Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav Dovahkiin » 28 november 2022, 21:39

Fylke74 skrev:Det snackas ju alltid om att tränaren har ’ett angenämt problem’ när han har många spelare att välja mellan.
Frågan är dock om Tommy känner så nu.
Inte det minsta avundsjuk på honom nu när Petersson, Tedenby är på väg tillbaka och inom en snar framtid även Nättinen och Önerud.
De som gör det bäst just nu är ju vår tredje och fjärdekedja. Inte ett lätt val och låta några av dessa vara utanför truppen.

Tror ju Bödker, Sam, Davidsson hamnar utanför som det är nu.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav CROHB » 28 november 2022, 22:21

Jag tror att Fisker M, 2* Davidsson och Önerud hamnar utanför 12 forwards om vi skulle ha alla dessa 16 forwards tillgängliga samtidigt vilket kanske aldrig kommer att ske.

Lenc-Miele-André
Tedenby-Nättinen-Bödker
Matson-Vesel-Foppa
Herman-Sam-Måns

Så tror jag det kan bli och det ser ganska OK ut på det berömda papperet.

Andrakedjan har ju i så fall en hel del att bevisa om det blir så. Inga billiga toppkedjor precis.

Då har vi i alla fall en OK tredjekedja och en grym fjärdekedja åtminstone.
CROHB

Inläggav Nick » 28 november 2022, 22:30

CROHB skrev:Jag tror att Fisker M, 2* Davidsson och Önerud hamnar utanför 12 forwards om vi skulle ha alla dessa 16 forwards tillgängliga samtidigt vilket kanske aldrig kommer att ske.

Lenc-Miele-André
Tedenby-Nättinen-Bödker
Matson-Vesel-Foppa
Herman-Sam-Måns

Så tror jag det kan bli och det ser ganska OK ut på det berömda papperet.

Andrakedjan har ju i så fall en hel del att bevisa om det blir så. Inga billiga toppkedjor precis.

Då har vi i alla fall en OK tredjekedja och en grym fjärdekedja åtminstone.

Om Fisker Moelgard hamnar utanför så är de lika bra att sluta följa skiten!! Killen är ju grym. Han måste väl spelat till sig en plats nu? Oavsett fullt lag! Vilka gör de bättre liksom.
Nick

Inläggav Nick » 28 november 2022, 22:33

Fylke74 skrev:Det snackas ju alltid om att tränaren har ’ett angenämt problem’ när han har många spelare att välja mellan.
Frågan är dock om Tommy känner så nu.
Inte det minsta avundsjuk på honom nu när Petersson, Tedenby är på väg tillbaka och inom en snar framtid även Nättinen och Önerud.
De som gör det bäst just nu är ju vår tredje och fjärdekedja. Inte ett lätt val och låta några av dessa vara utanför truppen.

Varför låta dom vara utanför truppen? Vore ju direkt korkat!! Dom som driver laget nu. Nä toppspelare får spela sig in i laget precis som dessa killar gjort.
Nick

Inläggav HV-supportern » 29 november 2022, 00:30

Jag tror inte Önerud går direkt in i laget när han är redo. Jag tror han kommer matchas in försiktigt. Speltid i truppen kommer lösa sig självt. Skador och sjukdomar kommer alltid uppstå.
HV-supportern

Inläggav 1586kvadrat » 29 november 2022, 00:36

HV-supportern skrev:Jag tror inte Önerud går direkt in i laget när han är redo. Jag tror han kommer matchas in försiktigt. Speltid i truppen kommer lösa sig självt. Skador och sjukdomar kommer alltid uppstå.

