Tråden om #29 Chris Abbott

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #29 Chris Abbott

Inläggav Sir Ward » 25 oktober 2015, 12:35

Chris Abbott har stäppat upp ordentligt dom sista matcherna. 4+4 på 13 matcher är klart godkänt och lär utökas rejält.
Gillar hans hårda arbete framför motståndarkassen och grym på tekningar. Leder just ny tekningsligan på hela 62,09%.

http://www.shl.se/statistics/players/fa ... ll/All/dec
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav tom_flaska » 30 oktober 2015, 03:49

Så är det väl 400 matchers avstängning att vänta.

Han får väl ses lite som en återfallsförbrytare.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav NightWalker » 30 oktober 2015, 11:31

Både Lundh i Växjö och Sweat i Luleå fick 2+1 matcher för en klubba upp mellan benen på sina motståndare, så jag förväntar mig att det kommer vara straffet för Abbott också.
NightWalker

Inläggav Zico » 30 oktober 2015, 12:54

NightWalker skrev:Både Lundh i Växjö och Sweat i Luleå fick 2+1 matcher för en klubba upp mellan benen på sina motståndare, så jag förväntar mig att det kommer vara straffet för Abbott också.

Nu spelar ju Abbott i HV, vilket de båda nämnda inte gör, så jag tror han får fler matcher. Har för mig att han drog på sig en avstängning under slutspelet förra året, så han betraktas troligen som återfallsförbrytare (vilket j-a ord egentligen) också.
Zico

Inläggav NightWalker » 31 oktober 2015, 14:53

4+1 matcher för Abbott.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1681547.ab

Det känns helt åt helvete galet. 2+1 har det varit i alla andra sådana fall. Vill verkligen se motiveringen av nämnden för det..
NightWalker

Inläggav tommy1985a » 31 oktober 2015, 17:55

Chris Abbott - 5 matcher (4+1)
Händelse: Spearing i slutet av matchen mot Frölunda den 29:e oktober.

Beslut: Avstängning motsvarande fem matcher varav en omvandlas till böter på 25.000 kr.

Utdrag från nämnden: "Disciplinnämnden gör följande bedömning: Filmsekvensen ger stöd åt uppgifterna i anmälan. Chris Abbott har medvetet slagit upp klubban i skrevet på motståndaren. Förseelsen är respektlös och motiverar i sig själv en kortare avstängning. Liknande förseelser har tidigare under säsongen lett till avstängningar motsvarande 3 matcher. Vid bedömningen av avstängningens längd måste Disciplinnämnden dock ta hänsyn till att Chris Abbott under mars 2015 stängdes av vid två tillfällen (ärende 136-14/15, checking to the head, och 161-14/15, knätackling). Att det nu alltså är fråga om återfall i vårdslöst spel innebär att avstängningen blir längre än vad den annars skulle ha blivit".

Känns konstigt då det inte är samma säsong eller samma lag. Jämtin hade väl varit avstängd på livstid som återfallare.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav NightWalker » 1 november 2015, 18:57

Okej, då kan jag väl köpa det lite mer.
Jag fick för mig att återfallsförbrytare var mer om man gjorde samma sak flera gånger, men eftersom allt kan gå under kategorin "vårdslöst spel" så antar jag att alla som blivit avstängda en gång kommer betraktas som återfallsförbrytare nu då?
NightWalker

Inläggav sussan » 2 november 2015, 11:59

Rätta mig om jag har fel men blev inte Chris friad efter ett överklagande av Luleå?
Är man då återfallsförbrytare när man var oskyldig första gången?
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav chinobar » 2 november 2015, 12:27

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6142444
Blev förkortat till tre matcher, dvs fortfarande skyldig.

Han fick dock spela vidare tills RIN hade fattat ett beslut, men blev efter det avstängd.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav RJ--92 » 20 augusti 2016, 07:08

Vet inte om man kan sätta de som trovärdig källa eller om de varit uppe tidigare, men Eliteprospects påstår att Abbott är våran kapten numera och Thörna samt Önerud som sina assistenter. http://www.eliteprospects.com/team.php?team=5
RJ--92

Inläggav shitkicker » 20 augusti 2016, 11:11

RJ--92 skrev:Vet inte om man kan sätta de som trovärdig källa eller om de varit uppe tidigare, men Eliteprospects påstår att Abbott är våran kapten numera och Thörna samt Önerud som sina assistenter. http://www.eliteprospects.com/team.php?team=5

Det stämmer.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav BlackIce » 20 augusti 2016, 13:35

RJ--92 skrev:Vet inte om man kan sätta de som trovärdig källa eller om de varit uppe tidigare, men Eliteprospects påstår att Abbott är våran kapten numera och Thörna samt Önerud som sina assistenter. http://www.eliteprospects.com/team.php?team=5

Det är bra val!
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Regnet » 20 augusti 2016, 14:48

HV gick ju ut med detta för två dagar sedan: http://www.hv71.se/artikel/2zw5ais04-3iaijd/.

Tror att Abbott är ett bra val som kapten. Han har helt klart ledaregenskaper och står alltid för ett gediget spel även om det kanske inte är så flashigt alla gånger.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav tommy1985a » 1 oktober 2016, 12:50

Hoppas Abott får näta framåt idag istället så han kommer på andra tankar. Jobbigt när något sånt här uppstår. Väldigt fin gest av fansen att visa att ingen beskyller honom för självmålet eller matchen för den delen. Den förlorades redan tidigare av hela laget.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Kingen » 6 oktober 2016, 13:00

Kan skadan ha något att göra med fighten han tog?

http://www.hv71.se/artikel/ycj9aity7-3iaijd/
Kingen

Inläggav Lakun » 6 oktober 2016, 13:41

Kingen skrev:Kan skadan ha något att göra med fighten han tog?

Det var ju det sista han gjorde i matchen så det är ju högst troligt. Så jävla idiotisk skada isåfall.
Lakun

Inläggav Regnet » 6 oktober 2016, 15:18

Lakun skrev:
Kingen skrev:Kan skadan ha något att göra med fighten han tog?

Det var ju det sista han gjorde i matchen så det är ju högst troligt. Så jävla idiotisk skada isåfall.

Han såg ut att ha ont i handen efter fajten iaf så väldigt troligt att det var så...suck
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav lejacques » 24 november 2016, 17:26

Dags att ta ifrån C:et från Abbott och ge det till Thörnberg för gott.

Att ha en kapten som har kontinuerlig kontakt med sin gamla klubb och dessutom kan tänka sig att att gå tillbaka är inte okej någonstans. Inte om man är kapten.

Med sin idiotskada som han fick efter ett idiotslagsmål har han dessutom visat galet dåligt omdöme i år. Med en trupp utan skador, finns det verkligen plats för Abbott?

Om inte, ska kanske Hult infria hans dröm om en återkomst till Luleå redan nu. Kanske ett rakt byte med Falk, som till skillnad från Abbott har ett riktigt HV-hjärta.

http://mobil.kuriren.nu/fb/abbott-om-fr ... 5298.aspx0
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Judas » 24 november 2016, 18:18

lejacques skrev:Dags att ta ifrån C:et från Abbott och ge det till Thörnberg för gott.

Att ha en kapten som har kontinuerlig kontakt med sin gamla klubb och dessutom kan tänka sig att att gå tillbaka är inte okej någonstans. Inte om man är kapten.

Med sin idiotskada som han fick efter ett idiotslagsmål har han dessutom visat galet dåligt omdöme i år. Med en trupp utan skador, finns det verkligen plats för Abbott?

Om inte, ska kanske Hult infria hans dröm om en återkomst till Luleå redan nu. Kanske ett rakt byte med Falk, som till skillnad från Abbott har ett riktigt HV-hjärta.

http://mobil.kuriren.nu/fb/abbott-om-fr ... 5298.aspx0

Länken fungerade inte för mig, men antar att det är den här artikeln du menar?
Isåfall bör du nog läsa en gång till.

Här är texten:

Sex säsonger i Luleå Hockey.

342 matcher och 192 poäng inkluderat slutspel.

Nu kan Chris Abbott avsluta karriären i klubben.

Till våren går 33-åringens tvåårskontrakt ut med HV71.

– Chris har alltid haft ett stort hjärta för Luleå. Han spelade där under sex år tillsammans med brodern Cam och var dessutom lagkapten under tre år, säger hans agent Harald Lone till Norrbottens-Kuriren.

– Jag tror att han själv skulle tycka att det vore kul att få avsluta med Luleå Hockey i och med att han bott i Luleå under så stor del av karriären, fortsätter Lone.

Den 6 oktober opererade HV-kaptenen ett ligament i handen, som går ut till ringfingret.

Han har varit tillbaka på isträningarna i två veckor, men är inte aktuell för spel mot Luleå Hockey i Coop Norrbotten Arena under fredagskvällen.

Däremot följer han med laget upp till matchen.

– Bortsett från handskadan känner jag mig väldigt fräsch i kroppen, säger Chris Abbott när Kuriren når honom per telefon under torsdagseftermiddagen.

Han sitter i bilen på väg till Växjö för att hälsa på makarna Cam och Malin Abbott, som fått tillökning i ytterligare en son.

– Två yttrar klara. Snart har de en hel kedja, säger Chris Abbott och skrattar.

Har du funderat något över framtiden?

– Jag har haft fullt fokus på att komma tillbaka efter skadan. Jag är lagkapten i HV, stolt över uppdraget och trivs väldigt bra i organisationen.

– Vi får se vad som händer. Vi (tillsammans med frun Kendall) trivs väldigt bra i Sverige och kommer att bli kvar här karriären ut, men just nu försöker jag bara återvända till laget och bidra på isen. Jag har inte stressat med skadan. En sådan här operation tar cirka åtta veckors rehab och nu har det gått sju.

Vad hade du sagt om Luleå kommit med ett bud till nästa säsong?

– Jag är inte en position att jag kan svara på det, säger Abbott.

Håller du kontakt med någon i Luleå?

– Jag har pratat en del med "Osten" (Lars Bergström, general manager) och Stefan (Enbom, vd). Jag uppskattar väldigt mycket vad de gjorde för Cam när han hyllades förra året efter sina sex år i Luleå Hockey.

Vad har HV sagt?

– Vi har inte börjat diskutera något än, men jag räknar med att det blir i januari som det brukar vara, säger Chris Abbott.

Från Jönköpingsklubben är väldigt nöjd med sin nye kapten. Chris Abbott fick C:et på bröstet inför den här säsongen efter Ted Brithén.

– Chris är ett proffs ut i fingerspetsarna. Han bryr sig väldigt mycket om föreningen och sätter alltid laget i första rummet. Han är också en stor förebild för oss gentemot fans och sponsorer, säger Johan Hult, sportchef i HV71.

Kuriren har sökt Luleås general manager Lars "Osten" Bergström för en kommentar utan resultat.
"Allt kan hända, pucken är rund...Eh...och platt!"
Torgny Bendelin
Användarvisningsbild
Judas

Inläggav lejacques » 24 november 2016, 18:34

Judas. Läsa igen? Okej. Hur tolkar du texten? Jag tolkar den som att Abbott genom sin agent och Kuriren försöker få till en öppning hos Luleå.

Varför? Jo...
...På en rak fråga om en framtid i Luleå, svarar han varken ja eller nej. Jag förstår att Abbott ser om sitt eget hus (en förlängning med HV är nog inte särskilt aktuellt från HV:s sida)). Men jag tycker det är väldigt illa att han som kapten inte tokdementerar detta.

...På frågan om kontakt med Luleå svarar han att han har kontakt med både sportchef och vd.

...Abbotts agent säger öppet att han tror att hans klient vill avsluta karriären i Luleå.

Jag tycker det här säger rätt mycket om hur Abbott ser på framtiden. Det hade varit en sak om han inte haft ett C på bröstet, men som nu är han just kapten och då tycker jag det här agerandet (både från Abbott och hans agent) är oförsvarligt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jordfelsbrytare » 24 november 2016, 18:50

lejacques skrev:Judas. Läsa igen? Okej. Hur tolkar du texten? Jag tolkar den som att Abbott genom sin agent och Kuriren försöker få till en öppning hos Luleå.

Varför? Jo...
...På en rak fråga om en framtid i Luleå, svarar han varken ja eller nej. Jag förstår att Abbott ser om sitt eget hus (en förlängning med HV är nog inte särskilt aktuellt från HV:s sida)). Men jag tycker det är väldigt illa att han som kapten inte tokdementerar detta.

...På frågan om kontakt med Luleå svarar han att han har kontakt med både sportchef och vd.

...Abbotts agent säger öppet att han tror att hans klient vill avsluta karriären i Luleå.

Jag tycker det här säger rätt mycket om hur Abbott ser på framtiden. Det hade varit en sak om han inte haft ett C på bröstet, men som nu är han just kapten och då tycker jag det här agerandet (både från Abbott och hans agent) är oförsvarligt.

Jag hoppas verkligen inte hv är intresserade till nästa år. Har jag sagt sedan han värvades han är ej en topp 6 spalare utan en center för 3e kedjan. Jag kan inte riktigt avgöra hur jag ska tolka texten. Men för min del får han gärna spela i Luleå nästa år. De pengarna som man betalar för Abbot kan man hitta en topp 6 spelare för.
jordfelsbrytare

Inläggav lejacques » 24 november 2016, 18:57

Man ska inte glömma att Abbott, om intervjun sker på Kurirens initiativ, har all rätt i världen att avstå. Nu gör han inte det, och det leder till spekulationer bland fans både i Luleå och Jönköping.

Vi kan nog tolka texten på många olika sätt, men till syvende och sist handlar det nog om vad vi vill ha för slags kapten.

Vissa kanske är nöjda med att byta ut C:et varje år, så länge det är en proffsig spelare (vilket jag är övertygad om att Abbott är).
Andra, som jag, ser helst att det är en spelare med flera år i föreningen, som har en betydande roll i laget och helst någon koppling till bygden (läs Stillman, Gustafsson, Davidsson, Petrasek och Thörnberg).

Angående Jordfelbrytares inlägg håller jag med till hundra procent. Abbott är måhända proffsig, men inte kan det vara värt ett par hundratusen i månaden?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 24 november 2016, 19:09

lejacques skrev: Kanske ett rakt byte med Falk

[dräggel]Falk var lite av en favvo-spelare senast han spelade i HV. Otroligt viktig kugge i min värld. Undra varför HV inte fick/ville ha tillbaka honom? Ett byte jag stödjer varje dag i veckan, plus skottdagen![/dräggel]
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav jordfelsbrytare » 24 november 2016, 19:20

lejacques skrev:Man ska inte glömma att Abbott, om intervjun sker på Kurirens initiativ, har all rätt i världen att avstå. Nu gör han inte det, och det leder till spekulationer bland fans både i Luleå och Jönköping.

Vi kan nog tolka texten på många olika sätt, men till syvende och sist handlar det nog om vad vi vill ha för slags kapten.

Vissa kanske är nöjda med att byta ut C:et varje år, så länge det är en proffsig spelare (vilket jag är övertygad om att Abbott är).
Andra, som jag, ser helst att det är en spelare med flera år i föreningen, som har en betydande roll i laget och helst någon koppling till bygden (läs Stillman, Gustafsson, Davidsson, Petrasek och Thörnberg).

Angående Jordfelbrytares inlägg håller jag med till hundra procent. Abbott är måhända proffsig, men inte kan det vara värt ett par hundratusen i månaden?

Jag är helt enig med dig Lejacques. Abbot själv spär ju på spekulationerna i och med kontakten med Osten. Dem var ju inte eniga när han gick till hv men nu pratar man igen. Knappast prat om vilken stad som har bäst fiske! Hellre Falk än Abbot 7 dagar i veckan. Falk har ju vart över förväntan bra i år. Abbot är garanterat en bra ledare(det verkar alla vittna om) O har många övriga bra egenskaper på isen men han lyfter ju lön som en topp 3 spelare. Jag tycker han är klart överbetald(bra jobbat agenten) köper tänket med bra karaktär jobbig att möta m.m. Men där har vi Sundh mfl som gör ett lika bra jobb för halva pengarna. Kuriren vill göra en höna av en fjäder och Abbot går i fällan. Klart han hintar och lägger ut krokar men nu är det ute i media det skadar HV71.
jordfelsbrytare

Inläggav FirstSwitch » 25 november 2016, 13:35

Diabolics skrev:
lejacques skrev: Kanske ett rakt byte med Falk

[dräggel]Falk var lite av en favvo-spelare senast han spelade i HV. Otroligt viktig kugge i min värld. Undra varför HV inte fick/ville ha tillbaka honom? Ett byte jag stödjer varje dag i veckan, plus skottdagen![/dräggel]

Ja bevisligen håller Falk ännu riktigt bra klass för sin ålder, en spelare som aldrig heller blir skadad(!). Vore grymt att se honom i HV dressen en gång till. Har dock kontrakt även över nästa säsong i Luleå men har inget emot om han bryter det, lär väl vara betydligt billigare än Abbott.
FirstSwitch

Inläggav tommy1985a » 25 november 2016, 17:28

Jag hade också gärna gott med på ett byte men det lär knappast vara aktuellt då Falk varit Luleås bästa spelare. Presterar på samma nivå som han gjorde i HV för flera år sedan. Vem hade kunnat tro det ett par år senare? Abbot är annars en väldigt bra kille men vill han till Luleå så står inte jag i vägen för det beslutet då vi har bredden för att fylla hans plats underifrån och spara lite slantar
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Junior » 25 november 2016, 22:54

Med all respekt för både Andreas och Chris. Men ingen av dem ska spela i HV nästa år. De är båda föredettingar och Bengtsson, Stenlund eller Andersson fyller deras roller mycket bättre.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Nick » 27 november 2016, 00:53

Ja var ska denna mannen ta plats sen när han är skadefri?
Nick

Inläggav Macce » 27 november 2016, 01:09

Nick skrev:Ja var ska denna mannen ta plats sen när han är skadefri?

I luläää ;)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Robert.76 » 27 november 2016, 12:14

Nick skrev:Ja var ska denna mannen ta plats sen när han är skadefri?

Han kanske går in mellan Thörnberg och Önerud, tycker den kedjan hackar lite, frågan är ju då vad man gör med Ted...
Robert.76
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare