Calle2 skrev:Jag tycker HV har två problem att fundera över;
1) Boxplay spelet har försämrats kraftigt. Jag tror att det bottnar i att man efter en lång period med fantastiskt boxplay spel tappade fokus och samtidigt hade otur i ett par matcher och släppte in många mål i den spelformen vilket skapat en del oro. Nu är man för passiva igen men det bör man kunna lösa. Man har de kvaliteter man behöver för att spela bra i boxplay.
2 Formationerna ser bra ut på papperet men inte i praktiken. Br-Ch-Ri har en sammanlagd plus minus på +9. Te-Ca-La är sammanlagt -3. Jä-Ho-Me är sammanlagt -14 och Tö-Be-Sa är +16. Te-Ca-La producerar för lite för att vara en andra kedja och Jä-Ho-Me släpper in alldeles för mycket för en tredje kedja. Ok, formationerna har varierat en del över tid men ändå.
Jag tycker inte Carlsson passar som center i en andra kedja och Melin är alldeles för svag defensivt för att passa i en tredje. Jag skulle önska en ny andrecenter och låta Carlsson ta Melins plats i tredje. Melin i min mening platsar just nu inte i ordinarie uppställning.
Synd på Melin att han inte klara att hålla sin toppnivå varje match, Ibland kan han faktiskt vara riktigt bra och lägga riktiga smörpass. Men han är alldeles för dålig hemåt och det har väl alltid varit hans största svaghet.
Jämtin har inte direkt glänst heller men ser man på en hel säsong så kommer nog han ha bidragit med samma produktion som han brukar. Så han är nog inte sämre än vanligt men han växer inte heller. Det största problemet är att dom som ska producera inte producerar det dom ska. Carlsson har jag förståelse för att han inte gör det då han fick mer istid och spelade i första-kedjan för året med högkvalitativa spelare i from av Rajala och WK och då är det bra mycket lättare att prestera på topp. Hur man än flyttar omkring honom i år så kommer han inte kunna få lika bra omgivning så ganska förståeligt om han inte kommer upp i topp i år. Men å andra sidan så borde spelare som Ridderwall kunna gå jämnt upp med en William Karlsson. Christensen har tagit ett kliv framåt i produktivitet men det flesta poängen kommer en och samma match istället för varje match. Ersättaren till Rajala skulle väl vara Tedenby vilket inte riktigt gått som man hoppats tyvärr och det är också ett stort problem. Ted Brithen tog ett stort kliv framåt i början av säsongen och fortsatte växa men har stannat upp helt nu av någon anledning. Är det av känslan att inga andra producerar som dom borde att han känner att allt ansvar ligger på honom att det stannat upp?
Holzapfel är den jag tror det finns mer att hämta ut i om man skulle ge honom utrymme. Han skulle kanske kunna vara ett bra komplement i Christensens lina tillsammans med ett nytt starkt nyförvärv. Holza har trots allt ett riktigt bra skott när han får chansen att använda det vilket är i princip aldrig numera. Han har ändå gjort det han ska göra i år men med tanke på att Brithen varit så under isen så tror jag nästan att Holzapfel skulle klara Brithens plats bättre för tillfället och säkert växa med uppgiften. Det är ändå en spelare som är god för minst lika mycket poäng vilket vi bara inte kunnat utnyttja. Det kan vara en bra chansning för att ta oss tillbaka på rätt spår till att börja med för att få igång snurr i första-linan. Brithen får istället ta en mer defensiv roll tills vidare med Jämtin och Melin.
Bonusen i år är att våran 4-lina har levererat över förväntan, Men innan säsongen drog igång så var ju knappast det inprisat i truppen som ett krav för att vara med i toppen. Det betyder att vårat lag underpresterat något enormt sista tiden och det är ett måste att värva in 1 renodlad målskytt nu om vi inte ska tappa den här säsongen också. För jag tror knappast vi bara vänder den här trenden nu och vinner 5 raka på ingenting med samma lag. Truppen börjar se trött ut och verkar sakna någon som leder laget vilket Brithen inte klarar av i mina ögon. En ledare i laget ska föregå med gott exempel och trycka in pucken om det nu är det som behövs för att väcka laget. Brithen har varit helt osynlig sista 7-8 matcherna om inte längre och det väcker inte direkt laget. Nu säger jag inte att man ska ta ifrån honom kaptensbindeln men någon måste leda laget produktivt och visa att vi ska minsann vara med i den här matchen också.
En ilsken Målskytt är vad vi behöver.
Sammanfattningsvis med pappret i hand så har vi nog ett svagare lag än förra året även om det såg bra ut på pappret inför säsongen tyvärr. Det är ett under att vi ligger 2:a fortfarande. AJ fick vårat lag att spela över deras kapacitet i början men nu orkar man inte det längre och faller som det luftslott det var.

Rajala - WK -Purre Laine - Ridderwall - Purre - Underpresterat mest
Brithen - Christensen - Fiala Brithen - Christensen - ????? - Bästa spelaren saknas? Började annars bra för att tappa nu.
Jämtin - Holzapfel - Krog Jämtin - Holzapfel - Tedenby - Klarat att hålla ungefär samma nivå inget speciellt.
Nilson - Bengtsson - Sandberg Törngren- Bengtsson - Sandberg - Överskridit förväntningarna = Bättre än förra året.
Strandberg Melin - Poängmässigt ganska okej, Dock riktigt dålig hemåt.