Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav Fruktsoda » 8 maj 2022, 21:59

Fann denna, verkar ju stämma ganska bra.
Måste klicka på bilden för att se hela tydligen.

Bild
Fruktsoda

Inläggav håvesjuttioett » 9 maj 2022, 00:14

Är det någon som vet hur mycket man kan lita på EP gällande kontraktsituationen 22/23?
Hur mycket vet dom om ev. klausuler?
Billins kontrakt gällde ett år enl HV själva - kontrakt över 22/23 enl EP
Vesels kontraktslängd ett år enl HV - kontrakt över 22/23 enl EP
Törngrens förlängning var på 1+1 år - kontrakt över 22/23 enl EP

Hur ser kontrakt rent generellt ut gällande ligatillhörighet (kanske redan besvarad)?
Rivs allsvenska kontrakt vid uppflyttning på samma sätt som SHL-kontrakt rivs vid nedflyttning?
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 9 maj 2022, 07:25

Enligt JP ska Hult bekräftat att Vesel och Billins kontrakt förlängdes i och med avancemanget.

Och så till dagens rykte. Filip Westerlund alltså...

Med rykten in har vi då en backsida bestående av:

Fantenberg, Almquist, Billins, Bengtsson, Torp, Sjöholm, Bohm, Westerlund, Bertov och Ytterell.

Ser ju ut som en backsida för play out... Så bryta med Bertov, Bohm och Ytterell borde väl vara det enda vettiga om nu alla rykten in stämmer, och så plocka in ytterligare ett par klassbackar som Lehtonen och Pilut.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 9 maj 2022, 08:51

Oj 5 poäng på 50 matcher för en spelare som inte har sin styrka i defensiven. Ser inte hur denna spelare kan förbättra hv. Ne oroväckande start på silly. Denna med Bengtsson är helt orimligt. Ne Nubben har mycket och bevisa, änsålänge har han/Lindbom knappast vart bättre än Hults värvningar, snarare sämre
mrnorrland

Inläggav Småläninen » 9 maj 2022, 09:08

Får väl utgå från att detta stämmer. Inte vad jag gått å hoppats på direkt... På backsidan har vi inte plats för mer mellanmjölk.
Småläninen

Inläggav HV-supportern » 9 maj 2022, 09:43

Anser Nubben att Westerlund är en bra back så får jag lita på honom. Själv har jag aldrig sett honom spela.
HV-supportern

Inläggav jordfelsbrytare » 9 maj 2022, 09:49

Försiktigt positiv till Westerlund.
Av det jag sett av honom under året så ett betydligt bättre spelsinne en många av de backarna vi har i truppen.
Dock en del frågetecken för just den defensiva styrkan.
Får Stillman ordning på spelet i egen zon så kan det bli jackpott.
Finns en möjlig stor uppsida.

High risk high reeward värvning som jag ser det.

Dessa typer av värvningar måste det finnas plats för.

Men om Westerlund värvas så förutsätter jag att man gör sig av med andra backar.
jordfelsbrytare

Inläggav Dovahkiin » 9 maj 2022, 10:00

Är detta ett skämt? Westerlund? Trodde HV siktade mkt mkt högre än så...Om han kommer måste det betyda Hv kommer bryta med par backar. Detta känns verkligen inte bra. Sillyn har startat på värsta sätt...Nubben har i mina ögon inte gjort ngt bra alls. Massor bevisa! Japp jag sågar och kommer såga tills det börjar se bra ut.
Senast redigerad av Dovahkiin 9 maj 2022, 10:40, redigerad totalt 1 gång.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 9 maj 2022, 10:20

Som många varit inne på är det kanske lite tidigt att dra fram stora motorsågen. Jag är själv skeptisk till rekryteringen av Nubben. Känns mer 2005 än 2022. Men allt handlar ju om vad som händer framöver.

Visst kanske det bör finnas plats för en sån som Westerlund. Men inte i en trupp bestående av nuvarande kontrakterande spelare.

Nubben har mycket jobb framför sig, och ja, en hel del att göra för att vinna över mig. Som du är inne på Dovahklin, inledningen på sillyn har ju skapat mer frågetecken än utropstecken. Men vi får se. Gissar att vi får mer klarhet i veckan när spelarna fått fira klart avancemanget. Tar för givet att kontrakt kommer att brytas. Annars ser det rätt brunt ut redan nu.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Zico » 9 maj 2022, 10:57

När man ser ett hus börjar byggas, är det är ju väldigt svårt att bedöma om det blir ett lyxhus eller en hyfsad sommarstuga när man bara ser några ytterväggar och någon innervägg.

