Formationer 20/21

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Formationer 20/21

Inläggav Zico » 4 februari 2021, 15:22

jordfelsbrytare skrev:
lejacques skrev:https://hockeynews.se/articles/18388/

Kedjorna enligt Lillis:

Wedin-Ilomäki-Önerud
Bergström-Fröberg-F.Sandberg
Nybeck-Holmström-Forsberg
Wennlund-Siikanen-C.Sandberg

Kokkonen eller Wikström som extraforward. Nån av dessa petas.

Förstår inte riktigt värvningen av Siikanen. För det första, varför värva en fjärdecenter? För det andra, varför flytta ut C.Sandberg på en position han typ aldrig spelar på.

Med undantag för Ilomäki känns ju övriga kedjor rätt oförändrade sett till skicklighet...

Panik precis som Mrmadhawk skriver.
Det är inte första gången varken scouting eller referens tagning är bristfällig. Ett återkommande problem tyvärr.
Lillis måste ju formera laget på det sättet han tror på ska ge det bästa utfallet.

MrMadhawk kollar alltså någon källa han har i Finland som uttalar sig negativt om Siikonen. Då är det sanningen? Jag har läst andra uttalanden från Finland angående denne spelare. Laglojal, bra att täcka puck, taktisk, bra defensivt, bra tekare, och bra i bp.

Att insinuera att Hult gjort bristfällig bakgrundskontroll är troligen helt fel. Han har säkert goda kontakter med såväl Puistola och Voutilainen m fl. Att Siikonen dessutom deltagit i finska landslaget både i år och förra året tyder väl ändå på att han har en del uppsidor med sig. En tydlig rollspelare. Och jag är ganska säker på att Hult vet viljen typ av spelare han värvat.

Men helt klart är väl att han inte är vare sig nån måltjuv, poängspruta eller speedkula. Men måste alla vara det? Det är tämligen svårt att göra mål i dagens SHL. Därför, i min bok, är det minst lika viktigt att inte släppa in mål. Kan Siikonen hjälpa till att täta bakåt, är jag nöjd. Framåt har HV ändå två kedjor som kan producera och ett bra pp. Det som bli avgörande i fortsättningen är att hålla tätt bakåt och inte minst att mininera alla individuella misstag.

Jag tycker gott vi kan ge Siikonen några fler träningar och ett par matcher innan vi tar fram sågen. Sen är det väl en smaksak, en rätt betydelselös sådan, om man benämner kedjan med Wennlund, Siikonen, C Sandberg som tredje eller fjärde. Innan jag sett dem spela, gillar jag ändå tänket med kedjan.

Sen hade jag kanske hellre sett Wikström före Holmström i, fjärde, eller om det nu är tredje, kedjan.
Zico

Inläggav Nutarviguld » 4 februari 2021, 15:24

Visst absolut, grabben kan få en chans, förstår bara inte varför man värvar 2 centers när man behöver 1 center 1 fw och 1 back
Nutarviguld

Inläggav Fegon_ » 4 februari 2021, 17:35

Quila skrev:

Men det är väl ändå ganska grundläggande att lön ska baseras på förväntad prestation? Det måste du väl ändå förstå? Självklart har man större förväntningar på att en sådan som Holmström ska prestera och ”ge tillbaka” jämfört med någon som lyfter halva hans lön. Toleransnivån är och SKA alltid vara lägre för någon med hög lön, kontra någon med låg lön då det hela i grund och botten handlar om cash-back.

Så för att förtydliga; ingen vill nog bänka Holmström för att han har för hög lön. Han kan absolut ha hög lön, men då är förväntningarna och kraven på att prestera därefter också. Så måste det vara när det handlar om elitidrott. Så bänkningen av Holmström baseras helt enkelt på att han inte producerar i RELATION till sin (höga) lön.
Sedan tycker jag Holmström gjort det lite bättre nu på slutet med lite ungdomlig energi som vingar honom, men än är han långt ifrån att göra skäl för sin lön.

Fast det blir heller inte rätt. Det är inte Holmströms fel att han får en bra lön. Och spelare ställer inte in sin prestation baserat på sin lön heller. Han spelar sin hockey för vårt lag. Oavsett vad han får i lön. Den är liksom väldigt irrelevant.

Om någon annan hade gjort det bättre till en billigare peng? Ja, förmodligen. Säkert många andra dessutom. Vad är alternativet, köpa ut hans kontrakt och värva en ny? Den spelaren ska då bedömas efter sin egna lön plus Holmströms lön (eftersom att det är vad det kostar att ta in den nya på hans plats). Lön är väl inte något Vi egentligen ska bry oss om, iallafall inte nära på uteslutande det enda vi bryr oss om.

Vi kan väl kanske dividera kring om Vi tycker att Holmström levererar bättre än våra andra centrar?
Förväntningar är dock en helt annan sak. Det värvas en dyr spelare, och då kan vi få våra förväntningar på det. Men när man har spelat några år kanske förväntningarna kan ligga efter prestation i nutid hellre än vad lönen var när värvningen gjordes?

Hade vi värvat en otränad amerikan som levererade 0, men gav honom jättelite i lön, hade vi önskat ha kvar honom då? Eftersom att, oavsett hur dåligt han spelar så är förväntningarna ändå låga.

Jag personligen, då är jag kanske galen, ser till den trupp vi har, vad spelarna uträttar och bedömer om jag tycker att dom spelar bra eller dåligt baserat på vad dom gör. Hade jag spelat på Aftonbladets Dream Team hade jag givetvis tänkt annorlunda

Oavsett om Sandberg har lägre i lön så skulle jag inte tycka att han skulle peta Holmström, egentligen någonsin. Och jag har hellre Holmström framför mål än Zion. Han fyller en god funktion, och sett till vår trupp så bör han bli uttagen varje match. Hans lön får sportcheferna bry sig om.

Vi kan inte ha det som det mest återkommande ämnet. "Han får för hög lön". Det har nog samtliga på forumet insett.

Fotbollsspelare kan värvas för dubbelt så mycket än en annan spelare på samma position. Och vara överlägset bäst i laget, ligan, hela Europa. Och fans tycker inte att han är en kass värvning, bara för att han inte är dubbelt så bra som alla andra.

Jag tycker att lönediskussionen, eller främst lönekriteriet när "vi" ska tycka var en spelare ska spela, kan kastas i sopkorgen ett tag. Och kanske mer baseras på prestationerna, kemi osv... Det är inte riktat till Quila, det är riktat till hela forumet. Jag blir upprörd över att se det dagligen, så jag måste liksom också tycka till
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav lejacques » 4 februari 2021, 17:51

Så är det ju. Vi måste bedöma spelarna här och nu för att se hur vi kräma ur så mycket som möjligt av laget. Och för att vara on topic. Därför tycker jag exempelvis Fröberg ska lira i en PP-formation. Men sen måste man ju se till helheten och vad som bör hända härnäst, och där väger lönen in. Och till nästa år vill jag därför exempelvis inte se Fröberg i HV-tröjan för drygt 200 000 kronor i månaden i en PP-formation med anledning av att han helt enkelt uträttar för lite sett till poängproduktion och mål för att ha en sådan roll och lön i ett lag som HV.

Hoppas jag lyckades vara on topic nåt så när...
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav fronten » 5 februari 2021, 07:29

frippe-borås skrev:
fronten skrev:
frippe-borås skrev:
Min dröm som jag skrev i drömtråden är att Hult fixar in Linus Söderström.

Söderström har ju knappt lirat nån match de senaste åren. Av räddningsprocenten att döma gör han inte succé denna säsong heller.

Jag tycker inte Söderström är något att ta in nu eller till nästa säsong, däremot är en ny keeper något som behövs anser jag. I det fall Linus kan spela regelbundet och gör det bra i framtiden är han naturligtvis alltid intressant.

Har stått 11 matcher och har lägre insläppta mål snitt än både Hugo och Gunnar.
Då ska man också veta hur länge Linus varit borta från hockeyn.

Så du tycker att man ska in en målvakt som knappt kunnat spela på flera år för att han har bättre räddningsprocent än de vi har under 11 matcher? Linus gjorde ett kanonår hos oss och var bra åren innan med. Men ska man inte istället signa någon som man vet faktiskt kan spela och har en uppfattning om var de står nu prestationsmässigt?
fronten

Inläggav Nutarviguld » 5 februari 2021, 08:16

Linus är underbar men har väl Skade problematik?
Nutarviguld

Inläggav Quila » 5 februari 2021, 09:58

Fegon_ skrev:
Quila skrev:

Men det är väl ändå ganska grundläggande att lön ska baseras på förväntad prestation? Det måste du väl ändå förstå? Självklart har man större förväntningar på att en sådan som Holmström ska prestera och ”ge tillbaka” jämfört med någon som lyfter halva hans lön. Toleransnivån är och SKA alltid vara lägre för någon med hög lön, kontra någon med låg lön då det hela i grund och botten handlar om cash-back.

Så för att förtydliga; ingen vill nog bänka Holmström för att han har för hög lön. Han kan absolut ha hög lön, men då är förväntningarna och kraven på att prestera därefter också. Så måste det vara när det handlar om elitidrott. Så bänkningen av Holmström baseras helt enkelt på att han inte producerar i RELATION till sin (höga) lön.
Sedan tycker jag Holmström gjort det lite bättre nu på slutet med lite ungdomlig energi som vingar honom, men än är han långt ifrån att göra skäl för sin lön.

Fast det blir heller inte rätt. Det är inte Holmströms fel att han får en bra lön. Och spelare ställer inte in sin prestation baserat på sin lön heller. Han spelar sin hockey för vårt lag. Oavsett vad han får i lön. Den är liksom väldigt irrelevant.

Vi kan väl kanske dividera kring om Vi tycker att Holmström levererar bättre än våra andra centrar?
Förväntningar är dock en helt annan sak. Det värvas en dyr spelare, och då kan vi få våra förväntningar på det. Men när man har spelat några år kanske förväntningarna kan ligga efter prestation i nutid hellre än vad lönen var när värvningen gjordes?

Hade vi värvat en otränad amerikan som levererade 0, men gav honom jättelite i lön, hade vi önskat ha kvar honom då? Eftersom att, oavsett hur dåligt han spelar så är förväntningarna ändå låga.

Det är inte riktat till Quila, det är riktat till hela forumet. Jag blir upprörd över att se det dagligen, så jag måste liksom också tycka till

Till att börja med. Holmström hade aldrig varit här om det inte var för lönen. Så lönen är tämligen relevant i sammanhanget.

Holmström fick (precis som alla får) tydliga instruktioner på vad man förväntade sig av honom och vad man såg för potential i honom och att han var tilltänkt toppspelare. Man var tydlig med hur han skulle användas, rollfördelning osv. Utefter det så förhandlar de fram lönen och Axel accepterar ju inte bara lönen, utan givetvis också villkoren FÖR lönen. Han vet att han har förväntningar på sig att leverera, hålla efter sin kropp, vara mentalt förberedd osv, det är liksom hans del av avtalet. Lönen och andra förmåner är HV:s del av avtalet. Redan här kunde Axel sagt att han inte tror han klarar dessa förväntningar, utan att ribban bör ligga lägre. Det han vet då är att lönen går ned och det var han kanske inte så sugen på.

Redan på återsamlingen inför försäsongen står Axel inte för sin del av avtalet då han kommer i klart sämre skick än vad man hade kunnat förutspå. Vet inte om Sir Ward kan bekräfta detta? Därefter fortsätter hans skadeproblem, som skulle kunna vara en direkt effekt av hans dåliga fysiska status. Redan här kanske man skulle ha brutit?

Angående otränade amerikaner, så hade han heller inte fått vara kvar oavsett hur små förväntningarna varit. Varför? För att det är prestationsbaserad elitidrott vi sysslar med här. Men återigen så är och ska förväntningarna vara högre och därmed toleransnivån lägre för en toppspelare än en breddspelare när spelaren inte presterar.

Tillsist, vet att det inte är riktat mot mig. Vi har en bra diskussion och självklart ska du skriva vad du tycker. Jag skriver ju vad jag tycker och jag kan inte säga att det jag skriver är rätt, eller det du skriver är fel, men tycka får man göra :) Sedan är vi nog i fel tråd och diskuterar detta, men det hoppas moderatorer har tålamod med oss, då vi ändå håller oss inom ramarna för sportsmanship, inga pajkastningar, eller verbala påhopp :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 5 februari 2021, 10:15

Gillade formationerna igår, även om jag tycker att Wikströms energi saknades.
Kokkonens 2 byten var bedrövliga. Synd, för han försöker, men igår blev det bara fel.

Gillar tanken med fjärdekedjan som lite av en checking-line. Tänk när Törngren får gå in där tillsammans med Wennlund och Siikonen, då blir den femma riktigt intressant :)

Tredjefemman hade svårt och är direkt farliga i defensiven, så den lämnar ju en del övrigt att önska. Forsberg grym i pp, så han måste få fortsatt mycket pp-tid.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav frippe-borås » 5 februari 2021, 20:11

Nu när Murray är spelklar så är det väl dax för Emil att sitta på läktaren.
Ser inte hur han ska få speltid före någon av våra andra backar.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav PapaEmeritus » 5 februari 2021, 21:07

frippe-borås skrev:Nu när Murray är spelklar så är det väl dax för Emil att sitta på läktaren.

Arell.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav mrnorrland » 5 februari 2021, 22:09

PapaEmeritus skrev:
frippe-borås skrev:Nu när Murray är spelklar så är det väl dax för Emil att sitta på läktaren.

Arell.

Har fan hällr Arell som 7 back än Emil, bara hans närvaro gör hv sämre
mrnorrland

Inläggav Tropåt » 5 februari 2021, 23:39

Hur ställer Hv71 upp på back sidan inför mötet med Örebro? Någon som vet?
Snälla, bänka Emil.. Köp korv eller nått åt pojken..
Tropåt

Inläggav Wildzide » 6 februari 2021, 15:12

Hellre Arell än Emil på bänken.
Wildzide

Inläggav Fylke74 » 23 februari 2021, 20:50

Noterar av merparten av de som kommenterade i denna tråden i början av februari föredrog Arell på bänken i stället för Emil. Själv ser jag dock mycket hellre Arell på isen än Emil.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Nutarviguld » 23 februari 2021, 22:15

Av våra sämre backar säger jag:
Andrea>Bertov>Arell>Emil J
Nutarviguld

Föregående

Återgå till HV71