Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Inläggav FirstSwitch » 17 april 2018, 17:12

Robert.76 skrev:Är väldigt delad till Andersson, får han vara frisk kan det bli riktigt bra, men med de skadebekymren han haft är jag orolig. Det får inte bli ngn ny Sweatt-soppa. Har svårt att se att han skulle ersätta värvningen av Ljungh. Tror HV lärt sig en del av säsongens fiasko.

Känner mig oxå väldigt delad, en bra spelare som säkert kan spela på hög nivå i två år till men herrufan vilken chansing detta är ändå. Andersson hade 16/17 en totalt spoilerad säsong där han inte spelade nånting och har även haft återkommande bekymmer under den gångna säsongen. Vad hintar om att han är kvitt sina skadebekymmer ?
FirstSwitch

Inläggav frippe-borås » 17 april 2018, 17:27

Hoppas verkligen Ljungh kommer annars är jag orolig!
Att lita på Gustavsson känns sådär trots att jag hoppas han tar kliv.
Men inget som är givet.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav hammare7 » 17 april 2018, 17:39

http://www.hockeysverige.se/2018/04/17/ ... angkungen/

Kan vi hoppas Ljungh presenteras imorgon?
hammare7

Inläggav Nutarviguld » 17 april 2018, 18:18

Dif bekräftade precis att Ljungh lämnar. Hoppas
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 17 april 2018, 18:26

Johan Johnssons också. Ingen center brist direkt
Nutarviguld

Inläggav Calle2 » 17 april 2018, 19:33

Andersson har missat nästan en och en halv säsong med en svår höftskada som riskerade avsluta hans karriär. Skönt att det inte blev så men alla måste känna att detta är en högriskvärvning, Jag tycker spelare med svåra skador sällan blir helt återställda. Varför är HV beredda att ta den risken efter den senaste säsongen? Kan det vara så illa att de känner sig tvungna eftersom de riskerar förlora Ljungh?
Calle2

Inläggav didotto » 17 april 2018, 19:44

Jag antar att de har gjort tillräckligt stora och noggranna läkarundersökningar som visar att han är helt återställd från skadan, som höll han borta helt från spela förra säsongen. Tror knappast de skulle välja att värva någon spelare nu, som en sorts säkerhet ifall att de skulle gå bet på en annan tilltänkt värvning. Det är bara i april.
Sprider rykten på twitter under namnet didotto1.
didotto

Inläggav Quila » 17 april 2018, 20:19

Bra värvningar såhär långt. En Andersson i form tillhör toppskiktet bland centrar i SHL utan tvekan. Får instämma och hoppas att han äntligen är kvitt sina höftbekymmer.
I övrigt så är han inte tänkt att ”ersätta” Ljungh (som iofs inte är officiellt klar än) på något vis, utan detta är ytterligare en värvning.
Vi ser ut att få en finfin centeruppsättning nästa säsong, det är ett som är säkert.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav hammare7 » 18 april 2018, 11:53

Nutarviguld skrev:Johan Johnssons också. Ingen center brist direkt

Frågan är om han verkligen är klar för varför presenterades inte han tillsammans med didrick
hammare7

Inläggav magnus b » 18 april 2018, 12:13

hammare7 skrev:
Nutarviguld skrev:Johan Johnssons också. Ingen center brist direkt

Frågan är om han verkligen är klar för varför presenterades inte han tillsammans med didrick

Jag har svårt att se varför Johnson ska in? Centersidan är full (givet att Ljungh kommer). Sen finns det redan ordentligt med forwards för de lägre formationerna. Om inte Wärn eller/och Figren försvinner känns det överflödigt. Finns ju även frågetecken för Engvall till NHL.

Så möjligen en/två forwards till topp 6 om Engvall försvinner.

Vi har ju redan detta typ:

Ullström - Ljungh - Wännström
Tedenby - Andersson - Engvall
Sundh - Gustafsson - Thörna
Wärn - Bengtsson - Figren
Brännström - Andersson
magnus b

Inläggav frippe-borås » 18 april 2018, 15:24

Tycker vi saknar naturliga spetsen i toppkedjorna vad det gäller att trycka in pucken i mål!
Hade varit skönt att få in en kille som inte behöver 20 chanser för att göra mål! Överdrev en hel del men vi tappade vår bästa målskytt i Ejdsell men tycker ändå inte han var den pålitliga snipern jag vill se i HV71.

Vi har egentligen inte haft någon sen Jukka V försvann och det finns därute. SAIK har Möller, Lindström och Holloway. BH som kanske inte har haft sin bästa säsong i år men ändå är farlig.

Hult har haft god tid på sig att ge sig iväg till AHL för att scouta spelare som kunde löst problemet men inte då!
Visst att ha fyra jämna kedjor är inte kattskit men se i år så hade en sniper kanske varit skillnaden på slutspel eller inte.

Dax att sluta snåla och hosta upp vad en klassspelare kostar!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Nutarviguld » 18 april 2018, 15:45

Word
Nutarviguld

Inläggav hammare7 » 18 april 2018, 16:11

frippe-borås skrev:Tycker vi saknar naturliga spetsen i toppkedjorna vad det gäller att trycka in pucken i mål!
Hade varit skönt att få in en kille som inte behöver 20 chanser för att göra mål! Överdrev en hel del men vi tappade vår bästa målskytt i Ejdsell men tycker ändå inte han var den pålitliga snipern jag vill se i HV71.

Vi har egentligen inte haft någon sen Jukka V försvann och det finns därute. SAIK har Möller, Lindström och Holloway. BH som kanske inte har haft sin bästa säsong i år men ändå är farlig.

Hult har haft god tid på sig att ge sig iväg till AHL för att scouta spelare som kunde löst problemet men inte då!
Visst att ha fyra jämna kedjor är inte kattskit men se i år så hade en sniper kanske varit skillnaden på slutspel eller inte.

Håller med vi fyller truppen med hårt arbetande tvåvägsspelare, alla i truppen är de (ej teden och Wännström). Vi har många som är god för 10-15 mål men tycker vi behöver en 20+. Bra med bredd men vi behöver lite spets
hammare7

Inläggav lejacques » 18 april 2018, 16:14

frippe-borås skrev:Tycker vi saknar naturliga spetsen i toppkedjorna vad det gäller att trycka in pucken i mål!

Jag kommer faktiskt inte sakna Ejdsell. Visst, vår bästa målskytt. Men noll GWG på 20 fullträffar är anmärkningsvärt. Jämför det med Tedens 7 på 16 mål, Stenlund 4 på 7 mål och Ullas 2 på 6 mål.

Nej, Ejdsell var ingen ledande spelare. Dessutom otroligt svårplacerad. Funkade bäst när han hamnade i "fjärdekedjan" med Gustafsson och Engvall.

Däremot var han vår bäste målskytt i PP, och med tanke på HV:s redan svaga statistik i den spelformen så är han ju på det sättet en förlust.

Oavsett har jag svårt att se honom ta en tröja i NHL. Inte direkt övertygat i Chicago och inte heller i AHL, vilket kan jämföras med Engvall.

Skulle inte bli förvånad om han återvänder till Sverige nästa säsong. Men då ser jag honom som en Melin-typ som kan husera i tredjekedjan. Sen är ju frågan om han väljer HV, kontrakt eller ej. Han sa ju inför säsongen att han ville testa på att bo utanför Värmland innan sitt NHL-äventyr. Nu har han gjort det...
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 18 april 2018, 17:38

lejacques skrev:

Jag kommer faktiskt inte sakna Ejdsell. Visst, vår bästa målskytt. Men noll GWG på 20 fullträffar är anmärkningsvärt. Jämför det med Tedens 7 på 16 mål, Stenlund 4 på 7 mål och Ullas 2 på 6 mål.

Nej, Ejdsell var ingen ledande spelare. Dessutom otroligt svårplacerad. Funkade bäst när han hamnade i "fjärdekedjan" med Gustafsson och Engvall.

Däremot var han vår bäste målskytt i PP, och med tanke på HV:s redan svaga statistik i den spelformen så är han ju på det sättet en förlust.

Oavsett har jag svårt att se honom ta en tröja i NHL. Inte direkt övertygat i Chicago och inte heller i AHL, vilket kan jämföras med Engvall.

Skulle inte bli förvånad om han återvänder till Sverige nästa säsong. Men då ser jag honom som en Melin-typ som kan husera i tredjekedjan. Sen är ju frågan om han väljer HV, kontrakt eller ej. Han sa ju inför säsongen att han ville testa på att bo utanför Värmland innan sitt NHL-äventyr. Nu har han gjort det...

Jag håller inte rikigt med dig här. Eller jo, jag håller med om det du skriver som en beskrivning av Ejdsell. Men samtidigt har jag en annan utgångspunkt. Jag tycker inte att det är rättvist att döma honom så hårt efter en säsong, som f ö var hans första i högsta serien. Han har inte fått chansen att växa in i rollen som SHL-spelare och än mindre en SHL-toppspelare.

Jag tycker att det är för mycket begärt att han ska vara en bärande spelare redan sin första säsong. Räcker det inte att en spelare från AS blir lagets bästa målskytt sin första säsong!? Problemet är inte Ejdsell. Problemet är att de som skulle bära laget inte gjorde det någon gång under hela säsongen. Jag tänker då främst på Thörnberg, Ullström, Tedenby, Persson.

Eftersom de bärande spelarna snarare agerar sänken så krävs det alldeles för mycket av ”de nya”. Orimligt att utkräva sånt ansvar och jag kan på ett sätt förstå att spelare som Ejdsell under sådana förhållanden tar chansen när den ges i NHL, även om det inte bär hela vägen. Jag hade jättegärna sett Ejdsell kvar i HV i ett par säsonger till. Tror han kan bli riktigt bra. Jag har f ö sett honom i några matcher med Chicago och jag tycker inte att han gjorde bort sig på något sätt. Chicago är inte det lag de var för 5 år sen.

Observera att detta är bara mina tankar och dom är applicerbara på flera av de nya spelarna, inte bara Ejdsell.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Robert.76 » 19 april 2018, 11:27

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... -kontrakt/

Alvarez sparkas från Malmö, återstår att se om HV är nästa adress.
Robert.76
Moderator

Inläggav magnus b » 19 april 2018, 13:40

Robert.76 skrev:https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/19/tva-spelare-lamnar-malmo-trots-kontrakt/

Snälla ingen Alvarez, han är inte vad HV behöver.
13 poäng denna säsong och -4
26 poäng som bäst och -3 den säsongen

Att jämföra med ett år äldre Figren:
20poäng denna säsong
31 poäng som bäst

Då har ändå Alvarez precis som Figren fått spela mycket PP.
Alvarez denna säsong 2.27min i PP per match
Figren denna säsong 2.01min i PP per match

Malmös PP är betydligt mycket bättre än HVs:
Malmö 21.47%
HV 18.82%

Vill någon ha Alvarez som en topp-6 spelare så får ni helt klart tänka om. Alvarez är garanterat en spelare med solida lönekrav (förmodligen att Prestation/Lön ration inte var bra), men som inte har nått upp dit. Därför sparkar Malmö honom, de har garanterat bäst vy över hans skills. Då han spelat där flertalet säsonger.

Jag skulle hellre satsa på Isac, Simon Holmström, Wennlund eller Andersson där. För att sedan smälla till med en riktig stjärna till topp 6.
magnus b

Inläggav FirstSwitch » 19 april 2018, 14:05

Robert.76 skrev:https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/19/tva-spelare-lamnar-malmo-trots-kontrakt/

Är bästa polare med Markus Ljung så risken är väl stor.
FirstSwitch

Inläggav Rickardhv » 19 april 2018, 14:14

magnus b skrev:

Snälla ingen Alvarez, han är inte vad HV behöver.
13 poäng denna säsong och -4
26 poäng som bäst och -3 den säsongen

Att jämföra med ett år äldre Figren:
20poäng denna säsong
31 poäng som bäst

Då har ändå Alvarez precis som Figren fått spela mycket PP.
Alvarez denna säsong 2.27min i PP per match
Figren denna säsong 2.01min i PP per match

Malmös PP är betydligt mycket bättre än HVs:
Malmö 21.47%
HV 18.82%

Vill någon ha Alvarez som en topp-6 spelare så får ni helt klart tänka om. Alvarez är garanterat en spelare med solida lönekrav (förmodligen att Prestation/Lön ration inte var bra), men som inte har nått upp dit. Därför sparkar Malmö honom, de har garanterat bäst vy över hans skills. Då han spelat där flertalet säsonger.

Jag skulle hellre satsa på Isac, Simon Holmström, Wennlund eller Andersson där. För att sedan smälla till med en riktig stjärna till topp 6.

