Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Inläggav Robert.76 » 25 november 2019, 12:06

mrnorrland skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/aktuell-att-ta-over-hos-hv-71-nasta-sasong/

Lillis ut Pelle G in? Att Rahm tar över till 100 verkar intressant men hade lite hoppats på nytänk men kan säkert bli bra.

Nån som koll hur Pelle är som tränare? Är han tillräckligt erfaren att gå från div 1 till SHL? Elr får han kontrakt bara för han tillhör familjen? Jag hade hoppats man får hem Stillman då han vart borta från föreningen några år och fått erfarenhet av andra klubbar. Och vi hade bra PP under Stille och han kan kanske komma in med nya idéer? Känns som nuvarande tränartrio kört fast lite där och behöver ny inputt.

De som tycker att HV liknar "familjen" får mer vatten på sin kvarn om detta skulle stämma. Gustafsson är en ikon i HV, men hur han skulle vara som assisterande kan man ju bara spekulera i. Jag sa lite skämtsamt när AJ försvann att nu får vi kanske se Pelle G som tränare, kanske blir nu istället :?
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 25 november 2019, 12:35

Jag skiter helt i familje-snacket. Jag har aldrig tyckt att det varit ett speciellt tilltalande sätt att förolämpa FBK och jag har inte heller sett några fog för att det i grunden är något negativt. Det jag hör är massa gnissel från konspirationsteoretiker om att folk inte är seriösa och skyddar sina kompisar etc. De som gnäller gissar jag är folk som aldrig haft chansen att texvis sätta ihop sin egen grupp med medarbetare och förstår vad det innebär i termer av svårigheter och utmaningar samt vad man önskar åstadkomma.

Om Pelle är en bra tränare vet jag inte, men det är en sympatisk person som dessutom verkar skärpt, om man skall basera en bedömning på det man hört från honom i media. Sedan kanske man inte behöver ha en färdig-bakad person på ass-rollen. On the job training är gott nog om det sköts rätt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 25 november 2019, 12:52

Diabolics skrev:Jag skiter helt i familje-snacket. Jag har aldrig tyckt att det varit ett speciellt tilltalande sätt att förolämpa FBK och jag har inte heller sett några fog för att det i grunden är något negativt. Det jag hör är massa gnissel från konspirationsteoretiker om att folk inte är seriösa och skyddar sina kompisar etc. De som gnäller gissar jag är folk som aldrig haft chansen att texvis sätta ihop sin egen grupp med medarbetare och förstår vad det innebär i termer av svårigheter och utmaningar samt vad man önskar åstadkomma.

Om Pelle är en bra tränare vet jag inte, men det är en sympatisk person som dessutom verkar skärpt, om man skall basera en bedömning på det man hört från honom i media. Sedan kanske man inte behöver ha en färdig-bakad person på ass-rollen. On the job training är gott nog om det sköts rätt.

Sorry var kanske lite för provocerande med familje kortet, sorry, ville bara skapa diskussion om nån har bättre koll än jag på hur han är som tränare. Sen absolut är det ofta man har lär upp som en assisterande.
Det är ett intressant val och kan säkert bli bra
mrnorrland

Inläggav lejacques » 25 november 2019, 13:54

Håller med Diabolics.

"Familjen" gjorde FBK och HV till 00-talets mest framgångsrika klubbar. Så inget fel i att ha ett sånt tänk.

Däremot beror det ju på vilka familjemedlemmarna är. Sett till de senaste åren har ju HV haft en rätt svag "familj", som med all rätt förtjänat skarp kritik.

Vad gäller Rahm tycker jag han är ett intressant namn. Likaså Pelle G.

Men. Det har ju helt att göra med hur den här säsongen slutar.

Nytt fiasko och det enda rimliga alternativet är att riva rubbet och bygga nytt.
Senast redigerad av lejacques 25 november 2019, 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 25 november 2019, 13:55

mrnorrland skrev:
Diabolics skrev:Jag skiter helt i familje-snacket. Jag har aldrig tyckt att det varit ett speciellt tilltalande sätt att förolämpa FBK och jag har inte heller sett några fog för att det i grunden är något negativt. Det jag hör är massa gnissel från konspirationsteoretiker om att folk inte är seriösa och skyddar sina kompisar etc. De som gnäller gissar jag är folk som aldrig haft chansen att texvis sätta ihop sin egen grupp med medarbetare och förstår vad det innebär i termer av svårigheter och utmaningar samt vad man önskar åstadkomma.

Sorry var kanske lite för provocerande med familje kortet, sorry, ville bara skapa diskussion om nån har bättre koll än jag på hur han är som tränare. Sen absolut är det ofta man har lär upp som en assisterande.
Det är ett intressant val och kan säkert bli bra

Inget att be om ursäkt för, jag brusade inte upp mot någon enskild skribent utan mer mot hela hockey-Sverige som försöker leta fel. Delvis finns de tongångarna här på forumet oxå kopplat till att alla heter Johan och har spelat i HV. Jag är mer kritiks till att ta in folk med namnet Johan än jag är att de spelat i HV ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 25 november 2019, 13:56

lejacques skrev:Håller med Diabolics.

"Familjen" gjorde FBK och HV till 00-talets mest framgångsrika klubbar. Så inget fel i att ha ett sånt tänk.

Däremot beror det ju på vilka familjemedlemmarna är. Sett till de senaste åren har ju HV haft en rätt svag "familj", som med all rätt förtjänat skarp kritik.

Vad gäller Rahm tycker jag han är ett intressant namn. Likaså Pelle G.

Men. Det har ju helt att göra med hur den här säsongen slutar.

Nytt fiasko och det enda rimliga alternativet är att riva rubbet och bygga nytt.

Såg du mitt inlägg från SHLstats för de sista 52 omgångarna?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Henke67 » 25 november 2019, 15:16

Borde inte förändringar i ledarstaben innehålla en förstärkning kring PP?
Nu har jag inte koll på hur PG lyckats där.
Henke67

Inläggav sussan » 25 november 2019, 16:20

mrnorrland skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/aktuell-att-ta-over-hos-hv-71-nasta-sasong/

Lillis ut Pelle G in? Att Rahm tar över till 100 verkar intressant men hade lite hoppats på nytänk men kan säkert bli bra.

Nån som koll hur Pelle är som tränare? Är han tillräckligt erfaren att gå från div 1 till SHL? Elr får han kontrakt bara för han tillhör familjen? Jag hade hoppats man får hem Stillman då han vart borta från föreningen några år och fått erfarenhet av andra klubbar. Och vi hade bra PP under Stille och han kan kanske komma in med nya idéer? Känns som nuvarande tränartrio kört fast lite där och behöver ny inputt.

Dalen ligger tvåa i PP-ligan i Hockeyettan södra med 28,57% (som är väldigt bra) med ett minst sagt mediokert lag. Inte för att det betyder jättemycket men Pelle kan komma in med nya fräscha idéer och han har en förmåga att få ut lite extra ur sina spelare.
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav Junior » 25 november 2019, 16:38

Tycker också det finns klara fördelar med att värva inom "familjen", man vet i större utsträckning vad man får för person och vad denne står för. Risken är ju så klart att om ledningen har snöat in sig på en inriktning som inte leder framåt så fortsätter man att värva i samma spår och det är svårt att bryta det. Ur den aspekten så kan det vara bra att plocka in någon ny också som kan komma in med helt andra synsätt och infallsvinklar.

Att Rahm ska bli HC känns ändå på något sätt naturligt och jag stödjer nog den iden lite oavsett hur säsongen går. Jag har stort förtroende för honom, men på lite halvt osäkra grunder kanske. Lillis värvades in som mentor åt JL så det kändes inte som att han skulle vara kvar jättemånga år i klubben, med lite ändringar så har ändå Rahm fått lite mer erfarenhet och kanske är redo att ta jobbet som HC.

Men det är en intressant fråga som ställs, vad gör den här säsongen till fiasko eller lyckad. Vilka resultat krävs? Åker vi ut helt med huvudet före i kvarten så tycker jag i alla fall att Hult bör bytas ut, kanske mer också.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav lejacques » 4 december 2019, 20:47

Johnsson lånas alltså ut till IKO i en månad.

I min värld är han en perfekt fjärdecenter/13:e forward.

Kan det här betyda att det rör på sig i truppen, och att nåt bättre är på väg in? Jag menar, meningen kan ju inte vara att en tilltänkt poängspelare som Ikonen ska nöta bänk?

Visst, lite önskedrömmande. Men är Ikonen på väg ut?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jordfelsbrytare » 4 december 2019, 22:08

https://www.hockeysverige.se/2019/12/04 ... for-monten
Vet ej om detta kommer att påverka HV71.
Men att Winnipeg plockar in ny 4C bör väl rimligen betyda någonting?
jordfelsbrytare

Inläggav jordfelsbrytare » 4 december 2019, 22:14

lejacques skrev:Johnsson lånas alltså ut till IKO i en månad.

Kan det här betyda att det rör på sig i truppen, och att nåt bättre är på väg in? Jag menar, meningen kan ju inte vara att en tilltänkt poängspelare som Ikonen ska nöta bänk?

JJ var en chansning där jag tyckte Hult gjorde helt rätt.
Habil spelare helt klart.
Trist att utvecklingen inte fortsatt framåt.
Väldigt tyst om Ikonen. Är väl knappast så het på marknaden? Vet att Brynäs gjorde ett allvarligt försök på Leskinen. Försökt luska gällande Ikonen och Brynäs men inget hört.
jordfelsbrytare

Inläggav mrnorrland » 4 december 2019, 22:27

jordfelsbrytare skrev:
lejacques skrev:Johnsson lånas alltså ut till IKO i en månad.

JJ var en chansning där jag tyckte Hult gjorde helt rätt.
Habil spelare helt klart.
Trist att utvecklingen inte fortsatt framåt.
Väldigt tyst om Ikonen. Är väl knappast så het på marknaden? Vet att Brynäs gjorde ett allvarligt försök på Leskinen. Försökt luska gällande Ikonen och Brynäs men inget hört.

man kan ju alltid hoppas
mrnorrland

Inläggav PapaEmeritus » 4 december 2019, 22:30

Det pratas på Brynäs forum om att de eventuellt skulle vara sugna på Ikonen.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav FirstSwitch » 4 december 2019, 22:56

jordfelsbrytare skrev:https://www.hockeysverige.se/2019/12/04/winnipeg-plockar-in-centern-positivt-besked-for-monten

Intressant, kan de sända ner Gustafsson till AHL? chansen att han får lira JVM ökar iallefall.
FirstSwitch

Inläggav Junior » 5 december 2019, 09:52

FirstSwitch skrev:
jordfelsbrytare skrev:https://www.hockeysverige.se/2019/12/04/winnipeg-plockar-in-centern-positivt-besked-for-monten

Intressant, kan de sända ner Gustafsson till AHL? chansen att han får lira JVM ökar iallefall.

Och att de kan tänkas låna ut honom till HV kanske.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Nick » 5 december 2019, 14:03

Junior skrev:
FirstSwitch skrev:

Och att de kan tänkas låna ut honom till HV kanske.

Nja. Verkar som att deras coach är väldigt nöjd över vad han sett av fjärdekedjan hittills om man lyssnar på intervjun på deras hemsida.

Tror inte David kommer hem.
Nick

Inläggav Henke67 » 5 december 2019, 14:17

Är det någon som kan vilka regler som gäller ifall Winnepeg skulle få för sig att skicka DG mot HV istället för mot AHL?
Jag antar att chansen är minimal så det är inte det som är frågan.
Skulle de från ett regelmässigt perspektiv kunna få för sig att släppa honom till JVM och därefter låta honom stanna i Europa (HV) en månad eller tre för att kalla över honom igen i ett senare läge? (Och svara nu inte att det är osannolikt att de vill, för det förstår jag redan)
// Henrik
Henke67

Inläggav Nutarviguld » 5 december 2019, 15:53

Tror tyvärr inte att JJ´s utlåning betyder någonting mer än att dom vill ge han istid.

Känner jag Hult rätt så händer det ingenting med Ikonen. Skulle bli sjukt förvånad och samtidigt väldigt glad om de böt ut honom emot en poängstarkare spelare men det kommer aldrig hända. Hult agerar inte förrns någon eller laget är brutalt dålig och det är inte Ikonen heller.
Nutarviguld

Inläggav håvesjuttioett » 5 december 2019, 19:47

Henke67 skrev:Är det någon som kan vilka regler som gäller ifall Winnepeg skulle få för sig att skicka DG mot HV istället för mot AHL?
Skulle de från ett regelmässigt perspektiv kunna få för sig att släppa honom till JVM och därefter låta honom stanna i Europa (HV) en månad eller tre för att kalla över honom igen i ett senare läge? (Och svara nu inte att det är osannolikt att de vill, för det förstår jag redan)
// Henrik

Kort sagt så kan Winnipeg låna ut DG till oss om dom vill men han är Winnipegs spelare, precis som Johnsson är vår spelare men utlånad till IKO i en månad. Laget som lånar ut en spelare kan kalla tillbaka denne, med vissa restriktioner, under låneavtalet. Winnipeg kan släppa DG till JVM (kommer antagligen göra det) och scenariot du målar upp är möjligt.
håvesjuttioett

Inläggav frippe-borås » 6 december 2019, 15:36

Kan ju liksom inte bli fel !
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... d-petrasek

OBS!!! Fel tråd!!!! Sorry! Dyslexin som spökar
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Pg79an » 6 december 2019, 23:39

frippe-borås skrev:Kan ju liksom inte bli fel !
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... d-petrasek

OBS!!! Fel tråd!!!! Sorry! Dyslexin som spökar

Men va fan?! Han bara MÅSTE ju värvas hit!!
Pg79an

Inläggav JoakimA » 7 december 2019, 06:58

håvesjuttioett skrev:
Henke67 skrev:Är det någon som kan vilka regler som gäller ifall Winnepeg skulle få för sig att skicka DG mot HV istället för mot AHL?
// Henrik

Kort sagt så kan Winnipeg låna ut DG till oss om dom vill men han är Winnipegs spelare, precis som Johnsson är vår spelare men utlånad till IKO i en månad. Laget som lånar ut en spelare kan kalla tillbaka denne, med vissa restriktioner, under låneavtalet. Winnipeg kan släppa DG till JVM (kommer antagligen göra det) och scenariot du målar upp är möjligt.

Signeringen kan tyda på att DG spelar JVM vilket vore ett klokt sätt att försöka få igång honom offensivt.
Spelar DG JVM och inte lyfter i WPG när han kommer tillbaka så ökar chansen att han blir utlånad till HV resten av säsongen. DG fyller 20 i April och blev draftad i 2:an rundan så jag tror inte AHL är tillåtet för DG.
JoakimA

Inläggav håvesjuttioett » 8 december 2019, 02:04

JoakimA skrev:
håvesjuttioett skrev:
// Henrik

Signeringen kan tyda på att DG spelar JVM vilket vore ett klokt sätt att försöka få igång honom offensivt.
Spelar DG JVM och inte lyfter i WPG när han kommer tillbaka så ökar chansen att han blir utlånad till HV resten av säsongen. DG fyller 20 i April och blev draftad i 2:an rundan så jag tror inte AHL är tillåtet för DG.

Ska säga att jag inte har superkoll, men finns väl ingen "direkt" regel som säger att spelare över en viss ålder inte får flyttas ner till AHL? Eller vilken runda en spelare draftas i avgör huruvida denne kan flyttas ner? Allt handlar väl om spelarens kontrakt med NHL-klubben? Vet att AHL har nån regel om att varje lag måste ha X antal "development players" och att de flesta som har kontrakt i NHL måste gå genom waivers för att ens kunna flyttas ner (inte aktuellt för DG). Sen har vi allt det där med en-/tvåvägs-kontrakt osv. vilket inte heller är av relevans för DG-situationen. Så vitt jag vet spelar ålder endast roll för det omvända, att en spelare under 18 som blivit signad av en NHL-klubb, inte får flyttas ner till AHL. Dock inte helt hundra på den heller, kan va så att det endast gäller spelare som kommer från nån juniorliga i NA. Nån som har bättre koll som orkar förtydliga?

Men iallafall, visst kan väl Winnipeg flytta ner DG till AHL om dom vill det? Tror de har siktet inställt på att släppa honom till JVM, hoppas han gör bra ifrån sig och ta det därifrån.
håvesjuttioett

Inläggav JoakimA » 8 december 2019, 05:27

Henke67 skrev:Ska säga att jag inte har superkoll, men finns väl ingen "direkt" regel som säger att spelare över en viss ålder inte får flyttas ner till AHL? Eller vilken runda en spelare draftas i avgör huruvida denne kan flyttas ner? Allt handlar väl om spelarens kontrakt med NHL-klubben? Vet att AHL har nån regel om att varje lag måste ha X antal "development players" och att de flesta som har kontrakt i NHL måste gå genom waivers för att ens kunna flyttas ner (inte aktuellt för DG). Sen har vi allt det där med en-/tvåvägs-kontrakt osv. vilket inte heller är av relevans för DG-situationen. Så vitt jag vet spelar ålder endast roll för det omvända, att en spelare under 18 som blivit signad av en NHL-klubb, inte får flyttas ner till AHL. Dock inte helt hundra på den heller, kan va så att det endast gäller spelare som kommer från nån juniorliga i NA. Nån som har bättre koll som orkar förtydliga?

