Tråden om #32 Gustaf Wesslau

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #32 Gustaf Wesslau

Inläggav Junior » 18 oktober 2013, 21:11

Skönt att han går in och spelar riktigt bra i dag. Bra för honom, bra för laget.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Keskinen » 18 oktober 2013, 22:05

High five mellan Pettan och Wesslau var vackert att se, tårögd!
Keskinen

Inläggav Dovahkiin » 18 oktober 2013, 22:09

Vesslan ser kass ut när försvaret är skit. I dag var det bra försvar och då får Vesslan göra rätt för sig.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Jackkko » 4 november 2013, 20:30

Härligt att Wesslau vinner veckans räddning! Det borde ge honom ännu mer självförtroende.
Användarvisningsbild
Jackkko

Inläggav Macce » 4 november 2013, 21:04

Jackkko skrev:Härligt att Wesslau vinner veckans räddning! Det borde ge honom ännu mer självförtroende.

Ja, härligt för Wesslan, hoppas kurvan är på uppåtgående även efter uppehållet. :)

http://www.shl.se/artikel/44575/
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Izon » 5 november 2013, 14:08

Macce skrev:
Jackkko skrev:Härligt att Wesslau vinner veckans räddning! Det borde ge honom ännu mer självförtroende.

Ja, härligt för Wesslan, hoppas kurvan är på uppåtgående även efter uppehållet. :)

http://www.shl.se/artikel/44575/

Han gick även +1 då han fick assist på Rajalas mål i tom bur :)
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav Junior » 15 november 2013, 02:16

Börjar se storhetsspel igen. Tyckte av highlights att se att han räddade oss några chanser. Och i slutintervjun ser han verkligen genuint glad ut och säger att det är kul att spela hockey igen. Bra, tror det är denna Wesslau som kommer vara med och fixa guldet!
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav dekman » 15 november 2013, 14:08

Underbart att se Wesslau på bra humör igen. Det syns så tydligt att han är påväg mot god form, inta bara på isen utan även i intervjuer där han är trevlig och rolig på ett helt annat sätt. Gjorde några riktiga världsklassräddningar mot Luleå, bland annat när han ligger ner. Underbart! Fortsätt kämpa!
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Dovahkiin » 27 november 2013, 22:59

Bör hyllas som fan efter denna match! Vesslan är riktigt bra nu igen, kommer betyda oerhört mkt för Hv!
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Macce » 27 november 2013, 23:02

Hatten av för wesslan :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Regnet » 27 november 2013, 23:06

Dovahkiin skrev:Bör hyllas som fan efter denna match! Vesslan är riktigt bra nu igen, kommer betyda oerhört mkt för Hv!

Wesslan var grym idag! Inga misstag alls och väldigt få returer. 2 poäng vann han också för oss
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Dovahkiin » 29 november 2013, 23:50

Härligt Vesslan!
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav joensuu » 30 november 2013, 16:02

Går hans kontrakt ut efter säsongen? :?:
joensuu

Inläggav Nick » 30 november 2013, 16:16

joensuu skrev:Går hans kontrakt ut efter säsongen? :?:

Han har 1 år kvar, då han skrev ett 3 års kontrakt. .:)
Nick

Inläggav Diabolics » 5 december 2013, 17:20

fan vad det glädjer mig att wesslan är på g!!!!

ville bara få det sagt....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav tommy1985a » 7 mars 2014, 17:42

Läste någonstans att Wesslan smällde av klubban efter matchen igår i ilska. Faaan vad bra säger jag. Äntligen någon som visar något, om än försent att smälla av den efter match så skickar han ändå signaler till spelarna att han inte är nöjd. Målvakten är den som kan påverka laget mest också tror jag. Bra wesslan, Låt spelarna veta hur missnöjd du är med deras slarv så kanske dom offrar sig mer för dig nästa gång.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Eres » 7 mars 2014, 17:58

tommy1985a skrev:Läste någonstans att Wesslan smällde av klubban efter matchen igår i ilska. Faaan vad bra säger jag. Äntligen någon som visar något, om än försent att smälla av den efter match så skickar han ändå signaler till spelarna att han inte är nöjd. Målvakten är den som kan påverka laget mest också tror jag. Bra wesslan, Låt spelarna veta hur missnöjd du är med deras slarv så kanske dom offrar sig mer för dig nästa gång.

Pettan hade ju velat ha mer känslor från Wesslau stod det i JP idag.

& jag håller med, man har saknat Liv's underbara utskällningar länge nu.
Användarvisningsbild
Eres

Inläggav Diabolics » 7 mars 2014, 18:41

#4 försökte sig på samma sak vid 2-4-målet, misslyckades med att knäcka klubban å höll på att dratta på ändan..... oklart vad det ger för signaler... :?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav tommy1985a » 7 mars 2014, 18:43

Diabolics skrev:#4 försökte sig på samma sak vid 2-4-målet, misslyckades med att knäcka klubban å höll på att dratta på ändan..... oklart vad det ger för signaler... :?

Haha.. Ja vi får hoppas att det gav bra signaler, Han var så ilsken så han tappade motoriken då med andra ord :)
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav didotto » 22 mars 2014, 11:20

Grym match av Wesslau igår. Underbart att se hans lugn under hela matchen. Inga onödiga rörelser utan bara koll på grejerna. Han behöver verkligen göra 3 såna här matcher till om HV ska ha en chans mot SAIK med tanke på alla öppna lägen de får hela tiden.
Sprider rykten på twitter under namnet didotto1.
didotto

Inläggav Lindblad » 24 mars 2014, 00:39

Fantastisk avslutning av Wesslan, vilken match han gör idag. Håller han den nivån under hela nästa säsong behöver vi ingen ny målis.
Lindblad

Inläggav bogani » 24 mars 2014, 17:15

Lindblad skrev:Fantastisk avslutning av Wesslan, vilken match han gör idag. Håller han den nivån under hela nästa säsong behöver vi ingen ny målis.

Att få avsluta säsongen med så bra spel kan nog betyda oerhört mycket för självförtroendet inför framtiden.
bogani

Inläggav zeeta » 8 april 2014, 12:36

Jag känner lite som att vi kan hålla koll på om Dif signar sin första målvakt 1 år. För om dom gör det så tror jag att wesslau kommer att dra tillbaka dit efter säsongen, om dom nu hänger kvar efter året. Har även liten känsla av att Dif köper ut wesslau. Men detta är bara ett tänk jag har, inget mer. För nu tog vi in Ersberg på 2 år och wessla har 1 år kvar. Om nu Erik är fult återställd så tror jag att han tar förstaspaden. Och det tror jag för i shl wessla värkar gå till sitt jobb och göra det, men i Eriks fall värkar det som han visar väldigt mkt känslor och det ställer krav på backarna ( något som petrasec har tjatat på wessla om att han ska göra ). sen är det ju så att man bygger ett lag bakifrån men att har shl's dyraste målvakts par och sen lite si så där på baksidan så har man ju redan gjort fel. Och vad jag kan se blir wessla bättre av att stå typ varje match, och nu när han ska konkurrera med en som kan komma att bli förste man och inte få stå i ramp ljuset så tror jag hans hjärta vill till Dif där dom ser han som en Gud. Eller jag kan ha helt fel med allt, för nu förtiden så finns inte nått klubb hjärta i en spelare utan klubben med bäst boende ger mest pengar mm, förvandlar ett hjärta till $
zeeta

Inläggav lejacques » 25 september 2014, 21:17

Wesslaus facit i SHL so far:
Växjö (B) 0-2
Linköping (H) 1-3 (utbytt efter första)
Modo (B) 1-2 (inbytt efter första)
Örebro (B) 0-2

Plussa på de två senaste säsongerna, samt att han inte vunnit en match sedan mot Kloten 5 september (dessutom torskat två CHL-matcher på raken), så kan man väl ändå kunna konstatera att han inte är den vinnarmålvakt HV söker.

För mig är Ersberg självklar etta. Är betydligt tryggare i sitt spel, och framför allt känns det som att utespelarna litar på honom.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 25 september 2014, 21:28

Samtidigt svårt att lasta Wesslau för att övriga laget mäktat med skräckinjagande 2(!) mål framåt under samma tid som du nämner. Jag håller med om att Wesslau inte är den demon han var när han först kom till HV. Men jag tycker definitivt inte att det är hans fel att hela laget är dysfunktionellt!

Knappast hans fel att Brithén inte kan göra mål, att Laine är helt osynlig eller att Christensen inte åker skridskor. Problemen ligger inte på en spelare. Det verkar snarare som att det är ett organisatoriskt fel som dessvärre verkar institutionaliseras mer och mer för varje säsong som går.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 25 september 2014, 21:48

Samtidigt är det inte Laine, Brithén eller Christensens fel att Wesslau i regel släpper in ett par skitmål per match. Örebro vinner exempelvis inte ikväll för att HV inte gör mål. De vinner för att Wesslau släpper in ett billigt och att Hudazcek vinner målvaktsmatchen.

Det är sällan jag tycker att Wesslau vinner målvaktsmatchen nu för tiden, vare sig han släpper in ett eller fem mål.

Vad gäller mål framåt kan man ju sedan fundera på varför HV gör fler mål med Ersberg i mål. Kan det vara så att de litar mer på honom så att de vågar gå framåt och inte är rädda för att släppa till chanser bakåt? Med Wesslau i mål känns ett bra försvarsspel som en förutsättning för att ha en chans att vinna...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav FirstSwitch » 25 september 2014, 21:53

Wesslau har absolut inte spelat dåligt men visst verkade som laget uppträder mer nervöst och oorganiserat när Wesslau står. I NHL är man ju ganska tydliga med att antalet wins en målvakt gör är minst lika viktig om inte viktigare än räddningsprocenten så kanske har en poäng i det. Det kanske ligger nåt psykologiskt i det, vet e sjutton men Wesslau ska absolut inte lastas för att laget framför inte kan prestera bättre.
FirstSwitch

Inläggav lejacques » 25 september 2014, 22:02

Naturligtvis ska inte Wesslau både hålla nollan och göra målen. Men nog kan en målvakt ha en inverkan på anfallsspelet. Se på Stefan Liv. Då tänkte HV knappt försvar, de litade på Liv, och det var alltid full fart framåt - vilket inte minst märktes på alla gånger Liv fick kliva fram när laget släppte till kontringar och annat. Och framför allt märktes det i statistiken. Liv hade sällan bäst räddningsprocent. Men å så många gånger han vann sin match i matchen - och det även när laget spelade dåligt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 25 september 2014, 22:11

Nej jag håller som sagt med om att Wesslau inte är en demon. Han släpper t ex in fler skott från området 1-4m innanför egen blå än han räddar känns det som, särskilt när motståndaren kommer med fart och skjuter mot bortre stolpen.

Att det ligger psykologi i vilken målvakt som står bevisades under två säsonger med Gunnarsson. Hela HV spelade fullständigt uruselt med honom i mål.

Jag menar inte att hylla Wesslau. Men jag menar samtidigt inte att han skulle vara så dålig att det skulle bero på honom att HV förlorar.

Självklart är det inte Brithéns m fl fel att Wesslau ibland släpper in puckar man tycker att han hade kunnat ta. Men återigen - flera forwards missar givna lägen och att skylla det på den egna målvakten tycker jag är smått befängt! Ett öppet mål är ett öppet mål! Spelar ingen roll om alla spelar kass före och efter det. Är det öppet mål så ska den sitta.

Punkt - Ende!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Hannes » 25 september 2014, 22:36

Diskussionen ligger på ett högre plan än dagens match och dagens dåliga insats. Det jag upplever med Gustaf är att det är precis som lejaqcues säger; allt för ofta släpper Gustaf för lätta mål, även i matcher vi vinner. Det mest klassiska är väl en forward som kommer i fart på högerkanten och lägger den i bottre. Macfliker, Goren, Olimb är namn bland annat som jag får på hjärnan som har gjort denna procedur. För enkla mål är det helt enkelt FÖR ofta, samtidigt som han blandar det med bländande spel. Och dagens insats mot Örebro var bra, men en dimp när han släpper första målet på första stolpen...
Användarvisningsbild
Hannes

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare