Tråden om Fredrik Stillman

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om Fredrik Stillman

Inläggav Sir Ward » 2 maj 2021, 18:50

JUST NU: HV71:s värvningsbomb – Fredrik Stillman återvänder till klubben: ”Betyder oerhört mycket”

Han har vunnit guld som spelare, tränat och agerat sportchef i HV71.
Efter flera år utomlands återvänder nu Fredrik Stillman till HV71. Denna gång som assisterande tränaren.
– Jag känner stolthet över att vara tillbaka i moderklubben som ligger mig varmt om hjärtat, säger Stillman till klubben.

Nyligen stod det klart att det blir Tommy Samuelsson som ska försöka ta HV tillbaka till finrummet och SHL – och nu förstärks ledarstaben ytterligare.

Fredrik Stillman skördade stora framgångar i HV71 som spelare, tränare och sportchef och har fått nummer 14 pensionerad efter sitt jobb i föreningen.

2015 jobbade Stillman som assisterande tränare i klubben men lämnade Husqvarna Garden för jobb i KHL. I Ryssland har Stillman jobbat för fyra olika klubbar innan 54-åringen lämnade för den schweiziska storklubben ZSC Lions – men nu flyttar en av HV71:s främste genom tiderna tillbaka till Sverige.

Under söndagen kommunicerade nämligen klubben att Stillman blir ny assisterande tränaren.

– Det känns otroligt inspirerande och jag känner stolthet över att vara tillbaka i moderklubben som ligger mig varmt om hjärtat. Nu har föreningen en stor utmaning framför sig och det gäller att ta den och se den som en möjlighet. Jag ser också fram emot att jobba med Tommy Samuelsson som en är genuin hockeytränare och som jag redan känner en bra kemi med, säger Fredrik Stillman till klubben.

HV71:s sportchef Johan Hult om värvningen:
– Vi är väldigt glada att Fredrik vänder hem och är med oss på resan tillbaka mot SHL. Han är en HV71:are in i själen som kommer att bilda en väldigt kompetent tränarduo tillsammans med Tommy Samuelsson, säger Johan Hult, sportchef i HV71.

Kontraktet är skrivet på 2+1 år.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Windom Earle » 2 maj 2021, 18:55

Bloody brilliant!!
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Dovahkiin » 2 maj 2021, 20:17

Stillman har ju varit SC en vild gissning är att han kanske kommer vara mkt involverad i nyförvärv. Han kanske tillochmed tar Hults plats just under tiden i HA? Med tanke på den erfarenhet Stille har borde man använda sig av det.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Robert.76 » 2 maj 2021, 20:20

Vi har ett otroligt bra tränarpar. Stillmans återkomst till HV kan vara det viktigaste (ny)förvärvet till nästa säsong.
Robert.76
Moderator

Inläggav Pg79an » 2 maj 2021, 20:21

Fan så bra!
Pg79an

Inläggav Småläninen » 2 maj 2021, 20:24

Känns helt fantastiskt att få hem Mr Hv. Välkommen tebax Stille!
Småläninen

Inläggav Sir Ward » 2 maj 2021, 21:15

Fredrik Stillman taggad att hjälpa sitt HV71 tillbaka: ”Allt det som hände är passerat, nu är det bara framåt som gäller”

Efter säsongen 2014/2015 försvann Fredrik Stillman från HV71 under uppmärksammade former.
Nu är han tillbaka i klubben och återgår till sin senaste roll som assisterande tränare.
– Det är fantastiskt. Jag är jättetaggad och det här känns bra ända in i själen, säger Stillman om återkomsten till HV.

Det är inget mindre än en klubbikon som nu återvänder till HV71.

Fredrik Stillman har 17 säsonger i HV som spelare, nio säsonger som sportchef och tre säsonger som assisterande tränare. Och bland mycket annat i övrigt hänger också hans nummer 14 i taket i Husqvarna Garden.

De senaste säsongerna har han dock varit på vift både i KHL och Schweiz. Senaste säsongen fungerade Stillman som assisterande tränare i ryska Metallurg Magnitogorsk.

Vad är det som gör att du återvänder nu?
– Jag har följt med och lidit med klubben den här säsongen, det är ju min moderklubb med allt vad det innebär. Ibland blir det fel och nu gick det som det gick och jag kände att om jag kunde göra något för att hjälpa till så ville jag gärna göra det.

– Jag fick en liten förfrågan under tiden i Ryssland i februari–mars någon gång, sedan hörde jag inget på ett tag och nu på slutet har det gått rätt fort innan det blev klart. Jag har ju varit ute i många år och det sliter hårt. Det var dags att komma hem nu. Och sedan står vi ju inför en enorm utmaning och jag gillar utmaningar.

När HV71:s huvudtränare Andreas Johansson fick gå efter säsongen 2014/2015 valde de assisterande tränarna Fredrik Stillman och Fredrik Olausson att göra samma sak.

Då framstod det som att du inte alls var överens med HV, hur vill du kommentera det där i dag?
– Det stämmer väl att vi inte var överens om allt då men var sak har sin tid. Man kan gå omkring och tjura över saker men någon gång måste man släppa det. Allt det som hände då är passerat i min bok, nu är det bara framåt som gäller.

Arbetet med att bygga kommande säsongs HV-trupp börjar direkt, eller har egentligen redan börjat, men på måndag morgon sätter sig sportchefen Johan Hult och Fredrik Stillman ner för att fortsätta arbetet. Huvudtränaren Tommy Samuelsson, som är kvar i Schweiz, är med via länk.

Hur väl känner du och Samuelsson varandra?
– Vi känner inte varandra jätteväl sedan tidigare men vi har ju talats vid nu och jag tror att det kommer att funka väldigt bra. Vi är på samma våglängd och han är en redig karl, säger Stillman.

– Och det stämmer ju att vi inte har så många spelare att träna i dagsläget så jag vet inte riktigt vad jag ska göra men det gäller att bistå så gott jag kan, använda de kontakter jag har och delta i rekryteringsarbetet.

Hur har du utvecklats som tränare under dina år utomlands?
– Bra fråga. Jag tycker ju att det är lite jobbigt att prata om mig själv men något jag tänker på är att jag har upptäckt hur viktigt det är att alla förstår. Det har man väl så klart alltid insett vikten av men det blir liksom extra tydligt när man är utomlands och inte alla förstår språket och så där.

– Sedan tycker jag att jag har fått många nya influenser från Ryssland, både vad gäller teknik och taktik. Det är ju lite annorlunda där och man får tänka till och vända och vrida på det, se det ur olika vinklar för att få det att fungera.

HV:s sportchef Johan Hult trycker också på att Stillmans kunskaper som tränare blir viktiga i jakten på att så fort som möjligt ta sig tillbaka till SHL.
– Stillmans tränarkompetens är nummer ett och nummer två är hjärtat för HV71. Eller, jag vet förresten inte om man ska rangordna det på det viset. Säg att det är delad etta mellan tränarkompetensen och HV-hjärtat istället, säger en nöjd Johan Hult.

Patrik Sjöblom
patrik.sjoblom@jp.se
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Regnet » 2 maj 2021, 23:24

Grymt nyförvärv! Bra att ha en väldigt erfaren tränarduo på plats redan. Ger bra förutsättningar att dom kan va me o bygga laget.

Nu är det ju bara alla spelare som ska in med :p
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Quila » 2 maj 2021, 23:52

Gött att det äntligen är officiellt.
Bra Ward:en med dina textdelningar också.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Sir Ward » 3 maj 2021, 00:04

Quila skrev:Gött att det äntligen är officiellt.
Bra Ward:en med dina textdelningar också.

Vielen Dank Quila.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav hv71 är best » 4 maj 2021, 18:23

Inte ett ända "såklart" på hela intervjun i hvtv SKANDAL. :)
Användarvisningsbild
hv71 är best

Inläggav trisse » 8 maj 2021, 13:20

Reggade mig enbart för att skriva. FYFAN vilken viktig värvning. Kolla igenom historiken på den här mannens värvningar till HV71 och man blir häpen. Han är en HVlegend och jag vill inte spygalla i mitt första inlägg här någonsin, Men hoppas de som försvarat Hult över Stille skäms lite grand i dagens läge.
Förstår att A.J gate gjorde att vissa såg allt svart och vitt. Men Stille har en tröja i taket och har gjort så enormt mycket för HV71 som spelare och ledare. Legendar som sagt.

-Lite ot, men som sagt A.J gate. Det var inte ens A.J som målade upp dom röda och gröna gubbarna. Vilket även tagits upp i media som finns en Google sökning bort. Däremot tog han ansvar som en ledare och skyllde inte, eller hängde ut någon under tiden han var i klubben.
Sen får man tycka vad man vill om den mannen. Tragiskt att Stille som är oerhört klok man kom i kläm och fick hat från HVfans. Jag har personligen träffat Stillman flertal gånger och när han spelade i tyskland fick vår familj ställa en bil utanför hans radhus på åbolid så det skulle se ut som någon var hemma. Han är en oerhört sympatisk människa med ett STORT HV hjärta. Och tro mig. Stillman skulle aldrig skriva ett sådan mail som mr Hult gjorde till frippeborås.

Skäms lite ni som försvarat Hult men inte allt för mycket. Nya tag upp mot SHL igen. Och med Stille i bilden är det ingenting som är omöjligt.

Edit: har läst här länge och tycker många utav Hult försvararna har försvunnit. Är det vad man kallar medgångssupportrar?
trisse

Inläggav Quila » 8 maj 2021, 13:28

Välkommen till forumet på riktigt då Trisse!

Håller med dig, Stillman är en oerhört viktig värvning och dessutom en mycket trevlig och sympatisk människa.

Angående Hult, så är det ju svårt försvara honom i dagens läge, men att forummedlemmar ändrat åsikt om honom har nog inte så mycket med att vara medgångssupporter att göra. Nog om Hult nu, här diskuterar vi allas vår Fredrik #14 Stillman!
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Sir Ward » 20 juni 2021, 14:45

Fredrik Stillman i #Alltomsport – berättar om återkomsten och om turbulenta tiden i HV71 då han tog beslutet att lämna: ”Vi tyckte olika”

Fredrik Stillman lämnade 2015 tillsammans med Andreas Johansson och Fredrik Olausson. Det blev en rätt stökig skilsmässa för alla parter. Men inte mycket har sagts från varken klubben eller de tre tränarna sedan dess.
– Helst vill jag inte gå igenom den historien igen, säger Fredrik Stillman i JP/Jnytts podd #Alltomsport.

Sommaren 2015 lämnade tränartrion Andreas Johansson, Fredrik Olausson och Fredrik Stillman HV71. Det rapporterades att det var stora meningsskiljaktigheter och att man inte riktigt skiljdes som vänner.

Det är egentligen ingen som har talat ut ordentligt efteråt vad exakt det var som hände. Och ingen är speciellt villig att göra det idag heller.

I veckans avsnitt av JP/Jnytts podd #Alltomsport gästar Fredrik Stillman som nu efter sex år är tillbaka som assisterande tränare i HV71.

– Det är klart att det var jobbigt att lämna HV71. Men jag har sagt det tidigare att vi tyckte lite olika då. Det var tufft, men HV är min moderklubb som ligger närmast hjärtat. HV har gett mig allt som jag har i sportslig väg och känslan att få komma tillbaka efter sex år är grym, säger han i podden.

Var din känsla då att det inte gick att vara kvar?

– Ja, vi tyckte olika just då. Helst vill jag inte gå igenom den historien igen, men vi tyckte olika och det är inget att hymla med. Men är vuxna människor så vi kan se varandra i ögonen och träffas igen. Det har gått många år och det var då och nu är det ett nytt kapitel som ska skrivas och vi har nya utmaningar framför oss. Det finns inget dolt i den historien, det var så det var.

Det som ni tyckte olika om, var det om behandlingen av Andreas Johansson?
– Så var det.

Det var ganska stort tryck på HV då och det var under ganska turbulenta former som Andreas Johansson fick sparken. Kände du att det blev för hårt tryck?
– Nej, egentligen inte. Det är en del av vår vardag och vi är uppvuxna med det. Media är en medspelare på något vis, ni finns alltid där och det är bara att förhålla sig till.

Fredrik Stillman är alltså tillbaka i HV71 nu som assisterande tränare. Och att få komma tillbaka till sin moderklubb, som dessutom har valt att hissa hans tröja i taket, är oerhört stort för 54-åringen.
– Naturligtvis uppskattar jag enormt att klubben värdesätter mig så pass högt att man hissar min tröja. Men jag drivs av det som komma skall, jag vill vinna igen, säger han.

Fredrik Stillman på besök i JP/Jnytts poddstudio.
Bild: Carl Ljungquist
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Bakom » 28 september 2021, 19:30

Kan man hålla sig borta från flaskan så kommer det bli bra detta!!
Bakom

Inläggav Nick » 1 oktober 2021, 15:23

Bakom skrev:Kan man hålla sig borta från flaskan så kommer det bli bra detta!!

Utveckla?
Nick

Inläggav lejacques » 1 oktober 2021, 15:48

Kanske bara mer värt att ta bort inlägget ovan? Spekulationer och rykten om spelare och ledares privatliv är i alla fall jag rätt ointresserad av. Mods, admins?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 1 oktober 2021, 16:06

Jag tolkade inte det inlägget som något kopplat till Stillman, utan att Bakom uttryckte en förhoppning om att det skulle kunna, tillsammans med/pga HV's framgång, gå bra för Bakom, bara Bakom lyckades hålla sig från flaskan.

Eller?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 1 oktober 2021, 16:26

Diabolics skrev:Jag tolkade inte det inlägget som något kopplat till Stillman, utan att Bakom uttryckte en förhoppning om att det skulle kunna, tillsammans med/pga HV's framgång, gå bra för Bakom, bara Bakom lyckades hålla sig från flaskan.

Eller?

Haha ja. Så kanske det var.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 1 oktober 2021, 23:07

Bakom skrev:Kan man hålla sig borta från flaskan så kommer det bli bra detta!!

Vafan är detta för jävla inlägg.
Menar du att Fredrik super eller är en suput?
Användarvisningsbild
Sir Ward

Föregående

Återgå till HV71 - Spelare och tränare