Det viktigaste är att han är hel och kan få in lite go i laget. Längtar efter Önerud och Tedenfart comeback!
1586kvadrat

Inläggav Littleshrimp » 29 november 2022, 12:32

Har Mölgaard fått A-lagskontrakt? Han har i alla fall fått sitt namn på tröjan, finns att se på HV71s twitter.
Littleshrimp

Inläggav CJ#17 » 29 november 2022, 12:37

Instämmer om att alla ska få spela sig in.
Det ska ju va lite sund konkurrens, så länge det är på relativt lika villkor. Rimligt att man ger vissa mer chans än andra att komma in i det mtp lön, potential osv. Sen kommer skador osv. Så länge inte gruppen påverkas negativt och vi slänger massa pengar i sjön så va fan, bra man får kämpa om platserna. Bästa för dagen spelar. Dock inte alla som klarar att bänkas, då får de kanske lämna om de inte presterar, vilket ju skedde med Elvenes.
Kanske skull ha mer utbyte med Dalen?
CJ#17

Inläggav Diabolics » 30 november 2022, 22:50

Jaha. Vad har vi för stomme i laget egentligen? Vad har vi just nu som skulle kunna, på sikt, bli stomlikt?

Vi har bitar av något. Vi har foppisch, som tagit kliv, men inte kan bära en kedja själv så han behöver en omgivning. Vi har Måns och Herman, underbara gubbar som kämpar röfven av sig men de behöver höja sina poängsnitt för att faktiskt platsa i SHL på sikt. Lilldansken är jättekul att se, men han får jobba helt själv just nu och enda chansen han blir stomspelare är om vi pajjar hans utvecklingskurva så han tvingas stanna.
Nu har Hammer anslutit men kommer han vara kvar så länge? Troligen inte. Laleggia är här ett tag. Kan han bli kvar? Lenc? Tveksamt va?

Humle å dumle (Andre P och Tedenfart): De borde vara stomspelare, men ingen av dem verkar kliva fram och ta tag i en taktpinne. De behöver likt foppisch en omgivning.

Resten? Jag kanske har glömt nån, men resten är långt under godkänd SHL nivå, imho. De är inte av den kalibern att de kan bli stomspelare.

Så, vi har ett alldeles för fragmenterat gäng. Det går inte att skapa en stomme med dessa för de passar inte ihop.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 1 december 2022, 13:18

Det som stör mig. Nubben kör "marknaden är död”-kortet. Med all rätt med tanke på vad som faktiskt cirkulerar på marknaden.
Men. I våras var marknaden bättre än någonsin, vilket han själv då glatt konstaterade. Och ändå lyckas han få ihop ett så dåligt lag.

Problemet är inte att marknaden är död alltså. Problemet är att när marknaden var till vår fördel så värvade Nubben spelare som Vigneault, Boedker, Miele, Martinsson och på det gjorde om precis samma misstag som med Timrå ifjol, förlitade sig på en stomme bestående av allsvenska spelare.

Uselt är ordet.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 15:48 » 1 december 2022, 23:35

lejacques skrev:Det som stör mig. Nubben kör "marknaden är död”-kortet. Med all rätt med tanke på vad som faktiskt cirkulerar på marknaden.
Men. I våras var marknaden bättre än någonsin, vilket han själv då glatt konstaterade. Och ändå lyckas han få ihop ett så dåligt lag.

Problemet är inte att marknaden är död alltså. Problemet är att när marknaden var till vår fördel så värvade Nubben spelare som Vigneault, Boedker, Miele, Martinsson och på det gjorde om precis samma misstag som med Timrå ifjol, förlitade sig på en stomme bestående av allsvenska spelare.

Uselt är ordet.

Och då nämner du inte ens backsidan som ju var uslare än något annat med tanke på den marknad som fanns då.

Sen är det lätt o säga i efterhand att Miele, Boedker och Martinsson är kass och felrekryteringar. Inte många som trodde de skulle underprestera så som de gjort. Möjligen du då. ;)

Nubben har gjort ett dåligt jobb men allt kan vi inte skylla på honom. Tror flera skulle gjort bättre ifrån sig med annan tränare och spelsystem…
15:48

Inläggav Danken » 2 december 2022, 11:07

Hoppas inte lill-dansken blir bänkad nu när Tedenby är tillbaka men risken är väl stor med Tommy som coach. Såhär skulle jag vilja se det uppställt nästa match.

