Tråden om #8 Jere Karalahti

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #8 Jere Karalahti

Inläggav Skogsrök » 15 oktober 2015, 09:02

Efter att ha granskat situationen lite mer noga får jag nock medge att jag överreagerade igår samt att frölundaiten bör få lägga 5000:- till filmkassan.

Det är oxå jävligt fult att slänga sig som en fura på det viset när man vet att Jere är en extra utsatt spelare av domarna. Finns inget värre än osportsliga idrottsmän.
Skogsrök

Inläggav Lux » 15 oktober 2015, 09:24

Skogsrök skrev:Efter att ha granskat situationen lite mer noga får jag nock medge att jag överreagerade igår samt att frölundaiten bör få lägga 5000:- till filmkassan.

Det är oxå jävligt fult att slänga sig som en fura på det viset när man vet att Jere är en extra utsatt spelare av domarna. Finns inget värre än osportsliga idrottsmän.

Håller med, överreagerade också då han tidigare hade tagit några onödiga utvisningar. Jere har ögonen på sig, både från oss HV-fans och resten av hockeysverige. Dock så är det en utvisning men inte 5+20 och avstängning.

Jäkligt skönt att Sanny Lindström trycker till Wennerholm på Twitter.
https://twitter.com/sannylindstrom/stat ... 0738825216
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav didotto » 15 oktober 2015, 09:27

När Lance Ward blev avstängd här och där kan jag inte komma ihåg samma jakt på honom, varken hos oss HV-fans eller media.
Sprider rykten på twitter under namnet didotto1.
didotto

Inläggav Diabolics » 15 oktober 2015, 09:38

Lux skrev:
Skogsrök skrev:Efter att ha granskat situationen lite mer noga får jag nock medge att jag överreagerade igår samt att frölundaiten bör få lägga 5000:- till filmkassan.

Håller med, överreagerade också då han tidigare hade tagit några onödiga utvisningar. Jere har ögonen på sig, både från oss HV-fans och resten av hockeysverige. Dock så är det en utvisning men inte 5+20 och avstängning.

Jäkligt skönt att Sanny Lindström trycker till Wennerholm på Twitter.
https://twitter.com/sannylindstrom/stat ... 0738825216

Jag ogillar Wennersprächt å det grövsta. Att han delar min uppfattning att Jere gjort sitt i HV gör att jag starkt ifrågasätter min egen slutledningsförmåga. Jag värderade igår Jeres klumpighet i att skydda sig med klubban högre än ev. filmning av Lash. När Wennerberg gör samma bedömning är något fel. Jag är beredd att mildra min dom mot Jere! Jag tycker Sanny är alltföroftast rätt ok i sina bedömningar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Tanke » 15 oktober 2015, 09:53

Jere fick stora straffet 5 min, plus game misconduct igår för checking to the head. Det i sig betyder inte avstängning i ytterligare matcher. Har han blivit anmäld?
Tanke

Inläggav Lux » 15 oktober 2015, 10:01

Tanke skrev:Jere fick stora straffet 5 min, plus game misconduct igår för checking to the head. Det i sig betyder inte avstängning i ytterligare matcher. Har han blivit anmäld?

Det ändrades väl direkt efter match till Match Penalty. Ärendet går då till disciplinnämnden och följden blir minst en matchs avstängning.
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav Tanke » 15 oktober 2015, 10:08

Lux skrev:
Tanke skrev:Jere fick stora straffet 5 min, plus game misconduct igår för checking to the head. Det i sig betyder inte avstängning i ytterligare matcher. Har han blivit anmäld?

Det ändrades väl direkt efter match till Match Penalty. Ärendet går då till disciplinnämnden och följden blir minst en matchs avstängning.

Ja, OK. Då är det en annan sak...
Tanke

Inläggav Henning » 15 oktober 2015, 10:18

Nu när man har lugnat ner sig över natten så är jag nog benägen att hålla med dom som inte tycker Karalathi gör så mycket fel.
Frölundaspelaren kommer mot honom väldigt snabbt efter att han skjutit och det ser ut som att han skyddar sig snarare än att han försöker tackla Frölundaspelaren. Mest olyckligt att den tar huvudet, om den nu gör det.

Sen går det inte att förneka att Karalahti gör det otroligt klumpigt och under hela matchen försvårar HVs situation mer än vad man behöver genom alla 2or. Karalahti är givetvis ansvarig för sin klubba och ska ha två minuter för Highsticking, men inte mer än så.

Men med tanke på att det gått till lotterinämnden så lär han bli borta 10 matcher till.
Henning

Inläggav Skogsrök » 15 oktober 2015, 10:49

Jag tycker att situation i Gävle var väldigt ful och oförsvarlig, men för det har han fått och tagit sitt straff så där finns inget att älta vidare om.

Visst han drar på sig ett par utvisningar här, en fasthållning och lite sånt. Det där beror som jag tror på att han inte riktigt hänger med i tempot. Fast jag tror inte det har med åldern att göra. Jag tror det beror på att han är omatchad. Ge han några matcher och det blir nog mindre med den typen av utvisningar.

Medierna vill ha sin dramaturgi. Det ska vara en flåbuse, en lirare, en demontränare etc och rollen som flåbuse vill man ge Jere. Bara att hoppas på att disciplinnämnden inte går på mediernas berättelse.

Ska man se det rent nyktert så står han i princip helt still och tar emot en tackling från en tokfan som i full fart utan tanke på konsekvenserna väljer att åka in i honom. Det tycker jag inte är skäl nog att bli utsparkad från HV71 eller SHL.
Skogsrök

Inläggav JAL » 15 oktober 2015, 11:00

Christoffer Persson i Frölunda fick sex matcher för följande incident (se länk) som jag tycker påminner en hel del om Jeres agerande. Ingen fart mot motspelaren, ingen hård crosscheckingrörelse utan mer "hålla bort", ingen träff mot huvudet utan mer mot hals, ingen skada på motspelaren som fullföljde matchen.

Christoffer är tidigare helt ostraffad, så att de bedömer handlingen bara efter vad som står på ryggen kan man nog bortse ifrån. I matchen fick han dock bara en tvåa för crosschecking. I och med att man dömt ett såpass hårt straff tidigare mot en ostraffad spelare så lär det bli stenhårt mot Jere som knappt hinner sätta skridskorna på isen innan han hamnar på DN:s skrivbord igen.

Dubbelt så många utvisningsminuter som spelade minuter hittills denna säsong. Nästan lite komiskt...

http://www.shl.se/artikel/69768/
JAL

Inläggav Marky » 15 oktober 2015, 11:46

JAL skrev:Christoffer Persson i Frölunda fick sex matcher för följande incident [...]

Ja usch, det bådar inte gott. Tycker iofs att situationen runt Perssons cross checking skiljer sig väsentligt åt jmf med Jeres. Den är under/efter avblåsning och det ser inte ut som om FBK:aren är på väg in för att tackla Persson. Den är mer oprovocerad.

Tyvärr tror jag inte det spelar någon större roll, utan Jeres straff blir nog något i intervallet mellan 5+1 och hängning i gryningen.
Marky

Inläggav Diabolics » 15 oktober 2015, 11:55

Marky skrev: intervallet mellan 5+1 och hängning i gryningen.

Det är ett rätt brett intervall.
Jag tror det blir nånstans mellan 1 match (default pga MP) samt 15 (om lotterinämnden vill markera och göra sig odödliga historiskt).
Oavsett längd så kommer Jere att ha missat 20% av säsongen när han återvänder nästa gång.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sevin » 15 oktober 2015, 13:07

Nä, han möter spelaren med en crosschecking som (omedvetet men det spelar mindre roll) tar i ansiktet. Att Jere inte menar att gör inte att det inte ska vara avstängning.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav JAL » 15 oktober 2015, 13:15

Marky skrev:Ja usch, det bådar inte gott. Tycker iofs att situationen runt Perssons cross checking skiljer sig väsentligt åt jmf med Jeres. Den är under/efter avblåsning och det ser inte ut som om FBK:aren är på väg in för att tackla Persson. Den är mer oprovocerad.

Tyvärr tror jag inte det spelar någon större roll, utan Jeres straff blir nog något i intervallet mellan 5+1 och hängning i gryningen.

Perssons smäll kommer nog ganska långt innan signal. Mer oprovocerad? Ja, kanske, om man väldigt gärna vill...

Om jag ska ge mig på en gissning på straffet så blir det nog något såhär:

Jag utgår från fallet Persson för ett den situationen är mest lik gårdagens av de situationer som DN tittat på. Grundstraffet bör inte vara högre än Perssons då jag inte kan se något som är försvårande gentemot det. Något som är förmildrande? Ja möjligtvis att Persson är mer "aktiv" än Jere men i grunden är de väldigt lika. Grundstraffet blir då 6 matcher, möjligtvis att de sänker det till 4, men lägre än så har jag svårt att se. Då "erkänner" ju de mer eller mindre att straffet på Persson är helt fel.

Sedan kommer nästa aspekt med återfallen. Jag kan tänka mig att de lägger på 50% på straffet vid första återfallet (4-->6) och att de vid nästa helt enkelt dubblerar straffet (4-->8), iaf när det gått så kort tid som i Jeres fall. Det tycker jag faktiskt är rimligt då jag är helt för att återfallsförbrytare ska straffas betydligt hårdare.

Så summa summarum så skulle jag tro att det blir 8-12 matcher för Jere, vilket jag skulle tycka vara rimligt med tanke på tidigare beslut från DN. Hur många som omvandlas till böter finns det väl en mall för...
Senast redigerad av JAL 15 oktober 2015, 13:19, redigerad totalt 1 gång.
JAL

Inläggav hammare7 » 15 oktober 2015, 13:18

Tror vi får se årets högsta straff nu, 10 mather uppåt för han är en återfallsförbrytare och att media är på Jere nu
hammare7

Inläggav #22 Bemersten » 15 oktober 2015, 15:06

När ni ändå pratar om Pehsons grej så gav väl inte den ngt under match?

Klantigt av Jere men ohyggligt hårt dömt av domarna i min mening. Då det gått till granskning så blir det nog 8 -10 matcher.
Mina fiender får jag gratis, mina vänner köper jag.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav JAL » 15 oktober 2015, 15:21

#22 Bemersten skrev:När ni ändå pratar om Pehsons grej så gav väl inte den ngt under match?

När du ändå läser så kan du väl läsa hela inläggen? ;)

Två minuter för crosschecking fick han, som sagt.
JAL

Inläggav Rex0z » 15 oktober 2015, 16:26

Även om jag gillar Jere så tycker jag HV71 borde bryta med honom, går inte att sätta sig i situationer som denna match efter match. Det skadar laget och speciellt nu när man har/haft en gedigen skadelista så skadar det extra mycket. Vet inte om kostnaderna för att riva kontraktet nu, men om dom inte blir allt för stora så ser inte jag något annat alternativ än att låt honom lämna klubben.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav tom_flaska » 15 oktober 2015, 17:04

#22 Bemersten skrev:När ni ändå pratar om Pehsons grej så gav väl inte den ngt under match?

Klantigt av Jere men ohyggligt hårt dömt av domarna i min mening. Då det gått till granskning så blir det nog 8 -10 matcher.

De ska väl vara mer nyktra i granskningsrummet? Den här förseelsen händer ju otaliga gånger per match. Ska man börja skicka in alla dom nu?
Borde anmäla Lasch för filmning och fria Jere.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav Regnet » 15 oktober 2015, 17:35

Rex0z skrev:Även om jag gillar Jere så tycker jag HV71 borde bryta med honom, går inte att sätta sig i situationer som denna match efter match. Det skadar laget och speciellt nu när man har/haft en gedigen skadelista så skadar det extra mycket. Vet inte om kostnaderna för att riva kontraktet nu, men om dom inte blir allt för stora så ser inte jag något annat alternativ än att låt honom lämna klubben.

Okey, det skulle va för att sända nån slags signal i så fall, Men att kicka en av våra bättre backar som är under kontrakt när vi har skadeläget vi har och ligger näst sist i serien är kanske inte en jättebra lösning varken sportsligt eller ekonomiskt. Om det inte är nått slags kontraktsbrott att bli avstängd jämt, då kanske man borde fundera på det.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Rex0z » 15 oktober 2015, 17:43

Regnet skrev:
Rex0z skrev:Även om jag gillar Jere så tycker jag HV71 borde bryta med honom, går inte att sätta sig i situationer som denna match efter match. Det skadar laget och speciellt nu när man har/haft en gedigen skadelista så skadar det extra mycket. Vet inte om kostnaderna för att riva kontraktet nu, men om dom inte blir allt för stora så ser inte jag något annat alternativ än att låt honom lämna klubben.

Okey, det skulle va för att sända nån slags signal i så fall, Men att kicka en av våra bättre backar som är under kontrakt när vi har skadeläget vi har och ligger näst sist i serien är kanske inte en jättebra lösning varken sportsligt eller ekonomiskt. Om det inte är nått slags kontraktsbrott att bli avstängd jämt, då kanske man borde fundera på det.

Jag vet inte om jag vill räkna in honom som en av dom bättre backarna då han faktiskt knappt spelar, vet inte vad han sitter på för lön men snacka om att kasta pengarna i sjön. Inom vilket annat jobb som helst så kan man sparka folk om dom inte sköter sitt jobb men inom Svensk hockey så har man nog en annan sorts trygghet (pengafråga). Jere har ju inte levt upp till vad man förväntar sig av honom denna säsongen och det har han bara sig själv att skylla då det inte är någon annan som tacklat och Jere blivit avstängd för det. Jag tycker det är ruskigt oansvarigt av en så pass rutinerad spelare. Sen är jag inte säker på om det ska vara avstängning eller inte för grejen igår men med tanke på vad lotterinämnden gett ut för straff och på vilka situationer det varit så ligger Jere inte så bra till då han är återfallsförbrytare.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav Lux » 15 oktober 2015, 18:17

Användarvisningsbild
Lux

Inläggav KnoxStark » 15 oktober 2015, 19:09

Vet ej om mitt inlägg jag skrev tidigare kom fram, men delar det igen.

Klubban glider upp i ansiktstrakten tack vare att Frölundaspelare kör in i honom. Visst att Jere har klubban lite väl högt upp, men det är inte avsiktligt för att skada den andra spelaren. En jävligt olycklig situation. Dock ska den ge 2 minuter utvisning då man har ansvar för sin klubba. Inget blodvite uppstod så 5 minuter skulle aldrig vart aktuellt. Och framförallt inte någon avstängning. Däremot ska Frölundaspelaren (Var det Lasch?) ha en anmälan för filmning tycker jag. Han förstärker verkligen situationen(Och vem skulle inte gjort samma sak, tyvärr, när han vet vad det står på för nummer på ryggen på HV71 spelaren)

Nu skriker alla, bort med Jere, men lugna ner er. Kunde vart vem som helst i den situationen, jag tycker ni går väl hårt åt Jere här. Klubban ska inte vara så högt upp, absolut. Men faktum är att den tar INTE i ansiktet, och Frölundaspelaren förstärker situationen.
Men lotterinämnden lär väl inte ens titta på sekvensen utan stänger av Jere 15 matcher på känsla(okänsla) bara för att han nu automatiskt blir en återfallsförbrytare i deras ögon.

Blir det nu så att Jere får SHL längsta avstängning så är jag personligen beredd att skriftligen lämna in en protest till fördel för Jere. Nu får vi verkligen bevis för om det är en lotterinämnd eller inte. Upp till bevis som sagt. Är dom förnuftiga och gör sitt jobb så ska inte detta leda till något.
KnoxStark

Inläggav aimstar » 15 oktober 2015, 20:41

Skrev detta i matchtråden, men passar kanske bättre här:

Kan väl lägga ner hetsjakten på Jere lite med och vara en aning sansade. Ja, han fick 3x2 + 1x5 igår, men hade han haft ett annat namn på tröjan hade han förmodligen fått 2x2. Åtminstone 2 av tvåorna är ju löjligt billiga och femman...ja jag vet inte, det känns som vilken high sticking som helst, jag ser inte att han trycker till och faktiskt slår mot ansiktet på Lasch. Det är ju också de två utvisningarna han skulle haft, den och en tidigare för high sticking där klubban också kommer upp högt.

Som säkert framgår tycker jag klippet som Lux postade med Wikegård summerar det hela väldigt bra. Karalahti borde få spela redan på lördag.
aimstar

Inläggav Zico » 15 oktober 2015, 21:20

aimstar skrev:
Som säkert framgår tycker jag klippet som Lux postade med Wikegård summerar det hela väldigt bra. Karalahti borde få spela redan på lördag.

Nu fick ju Karalahti match penelty och är därmed automatiskt avstängd på lördag. Men annars håller jag med, det borde inte bli fler matcher.
Zico

Inläggav aimstar » 15 oktober 2015, 21:37

Zico skrev:
aimstar skrev:

Nu fick ju Karalahti match penelty och är därmed automatiskt avstängd på lördag. Men annars håller jag med, det borde inte bli fler matcher.

Jag vet, jag skrev att han borde få spela på lördag, då det bara borde renderat i 2 minuter (+2 om det var blod med i bilden). Men så är det när domarna letar utvisningar och Lasch spelar skadad...
aimstar

Inläggav #22 Bemersten » 15 oktober 2015, 22:32

JAL skrev:

När du ändå läser så kan du väl läsa hela inläggen? ;)

Två minuter för crosschecking fick han, som sagt.

Jag skyller på att jag sitter på BB och är inte helt fokuserad på hockey just nu. My bad
Mina fiender får jag gratis, mina vänner köper jag.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav Poison » 16 oktober 2015, 16:01

Lika mycket borde HV bryta med Adam Almquist?
Tre utvisningar i matchen på Linköping. Två av dessa utvisningar resulterade i två mål i baken.

Det är en trend som håller sig för Adam också. Mycket dåliga utvisningar på fasthållningar.
Poison

Inläggav Rex0z » 16 oktober 2015, 17:28

Poison skrev:

Lika mycket borde HV bryta med Adam Almquist?
Tre utvisningar i matchen på Linköping. Två av dessa utvisningar resulterade i två mål i baken.

Det är en trend som håller sig för Adam också. Mycket dåliga utvisningar på fasthållningar.

Tråden handlar om Jere inte Adam
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav 327 Karlsson » 17 oktober 2015, 10:28

Verkar det som att Jere inte blir anmäld? Efter matcherna som spelades 15/10 har det inkommit två anmälningar och jag tänker mig att man lämnar in anmälningarna i den ordning som incidenterna inträffat. Eller har jag fel? HV spelade mot Frölunda 14/10.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare