Tråden om Lias Andersson

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om Lias Andersson

Inläggav Diabolics » 20 oktober 2020, 15:41

Bra och positiv intervju av Lias i Sexpressen.

se länk nedan (Tack Highlander)

Jag tycker han verkar otroligt nykter och mogen. Hoppas det kan överföras till framgång för HV.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Highlander » 20 oktober 2020, 17:11

Länken verkar vara trasig?

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... -fran-shl/

Instämmer i att han ger ett väldigt moget och balanserat intryck!
Highlander

Inläggav Wildzide » 30 oktober 2020, 05:02

Vad har hänt med Lias? Helt osynlig där ute, han ska ju vara så mycket bättre än såhär. Samma med Sandin ju.
Wildzide

Inläggav Hannes » 30 oktober 2020, 09:52

Inte särskilt orolig. Hade ett väldigt långt uppehåll från match, tycker mot Leksand att han hade typiska Lias-moments när det gäller offensivt och defensivt med ett gott jobb och bra brytningar. Däremot har poängen inte trillat in. Tycker han bör spela med någon annan än Forsberg som enbart har ett gott skott, skridskoåkningen och arbetsinsatsen i övrigt har en del att önska. Tycker att när han spelade med Wedin och Önerud hände desto mer och är något jag förespråkar framåt.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav mrnorrland » 4 november 2020, 19:12

Oroväckade då LA inte bestämt om Lias ska åka över när campen startar eller om han får stanna säsongen ut. Verkar inte vara em fast utlåning som Hult trodde.....

Händer detta får vi en riktig mörk vår framför oss....

https://hockeynews.se/articles/16777/?f ... 1wBpQA9QJ4
mrnorrland

Inläggav gnrl99 » 20 november 2020, 21:31

Quila eller annan med insyn: Hur ser Lias situation ut ? Vartåt lutar det? HV säsongen ut sen NHL eller lämnar han snart?
gnrl99

Inläggav Quila » 21 november 2020, 10:40

Hult har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa en bra relation med NYR, vilket varit vägledande för att vi fått ha Lias hos oss. Nu jobbar man på samma sätt med LA och man vill inte gå ut med något förrän allt är helt klart av respekt för LA, vilket är oerhört viktigt att man visar här. Man kommer vad jag hört ha LA-representanter/scout på plats vissa matcher för att följa Lias och göra en egen bedömning över hur de ser på honom. Min känsla är att de går på vad Lias själv säger i detta läget, såvida han inte dominerar ligan likt förra säsongen, för då lär det bli svårt att hålla kvar honom. Lias vill vara kvar säsongen ut och jag tror att så kommer bli fallet, bara Hult spelar sina kort rätt och det tror jag han kommer lyckas med, då han är duktig på just dessa typer av kontakter. Luddigt svar, men inget är spikat utan förväntas bli det inom de närmsta veckorna, men tror Lias får lira kvar säsongen ut.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Nick » 21 november 2020, 20:29

Lika bra att han sticker till NHL. Älskar Lias, men känner just nu inte igen honom. Verkar redan ha tankarna där borta. O då är de lika bra han lämnar.

Så slipper han vara med om detta haveri.
Nick

Inläggav PapaEmeritus » 23 november 2020, 21:18

Kings planerar att plocka över Lias snarast:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... v-stjarnan
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav mrnorrland » 23 november 2020, 21:20

PapaEmeritus skrev:Kings planerar att plocka över Lias snarast:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... v-stjarnan

det förklarar varför han inte vart sig själv sedan trejden. Han har huvudet på annat ställe och siktar på NHL
mrnorrland

Inläggav NightWalker » 23 november 2020, 21:25

Det skulle svida ganska ordentligt om han kallas över.
Men det verkar ju onekligen som det i dagsläget..

Någon som har koll på hur utlåningsavtalen egentligen är skrivna mellan NHL och SHL?
Jag kan på ett sätt förstå att LA Kings kan plocka tillbaka honom, men det känns samtidigt konstigt att ett skrivet avtal blir ogiltigt bara sådär också.
NightWalker

Inläggav mrnorrland » 23 november 2020, 21:31

NightWalker skrev:Det skulle svida ganska ordentligt om han kallas över.
Men det verkar ju onekligen som det i dagsläget..

Någon som har koll på hur utlåningsavtalen egentligen är skrivna mellan NHL och SHL?
Jag kan på ett sätt förstå att LA Kings kan plocka tillbaka honom, men det känns samtidigt konstigt att ett skrivet avtal blir ogiltigt bara sådär också.

Det är olagligt för SHL klubbar att skriva korttidslånkontrakt. Endast kontrakt över hela säsongen får skrivas. Så som jag fattade de som var lånkontraktet på hela säsongen när de skrevs med Rangers. Antingen slutade den gälla vid traden eller så var de aldrig et säsongsbetonat lån utan det var ett lån där NHL klubben kan dra över spelar när de ville. Låter risky om jag vart idiotisk motståndare supporter hade man anmält HV pga ogiltligt kontrakt till SHL. Det låter lite fuffens hur ett säsongsbetonat lånekontrakt helt plötsligt inte gäller längre?
mrnorrland

Inläggav NightWalker » 23 november 2020, 21:35

mrnorrland skrev:Det är olagligt för SHL klubbar att skriva korttidslånkontrakt. Endast kontrakt över hela säsongen får skrivas. Så som jag fattade de som var lånkontraktet på hela säsongen när de skrevs med Rangers. Antingen slutade den gälla vid traden eller så var de aldrig et säsongsbetonat lån utan det var ett lån där NHL klubben kan dra över spelar när de ville. Låter risky om jag vart idiotisk motståndare supporter hade man anmält HV pga ogiltligt kontrakt till SHL. Det låter lite fuffens hur ett säsongsbetonat lånekontrakt helt plötsligt inte gäller längre?

Det skulle ju vara att man skrev avtalet med Rangers, men om Rangers sedan inte längre har kvar rättigheterna så har Kings rätten att ta över honom.
Det låter mystiskt, men jag tror inte det är HV71 som skrivit något dumt kontrakt.
Jag tror istället att det är något i hur avtalet mellan NHL och SHL överlag är. Man kan ju tycka att sådant borde regleras där.
Men detta är rena spekulationer från min sida, och oavsett så skulle det vara riktigt tungt om Lias försvann. Även om han kommit in i tung period spelmässigt är han ändå en spelare som kan vinna matcher åt oss.
NightWalker

Inläggav mrnorrland » 23 november 2020, 21:38

NightWalker skrev:
mrnorrland skrev:Det är olagligt för SHL klubbar att skriva korttidslånkontrakt. Endast kontrakt över hela säsongen får skrivas. Så som jag fattade de som var lånkontraktet på hela säsongen när de skrevs med Rangers. Antingen slutade den gälla vid traden eller så var de aldrig et säsongsbetonat lån utan det var ett lån där NHL klubben kan dra över spelar när de ville. Låter risky om jag vart idiotisk motståndare supporter hade man anmält HV pga ogiltligt kontrakt till SHL. Det låter lite fuffens hur ett säsongsbetonat lånekontrakt helt plötsligt inte gäller längre?

Det skulle ju vara att man skrev avtalet med Rangers, men om Rangers sedan inte längre har kvar rättigheterna så har Kings rätten att ta över honom.
Det låter mystiskt, men jag tror inte det är HV71 som skrivit något dumt kontrakt.
Jag tror istället att det är något i hur avtalet mellan NHL och SHL överlag är. Man kan ju tycka att sådant borde regleras där.
Men detta är rena spekulationer från min sida, och oavsett så skulle det vara riktigt tungt om Lias försvann. Även om han kommit in i tung period spelmässigt är han ändå en spelare som kan vinna matcher åt oss.

Jo jag tror inte hv skrivit in nått dumt men fanns säkert nån finstilt i stil vid trejd utgår detta kontrakt att gälla etc etc eller nått i den stilen
mrnorrland

Inläggav Herkie82 » 25 november 2020, 07:19

Lias spelade i HV av en anledning, för att Rangers skulle få upp tradevärdet på han till över noll typ. Då kan vän av ordning tycka att ledningen borde fattat att så länge han är hos Rangers är han vår men han kommer med 99% säkerhet bytas bort under säsongen och då ändras troligtvis allt. Om ledningen trodde att han skulle vara kvar hos Rangers säsongen ut och vi på så sätt får behålla han blir jag lite mörkrädd men om de hade på känn att han skulle bytas bort och då ha en backup ifall det går på röven då känns det lite bättre i magen i allafall.

Sen är inte allt mörkt för att han kommit till LA. De kanske tycker att Lias utvecklas bättre hos oss och låter han stanna säsongen ut och tar över han nästa säsong istället.
Herkie82

Inläggav Jacob96 » 3 december 2020, 23:03

Ngn som vet när NHL planeras komma igång? Februari läste jag ngnstans?
Ingen omöjlighet man kan lyckas behålla Lias en stund ytterligare iaf?

Quila, har du ngn info när LA kan tänkas vilja kalla över Lias?
Jacob96

Inläggav lejacques » 16 december 2020, 11:03

Jag trodde verkligen på Lias inför säsongen. Jag hävdar fortfarande att han egentligen är bra för SHL. Men oj, vad den här säsongen inte blev som jag och många andra trott.

Lias har inte varit dålig, men han har inte heller varit den ledande spelare vi hoppades på att han skulle vara. Känns som att Lias varit med hur länge som helst, men slogs häromdagen av att han bara är 22 år. Med facit i hand är han nog inte redo för den uppgift han fick i år. På det har han ju även haft en rätt turbulent tid utanför isen med NHL-rättigheter som trejdats till höger och vänster.

Tror verkligen att han mått bäst av att stanna ett år i SHL. Men nu är det som det är.

Gissar att det här var sista gången vi såg honom i HV-tröjan. För blir det inte NHL lär karriären fortsätta i Europa och sedan i Frölunda. Stället han ville till från första början.

Med det sagt. Lycka till Lias! Du har ändå varit en färgklick i ett annars rätt grått och trist HV71.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav frippe-borås » 16 december 2020, 13:38

Lias hade varit överlägset bästa spelaren i SHL om vi hade haft en annan spelidé!
Lias vill ha mycket puck men det gick inte när man ska skicka iväg den nästan direkt när man får den.

Hoppas verkligen han hittar glädjen där borta!
Den dagen han kommer hem så hoppas jag att hjärtat för Hv blir avgörande!

Lycka till!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Diabolics » 2 februari 2021, 11:22

Nu låser vi denna tråden tills Lias återvänder.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Föregående

Återgå till HV71 - Spelare och tränare