Tråden om: Kinnarps Arena!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: Kinnarps Arena!

Inläggav Hannes » 6 maj 2014, 13:10

Om en mediakub liknande den i MSG införskaffas kan vi också behöva förstärka taket och höja taket för att alla i hela arenan ska kunna se isen. Den mediakuben är av sällan skådat slag.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Razz » 6 maj 2014, 14:52

Hannes skrev:Om en mediakub liknande den i MSG införskaffas kan vi också behöva förstärka taket och höja taket för att alla i hela arenan ska kunna se isen. Den mediakuben är av sällan skådat slag.

Har ingen aning om den nya kuben mer än att den ska kosta någonstans runt 4 mille. Vet inte varför man byter eller skillnaden mot den gamla är. Det där är inte min grej riktigt. Kollar knappt på jumbotronen under matcherna utöver tiden. Kanske blir ändring på nu?
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Junior » 6 maj 2014, 15:13

Kanske kommer att visa börsen live på den nya jumbotronen för att fylla alla loger.

4 mille är en hel del pengar och det känns som de skulle kunnat spenderats bättre. Samtidigt är det häftigt med ny teknik och det kommer säkert bli en häftigare arena upplevelse för många. Även om jag som föregående talare mest använder jumbotronen för att se hur långt det är kvar av perioden eller utvisningar.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav PapaEmeritus » 6 maj 2014, 15:40

Razz skrev:
Hannes skrev:Om en mediakub liknande den i MSG införskaffas kan vi också behöva förstärka taket och höja taket för att alla i hela arenan ska kunna se isen. Den mediakuben är av sällan skådat slag.

Har ingen aning om den nya kuben mer än att den ska kosta någonstans runt 4 mille. Vet inte varför man byter eller skillnaden mot den gamla är. Det där är inte min grej riktigt. Kollar knappt på jumbotronen under matcherna utöver tiden. Kanske blir ändring på nu?

Jag har sett att den gamla jumbotronen har lite döda pixlar och så. Den kanske började bli gammal helt enkelt.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Henning » 6 maj 2014, 16:21

Junior skrev:4 mille är en hel del pengar och det känns som de skulle kunnat spenderats bättre.

Tycker inte 4 miljoner känns så farligt för en jumbotron. Det är en rätt fläskig sak man hänger upp i taket. Med högupplösta skärmar och massa finesser. Inte världens största marknad att vara jumbotronförsäljare heller ;) så dom har säkert fin marginal :p
Henning

Inläggav Junior » 6 maj 2014, 16:57

Ja det är väl rättfärdigat. Egentligen har jag inte så mycket invändningar mot det, jag vet ju inte heller det egentliga behovet av en ny.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Herkie82 » 6 maj 2014, 21:38

Håller med, har tyckt att den gamla har sett lite tråkig ut nu på senare år om man kollar på andra arenors som exempelvis den i Växjö.

Sen har den väll varit med från det att Kinnarps byggdes så den börjar nog komma lite till åren med.

Tycker det är bra att man lägger lite krut på arenan, säga vad man vill om att man är där för att se hockey men en snygg arena , ett fräckt intro, en grym iceprojection och en klack som är i extas gör sitt till en helhetsupplevelse.

Sett en hel del matcher med Tampa Bay då jag åker dit lite då och då och där har de exempelvis installerat stora teslor som skjuter ut blixtar vid pregame showen, spelarintrot och när Tampa kommer in på isen efter pauserna.

Länkar en video nedan som visar hur det ser ut med teslan och publikens reaktion när de sprakar loss intygar ju att de drar sitt strå till stacken av en upplevelse det med :)

https://www.youtube.com/watch?v=eEm_9IIRitc
Herkie82

Inläggav Razz » 14 maj 2014, 10:40

Officiellt med den nya mediakuben nu i samarbete med Nybergs. Artikel på hemsidan.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Andersson711 » 14 maj 2014, 14:02

Skitskoj med ny mediakub.

men...