Därför tar jag det mesta av Nubbens husbygge till dess huset står klart. Men...när det gäller backar, gjorde Westerlund det otroligt bra i kvalmatcherna mot Djurgården. Dessutom högerskytt, vilka inte växer på trän precis. Försiktigt positiv ändå. Men det kräver ändå att man bryter med åtminstone Ytterell och någon till. Backsidan är oerhört viktig och värd att lägga krut på. Får man drömnamn som Almquist, Fantenberg och Pilut och förlänger med Andrae, lär man få bryta med Bohm och Bertov också och i den ekvationen borde även Billins hänga löst. Spännande.
Zico

Inläggav Quila » 9 maj 2022, 11:17

Zico skrev:När man ser ett hus börjar byggas, är det är ju väldigt svårt att bedöma om det blir ett lyxhus eller en hyfsad sommarstuga när man bara ser några ytterväggar och någon innervägg.

Därför tar jag det mesta av Nubbens husbygge till dess huset står klart. Men...när det gäller backar, gjorde Westerlund det otroligt bra i kvalmatcherna mot Djurgården. Dessutom högerskytt, vilka inte växer på trän precis. Försiktigt positiv ändå. Men det kräver ändå att man bryter med åtminstone Ytterell och någon till. Backsidan är oerhört viktig och värd att lägga krut på. Får man drömnamn som Almquist, Fantenberg och Pilut och förlänger med Andrae, lär man få bryta med Bohm och Bertov också och i den ekvationen borde även Billins hänga löst. Spännande.

Håller med dig och det är precis där någonstans vi är. Andrae plus tre toppbackar till :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav CaptainF8 » 9 maj 2022, 12:07

Quila skrev:
Zico skrev:När man ser ett hus börjar byggas, är det är ju väldigt svårt att bedöma om det blir ett lyxhus eller en hyfsad sommarstuga när man bara ser några ytterväggar och någon innervägg.

Håller med dig och det är precis där någonstans vi är. Andrae plus tre toppbackar till :)

Låter som att vi kommer att bryta med flera då? Typ bara Billins, Sjöholm och Torp som får vara kvar. Andrae, Westerlund, Bengtsson och tre toppbackar till blir 9 backar.
CaptainF8

Inläggav Junior » 9 maj 2022, 12:20

I Madhawk och Svenssons podd snackade de väl om att det är ganska troligt att vissa namn rycker. Främst på backsidan.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Haard » 9 maj 2022, 12:54

HV bekräftar på Twitter att Zion lämnar HV.

Klar för AIK, eller?
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Etrox » 9 maj 2022, 14:17

Haard skrev:HV bekräftar på Twitter att Zion lämnar HV.

Klar för AIK, eller?

Yes helt klar.
Etrox

Inläggav spaawn » 9 maj 2022, 17:14

Citat FIlip Westerlund från JNYTT, vilket skämt!

"– Jag vill spela i en klubb där jag blir lovad en bra roll och får ett stort förtroende. Jag vill ha en roll ungefär som i slutet på den här säsongen där jag kanske får lite mer offensiva möjligheter."

Eh va? Du har precis presterat 2 +3 och -15 på 50 matcher i ett bottenlag i SHL. Ska du plötsligt bli HV:s nya PP back? Ett skämt, och jag hoppas innerligt att denna övergång aldrig går igenom.

H. Hansson, R. Bengtsson och nu Filip Westerlund, är Hult kvar som sportchef eller vad är det frågan om?
spaawn

Inläggav CarlTheMan » 9 maj 2022, 18:12

spaawn skrev:Citat FIlip Westerlund från JNYTT, vilket skämt!

"– Jag vill spela i en klubb där jag blir lovad en bra roll och får ett stort förtroende. Jag vill ha en roll ungefär som i slutet på den här säsongen där jag kanske får lite mer offensiva möjligheter."

Eh va? Du har precis presterat 2 +3 och -15 på 50 matcher i ett bottenlag i SHL. Ska du plötsligt bli HV:s nya PP back? Ett skämt, och jag hoppas innerligt att denna övergång aldrig går igenom.

