Tråden om #17 Emil Johansson

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #17 Emil Johansson

Inläggav Wildzide » 26 januari 2021, 19:51

Betänk att Emil J hade bäst plus/minus förra säsongen i HV71.
Sämre denna säsong, men samtidigt spelar han i ett väldigt svagt HV71 i år.
Får Hv ordning på grejorna till nästa säsong så tror jag Emil är tillbaks i god form igen. Tycker han ska vara kvar, han har många bra bitar i sitt spel. Han är egentligen inte sämre än Martinsson denna säsong defensivt. Offensivt finns det nog lite mer att hämta dock.

Didrik Strömberg är våran defensiva klippa och har ändå sämst plus/minus av alla backar.
Samtidigt tar han väldigt mycket onödiga utvisningar och är inte speciellt spelskicklig så jag behåller hellre Emil J som är bättre på att sätta igång spelet.
Wildzide

Inläggav frippe-borås » 26 januari 2021, 22:18

Aldrig att man väljer Emil före Strömberg
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lejacques » 26 januari 2021, 22:54

Jag menar ju att Emil varit HV:s genomgående sämsta back den här säsongen. Han står för kritiska misstag i stort sett varje match, vilket kostat oss baklängesmål och poäng. Överlag har försvaret varit mer än virrigt när han varit inne på isen. Utöver det har hans offensiva uppsida, som många påstår att han har, lyst med sin frånvaro.

Så. Om vi utgår från att en kedja inte är starkare en sin svagaste länk. Hur går det för HV när Emil inte varit med i truppen?

Med Emil. 0,93 poäng per match.
Utan Emil. 1,83 poäng per match (HV har tagit poäng i fem av dessa sex matcher).

Jag tycker det är enkelt i fallet Emil Johansson. Vi har helt enkelt nått vägs ände. Det blir inte bättre. Jag hoppas att han inte är skadad, och att han helt enkelt bara är petad. Nu är dessutom Donavan på väg in i laget så jag har extremt svårt att se hur man ska kunna klämma in Emil på sju backar.

Martinsson-Kinnvall
Donavan-Karlsson
Strömberg-Bertov
Arell

Nej, jag hoppas man hittat en lösning innan transfer deadline. För bryta kontraktet kommer man tvingas göra oavsett, antingen nu eller inför nästa säsong.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav matsqq » 27 januari 2021, 00:07

lejacques skrev:Jag menar ju att Emil varit HV:s genomgående sämsta back den här säsongen. Han står för kritiska misstag i stort sett varje match, vilket kostat oss baklängesmål och poäng. Överlag har försvaret varit mer än virrigt när han varit inne på isen. Utöver det har hans offensiva uppsida, som många påstår att han har, lyst med sin frånvaro.

Så. Om vi utgår från att en kedja inte är starkare en sin svagaste länk. Hur går det för HV när Emil inte varit med i truppen?

Med Emil. 0,93 poäng per match.
Utan Emil. 1,83 poäng per match (HV har tagit poäng i fem av dessa sex matcher).

Jag tycker det är enkelt i fallet Emil Johansson. Vi har helt enkelt nått vägs ände. Det blir inte bättre. Jag hoppas att han inte är skadad, och att han helt enkelt bara är petad. Nu är dessutom Donavan på väg in i laget så jag har extremt svårt att se hur man ska kunna klämma in Emil på sju backar.

Martinsson-Kinnvall
Donavan-Karlsson
Strömberg-Bertov
Arell

Nej, jag hoppas man hittat en lösning innan transfer deadline. För bryta kontraktet kommer man tvingas göra oavsett, antingen nu eller inför nästa säsong.

Litet "sample size" är ett vanligt fel som kan skapa missledande statistik.

Hade HV förlorat de två matcherna mot Linköping och Djurgården så hade snittet på de där 6 matcherna legat en hel poäng lägre dvs 0.83.

Så mycket slår det på det där medelvärdet - bara 2 matcher ! (och det var uddamålssegrar.)

Och hade man haft Rahm som tränare så tror jag man hade förlorat dem, för spelet är helt annorlunda nu.

Jag tror skillnaden i de 2 stavas Lillis och inte Emil.

Sen är det också t.ex. så att HV förlorat 11 av 13 matcher mot de 5 topplagen så det är viktigt med vem man möter etc etc.

Statistik är lurigt :

Skulle man t.ex. titta över samma sak över "samtliga matcher i HV-tröjan någonsin" så skulle Emil Johansson ha ett skyhögt högre snitt än t.ex. Martinsson och vi skulle dessutom ha ett mycket högre sample size :)

Det skulle då se HELT annorlunda ut, så med statistik får man vara rätt försiktig , det gäller att veta vad man gör och vara kritisk ...