Lenc Miele Petersson

Forsberg Vesel Matson

Tedenby lill-dansk J.Davidsson

Måns M.Davidsson Herminator

Tycker Jonathan passar in bättre i vår hockey just nu än Bödker och Vignå.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Quila » 2 december 2022, 16:54

15:48 skrev:
lejacques skrev:Det som stör mig. Nubben kör "marknaden är död”-kortet. Med all rätt med tanke på vad som faktiskt cirkulerar på marknaden.

Uselt är ordet.

Och då nämner du inte ens backsidan som ju var uslare än något annat med tanke på den marknad som fanns då.

Sen är det lätt o säga i efterhand att Miele, Boedker och Martinsson är kass och felrekryteringar. Inte många som trodde de skulle underprestera så som de gjort. Möjligen du då. ;)

Nubben har gjort ett dåligt jobb men allt kan vi inte skylla på honom. Tror flera skulle gjort bättre ifrån sig med annan tränare och spelsystem…

Ja, att ens sätta sig själv i situationen som råder från första början är svagt. Ofattbart att man inte såg bristen bland backarna så som typ 95% utanför laget gjorde. Fanns gott om spelare att hugga på tidigt, men uppenbart gick man fel väg.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 2 december 2022, 16:56

Danken skrev:Hoppas inte lill-dansken blir bänkad nu när Tedenby är tillbaka men risken är väl stor med Tommy som coach. Såhär skulle jag vilja se det uppställt nästa match.

Lenc Miele Petersson

Forsberg Vesel Matson

Tedenby lill-dansk J.Davidsson

Måns M.Davidsson Herminator

Tycker Jonathan passar in bättre i vår hockey just nu än Bödker och Vignå.

Jisses, den centersidan är ju bedrövlig… Lill-dansken i all ära, men sedan…?
Tycker Vesel sett dålig ut ett längre tag nu. Mycket alibispel. Tyvärr smittar det av sig på vår främste poängspelare och det måste man hitta en lösning på illa kvickt.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Soderstrom » 2 december 2022, 17:29

Detta är inte ett ifrågasättande, utan en genuin fråga - Vad ser folk i Miele?

I mina ögon åker han mycket skridskor och vill mycket så länge det är i offensiv zoon, men får ut otroligt lite både i passningsspelet och i spelet. Dålig på att återta pucken och att hjälpa till att behålla längden i anfallen. Loj och lat i defensiv zoon. -8 i +/- (sämst i laget) Tar många onödiga 2:or (flest i laget). I mina ögon bidrar detta till att Petersson försvinner och har svårt att göra de han är bäst på vilket är spelet med puck, under kontroll.

Nu vet jag inte vilken center som hade gjort det bättre, men är jag helt ute och cyklar?
Soderstrom

Inläggav Yennefer » 2 december 2022, 18:38

Soderstrom skrev:Detta är inte ett ifrågasättande, utan en genuin fråga - Vad ser folk i Miele?

I mina ögon åker han mycket skridskor och vill mycket så länge det är i offensiv zoon, men får ut otroligt lite både i passningsspelet och i spelet. Dålig på att återta pucken och att hjälpa till att behålla längden i anfallen. Loj och lat i defensiv zoon. -8 i +/- (sämst i laget) Tar många onödiga 2:or (flest i laget). I mina ögon bidrar detta till att Petersson försvinner och har svårt att göra de han är bäst på vilket är spelet med puck, under kontroll.

Nu vet jag inte vilken center som hade gjort det bättre, men är jag helt ute och cyklar?

Jag tror inte folk ser så mycket i Miele, jag gör det inte i alla fall.
Jag hade gärna bytt ut honom mot någon annan. Men i brist på alternativ i den här truppen så är han våran playmaker.
Säger kanske mer om vår centersida än om Miele…
Yennefer

Inläggav CJ#17 » 2 december 2022, 21:17

Instämmer. Dribbel och pucktapp på fel ställen samt idiotiska utvisningar. Det där han bidrar med.
Helt ofattbart att han får spela.
CJ#17

Inläggav Danken » 3 december 2022, 12:38

CJ#17 skrev:Instämmer. Dribbel och pucktapp på fel ställen samt idiotiska utvisningar. Det där han bidrar med.

Tyvärr passar sådana spelare inte in i dagen HV. Självförtroendent måste va i botten för Miele som har kvalité som man såg när han hängde två snygga straffar på raken. Just nu är det bara brunkare som jobbar hårt som får laget att vinna. Ändå konstigt att 1:a formationen inte kan skapa nånting framåt med all den skicklighet som ändå finns. Det är ändå landslagsspelare.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav mrnorrland » 3 december 2022, 13:45

Danken skrev:
CJ#17 skrev:Instämmer. Dribbel och pucktapp på fel ställen samt idiotiska utvisningar. Det där han bidrar med.

Tyvärr passar sådana spelare inte in i dagen HV. Självförtroendent måste va i botten för Miele som har kvalité som man såg när han hängde två snygga straffar på raken. Just nu är det bara brunkare som jobbar hårt som får laget att vinna. Ändå konstigt att 1:a formationen inte kan skapa nånting framåt med all den skicklighet som ändå finns. Det är ändå landslagsspelare.

Tyvärr tror jag hv spelidé inte riktigt passar offensiva tekniska spelare. Alla ska ta fullt defensiv ansvar så de inte får ut sin offensiv. Tror man måste släppa på defensiva ansvaret för att få ut mer offensiv . Andre sa ju att han är inte bra i defensiven. Tror därför han blixtrade till i Karjala när han fick en mer offensiv roll
mrnorrland

Inläggav 15:48 » 3 december 2022, 13:59

-
Senast redigerad av 15:48 3 december 2022, 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Inläggav 15:48 » 3 december 2022, 14:06

Soderstrom skrev:Detta är inte ett ifrågasättande, utan en genuin fråga - Vad ser folk i Miele?

Ja man har ju svårt att se att Miele kunde vara kapten för det amerikanska landslaget i senaste OS. Sänder ju inte direkt kaptensvibbar omkring sig. Även om det finns många rikspuckon i staterna så tror jag ändå inte samtliga i amerikanska ledarstaben vid denna tid var just det.

På försäsongen tycker jag faktiskt att Miele visade klass. Fina passningar och skills som man kan förvänta sig av förstacenter. Kände mig nöjd och övertygad att han skulle leverera i SHL. Dock vet ju alla, inte minst vi HV-fans, att försäsong och SHL-säsong är något helt annat.

Någonstans på vägen försvann den Miele man såg på försäsongen och som USA såg som kapten.

Antingen är Miele en medgångsspelare som fick det tufft när det började gå emot eller trivs han inte med hur spelsystemet fungerar i HV, alternativt fel spelare omkring sig. (Precis som vi snackar om AP.)

Som alltid ligger väl sanningen nån stans mitt emellan alltihop. Med detta sagt är vi, som alla vet, i skriande behov av en förstacenter. En riktigt kapten som kör i med och motgång och lyfter spelare omkring sig.

Med facit i hand kan vi ju skylla Nubben för denna vävning men ärligt var vi nog inte många som klagade när den kom…

Inläggav Fyboda » 3 december 2022, 20:05

Ni som varit med ett tag, vad är chanserna på att få Brännström med en gång?
Tänker mig att Luleå börjat gå knackigare samt att jag inte såg han i dagens uppställning?
Kan nubben göra något mirakel?

Tänk en kedja med lenc, brännström, petersson, mummmmmma!
Fyboda

Inläggav PapaEmeritus » 3 december 2022, 20:09

Fyboda skrev:Ni som varit med ett tag, vad är chanserna på att få Brännström med en gång?
Tänker mig att Luleå börjat gå knackigare samt att jag inte såg han i dagens uppställning?

Krävs nog ett byte rakt av isf, och de kommer inte vilja ha Vingneault direkt...
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav jordfelsbrytare » 3 december 2022, 20:23

Fyboda skrev:Ni som varit med ett tag, vad är chanserna på att få Brännström med en gång?