H. Hansson, R. Bengtsson och nu Filip Westerlund, är Hult kvar som sportchef eller vad är det frågan om?

Hur många av dessa är presenterade och klara? Sitt ner i båten för guds skull.
CarlTheMan

Inläggav lejacques » 9 maj 2022, 18:24

Scannat twitter och Timråforum. Så här summer jag Timråfansens syn på Westerlund.

Stabil back. En som sällan syns (vilket ur ett defensivt perspektiv är bra). Fansen inte beredda att ge honom en större roll, absolut inte topp 4.Behöver en portion självinsikt för att inse vilken typ av spelare han är. Går att ersätta, i bästa fall till något bättre.

Så. Westerlund verkar inte vara en dålig back. Problemet är väl att SHL-jumbons fans mest rycker på axlarna åt att han försvinner... Oavsett vad. Jag gillar inte att HV jagar spelare i bottenlagen. Det gjorde Hult också och för varje år sjönk nivån tills vi plötsligt inte längre var ett SHL-lag.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Dovahkiin » 9 maj 2022, 18:27

CarlTheMan

Hur många av dessa är presenterade och klara? Sitt ner i båten för guds skull.

Enligt Svensson som aldrig har fel i princip är Bengtsson helt klar! Sen måste jag säga att det är rätt tråkigt om man bara ska sitta ner och vara tyst på ett forum. Är väll lite av grejen att skriva vad man tycker och tänker, att gnälla lite till höger och vänster, spekulera hit o dit. Så nej KOMMER INTE sitta ner i båten 8-)

Så. Westerlund verkar inte vara en dålig back. Problemet är väl att SHL-jumbons fans mest rycker på axlarna åt att han försvinner... Oavsett vad. Jag gillar inte att HV jagar spelare i bottenlagen. Det gjorde Hult också och för varje år sjönk nivån tills vi plötsligt inte längre var ett SHL-lag.

Precis, när marknaden är så stor, varför jaga i bottenlagen i SHL? Väldigt märkligt. Men får se om han dyker upp eller ej, men han känns inte som den mest ödmjuka spelaren.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Tanke » 9 maj 2022, 21:05

När det gäller backsidan. Vad är egentligen en rimlig förväntan? Vi kan nog inte räkna med fyra toppbackar som alla skulle platsa i KHL eller Schweiz. Max två tror jag. Så Almqvist, Pilut, Fanten och en Andrae är nog klart över det rimliga. Om nu alla dessa landas, vilket nog är stretch, måste ju resten vara billiga fynd. Är det inte just det som Nubben ska vara duktig på förresten? Kort sagt, jag tror inte på 3-4 toppbackar in. Gör ni det? Är det rimligt rent ekonomiskt?
Tanke

Inläggav Dovahkiin » 9 maj 2022, 21:15

Tanke skrev:När det gäller backsidan. Vad är egentligen en rimlig förväntan? Vi kan nog inte räkna med fyra toppbackar som alla skulle platsa i KHL eller Schweiz. Max två tror jag. Så Almqvist, Pilut, Fanten och en Andrae är nog klart över det rimliga. Om nu alla dessa landas, vilket nog är stretch, måste ju resten vara billiga fynd. Är det inte just det som Nubben ska vara duktig på förresten? Kort sagt, jag tror inte på 3-4 toppbackar in. Gör ni det? Är det rimligt rent ekonomiskt?

Det hade ju varit rimligt om Hv71 inte signat massa breddbackar till höger och vänster. Men vi får se hur det slutar, jag står fortfarande i båten och gapar :lol:

Rent ekonomiskt för övrigt borde det finnas en hel del att ta av då nuvarande spelare omöjligt kan kosta speciellt mkt.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav justus3 » 9 maj 2022, 22:32

Måste säga att jag är oerhört skeptiskt till att våra eventuella "hemvändare" i Tedenby, Petersson & Almqvist kommer att göra någon som helst skillnad.
Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären........

Vi behöver dugliga forwards som gör uppemot 50 poäng och backar som gör minst 30 poäng. Ser inte att någon av dessa är ens i närheten av detta.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav HV-supportern » 9 maj 2022, 22:39

justus3 skrev:Måste säga att jag är oerhört skeptiskt till att våra eventuella "hemvändare" i Tedenby, Petersson & Almqvist kommer att göra någon som helst skillnad.
Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären.........

Har samma känsla. Är de bättre idag än för 3-4 år sen? Det här kan sluta i ett brutalt uppvaknande.
HV-supportern

Inläggav Farzan » 9 maj 2022, 23:31

justus3 skrev:Måste säga att jag är oerhört skeptiskt till att våra eventuella "hemvändare" i Tedenby, Petersson & Almqvist kommer att göra någon som helst skillnad.
Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären........

Vi behöver dugliga forwards som gör uppemot 50 poäng och backar som gör minst 30 poäng. Ser inte att någon av dessa är ens i närheten av detta.

:lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Tanke » 10 maj 2022, 07:35

Hur jämför Almqvist, Pilut, Fanten med t ex Skellefteås Jonathan Pudas? Hur rankar ni dessa? Pudas vann backarnas poängliga…
Tanke

Inläggav Tanke » 10 maj 2022, 07:42

Och forwards ja… vore väl kanon om man fick in en Petersson eller Tedenby men de är nog att se som lite spetsjokrar. Tycker man ska ha Ullström i minne… Nog är väl ett grundtänk att bygga en stomme runt Vesel/Forsberg som en av topp-linorna?
Tanke

Inläggav Andersson711 » 10 maj 2022, 08:13

Tanke skrev:Hur jämför Almqvist, Pilut, Fanten med t ex Skellefteås Jonathan Pudas? Hur rankar ni dessa? Pudas vann backarnas poängliga…

Mja ska man jämföra Piluts sista sässe i HV där han gjorde 38 pinnar så är inte Pudas 44 pinnar från i år så mycket bättre.
Pudas kanske är lite bättre allround i mina ögon men snudd på jämnt skägg!
Andersson711
Moderator

Inläggav Quila » 10 maj 2022, 08:42

Håller Pilut högre än Pudas. Pilut en tävlare av rang, som skulle höja nivån och kravställandet i allt. Pudas mycket skicklig offensivt, men Pilut mer allround. Fantenberg en helt annan typ av spelare som skulle vara grym att ha bredvid en offensivt inriktad Andrae. Almquist största styrka är hans förmåga att få igång spelet i varje uppspel och blicken för spelet.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 10 maj 2022, 09:02

HV-supportern skrev:
Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären.........

Har samma känsla. Är de bättre idag än för 3-4 år sen? Det här kan sluta i ett brutalt uppvaknande.

Saken är att vi verkligen haft blandad utdelning när det kommer till hemvändare, är man hemvändare för att man vill avsluta karriären lite soft hemma i Jönköping så blir det aldrig så bra, är man hemvändare för att man vill kriga för klubben i sitt hjärta så kan det bli bra. Men dom kommer ju inte hem för att dom är lika bra som de var när de var som bäst, det händer VÄLDIGT sällan.

Om jag ska tänka efter riktigt noggrant nu så är det faktiskt svårt att komma på en hemvändare som verkligen varit galet bra även när denna spelaren återvände. Torp som jag alltid kastat skit på förr, där måste jag erkänna att han var som bäst denna säsongen när han återvände, men utöver Torp har jag svårt att komma på någon som var riktigt bra vid sin "hemvändning"

Däremot poppar Arlbrandt, Petrasek, Melin ect ect upp i huvudet och där vet vi ju hur det gick i Hv...

Säger jag att vi ska tacka nej till Pilut, Teden osv ? Näe självklart inte men som sagt, vi behöver ett ORDENTLIGT bra lag i SHL med tanke på alla "KHL" spelare som kommer lira i serien nästa säsong och hittills så är många av rykterna oroande allsvenska spelare osv
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 10 maj 2022, 09:14

Jag håller med om att vi inte ska bygga allt kring hemvändare, vi behöver även de där guldkornen, en Rattie och Hanzl (Nubben, fixa det). Tror nämligen inte en spelare som Tedenby exempelvis är tillräckligt bra för att leda ett lag. Har egentligen aldrig varit. En perfekt andra- tredjekedjespelare.

Sen det där med att hemvändarna du nämner inte varit galet bra. Frågan är då hur höga förväntningar du och många andra haft. Flera av de du tar upp kom in och var direkt ledande. Gjorde massvis poäng. Tror framför allt det är det där med förväntningarna som ställer till det för dig och andra som blivit besvikna.
Användarvisningsbild
lejacques

FöregåendeNästa

Återgå till HV71