Nu har du jäkligt fel! Det märks att du inte sett Alvarez, det funkar inte att stirra sig blind på statistik och siffror! Han är precis den Hv behöver! Han har haft lite skadeproblem men enligt Malmös läkarstab ingen gammal skada som riskerar att återkomma.
Anledningen till att han inte vill vara kvar är att han inte trivs i gruppen, att han får sparken eller lämnar självmant är upp till Malmö att avgöra.
Hur som helst hoppas jag kan presenteras i Hvs trupp snart!
Rickardhv

Inläggav Nutarviguld » 20 april 2018, 12:53

Asså vad händer på center sidan ? Just nu har vi en jävla massa 3e 4e kedja centers speciellt om ryktet med Johan Johnsson stämmer.
Vem ska lira center i första andra ? Ljungh om han kommer men sen då ?

En jävla massa brunkar centrar just nu anser jag, dom behövs absolut men vi måste ju ha spets i första och andra kedjan
Nutarviguld

Inläggav PapaEmeritus » 20 april 2018, 12:59

Nutarviguld skrev:Asså vad händer på center sidan ? Just nu har vi en jävla massa 3e 4e kedja centers speciellt om ryktet med Johan Johnsson stämmer.

En jävla massa brunkar centrar just nu anser jag, dom behövs absolut men vi måste ju ha spets i första och andra kedjan

Jocke Andersson kommer säkerligen att centra andralinan. Annars är nog David Gustafsson redo att ta ett par kliv.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Robert.76 » 20 april 2018, 13:17

Nu känns centersidan väldigt bra tycker jag, ska bli väldigt spännande att se Ljungh i HV!
Robert.76
Moderator

Inläggav Garlic » 20 april 2018, 13:18

Robert.76 skrev:Nu känns centersidan väldigt bra tycker jag, ska bli väldigt spännande att se Ljungh i HV!

Skönt med en riktig förstacenter!
Garlic

Inläggav Robert.76 » 20 april 2018, 13:19

Garlic skrev:
Robert.76 skrev:Nu känns centersidan väldigt bra tycker jag, ska bli väldigt spännande att se Ljungh i HV!

Ja, är du nöjd nu Garlic?, såg att du plockade bort ditt förra inlägg ;)
Robert.76
Moderator

Inläggav Garlic » 20 april 2018, 13:21

Robert.76 skrev:
Garlic skrev:

Ja, är du nöjd nu Garlic?, såg att du plockade bort ditt förra inlägg ;)

Haha verkade blivit lite felinformerad... Nu ska jag absolut inte klaga! :D
Garlic

Inläggav hammare7 » 20 april 2018, 13:27

Nutarviguld skrev:Asså vad händer på center sidan ? Just nu har vi en jävla massa 3e 4e kedja centers speciellt om ryktet med Johan Johnsson stämmer.

Jag ser ljungh, ullström och Andersson som slåss om de att centra 1-2 linan. I bästa miljö och världar är alla 3 centrar kapabla att bära en 1 centerroll med spetsforward bredvid sig. Ljungh var grym i slutspelet, Andersson och ullström kan bära de nu när de är skadefria (ullström blir nog vinge men tar upp han pga han är center i grunden.
hammare7

Inläggav #87 » 20 april 2018, 13:33

Garlic skrev:

Fast Ljungh är ingen förstacenter i ett topp-lag i SHL.

Stabil och pålitlig andracenter? Absolut. Ledande center i förstakedjan? Nja..

Inläggav hammare7 » 20 april 2018, 13:47

#87 skrev:
Garlic skrev:

Fast Ljungh är ingen förstacenter i ett topp-lag i SHL.

Stabil och pålitlig andracenter? Absolut. Ledande center i förstakedjan? Nja..

Såg du slutspelet?
Antar inte
hammare7

Inläggav #87 » 20 april 2018, 14:00

hammare7 skrev:Såg du slutspelet?
Antar inte

Såg 52 seriematcher och alla slutspelsmatcher. Inget snack om att han är en väldigt duktig och stabil center, men slutspelet är inte representativt för hela hans säsong.

Inläggav hammare7 » 20 april 2018, 14:01

#87 skrev:
hammare7 skrev:Såg du slutspelet?
Antar inte

Såg 52 seriematcher och alla slutspelsmatcher. Inget snack om att han är en väldigt duktig och stabil center, men slutspelet är inte representativt för hela hans säsong.

Sant men han kommer växa och man värvade han i rätt tid
hammare7

FöregåendeNästa

Återgå till HV71