. Lite som Oskarshamn de senaste åren.

Kommer bli ett jäkla jobb nästa år för att få det här laget att lyfta. Nu kan Nubben gömma sig bakom lågt ställda mål. Han kom själv in med väldigt hög svansföring, snackade om HV som ett topplag både på kort och lång sikt. Men nu har han börjat bli mer försiktig i vad han säger och försöker istället rikta fokus mot nästa säsong. Samtidigt snackar han gärna när det går bra, och ja, vissa verkar ju gå på snacket. Wow, vad bra vi är för att det gått bra i sju omgångar...

Näe. Nubben har mycket att bevisa med kommande års lagbygge. För kvar lär han väl vara, tyvärr.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Hest » 10 december 2022, 16:58

Försöker mitt i allt mörker att försöka se positivt på situationen. Vi har i alla fall några potentiella klassforwards som ska in i laget, sen kommer skador att uppstå men såhär hade jag gjort. (Vet att jag ofta snickrar på lag)

Lenc-Miele-Petersson
Tedenby-Nättinen-Forsberg
Boedker-OFM-Önerud
Hansson-Davidsson-Lindbäck

Martinsson-Hjalmarsson
Billins-Laleggia
Andrae-Sjöholm

Fan det ska gå vägen. Å det kommer gå vägen.
Men det skulle inte skada med en center som verkligen kan kasta upp och bära laget på ryggen när det behövs.
Hest

Inläggav jordfelsbrytare » 12 december 2022, 10:43

https://twitter.com/HV71/status/1602220890489585666
2 nya år på Victor Sjöholm. Riktigt trevligt!
Men nu måste det hända något med årets bygge.
Såg dagens rykte kanske skulle kunna vara något då vi behöver desperat behöver förbättra C-sidan.
Annars är risken överhängande att vi inte ens lirar i Shl nästkommande säsong.
jordfelsbrytare

Inläggav Zico » 13 december 2022, 13:51

Med Nick Shore in i laget har vi gott om centrar i alla fall. Shore, Miele, Nättinen, Vesel, Vigneault och M Davidsson. Dessutom kan ju både Matson och Moelgaard spela center. EN dröm vore ju att Nättinen steppar upp efter sin sjukdom och kan centra en andra eller tredje kedja.

I motsats till andra lag runt oss i tabellen, har vi en riktigt bra numerär (till hyfsad klass). Nättinen var tillbaka i träning med laget i går och körde hårt hela passet. Likaså Önerud var med laget hela passet. Skulle gissa på att Nättinen är tillbaka senast på annandagen och Önerud kanske tidigt i januari. Man ser redan tydligt att det är en konkurrenssituation på träningarna vilket så klart bara är av godo.

Självklart måste nog någon (en center) bort ganska snart. Även om jag trott på Vigneault, så får jag nog ändra mig. Han tillför, tyvärr, inte tillräckligt för att få vara kvar. En forwardsuppställning enligt följande kanske, när alla är tillbaka.

Lenc, Shore, Petersson
Tedenby, Miele, Forsberg
Bödker, Nättinen, Önerud
Hansson, Vesel, Lindbäck/Matson
Moelgaard, Davidsson, Davidsson
Zico

Inläggav aimstar » 13 december 2022, 14:10

Zico skrev:Med Nick Shore in i laget har vi gott om centrar i alla fall. Shore, Miele, Nättinen, Vesel, Vigneault och M Davidsson. Dessutom kan ju både Matson och Moelgaard spela center. EN dröm vore ju att Nättinen steppar upp efter sin sjukdom och kan centra en andra eller tredje kedja.

I motsats till andra lag runt oss i tabellen, har vi en riktigt bra numerär (till hyfsad klass). Nättinen var tillbaka i träning med laget i går och körde hårt hela passet. Likaså Önerud var med laget hela passet. Skulle gissa på att Nättinen är tillbaka senast på annandagen och Önerud kanske tidigt i januari. Man ser redan tydligt att det är en konkurrenssituation på träningarna vilket så klart bara är av godo.

Självklart måste nog någon (en center) bort ganska snart. Även om jag trott på Vigneault, så får jag nog ändra mig. Han tillför, tyvärr, inte tillräckligt för att få vara kvar. En forwardsuppställning enligt följande kanske, när alla är tillbaka.

Lenc, Shore, Petersson
Tedenby, Miele, Forsberg
Bödker, Nättinen, Önerud

Jag hade nog bytt plats på Miele och Nättinen, samt på Moelgaard och Vesel där, tycker lill-dansken visat mer och andrakedjan behöver nog lite mer defensiv balans, samtidigt som jag inbillar mig att både Önerud och Bödker täcker upp bättre defensivt för Miele än vad Tedenby och Forsberg hade gjort. Men på det berömda pappret ser det ju helt klart tillräckligt bra ut för att undvika kval.
aimstar

Inläggav jordfelsbrytare » 13 december 2022, 16:17

Zico skrev:Med Nick Shore in i laget har vi gott om centrar i alla fall. Shore, Miele, Nättinen, Vesel, Vigneault och M Davidsson. Dessutom kan ju både Matson och Moelgaard spela center. EN dröm vore ju att Nättinen steppar upp efter sin sjukdom och kan centra en andra eller tredje kedja.

Lenc, Shore, Petersson
Tedenby, Miele, Forsberg
Bödker, Nättinen, Önerud

Tack för spaningen på träningen.

Ponera att C/FW ser ut likt ovan efter jul med reservation för skador som alltid dyker upp.
Jag tror att Sam återvänder till Modo.
Lägg därtill en backsida där topp 6 efter jul om Kaski går i lås ser ut som följande:
Kaski
LaLeggia
Hjalmarsson
Andre
Sjöholm
Martinsson

Då känner jag att då finns det fasiken inga ursäkter längre.
Denna trupp ska alla dagar i veckan vara topp 10 i Shl.

Åker vi ut med detta så är det inte Nubben som bör vara första huvudet som ryker.

Med det sagt så gick HV71 in i säsongen med en för dålig trupp och där ska Nubben ha en salva givetvis.
jordfelsbrytare

Inläggav Zico » 13 december 2022, 17:16

jordfelsbrytare skrev:Med det sagt så gick HV71 in i säsongen med en för dålig trupp och där ska Nubben ha en salva givetvis.

Man måste dock ha klart för sig att Nubben började i HV71 först den 1 maj och var tills dess sportchef i Timrå. HV blev klara för SHL först den 4 maj. Många av de bästa spelarna var nog signade eller muntligt överens med andra lag vid det laget. Så jag kan till viss del förstå att Nubben inte hade ett alltför avundsvärt utgångsläge som SC i nykomlingen HV. Men, men.....bygger han nu om laget så vi klarar oss kvar så är i alla fall jag nöjd och jag väntar med att ge mitt betyg till Nubben tills jag sett nästa säsongs lagbygge.
Zico

Inläggav jordfelsbrytare » 13 december 2022, 17:44

Saxat från Expressens senaste artikel:
Johan Svensson:
Nick Shore är trots allt en chansning. Hans defensiv får jag ganska tydliga rapporter på att den inte är speciellt bra.

Johanna Dahlen:
Att värva in Shore som en spetsspelare känns spontant inte klockrent just nu, då han åren i nordamerika varit mer defensivt lagd
jordfelsbrytare

Inläggav jordfelsbrytare » 13 december 2022, 17:47

jordfelsbrytare

Inläggav Småläninen » 13 december 2022, 17:49

jordfelsbrytare skrev:https://twitter.com/HV71/status/1602690601891291136
Det kommer mera :D

Haha, fantastiskt!
Småläninen

Inläggav Småläninen » 13 december 2022, 17:53

Kontrakt till 2024. Fan va bra jobb Nubben!
Småläninen

Inläggav lejacques » 13 december 2022, 18:00

Rolig HV-dag. Kaski känns verkligen grymt spännande!

Zico: Ang. Nubben. Visst, han kanske inte fick det enklaste jobbet. Samtidigt visade han ju ungefär noll fingertoppskänsla på 90 procent av värvningarna. Och det är sånt han faktiskt kunde påverka. Där är han klart underkänd. Varför han måste agera nu är ju också på grund av att flera av hans värvningar tokfloppat. Vissa har han redan gjort sig av med och andra kommer han tvingas göra sig av med.

Så minus där.

Dock plus för att han vågar agera och är beredd att rätta till sina misstag. Här överglänser han Hult alla dagar i veckan.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

FöregåendeNästa

Återgå till HV71