Brännström ska bli pappa därav att han saknades i dagens match om jag är korrekt informerad.
jordfelsbrytare

Inläggav matsqq » 4 december 2022, 00:13

Räknade ut +/- per spelad timme för de olika utespelarna. (tog med de som spelat 1 timme eller mer)

J Davidsson hamnade långt ned - gör han rätt saker på isen ? Han ser ju snabb ut men tar han dumma beslut?

Hjalmarsson :)

SPELARE +/- per spelad timme
Victor Sjöholm  +2,62
Niklas Hjalmarsson  +1,34
Oscar Fisker Molgaard  +0,92
Måns Lindbäck  +0,85
Herman Hansson  +0,81
Joey LaLeggia  +0,68
Tyler Vesel  +0,67
Fredrik Forsberg  +0,53
Radan Lenc  +0,41
Chad Billins  +0,14
André Petersson  +0,00
Taylor Matson  +0,00
Mattias Tedenby  +0,00
Rasmus Bengtsson  +0,00
Emil Andrae  -0,27
Marcus Davidsson  -0,28
Daniel Glad  -0,37
Sam Vigneault  -0,47
Andy Miele  -0,81
Mikkel Bødker  -0,81
Eric Martinsson  -0,88
Joonas Nättinen  -0,99
Nichlas Torp  -1,32
Filip Westerlund  -1,63
Jonathan Davidsson  -1,81
Senast redigerad av matsqq 4 december 2022, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
matsqq

Inläggav Diabolics » 4 december 2022, 00:19

matsqq skrev:Räknade ut +/- per spelad timme för de olika utespelarna. (tog med de som spelat 1 timme eller mer)

J Davidsson hamnade långt ned - gör han rätt saker på isen ? Han ser ju snabb ut men tar han dumma beslut?

Victor Sjöholm  +2,62
....

Intressant faktiskt.

Stämmer väldigt bra med hur jag själv skulle värdera spelarna så här långt, typ magkänslan. Sen om det är en slump, det vågar jag inte säga. Något ligger det ju i det aningen slitna plus-minus-tänket.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav matsqq » 4 december 2022, 00:21

Diabolics skrev:
matsqq skrev:Räknade ut +/- per spelad timme för de olika utespelarna. (tog med de som spelat 1 timme eller mer)

Victor Sjöholm  +2,62
....

Intressant faktiskt.

Stämmer väldigt bra med hur jag själv skulle värdera spelarna så här långt, typ magkänslan.

Kolla Hjalmarsson , redan 2:a och han spelar ändå med en back som kanske låg förvånansvärt långt ned
matsqq

Inläggav Crille » 4 december 2022, 10:30

Statistik är intressant men den tar inte hänsyn till allt. I det här fallet är det ju lätt att tänka att Hjalmarsson spelat enbart under perioden då laget presterat väl. J. Davidsson är i motsatt läge då han varit borta det senaste.
Crille

Inläggav matsqq » 4 december 2022, 11:31

Crille skrev:Statistik är intressant men den tar inte hänsyn till allt. I det här fallet är det ju lätt att tänka att Hjalmarsson spelat enbart under perioden då laget presterat väl. J. Davidsson är i motsatt läge då han varit borta det senaste.

Nej, det finns så klart inget enskilt värde som tar hänsyn till allt. Därför är det bra att det finns flera olika mått.

HV hade grym "corsi" ett år men låg ändå jättedåligt till och det berodde säkert delvis på att man sköt massor av oskymda skott. (jag observerade det problemet under den säsongen) Man fick iväg en väldig massa skott , men få gick in.

Men det du skriver kan man också vända på - Hjalmarsson i laget har säkerligen lett till fler vinster.
Det är inte alltid man vet vad som är hönan och ägget :)
matsqq

Inläggav HVsvenskafans » 4 december 2022, 12:12

+- är meningslöst men så klart kul att titta på, ta bara alla mål när vi tagit ut målvakten, vilka som får spela när moståndarna plockat målvakten etc.

Det man kan titta på är målchanser framåt/bakåt och hur det ser ut beroende på medspelare. Då kan man identifiera vem som gör andra bättre och vice versa men har inte hittat sådan statistik för SHL.
HVsvenskafans

FöregåendeNästa

Återgå till HV71