Behövs verkligen en ny, hade inte de miljonerna gjort sig bättre på isen i form av lirare?

Inte meningen att agera bitterfitta så hoppas folk förstår hur jag menar.
Andersson711
Moderator

Inläggav Razz » 14 maj 2014, 14:39

Andersson711 skrev:Skitskoj med ny mediakub.

men...

Behövs verkligen en ny, hade inte de miljonerna gjort sig bättre på isen i form av lirare?

Eftersom att den är sponsrad av Nybergs så tror jag inte att den kostar HV71 så väldigt mycket pengar. Har inga summor men känns som en bra deal för HV. Att jämföra med spelare är lite päron/äpple. 4 miljoner är såklart en väldigt bra spelare, speciellt på ett artistkontrakt, men det här är en mer långsiktig investering som vi kommer att få nytta av i många år framöver.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Lux » 14 maj 2014, 14:43

men...

Nybergs Bil finansierar antagligen större delen av investeringen och därmed får arenans bästa reklamplats. En investering som skrivs av på flera år och ska inte förväxlas med med pengar som används till spelare.
Nybergs Bil/Volvo hade säkert investerat lika många miljoner i spelare om spelarna åkte runt med en V70-formade skridskor....
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav Blondestar » 14 maj 2014, 16:10

Jag tror att HV kände sig mer eller mindre tvungna att köpa en mediakub snart. Egentligen har det ingen jättestor betydelse på vilken post Nybergs pengar hamnar, kuben kostar lika mycket i alla fall.

Kul dock att HV skriver: "I undersökningar vi gör med publiken hamnar alltid en ny mediakub högt upp på önskelistan. Behovet och önskan om att få se fler repriser, liveintervjuer, tabeller och resultat är stor."

Kunde man inte visa detta på den gamla kuben? :) Kanske är bilderna med Volvo på skärmar även de, där man kan visa sådant?
Hejdå allihopa! Signing off.
Blondestar

Inläggav RJ--92 » 14 maj 2014, 17:21

Lux skrev:

men...

Nybergs Bil finansierar antagligen större delen av investeringen och därmed får arenans bästa reklamplats. En investering som skrivs av på flera år och ska inte förväxlas med med pengar som används till spelare.
Nybergs Bil/Volvo hade säkert investerat lika många miljoner i spelare om spelarna åkte runt med en V70-formade skridskor....

Om jag ej minns fel så står det i artikeln på hemsidan att Ny
bergs bil står för hela kostnaden så.
RJ--92

Inläggav Feltan » 14 maj 2014, 18:34

Då jag jobbar i mediacrewet på matcherna, så kan jag nästa påstå att en stor anledning till att kuben byts ut är att all tv-produktion inom shl skall vissa i Hd f.r.o.m nästa säsong. Numera har det endast varit huvudmatcherna som varit i HD.

Den gamla ledskärmen är helt enkelt inte tillräckligt högupplöst. Samt att grundstomen i kuben är sedan hallen byggdes.
Feltan

Inläggav chinobar » 14 maj 2014, 19:51

Jäklar, HD till alla! Kommer sändningar på webben förbättras också?
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Razz » 15 maj 2014, 08:08

Feltan skrev:Då jag jobbar i mediacrewet på matcherna, så kan jag nästa påstå att en stor anledning till att kuben byts ut är att all tv-produktion inom shl skall vissa i Hd f.r.o.m nästa säsong. Numera har det endast varit huvudmatcherna som varit i HD.

Den gamla ledskärmen är helt enkelt inte tillräckligt högupplöst. Samt att grundstomen i kuben är sedan hallen byggdes.

Trevliga nyheter! Sändningarna på C-Sports har varit under all kritik.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Diabolics » 15 maj 2014, 08:43

Razz skrev:
Feltan skrev:Då jag jobbar i mediacrewet på matcherna, så kan jag nästa påstå att en stor anledning till att kuben byts ut är att all tv-produktion inom shl skall vissa i Hd f.r.o.m nästa säsong. Numera har det endast varit huvudmatcherna som varit i HD.

de kommer fortsätta att vara under all kritik. cmore's HD är piss jämfört med texvis viaplays HD. Alla som tror att HD är ett entydigt begrepp som alltid ger så bra bild som möjligt kommer bli besvikna.

Ny kub är bra, men då får man ju beefa upp produktionen oxå.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Rex0z » 15 maj 2014, 13:30

Diabolics skrev:
Razz skrev:

de kommer fortsätta att vara under all kritik. cmore's HD är piss jämfört med texvis viaplays HD. Alla som tror att HD är ett entydigt begrepp som alltid ger så bra bild som möjligt kommer bli besvikna.

Ny kub är bra, men då får man ju beefa upp produktionen oxå.

Mycket tror jag har att göra med ljussättningen i dom Svenska arenorna.
För att inte tala om kameravinklarna, det är en stor skillnad att se NHL i HD mor SHL i HD.
Jag tycker dock inte det är någon större skillnad på c-more och viasat i HD när det kommer till internationell fotboll för då är det samma förutsättningar.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav wess » 26 maj 2014, 16:19

Rex0z skrev:Mycket tror jag har att göra med ljussättningen i dom Svenska arenorna.
För att inte tala om kameravinklarna, det är en stor skillnad att se NHL i HD mor SHL i HD.
Jag tycker dock inte det är någon större skillnad på c-more och viasat i HD när det kommer till internationell fotboll för då är det samma förutsättningar.

Fast när det är internationell fotboll så har dom väl inte sin egna utrustning på plats utan hyr väl rättigheterna till bilderna medans de använder sig av egna kommentatorer?
wess

Inläggav silver » 24 oktober 2014, 22:16

Bara jag som tycker att huvudkamerorna är extremt dåligt placerade? Synd att folk som är sena in till deras platser i varje period syns och blockerar hela synen. Stör mig även på att synen än en gång blockeras när folk reser sig upp för att jubla. :/

Tillägg: Känns även som om ljudet på TV från arenan är väldigt lågt? Efter att jag har gått på en match brukar jag spola igenom den efteråt, och när det är som bäst tryck i arenan under en match, så låter det knappt alls på TV. Nån som har någon teori varför det blir så? Dålig utplacering av mikrofoner?
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Hannes » 25 oktober 2014, 19:42

Skulle hävda att HV har bäst placerade kameror i ligan. Står gärna ut med lite huvuden som går förbi då och då, känslan med närheten även över TV är så mycket bättre. Går att jämföra med alla arenor som ser likadana ut (Modo, Brynäs, Linköping, Färjestad), det är otroligt högt upp och ser ut som en bandyplan.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Sir Ward » 27 oktober 2014, 23:42

Hannes skrev:Skulle hävda att HV har bäst placerade kameror i ligan. Står gärna ut med lite huvuden som går förbi då och då, känslan med närheten även över TV är så mycket bättre. Går att jämföra med alla arenor som ser likadana ut (Modo, Brynäs, Linköping, Färjestad), det är otroligt högt upp och ser ut som en bandyplan.

Håller med. HV har närheten till isen och faktiskt få som kan överskrida det i SHL.

Ang att folk rör sig framför kameran.
- Styrelsen sitter till höger om kameran och Lindster är faktiskt värd att få fika tycker jag ;)
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Feltan » 28 oktober 2014, 11:58

silver skrev:
Tillägg: Känns även som om ljudet på TV från arenan är väldigt lågt? Efter att jag har gått på en match brukar jag spola igenom den efteråt, och när det är som bäst tryck i arenan under en match, så låter det knappt alls på TV. Nån som har någon teori varför det blir så? Dålig utplacering av mikrofoner?

Ljudet är uppmickat med myggor som sitter tejpade på Plexit på totalt 8-10 positioner runt rinken. Detta görs på samma sätt i alla arenor. Jag skulle vilja påstå att det beror på vilken ljudtekniker det är för kvällen som rattar ljudet åt C-more/mediatec.
Hissar man dessa för högt, så riskerar man att högtalarna i din TV tittar ut om en puck eller tackling skulle träffa lite för nära mikrofonen.

Men jag tycker som sagt att största grejen är Ljudteknikern.
Feltan

Inläggav silver » 28 oktober 2014, 13:56

Hannes skrev:Skulle hävda att HV har bäst placerade kameror i ligan. Står gärna ut med lite huvuden som går förbi då och då, känslan med närheten även över TV är så mycket bättre. Går att jämföra med alla arenor som ser likadana ut (Modo, Brynäs, Linköping, Färjestad), det är otroligt högt upp och ser ut som en bandyplan.

Där kan jag hålla med, men för min del skulle det inte skada om de hade höjts någon meter :)

Feltan skrev:Ljudet är uppmickat med myggor som sitter tejpade på Plexit på totalt 8-10 positioner runt rinken. Detta görs på samma sätt i alla arenor. Jag skulle vilja påstå att det beror på vilken ljudtekniker det är för kvällen som rattar ljudet åt C-more/mediatec.
Hissar man dessa för högt, så riskerar man att högtalarna i din TV tittar ut om en puck eller tackling skulle träffa lite för nära mikrofonen.

Det kan nog faktiskt stämma, låter ju mer eller mindre olika högt nästan varje hemmamatch.
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Maidensoldier » 28 oktober 2014, 14:04

Lät väldigt dåligt mot Lakers men tyckte det var ganska tyst då oavsett.
Maidensoldier

Inläggav silver » 31 oktober 2014, 22:14

Btw, någon som vet varför man valde att byta goal horn denna säsongen? Gillade den förra mer, men det är ju en smaksak. Förövrigt så använde man den gamla när Björn Melin satte sin straff mot Örebro för ett par dagar sen.
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Feltan » 1 november 2014, 08:22

silver skrev:

Där kan jag hålla med, men för min del skulle det inte skada om de hade höjts någon meter :)

Feltan skrev:Ljudet är uppmickat med myggor som sitter tejpade på Plexit på totalt 8-10 positioner runt rinken. Detta görs på samma sätt i alla arenor. Jag skulle vilja påstå att det beror på vilken ljudtekniker det är för kvällen som rattar ljudet åt C-more/mediatec.

Det kan nog faktiskt stämma, låter ju mer eller mindre olika högt nästan varje hemmamatch.

Det som skulle köra det hela bättre är man borde micka upp publiken. Nu ligger all fokus på isen...
Det skulle göra go skillnad
Feltan

Inläggav Feltan » 1 november 2014, 08:25

silver skrev:Btw, någon som vet varför man valde att byta goal horn denna säsongen? Gillade den förra mer, men det är ju en smaksak. Förövrigt så använde man den gamla när Björn Melin satte sin straff mot Örebro för ett par dagar sen.

Anledningen till att vi bytt, är för att den nya (som förövrigt är Chicago Blackhawks tuta) ligger på video som visas på kuben. Allt för att kven ska integreras som mycket aom möjligt.
Den gamla finns kvar och används vid oförutsedda situationer, typ straffar...
Feltan

Inläggav silver » 1 november 2014, 15:54

Feltan skrev:
silver skrev:Btw, någon som vet varför man valde att byta goal horn denna säsongen? Gillade den förra mer, men det är ju en smaksak. Förövrigt så använde man den gamla när Björn Melin satte sin straff mot Örebro för ett par dagar sen.

Anledningen till att vi bytt, är för att den nya (som förövrigt är Chicago Blackhawks tuta) ligger på video som visas på kuben. Allt för att kven ska integreras som mycket aom möjligt.
Den gamla finns kvar och används vid oförutsedda situationer, typ straffar...

Finns det någon anledning till att man just valde Chicagos, har det med samarbetet att göra eller nåt? :)
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Herkie82 » 10 december 2014, 19:40

Någon som vet varför vi har en så bristfällig iceprojection i år? Är det pga nya mediakuben?
Herkie82

FöregåendeNästa

Återgå till HV71