Men iallafall, visst kan väl Winnipeg flytta ner DG till AHL om dom vill det? Tror de har siktet inställt på att släppa honom till JVM, hoppas han gör bra ifrån sig och ta det därifrån.

Vet att flera skribenter för WPG skrev i höstas att DG inte får spela i AHL eftersom har är under 20 och inte draftad i 1:a rundan. Dock har jag läst på mer själv och de specialregler som exempelvis "20-year old rule" verkar endast gälla draftade spelare från NA junior league så jag vet inte vilka regler de syftade på eller om de helt enkelt har fel och inte tänkte på att han kom från SHL.
JoakimA

Inläggav Herkie82 » 11 januari 2020, 19:03

Nu när det är klart som korvspad att Gustavsson stannar på andra sidan Atlanten resten av säsongen så ska väl en spetscenter in? Storsvampen var ju en tillfällig lösning för att fylla hålet när Gustavsson var på JVM och han gjorde detta med bravur tycker jag. Men det skulle vara en tillfällig lösning och när man förlängde med han gissar jag att man såg hans defensiva egenskaper och tycker det är värt att bredda laget med den kompetensen. Jag tycker det är rätt beslut även att många här tycker han varit sådär sen förlängningen.

Så då till den stora frågan.

Är storsvampen ersättare till Gustavsson resten av säsongen nu?

Om inte vem tror ni HV har siktet inställt på eller har man helt lutat sig mot att Gustavsson kommer tillbaka?
Herkie82

Inläggav Robert.76 » 11 januari 2020, 19:05

Herkie82 skrev:Nu när det är klart som korvspad att Gustavsson stannar på andra sidan Atlanten resten av säsongen så ska väl en spetscenter in? Storsvampen var ju en tillfällig lösning för att fylla hålet när Gustavsson var på JVM och han gjorde detta med bravur tycker jag. Men det skulle vara en tillfällig lösning och när man förlängde med han gissar jag att man såg hans defensiva egenskaper och tycker det är värt att bredda laget med den kompetensen. Jag tycker det är rätt beslut även att många här tycker han varit sådär sen förlängningen.

Så då till den stora frågan.

Är storsvampen ersättare till Gustavsson resten av säsongen nu?

Om inte vem tror ni HV har siktet inställt på eller har man helt lutat sig mot att Gustavsson kommer tillbaka?

Jag trodde förut att Sandberg bara va en tillfällig lösning. Men nu undrar jag om inte tanken är att Sandberg ska ersätta Gustafsson rakt av, Hult är nog nöjd med laget.
Robert.76
Moderator

Inläggav frippe-borås » 11 januari 2020, 19:06

Med tanke på att #21 fick förlängt så är DG nog redan tillsatt!
Lär inte hända ett skit då marknaden alltid är död för Hult!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Nutarviguld » 13 januari 2020, 11:32

frippe-borås skrev:Med tanke på att #21 fick förlängt så är DG nog redan tillsatt!
Lär inte hända ett skit då marknaden alltid är död för Hult!

Så är det. Marknaden är död för Hult i kombination med att han tycker laget är tillräckligt bra.
Det kommer inget hända, tyvärr. Sen är frågan vad som händer om vi ännu en gång missar våra mål?
Tyvärr inget tror jag, och då kommer jag bli RIKTIGT förbannad, om Hult ÄNNU en säsong failar sitt mål då MÅSTE han få gå
Nutarviguld

Re: Silly season: Seriösa rykten 19/20

Inläggav Nick » 2 februari 2020, 19:47

Diabolics skrev:Nu i media att Ikonen är på sälj-listan

hockeynews.se

Tycker på nåt sätt att de är synd nu.
För dom senaste matcherna har han börjat trampa igång.
Nick

FöregåendeNästa

Återgå till HV71