PS det sista vore förstås en orättvis jämförelse , men vad jag menar är att försiktighet anmodas när det gäller hur man brukar statistik
matsqq

Inläggav lejacques » 27 januari 2021, 01:01

Så är det ju. Naturligtvis.

Om jag inte minns fel så har du försvarat Emil, va, hela säsongen oavsett prestationer? Bara så jag vet vad din ingång i det hela är ;)

Men statistik handlar ju också om att hitta exempel, både över tid och över kortare perioder, som man sedan kan bygga vidare ifrån. Här och nu. Exempelvis. Överlevererar en spelare över en kortare period så kan ju det vara skäl att testa att spela honom mer och tvärtom. På samma sätt kanske man kan ha lite större tålamod med en spelare vi vet levererat tidigare säsonger. Emil räknar jag dock inte in i den kategorin...

Missförstå mig rätt. Vi kan båda vara vara överens om att statistik kan vara lurigt. Och jag är medveten om att det kan bli galet om vi ska slå fast att precis allt hänger på huruvida Emil spelar inte.

Men om vi bara ser till fakta. HV tar alltså fler poäng utan Emil den här säsongen, och samma gäller om vi haft Rahm eller Lillis som tränare. (han missade tre matcher under hösten med Rahm, - HV tog 5 av 9 - och nu de tre första sedan Lillis tagit över - HV tog 6 av 9).

I dessa matcher har vi mött Färjestad (H), Luleå (H), Linköping (H), Skellefteå (B), Linköping (B), Djurgården (B). Kanske inte det svåraste man kan möta, men långt från det lättaste. Särskilt inte med tanke på att HV varit ett bottenlag över hela säsongen.

Till syvende och sist. Det viktigaste i allt detta är nog att man ska ställa detta mot Emils individuella statistik och spel. Han är den som underpresterat absolut mest sett till samtliga kolumner. Bara det ska vara skäl nog till att han inte spelar en minut till den här säsongen. Att HV sedan gått bättre som lag utan honom. Ja, det är bara ytterligare en sak som inte talar till hans fördel.

Och man brukar ju säga att man inte ska ändra på ett vinnande koncept av en anledning.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Wildzide » 27 januari 2021, 02:06

Sen är det ju så att Emils offensiva uppsida är överskattad. När han kom upp från J20 så var det inte för att hav förväntades ha en produktiv uppsida. Snarare för att han var en kvick back som kunde leverera puck och vända bort motståndare. Det är just den biten Hv saknat i år. Jag tror Emil står och faller med laget precis som Andrae har gjort. Men skulle vi haft Lillis som tränare från start är jag övertygad om att Emil hade varit en stor del i att vi tar oss smidigt ur egen zon. Andrae hade vågat spela sitt spel och blommat ut till en mini pilut. Du har rätt i att just nu med det spelsystem man agerar efter och den dåliga självkänsla hela laget har så har båda Emil svårt att platsa. Men i ett mer normalt HV71 så hade det gett oss extra framgång. Just där av vill jag gärna att båda blir kvar.
Wildzide

Inläggav shitkicker » 30 januari 2021, 19:42

Hur kan denne spelare få en enda minut istid till i HV?! Att spela honom är att pissa på allt som HV någonsin har stått för!

Ett HV med Emil Johansson är ett avsevärt sämre HV än utan Emil Johansson! Sämsta spelare någonsin, sett till alla omständigheter!

SPARKA HONOM NU!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 30 januari 2021, 19:48

shitkicker skrev:Hur kan denne spelare få en enda minut istid till i HV?! Att spela honom är att pissa på allt som HV någonsin har stått för!

Ett HV med Emil Johansson är ett avsevärt sämre HV än utan Emil Johansson! Sämsta spelare någonsin, sett till alla omständigheter!

SPARKA HONOM NU!

jag håller med om omdömet, men ordet "pissa" börjar bli utslitet.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav NaChri » 30 januari 2021, 21:35

Om det fortfarande fanns någon som såg något positivt i denna spelare så måste det väl ändå ändrats nu.

Finns bara en anledning till att man vill se Emil på isen igen, och det är för att man vill se HV i allsvenskan.

Kinnvalls skada kunde inte kommit mer olägligt. Risken är ju att man spelar 17 på grund av backbrist.
Å andra sidan... jag tror att till och med Forsberg skulle göra ett bättre jobb än Emil på backen.
NaChri

Inläggav matsqq » 31 januari 2021, 15:57

Min lite mer neutrala analys av Växjö-matchen:

På första målet kastar sig Donovan och täcker skott och hamnar ur spel som siste man - sen uppstår kalabalik och första målet faller.

Så kommer utvisningen och så dessutom Emil J:s utvisning så att det blev 3 mot 5.

På tvåan är Gunnarsson oskymd (även om det är en förflyttning) och ett långskott går in.

På tredje målet sker en försvarsmiss så att Luleå kommer 2 mot 1 och Gunnarsson släpper åter in ett oskymt skott.

På fjärde målet är det lite allmänt småstrul med nästan alla spelare inblandade men inget jättemisstag av någon.

Många missade målchanser framåt också förstås !

länk till repriserna:
https://www.shl.se/gamecenter/qY7-AffRQ5nto/video

Man kan också analysera matchen lite enklare också , så slipper man gå in på detaljer och tänka så mycket:
Emil:s fel ;)
matsqq

Inläggav lejacques » 31 januari 2021, 17:06

Med all respekt. Men skulle säga att din analys är minst lika "objektiv" som nån annans.

Faktum är att Emils brister inte är något som diskuteras enkom här på forumet. I tv, poddar och annan media är de flesta experter överens. Emil underpresterar.

En spelare kommer alltid göra misstag. Ta Pettan som exempel. Han kunde stå för en indianare var och varannan match. Men han slutade alltid på "plus" då han gjorde mycket annat bra som vägde upp för de där misstagen.

I fallet Emil väger det positiva aldrig över till hans fördel. Tvärtom. På en bra grej går 8 dåliga.

Emil är HV:s sämsta back. Och vi förlorar allt som oftast med honom på isen, och dessvärre är Emil ofta den direkta orsaken till baklängesmål och förlorade poäng.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Wildzide » 31 januari 2021, 22:42

Emil är nya Almqvist, får skit varje match HV förlorar även när han gjort en bra match. Skäms på er. Det är erat fel att Almqvist inte spelar i HV längre så som ni dömde ut honom varje match oavsett prestation. Ingen som hänger ut Arell Strömberg Anton Karlsson som är inne på mycket fler baklängesmål. Hoppas verkligen Almqvist ens vill komma tillbaka igen. Emil var bäste back förra säsongen i plus/minus. Inte en jävel berömde honom för det. I år går det tyngre precis som laget. Men sämst är han absolut inte. Didrik är en defensiv back som ska vara bra i defensiven, ändå är han sämre än Emil? Han tar dessutom flest onödiga utvisningar. Arell är precis lika dålig. Förra säsongen var Didrik också en av de sämsta i plus/minus men ingen gnällde för det. 2 säsonger i rad är han bland de sämsta i plus/minus och tar flest onödiga utvisningar men ändå är det Emil som blir hackkycklingen.
Wildzide

Inläggav lejacques » 31 januari 2021, 23:39

Vill föra till protokollet att jag var en av de som försvarade Almqvist under hans senaste sejour i HV-tröjan.

De som hängt på forumet de senaste åren vet att jag är den första att plussa för egna HV-killar. Jag har själv blivit frustrerad då jag tycker egna produkter ofta kritiseras hårdare än spelare som är hämtade utifrån. Man blir inte profet i sin egen hemstad osv.

Men även jag har en gräns. Och att ens jämföra Adam och Emil visar att man inte hängt med de senaste åren.

Det finns inga som helst likheter mellan dessa, ja, mer än att de då blivit hårt kritiserade.

I fallet Almquist kan man ifrågasätta kritiken då han var sett till poängproduktion och spelet i övrigt en av våra bästa backar.

Men i Emils fall... Ja, man måste vara sjukt subjektiv i sin bedömning, snudd på onyanserad för att kunna påstå att han går in på sju backar.

Almquist värvades för att vara en toppback i HV. Det var precis det han var. Emil värvades också för att vara en toppback. Det är precis vad han inte är.

Emil bedöms utifrån de förväntningar folk hade på honom när han kom in. Han infriade dem inte förra året. Det tyckte varken han själv eller Hult. I år trodde Hult Emil skulle vara en av de som tog ett steg framåt. Det gjorde inte Emil. Han tog snarare två steg bakåt. Och det är också en av många anledningar till att vi är där vi är idag. Hult har haft en övertro till vissa spelare, däribland Emil.

Så snälla, jämför inte Almquist med Emil. Det är två helt olika fall.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav savemejebus » 1 februari 2021, 00:42

lejacques skrev:Vill föra till protokollet att jag var en av de som försvarade Almqvist under hans senaste sejour i HV-tröjan.

De som hängt på forumet de senaste åren vet att jag är den första att plussa för egna HV-killar. Jag har själv blivit frustrerad då jag tycker egna produkter ofta kritiseras hårdare än spelare som är hämtade utifrån. Man blir inte profet i sin egen hemstad osv.

Men även jag har en gräns. Och att ens jämföra Adam och Emil visar att man inte hängt med de senaste åren.

Det finns inga som helst likheter mellan dessa, ja, mer än att de då blivit hårt kritiserade.

I fallet Almquist kan man ifrågasätta kritiken då han var sett till poängproduktion och spelet i övrigt en av våra bästa backar.

Men i Emils fall... Ja, man måste vara sjukt subjektiv i sin bedömning, snudd på onyanserad för att kunna påstå att han går in på sju backar.

Almquist värvades för att vara en toppback i HV. Det var precis det han var. Emil värvades också för att vara en toppback. Det är precis vad han inte är.

Emil bedöms utifrån de förväntningar folk hade på honom när han kom in. Han infriade dem inte förra året. Det tyckte varken han själv eller Hult. I år trodde Hult Emil skulle vara en av de som tog ett steg framåt. Det gjorde inte Emil. Han tog snarare två steg bakåt. Och det är också en av många anledningar till att vi är där vi är idag. Hult har haft en övertro till vissa spelare, däribland Emil.

Hållet helt o hållet med. Märkligt att Almqvist fått så mycket kritik genom åren. Nästan mer än Johan Hult
savemejebus

Inläggav matsqq » 3 februari 2021, 07:44

lejacques skrev:Vill föra till protokollet att jag var en av de som försvarade Almqvist under hans senaste sejour i HV-tröjan.

För det första – jag har absolut ingen anknytning till Emil J – ingen som helst !

Följande är saker som du nyligen sagt om Emil (axplock) :
"SHL:s sämsta back"
"I fallet Emil väger det positiva aldrig över till hans fördel. Tvärtom. På en bra grej går 8 dåliga."

… och du valde tillfälle att gå loss på honom, naturligtvis … innan du började vräka ur dig dina värsta salvor hade han gjort en 7-8 matcher utan knappt några allvarliga defensiva misstag medan flera andra spelare lämnat 1 mot 0 etc. … jag VET för jag hade fokus på honom.

Om han vore så dålig som du vill göra gällande skulle det naturligtvis synas i statistiken men om man gör en tabell över plus/minus per spelad timme ser den ut som följer:

SPELARE +/- PER TIMME SPELAD
Daniel Bertov -0,261
Eric Martinsson -0,361
Johannes Kinnvall -0,676
Emil Andrae -0,857
Emil Johansson -1,004
Didrik Strömberg -1,079
Niklas Arell -1,457
Anton Karlsson -1,967

.. och trots att detta är en av hans sämre säsonger så är han ju LÅNGT ifrån värst.

Förra säsongen var han klart BÄSTE back när det kommer till ovanstående statistik.
SPELARE +/- PER TIMME SPELAD
Emil Johansson 0,793
Markus Lauridsen 0,406
Johannes Kinnvall 0,363
Eric Martinsson 0,205
Nils Andersson 0,121
Jesper Williamsson 0,000
Didrik Strömberg -0,076
Christoffer Persson -0,344

Även 2015/16 var han näst bäste back vad gäller detta – före namn som Kristofer Berglund, Adam Almqvist, och Niklas Hansson. (faktiskt långt före de 2 sista)

Vi pratar nu alltså ovan de tre senaste säsongerna han varit i HV.
Han har gjort flera bra säsonger i närtid, visst har det gått tyngre i år men inte ens i närheten av så dåligt som du vill göra gällande
Statistiken visar att detta med att han kostar oss poäng och mål varje match är HELT felaktigt och DETTA (och inget annat) är grunden till att jag försvarat Emil.

Ovanstående visar också tydligt vilka grova överdrifter du gör … tror du på fullt allvar inte att det skulle synas ALLS i statistiken ovan om han vore så dålig som DU säger?
Det finns INGEN logik i att en stabil och bra spelare plötsligt blir skräp - om han är småskadad en säsong (vilket kan vara fallet) är det upp till tränaren att spela honom lite mindre eller matcha honom försiktigt, men att blåsa upp en hatstorm för den sakens skull är djupt ovärdigt.
Statistik handlar INTE om att gå in och välja ut exempel. Man får säkrare statistik över längre tid (större ”sample”) och man ska inte springa och välja ut ett fåtal matcher eller sekvenser som passar ens egen tes.
När det gäller klimatförändringarna eller dylikt försöker vissa välja ut en period när det råkar vara ordentligt kallt för att ”motbevisa” den. Över korta sekvenser eller ett fåtal matcher kan man visa nästan vad som helst och självklart väljer du att skrika som högst när läget är som bäst för att visa DIN ”tes”.

Jag tittar över flera säsonger och total speltid medan du snackar om 6 matcher och du skriker till vid för dig lägligaste tillfället.

Att sälja Emil nu är dessutom som att sälja en aktie när den gått ned till snittvärde från att ha varit riktigt högt under flera år.
Att spela honom är att ”pissa på HV71” har andra sagt, jag tycker mer att det är ni pissar på en spelare som gjort mycket bra i sin karriär – åter : djupt ovärdigt!

Jag ser också att du/ni väljer perspektiv när du kritiserar honom:
Alltifrån att vara på plan när ett mål faller (om en annan spelare gör ett misstag), till misstag långt tidigare i kedjan INNAN ett mål faller - till det som faktiskt ÄR ett större misstag - allt beroende på vad som passar bäst för stunden.
Spelare gör ett misstag – men även om en spelare gör det, oavsett om det är Fröberg eller Önerud så ska målvakten fortfarande ta 70% i en 1 mot 0-situation och alla andra kan inte lägga sig ned och dö för den sakens skull.
Man kan inte fästa varje mål som en kvarnsten på en viss spelares hals – jag pratar inte specifikt Emil nu. Ofta korsfästs individuella spelare medan andra klara sig undan (helt enligt er egen ”bias”)
När man håller på som vissa gör skapar man också en atmosfär med spelare som kan blir oerhört rädda att begå misstag och spela ut …

Med Gunnarsson däremot har du en ängels tålamod, kanske för att du tidigt var inne och fastslog att han var etta före Alnefelt.
Tittar man på videolänkarna från matchen mot Växjö var både 2-0 och 3-0 klart möjliga att ta och hans säsong i övrigt har varit långt ifrån godkänd. Du har inte sagt ett ont ord om honom trots att det funnits massor av material att gå på.
Kanske beror det på dina tidiga inlägg om Gunnar och Emil J och att du måste backa upp det och till varje pris ”få rätt”.
Hoppas inte det är ditt ego som inte tål att folk har en annan åsikt och att du då landar i attackläge och hat.

Jag hade flera kritiska inlägg om Rahm i oktober.
Jag såg nämligen ingen skymning framför mål vilket är en nödvändighet i dagens hockey men förutom det har jag inte skrikit på en enda avgång vad jag minns. (Jag har respekt för Rahm som människa, men någon bra coach var han tyvärr inte.)

PS Jag vet att du har många kompisar här som håller med dig och de kanske imponeras av dig - men utan sakargument och fakta är det bara åsikter med samma värde som det som varje dag hamnar i min spamlåda. Bespara mig säljsnacket och retoriken. Jag bryr mig inte om ifall jag blir attackerad men det är synd om Emil J får så mycket skit över sig att han får gå ut varje match med en kvarnsten om sin hals. Tycker åtminstone ni kan visa hyfs och respekt för en spelare som genom åren gjort mycket bra för HV.
Tack för mig !
matsqq

Inläggav lejacques » 3 februari 2021, 11:11

Alltså. Spontant känns det ju som att det är viktigare för dig att försvara Emil än vad det är för mig att kritisera honom.

Du säger att jag inte kommer med underbyggda argument. Men det jag skriver viftar du bort på samma sätt som någon annan skulle kunna vifta bort plus/minus som ett dåligt mätvärde när det kommer till att bedöma en spelares prestation...

Men här har du alltså valt att fokusera på hans plus/minus. Du verkar fortfarande inte ta hänsyn till VARFÖR Emil värvades. Vilka förväntningar både Hult och Emil själv hade när han kritade på för HV. Jag kan lova dig att det inte hade med plus/minus att göra.

Emil skulle användas offensivt. Även inför i år menade Hult att Emil var en av de som skulle ta ett kliv framåt.

Verkligheten. Emil Johansson har gjort fyra poäng den här säsongen. Bara Arell och Anton Karlsson har sämre poängsnitt av backarna. I de senare fallen värvades de med helt andra förväntningar, med största sannolikhet för en billigare peng dessutom. Med det sagt tycker jag inte Arell eller Anton Karlsson är speciellt bra de heller (ett av problemen har vi ju som en skänk från ovan blivit av med).

En tanke kring statistik. Det handlar även om här och nu. Du cherrypickar ju precis lika mycket när du snackar om en säsong för FEM säsonger sedan.

Du skriver du och dina kompisar. Ja, jag, en stor del av forumet, en majoritet av HV-fansen, samt Sanny Lindström, Wikegård och ett antal experter till är nog alla överens om att Emil inte alls lever upp till de förväntningar som ställdes på honom. Om du vill kalla det hatstorm, visst. Eller så kan vi kalla det befogad kritik.

Men vi har helt enkelt olika infallsvinklar här. Jag tyckte Emil var överreklamerad sist han spelade i HV. Mina sista minnen av honom i HV-tröjan innan han drog till Djurgården var hur han gav bort mål i slutspelet. Och sett till hans prestation i år är han precis lika överreklamerad som då, han ger fortsatt bort mål. Med det enda undantaget att nu är det fler än jag som tycker det.

Och till sist. Nej, jag försöker inte backa upp mina egna påståenden för att jag vill få "rätt". Angående Gunnar ser jag gärna två nya målvakter nästa år. Ingen är helig. Inte på samma sätt som Emil verkar vara helig för dig.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav matsqq » 4 februari 2021, 08:45

lejacques skrev:Alltså. Spontant känns det ju som att det är viktigare för dig att försvara Emil än vad det är för mig att kritisera honom.

Du säger att jag inte kommer med underbyggda argument. Men det jag skriver viftar du bort på samma sätt som någon annan skulle kunna vifta bort plus/minus som ett dåligt mätvärde när det kommer till att bedöma en spelares prestation...

Men här har du alltså valt att fokusera på hans plus/minus. Du verkar fortfarande inte ta hänsyn till VARFÖR Emil värvades. Vilka förväntningar både Hult och Emil själv hade när han kritade på för HV. Jag kan lova dig att det inte hade med plus/minus att göra.

Emil skulle användas offensivt. Även inför i år menade Hult att Emil var en av de som skulle ta ett kliv framåt.

Verkligheten. Emil Johansson har gjort fyra poäng den här säsongen. Bara Arell och Anton Karlsson har sämre poängsnitt av backarna. I de senare fallen värvades de med helt andra förväntningar, med största sannolikhet för en billigare peng dessutom. Med det sagt tycker jag inte Arell eller Anton Karlsson är speciellt bra de heller (ett av problemen har vi ju som en skänk från ovan blivit av med).

En tanke kring statistik. Det handlar även om här och nu. Du cherrypickar ju precis lika mycket när du snackar om en säsong för FEM säsonger sedan.

Du skriver du och dina kompisar. Ja, jag, en stor del av forumet, en majoritet av HV-fansen, samt Sanny Lindström, Wikegård och ett antal experter till är nog alla överens om att Emil inte alls lever upp till de förväntningar som ställdes på honom. Om du vill kalla det hatstorm, visst. Eller så kan vi kalla det befogad kritik.

Men vi har helt enkelt olika infallsvinklar här. Jag tyckte Emil var överreklamerad sist han spelade i HV. Mina sista minnen av honom i HV-tröjan innan han drog till Djurgården var hur han gav bort mål i slutspelet. Och sett till hans prestation i år är han precis lika överreklamerad som då, han ger fortsatt bort mål. Med det enda undantaget att nu är det fler än jag som tycker det.

Och till sist. Nej, jag försöker inte backa upp mina egna påståenden för att jag vill få "rätt". Angående Gunnar ser jag gärna två nya målvakter nästa år. Ingen är helig. Inte på samma sätt som Emil verkar vara helig för dig.

Bara om du med helig menar att jag reagerar när du kallar honom "sämsta backen i SHL", eller säger att han "gör 8 misstag på varje bra grej".

Den skitstorm som bröt ut var inte vacker - rena lynchmobben !

Det viktigaste för en back är inte att göra mål utan att hjälpa HV vinna matcher, alla andra typer av förväntningar kan vi slänga på sophögen :)

Spelare som åtminstone relativt (sett till laget) är inne på fler mål framåt än bakåt.

Emil har visat att han över tid är en bra och konsistent spelare och han är långt ifrån ensam om att haft det tyngre i år i HV.

Men ändå var han som sagt långt ifrån så dålig som vissa vill göra gällande enligt vad jag skrivit ovan.

(Tog också med hans tre senaste hela säsonger i HV, men det finns inget han gjort senare år som är dåligt, varken slutspel eller AHL heller)

Rent generellt tycker jag , för alla spelare, att det är illavarslande med alla sågningar längs fotknölarna så fort ett misstag görs oavsett om det är Emil, Fröberg eller någon annan.

Jag tänker ungefär runt misstag som jag skrev i inlägget ovan - även om ett sådant görs så ska det finnas ett lag som backar upp och en målvakt som fortfarande ska ta ca 70% av frilägen etc.

Men just nu räknas det som att om spelare A gör ett misstag i mittzon så är det HANS mål. Man måste alltid kasta skulden på en specifik spelare för varje sak som går snett.

Leta syndabockar och göra grova överdrifter !

Det är kanske inte bara laget som skapat en förlorar-kultur utan även fansens sätt att agera .

Det ger rädda och ängsliga spelare !
matsqq

Inläggav Ingeville » 4 februari 2021, 12:39

matsqq skrev:
lejacques skrev:Alltså. Spontant känns det ju som att det är viktigare för dig att försvara Emil än vad det är för mig att kritisera honom.

Bara om du med helig menar att jag reagerar när du kallar honom "sämsta backen i SHL", eller säger att han "gör 8 misstag på varje bra grej".

Den skitstorm som bröt ut var inte vacker - rena lynchmobben !

Det viktigaste för en back är inte att göra mål utan att hjälpa HV vinna matcher, alla andra typer av förväntningar kan vi slänga på sophögen :)

Spelare som åtminstone relativt (sett till laget) är inne på fler mål framåt än bakåt.

Emil har visat att han över tid är en bra och konsistent spelare och han är långt ifrån ensam om att haft det tyngre i år i HV.

Men ändå var han som sagt långt ifrån så dålig som vissa vill göra gällande enligt vad jag skrivit ovan.

(Tog också med hans tre senaste hela säsonger i HV, men det finns inget han gjort senare år som är dåligt, varken slutspel eller AHL heller)

Rent generellt tycker jag , för alla spelare, att det är illavarslande med alla sågningar längs fotknölarna så fort ett misstag görs oavsett om det är Emil, Fröberg eller någon annan.

Jag tänker ungefär runt misstag som jag skrev i inlägget ovan - även om ett sådant görs så ska det finnas ett lag som backar upp och en målvakt som fortfarande ska ta ca 70% av frilägen etc.

Men just nu räknas det som att om spelare A gör ett misstag i mittzon så är det HANS mål. Man måste alltid kasta skulden på en specifik spelare för varje sak som går snett.

Leta syndabockar och göra grova överdrifter !

Det är kanske inte bara laget som skapat en förlorar-kultur utan även fansens sätt att agera .

Det ger rädda och ängsliga spelare !

Bra analys, som jag skrev tidigare i veckan så måste alla bedömas rätt och rättvist. Det måste gå och bo och leva i Jönköpings kommun och vistas bland allmänheten utan bli smutskastad hela tiden. Minns när Lias lämnade Götet och sa något som att det är gott att komma hemifrån stan, va anonym när man går ut. Det skulle aldrig förekomma att om jag träffar någon kändis eller idrottsman att dra upp massa misslyckanden. Varje aktör vet sina brister och tillkortakommanden och kämpar med dom. Att då hela tiden såga och kasta skit leder bara till sämre självförtroende och resultat. Vet att som offentlig person både som lärare och många andra uppdrag att gör man något får man kritik och de som inte gör något slipper. Men det ska va gränser och det ska va konstruktivt, så lär man barn i skolan i den bästa av världar.
Ingeville

Inläggav shitkicker » 6 februari 2021, 18:47

Jag hoppas verkligen att det här var sista gången jag såg Emil Johansson på isen för HV71. Han håller inte. Han är en säkerhetsrisk varenda gång han är inne. Står inte för någonting positivt som ingen annan kan stå för, men står samtidigt för misstag som ingen annan står för. Ingenting fungerar med honom. Hoppas verkligen att alla i organisationen äntligen insett det.
shitkicker
Moderator

Inläggav matsqq » 7 februari 2021, 21:06

Som läget är nu håller jag med om att bänka Emil - misstaget att inte ta kropp var olyckligt och "tajmingen" kunde inte varit sämre.
( Sen kan jag tycka att Gunnarsson har sugt ordentligt vid 1 mot 0 i år - känns som det blir mål 80% av de gångerna sista tiden.)
Har försvarat Emil för jag trott på honom och vad jag 100% ärligt trott var HV:s bästa.
Ibland kan man ju ha fel och det kan jag naturligtvis ha haft.
Även jag tog hans försvarsmiss hårt och det känns lika mycket som det var min miss ! vill förstås bara HV:s bästa !
(Arell gjorde en rejäl fadäs förra matchen, men tajmingen med alla diskussioner runt Emil var sämsta tänkbara nu)
Kanske dras han med skada som gjort att han börjat prestera sämre eller så har SHL blivit bättre ihop med att han hittat ruggigt oflyt i sitt spel.
Han saknar tydligt fansens förtroende vilket kanske ytterligare sänkt hans självförtroende och kanske är det bäst för honom också att röra på sig och få en ny miljö (lån/sälj?).
Däremot ångrar jag inget vad jag sagt om att man måste värdera spelare etc enligt ovan och med respekt. (Han har ju varit en nyttig spelare tidigare år.)
Men just nu skulle jag som sagt också bänka honom.
Sen ligger Arell och Gunnarsson också lägre ner på listan men jag hoppades så mycket mer främst av Emil J.
matsqq

Inläggav lejacques » 7 februari 2021, 22:24

Självklart kan man ändra åsikt, och självklart ska man inte ta det personligt om en spelare visar sig vara tvärtom mot vad man hoppades på. Så ingen skugga ska falla över dig, matsqq :)

Med det sagt håller jag fortsatt inte med dig på några punkter. Nej, jag tycker inte Emil varit en så nyttig spelare tidigare år som du verkar tycka (med det sagt säger jag inte att du har fel i det du tycker. Det är bara min åsikt om Emil). I alla fall inte sett till de förväntningar han haft på sig. Han har haft en lön och till en början en roll för att HV ska få ut absolut max av honom. Där har Emil misslyckats.

Att fansen på något sätt haft del i Emils misslyckande är att göra det väldigt enkelt för sig. Emil är inte en stökig elev vid skolbänken som har problem med sjuans multiplikationstabell. Han är en professionell hockeyspelare som tjänar en bra bit över 100 000 kronor i månaden. Utöver det har han tillhört en NHL-organisation.

Så han om någon borde veta hur det är att vara verksam i ett yrke där det ställs krav.

Problemet med Emil, min syn, är som jag varit inne på tidigare. Hans självbild är helt sned. Han vill vara en allround back som bidrar offensivt. Han vill lira PP. Men. Emil har aldrig varit en back som bidragit offensiv. Det är bara att kolla på hans stats från juniortiden och fram tills idag.

När Emils egna förväntningar, och även Hults möter verkligheten har det helt enkelt blivit pannkaka. Någon tror att han kan få en nytändning i ett annat lag och visa vilken fantastisk hockeyspelare han är. Ja, det förutsätter att Emil själv inser vad för slags hockeyspelare han är och jobbar därefter. Annars blir det nog inte bättre än allsvenskan för Emils del.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav matsqq » 7 februari 2021, 22:33

lejacques skrev:Självklart kan man ändra åsikt, och självklart ska man inte ta det personligt om en spelare visar sig vara tvärtom mot vad man hoppades på. Så ingen skugga ska falla över dig, matsqq :)

Med det sagt håller jag fortsatt inte med dig på några punkter. Nej, jag tycker inte Emil varit en så nyttig spelare tidigare år som du verkar tycka (med det sagt säger jag inte att du har fel i det du tycker. Det är bara min åsikt om Emil). I alla fall inte sett till de förväntningar han haft på sig. Han har haft en lön och till en början en roll för att HV ska få ut absolut max av honom. Där har Emil misslyckats.

Att fansen på något sätt haft del i Emils misslyckande är att göra det väldigt enkelt för sig. Emil är inte en stökig elev vid skolbänken som har problem med sjuans multiplikationstabell. Han är en professionell hockeyspelare som tjänar en bra bit över 100 000 kronor i månaden. Utöver det har han tillhört en NHL-organisation.

Så han om någon borde veta hur det är att vara verksam i ett yrke där det ställs krav.

Problemet med Emil, min syn, är som jag varit inne på tidigare. Hans självbild är helt sned. Han vill vara en allround back som bidrar offensivt. Han vill lira PP. Men. Emil har aldrig varit en back som bidragit offensiv. Det är bara att kolla på hans stats från juniortiden och fram tills idag.

När Emils egna förväntningar, och även Hults möter verkligheten har det helt enkelt blivit pannkaka. Någon tror att han kan få en nytändning i ett annat lag och visa vilken fantastisk hockeyspelare han är. Ja, det förutsätter att Emil själv inser vad för slags hockeyspelare han är och jobbar därefter. Annars blir det nog inte bättre än allsvenskan för Emils del.

Ja, let's agree to disagree på ett par punkter ! :) ...men bra med olika åsikter och vinklingar annars blir nog forumet tråkigare ...
Så hoppas vi på vinst imorgon !
matsqq

Inläggav shitkicker » 8 februari 2021, 11:00

Gunnarssons agerande (eller någon annan spelares heller, för den delen) har ju noll att göra med de misstag som Emil radar upp i match efter match efter match. Jag tittar på det Emil presterar oaktat vad som händer före eller efter. Och det Emil har presterat har över säsongen sett varit under all kritik, och absolut inte på den nivå som krävs av en ordinarie SHL-back. Jag tycker att det är, och har under hela säsongen varit, helt uppenbart att Emil är HVs svagaste back. Jag är övertygad om att hans misstag har kostat HV 10p och 15 insläppta mål den här säsongen. Därför är det, ur mitt perspektiv, helt ofattbart att han fått så mycket speltid.

Och som sagt, jag värderar Emils prestation och ingripanden när jag uttalar mig om honom. Ingen annans.
shitkicker
Moderator

Inläggav savemejebus » 8 februari 2021, 15:54

Hur långt är Emils kontrakt? Något måste ju göras eftersom han uppenbarligen inte håller på den här nivån och säkert kostar en del då AHL hemvändare ofta blir överskattade. I det läget man befinner sig i så måste man kanske vara hård o säga att det är bänken som gäller resten av säsongen och nästa? Om han nu har flerårskontrakt, så att man ömsesidigt bryter kontraktet och slipper dras med onödiga kostnader.
Emil valde att pissa på oss och gå till DIF när han höll på att slå igenom så tycker inte att man ska vara schysst bara för att. Det är tuffa tider nu
savemejebus

Inläggav lejacques » 8 februari 2021, 16:23

Emil har kontrakt även nästa säsong.

Men som jag sagt en längre tid nu. Kontraktet lär brytas. Varken Emil eller HV kan vara nöjda med situationen. Så tror sannolikheten är lika hög att Emil väljer att lämna som att HV bryter.
Användarvisningsbild
lejacques

Föregående

Återgå till HV71 - Spelare och tränare