HA-slutspelet 2022

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: HA-slutspelet 2022

Inläggav kallejy » 13 april 2022, 21:25

Danken skrev:Av vad man ser idag är jag övertygad att HV kommer mosa båda motståndarna. Vila en vecka och sen max varje byte.

+100
kallejy

Inläggav HV-supportern » 14 april 2022, 08:09

Domarnivån bör diskuteras. Modo är vansinniga på främst Rahimi som får utvisningar med sig när han faller pladask på isen. Det var en situation i vår senaste match när Söderberg fick en utvisning när han knappt rörde BIK spelaren. Det var nästan så domarna letade efter en HV utvisning. Jag tycker det är för dåligt. Det är slutspel, låt spelarna avgöra det här.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 14 april 2022, 14:01

2-1 till Löven känns som bästa möjliga resultat i det här läget. Går Modo vidare blir det minst 6 matcher för deras del.

Och går Löven vidare känns de som ett "enklare" finalmotstånd än Modo. De är extremt ojämna, vilket vi sett när vi mött dem i grundserien. Här tycker jag Modo spelat mer stabilt och att det överlag varit jämnare matcher. Å anda sidan är väl kanske Löven det lag efter HV som har högst högstanivå när allt klaffar...

Sen rent personligen, om nu HV skulle förlora en final ser jag hellre att de gör det mot Löven än mot Modo. Fullkomlig mardröm att se Modo fira en SHL-plats.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 15 april 2022, 00:45

Följer serien förstås och vill inte möta Modo. Visst, förlust senast men känns
att dom är tyngre, mer rutinerade och med vassare avslutare.

Modo må vara mer organitoriskt( nytt ord) än björklöven men långt
från HV - både ekonomiskt, publikt och genuin kultur.

Hej, dom heter Modo, ibland röv för böveln.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Nick » 15 april 2022, 09:58

lejacques skrev:2-1 till Löven känns som bästa möjliga resultat i det här läget. Går Modo vidare blir det minst 6 matcher för deras del.

Och går Löven vidare känns de som ett "enklare" finalmotstånd än Modo. De är extremt ojämna, vilket vi sett när vi mött dem i grundserien. Här tycker jag Modo spelat mer stabilt och att det överlag varit jämnare matcher. Å anda sidan är väl kanske Löven det lag efter HV som har högst högstanivå när allt klaffar...

Sen rent personligen, om nu HV skulle förlora en final ser jag hellre att de gör det mot Löven än mot Modo. Fullkomlig mardröm att se Modo fira en SHL-plats.

Jag är lite osäker på vem jag vill möta. Tycker nämligen Björklöven är ett helt nytt lag med sin nya tränare och tror dom blir väldigt tuffa att möta. Frågan är om inte modo passar oss bättre ändå.
Nick

Inläggav Diabolics » 15 april 2022, 10:06

jag läser era kommentarer här, men jag kan är helt ointresserad av alla andra lag i HA, så även de som spelar den andra semin. Jag skiter helt i vilka vi möter och förväntar mig vinst oavsett. Jag kommer elda upp denna tråd rituellt, när vi gått upp ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nick » 15 april 2022, 10:53

Diabolics skrev:jag läser era kommentarer här, men jag kan är helt ointresserad av alla andra lag i HA, så även de som spelar den andra semin. Jag skiter helt i vilka vi möter och förväntar mig vinst oavsett. Jag kommer elda upp denna tråd rituellt, när vi gått upp ;)

:lol:
Nick

Inläggav PapaEmeritus » 15 april 2022, 11:18

Diabolics skrev:jag läser era kommentarer här, men jag kan är helt ointresserad av alla andra lag i HA, så även de som spelar den andra semin. Jag skiter helt i vilka vi möter och förväntar mig vinst oavsett. Jag kommer elda upp denna tråd rituellt, när vi gått upp ;)

+999999999999-infinity. Har aldrig hållt med någon så mycket i hela mitt liv.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav CROHB » 15 april 2022, 13:28

Svårt att veta vad som är bäst för HV att möta i finalen. Jag har hela tiden trott på Löven i final men de är känsliga på backsidan nu när Vainio verkar vara borta ganska länge men oklart med honom. Är han tillbaka i spel snart så är Löven kompletta med en fysisk högerfattad back in i laget, om inte så är de fortsatt extremt känsliga på backsidan.

Tror att MoDo passar oss bättre då de är mer förutsägbara på något sätt. MoDo har ju varit lite bättre totalt sett och borde haft 2-1 i matchserien hittills så matchen ikväll är ju en riktig nyckelmatch. Hoppas på MoDovinst ikväll så det blir minst sex matcher iaf.
CROHB

Inläggav matsqq » 17 april 2022, 14:32

Efter att ha sett de två andra återstående lagen :

Björklöven är ett lag som kan få "flyt" ... Dvs som "gamla HV"där de får igång fint spel med överlämningar etc ... Possler är duktig i spelet men verkar aldrig kunna göra mål hur många chanser han än skapar ... :)
Ottosson är riktigt bra, Selin också lovande och några till, men som sagt, vissa perioder tycker jag de spelmässigt får riktigt fint flyt ...
Liss är bra men har varit skadad och har nyss återkommit, bra skott och tas ofta in i pp ...
Hutchings också rätt bra i det offensiva ..
Rahimi är farlig mest för att han kan tackla sönder spelare med sin tunga kropp ....

Modo är lite mer statiska, gör inte många misstag, men med några spelare som Vigneault (stor och kan verkligen hålla i pucken och tar bra beslut med fina passar), Agaard, Bentner, Woods (mycket rörlig och kvick) att se upp för ...
inga direkta svaga punkter men de har inte samma flyt i spelet över hela laget som Björklöven tidvis har ...

Vet inte vilket som passar HV bäst, kanske Modo är mindre utmanande då de är lite mer statiska ..
matsqq

Inläggav PapaEmeritus » 17 april 2022, 14:46

matsqq skrev:Efter att ha sett de två andra återstående lagen :

Björklöven är ett lag som kan få "flyt" ... Dvs som "gamla HV"där de får igång fint spel med överlämningar etc ... Possler är duktig i spelet men verkar aldrig kunna göra mål hur många chanser han än skapar ... :)
Ottosson är riktigt bra, Selin också lovande och några till, men som sagt, vissa perioder tycker jag de spelmässigt får riktigt fint flyt ...
Liss är bra men har varit skadad och har nyss återkommit, bra skott och tas ofta in i pp ...
Hutchings också rätt bra i det offensiva ..
Rahimi är farlig mest för att han kan tackla sönder spelare med sin tunga kropp ....

Modo är lite mer statiska, gör inte många misstag, men med några spelare som Vigneault (stor och kan verkligen hålla i pucken och tar bra beslut med fina passar), Agaard, Bentner, Woods (mycket rörlig och kvick) att se upp för ...
inga direkta svaga punkter men de har inte samma flyt i spelet över hela laget som Björklöven tidvis har ...

Vet inte vilket som passar HV bäst, kanske Modo är mindre utmanande då de är lite mer statiska ..

Vi är ändå bättre än båda. Inget av de här två sketlagen kan hota oss över sju matcher.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav HV-supportern » 17 april 2022, 17:07

PapaEmeritus skrev:Vi är ändå bättre än båda. Inget av de här två sketlagen kan hota oss över sju matcher.

Det enda som oroar är att båda lagen har en målvakt som kan spika igen, framför allt Tex Williamsson i Modo. Det har inte vi, och vi har inte råd att släppa in ett eller två billiga mål per match. Däremot har vi en överlägsen offensiv så förhoppningsvis kan vi nöta ner dem över sju matcher.
HV-supportern

Inläggav Sir Ward » 17 april 2022, 18:07

Följer semifinalen och känns som Modo passar HV mest illa.

Men spelar HV som senaste så spelar det ingen roll vilka vi får. Vi kör över
oavsett motstånd och klappar in 2-direkt.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav HV-supportern » 17 april 2022, 18:56

Sir Ward skrev:Följer semifinalen och känns som Modo passar HV mest illa.

Vi har så många matchvinnare. Vesel, Powell, Matson, Forsberg, Kelleher, Huhtala. Att alla ska ha en dålig dag är inte troligt. Någon av dem kommer avgöra.
HV-supportern

Inläggav Guld » 17 april 2022, 19:26

Sir Ward skrev:Följer semifinalen och känns som Modo passar HV mest illa.

Av det jag sett har Björklöven väldigt lite. De känns små och sköra.
Det är helt klart Modo som för matchen. I attack, speed och kraft.

Detta spelet kommer såklart inte hålla om Björklöven vill till final.
Guld

Inläggav izzo » 18 april 2022, 12:32

lejacques skrev:2-1 till Löven känns som bästa möjliga resultat i det här läget. Går Modo vidare blir det minst 6 matcher för deras del.

Kan bara hålla med. MoDo känns svårare och rent personligen har jag svårt för den rödklädda klubben rent allmänt. Å andra sidan skulle det vara magiskt att gå upp och se deras besvikna miner.
izzo

Inläggav frippe-borås » 18 april 2022, 19:27

Vi har 4 kedjor medans Modo har 2!
Tex är en bra målvakt men att han skulle stå på huvudet i bäst av 7 har jag svårt att se.
Att vi ska missa detta tror jag inte en chans på när det kommer till bäst av 7! Aldrig att Modo har den bredden för att slå oss.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav rawanduzz » 18 april 2022, 22:48

Jag tror som många här inne att HV har stora möjligheter att vinna en final oavsett vilka vi möter.
Hur det än är så ökar den chansen ännu mer om löven vinner imorgon och det blir en match 7 på torsdag. Det blir en rätt stor skillnad att vila 3 kontra 1 endaste dag.

Viktig match imorgon :D
rawanduzz

Inläggav Legogubbe » 19 april 2022, 09:20

På tal om annat. Får man Pling i rutan från Allsvenskan om man kollar på SHL slutspelet?
Legogubbe

Inläggav frippe-borås » 19 april 2022, 12:51

Tror det kan bli tufft nästa säsong om vi inte går upp då DIF verkar spänna musklerna likt Hv71 gjorde denna säsong.
Daniel Brodin och Marcus Kruger klara för DIF.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav matsqq » 19 april 2022, 16:37

Kanske att SHL behöver utökas med 2 lag till för det är inte bra att lag med kvalitet som DIF och HV71 tvingas ned att spela mot mycket sämre motstånd ...

Och inte minst, det skulle naturligtvis minska risken att HV åker ur nästa år ... :) det är enorma investeringar och inte kul för lagen som åker ur ...
matsqq

Inläggav lejacques » 19 april 2022, 16:44

matsqq skrev:Kanske att SHL behöver utökas med 2 lag till för det är inte bra att lag med kvalitet som DIF och HV71 tvingas ned att spela mot mycket sämre motstånd ...

Och inte minst, det skulle naturligtvis minska risken att HV åker ur nästa år ... :) det är enorma investeringar och inte kul för lagen som åker ur ...

Trots att HV åkte ur och spelar i allsvenskan är jag av helt motsatt åsikt. Dra snarare ner till 12 lag. Kvaliteten har försämrats avsevärt sedan SHL utökade. Lite samma effekt som i fotbollsallsvenskan.

Minns när man frivilligt kollade SHL en lördag, trots att HV inte spelade. Nu är intresset noll. Riktigt dåligt överlag, vilket dels speglar sig i ligans så kallade "profilspelare" (finns inte tillräckligt med bra spelare för att fylla 14 lag), dels i vilka lag som ligger i toppen (att Rögle, en liten, liten dagsslända och pytteförening var Sveriges bästa lag i grundserien må vara kul för dynamiken. Inte lika kul för utvecklingen).
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Lakun » 19 april 2022, 17:59

frippe-borås skrev:Tror det kan bli tufft nästa säsong om vi inte går upp då DIF verkar spänna musklerna likt Hv71 gjorde denna säsong.
Daniel Brodin och Marcus Kruger klara för DIF.

Tänkt exakt samma sak. Ska hv gå upp är det i år. Annars blir det bra mycket svårare.
Lakun

Inläggav Haard » 19 april 2022, 21:20

Seger för Björklöven, 5-3.
Sjunde och avgörande match vilket innebär att HVs finalmotståndare bara får en dags vila innan första finalmatchen 8-)
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav CROHB » 19 april 2022, 21:21

Löven lyckas även denna säsongen hamna i backkris i slutspelet så de får använda en forward som back.
Lyckas få sina två bästa backar indisponibla samtidigt, Lindgren och Vainio, dock så kanske Vigneault är ett ännu större avbräck för MoDo.
Skönt att vi inte är så känsliga för skador och avstängningar, är väl Billins som vi skulle ha svårast att ersätta.
Perfekt med Game Seven på torsdag, allt går verkligen vår väg hittills.
CROHB

Inläggav Junior » 19 april 2022, 21:24

Ja, verkligen ett perfekt resultat med allt tjaffs på slutet också.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav matsqq » 19 april 2022, 21:26

CROHB skrev:Löven lyckas även denna säsongen hamna i backkris i slutspelet så de får använda en forward som back.
Lyckas få sina två bästa backar indisponibla samtidigt, Lindgren och Vainio, dock så kanske Vigneault är ett ännu större avbräck för MoDo.
Skönt att vi inte är så känsliga för skador och avstängningar, är väl Billins som vi skulle ha svårast att ersätta.

På torsdag - flera perioders förlängning med två slutkörda lag och ett antal skador ...
matsqq

Inläggav justus3 » 19 april 2022, 21:32

frippe-borås skrev:Vi har 4 kedjor medans Modo har 2!

Du har fel, vi har 5 kedjor :lol:

Junior skrev:Ja, verkligen ett perfekt resultat med allt tjaffs på slutet också.

Kan inte bli bättre, kan man hoppas på en lång sudden-match i game seven ;)
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Windom Earle » 19 april 2022, 21:35

matsqq skrev:
CROHB skrev:Löven lyckas även denna säsongen hamna i backkris i slutspelet så de får använda en forward som back.

På torsdag - flera perioders förlängning med två slutkörda lag och ett antal skador ...

Jag kan hoppas på trötta spelare, men inte skadade. Det här var ett perfekt resultat. En dags vila jämfört med tre är enorm skillnad. Och jag tror att game seven blir jobbigast i huvudet för hemmalaget som har missat en matchboll ikväll. Särskilt om man inleder matchen med underläge. Jag tror på Löven som gick styrkta ur kvällens match.

En annan fördel är att förutom bortastå så kommer det vara en otrolig hemmadominans i match 1 och 2. De är väl i princip utsålda redan?
Senast redigerad av Windom Earle 19 april 2022, 21:53, redigerad totalt 1 gång.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Goddamn » 19 april 2022, 21:45

Jag vet inte riktigt vilket lag jag hoppas på.
Modo har väl passat Hv bättre men ser till matcherna nu så lutar det åt Löven. Deras special-teams ser inte bra ut, Modo gör mål i pp och Löven har svårt att få till pp. Ja, jag vet att dom gjorde mål i pp men det var inget pp-mål om man säger så.
Användarvisningsbild
Goddamn

FöregåendeNästa

Återgå till HV71